NAS med backup + extra funk.

Permalänk
Medlem

NAS med backup + extra funk.

Hej Swecare!

Häromdagen slutade min Seagate Green att fungera helt plötsligt. Självklart hade jag massvis med personliga bilder, CV, dokument, mm... på den. De viktigaste filerna har jag backup:at på flera andra ställen, så världen har inte gått under. (Disken spinner fortf. igång som vanligt men piper en gång och den hittas inte i BIOS eller annat, någon lösning?) Oavsett om jag lyckas rädda filerna eller ej så vill jag ha lite mer säkerhet så att det inte sker igen.

Jag är nu sugen på att fixa en lite rejälare lösning. Den ska innebära automagisk backup 1 gång per dag el. dyl. 2TB lagringsutrymme räcker gott och väl för mig (Till att börja med).

Jag har då funderat på ett E350-kort (integrerad CPU) för runt 500-lappen och 2x2TB WD-red (De är NAS-diskar, aight?) med någon spindown-conf i linux för att spara ström och sänka ljudnivån. Ett Pico-PSU (80/150w?) borde räcka för att driva det hela. Är det värt att slänga in en pytteliten SSD(Sata eller mSata?) eller skulle det fungera bra att enbart köra från ett USB-minne (Strömsnålare och billigare)? Jag har ingen mekanisk disk över och vill inte heller köpa en ny enbart för OS då de kostar för mycket i förhållande till vad man får och de låter mycket.

Det känns som ett mer komplett alternativ än de färdiga NAS:ar som finns då jag även tänkte låta den stå och sköta torrents samtidigt. Pilla igång linux (funderar på arch) har jag inget problem med, och har gjort tidigare.

Är det någon som har förslag på ett vettigt ljuddämpat chassi för mITX-moderkort med plats för ca 4-6 3,5"-enheter?

Svara gärna på någon fråga och hjälp mig reda ut detta nystan av funderingar! Hur ser eran liknande lösning ut?

Tack på förhand!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Vila i frid

Kan du bygga billigare än denna? http://www.dustinhome.se/product/5010608769/hp-proliant-n40l-... Plats för fyra 3,5" diskar. FreeNAS eller vad som nu floats your boat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Kan du bygga billigare än denna? http://www.dustinhome.se/product/5010608769/hp-proliant-n40l-... Plats för fyra 3,5" diskar. FreeNAS eller vad som nu floats your boat.

Finns ett FD-mITX-chassi (Kommer inte ihåg exakt vilket namn det har, är litet och ganska fyrkantigt i alla fall) med 300W nätagg för runt 900kr. Det med ett E350-mobo och säg 8GB ram landar runt 2000kr ganska precis. En 250GB disk enbart för OS känns onödigt (Och inte värt att betala extra för enbart för lagring, så räkna på ~1500-2000kr extra för lagringsdiskar för båda alternativen.

Frågan är hur en E350-baserad lösning står sig jämfört med Turion?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

6 diskar får plats om man vill stoppa 2 st i 5.25" slotten. Passade på när n54l kostade 1000kr och den funkar fint som nas med 6 3tb wd red.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

6 diskar får plats om man vill stoppa 2 st i 5.25" slotten. Passade på när n54l kostade 1000kr och den funkar fint som nas med 6 3tb wd red.

Jo, optiska enheter är helt onödiga i dagens datorsamhälle! Jäkligt osäker på vad man ska välja... Hur är strömförbrukningen på HP:n?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fractal design node 304 och sen ett standard nätagg till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Fractal design node 304 och sen ett standard nätagg till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska det vara ett annat nätagg så är det nog Pico som gäller. Såg i en mätning på overclock.net att för ett E350-mobo med pico i idle drog det nästan halva elförbrukningen jämfört med ett dugligt "vanligt" agg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fördelen med HPn är att den är "serverklassad" vilket borde borga för lite mer driftsäkerhet. Den har dessutom ECC minnen. Den är relativt tyst men inte något jag skulle vilja ha i sovrummet direkt. Drar runt 30w har jag för mig, sen i runda slängar 5w per disk...

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madimen:

Fördelen med HPn är att den är "serverklassad" vilket borde borga för lite mer driftsäkerhet. Den har dessutom ECC minnen. Den är relativt tyst men inte något jag skulle vilja ha i sovrummet direkt. Drar runt 30w har jag för mig, sen i runda slängar 5w per disk...

Går att modda fläktarna så den blir i stort sett lika tyst som vilken annan fläktbaserad lösning.
Den drar inte 5W per disk. Det gör diskarna själva och det gör dem oavsett var dem sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Går att modda fläktarna så den blir i stort sett lika tyst som vilken annan fläktbaserad lösning.
Den drar inte 5W per disk. Det gör diskarna själva och det gör dem oavsett var dem sitter.

Vilken tur då att jag skrev att den drar runt 30w...

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Fy fan vilket bra pris, skulle sitta fint nu. köpa 6st, 3tb wd red, 16gb ram och köra freenas