tips på litet, passivt kylt, mini itx chassi

Permalänk
Medlem

tips på litet, passivt kylt, mini itx chassi

Hej!

Tänkte bygga en liten mediadator att köra linux på och vill naturligtvis ha den så liten och tyst som möjligt och behöver därmed tips på ett bra chassi.

Blev till en början mycket förtjust i Streacoms chassin, detta tills jag insåg att de är mycket större än vad de ser ut att vara vid en första anblick, med för mycket tomrum runt moderkortet ( se bild).

Finns det något liknande chassi i mindre storlek, som inte ger utrymme till annat än m-itx kort med minnen, en ssd (kanske en liten blueray läsare), och som kyler processorn på samma sätt som ett streacom chassi gör? tips på övriga relevanta lösningar är också välkommna.

streacom fc8 - onödigt luftigt runt moderkortet
Mvh

Permalänk
Medlem

Näe tyvärr inte när det kommer till passiva iaf.

Det jag tittat på är dock thin itx. Där finns lite att ta av men inte förskärckligt mkt. Optiskt ställer ofta till det.

http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.detail...

Är mindre än Streacoms. Men saknar optisk enhet.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt ihop en Akasa Euler.
Den är liten, går knappast få en mindre passivt kyld ITX.

ODD ("skivspelare") går inte montera - då måste du välja ett större chassi...
Som Streacom du tittat på eller t.ex. Impactics C3LH.

Det gör att få ännu mindre passiva datorer (givetvis då utan ODD) om man väljer Intels NUC och byter låda.

Men som sagt, du måste välja:
Liten storlek eller ODD (men vem använder plastkakor? )

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, du har rätt i det där med plastkakorna Cybertsen hehe. Prioriterar storleken före optisk enhet, helt klart. Känns dessutom roligare/mer utmanande att bygga.
Jag tror det är en liten fix-idé jag har också, jag vet att jag hade irriterat mig varje gång jag tittar på min datorlåda om jag vet att det finns massa onödigt utrymme som jag varken har lust eller tänker använda. Känns dock frustrerande att det inte går att hitta "tightare" mITX-chassin måste jag säga, för mig hade många modeller gärna fått varit högre men med mindra bas. mac minis: 19,7 x 19,7cm är ju en helt perfekt bas för dessa typer av byggen, imo.

Tack igen! nu blir det en funderare....

Permalänk
Medlem
Skrivet av boegen2:

Tack för era svar, du har rätt i det där med plastkakorna Cybertsen hehe. Prioriterar storleken före optisk enhet, helt klart. Känns dessutom roligare/mer utmanande att bygga.
Jag tror det är en liten fix-idé jag har också, jag vet att jag hade irriterat mig varje gång jag tittar på min datorlåda om jag vet att det finns massa onödigt utrymme som jag varken har lust eller tänker använda. Känns dock frustrerande att det inte går att hitta "tightare" mITX-chassin måste jag säga, för mig hade många modeller gärna fått varit högre men med mindra bas. mac minis: 19,7 x 19,7cm är ju en helt perfekt bas för dessa typer av byggen, imo.

Tack igen! nu blir det en funderare....

Kan ju passa på att slå ett slag för Streacom lådan! Men jag gillar även de jag ser här i tråden. Vi har en tråd här på forumet där vi snackar inget annat än passivtkyld HTPC. Du kan ju läsa runt lite av folks erfarenheter av Streacom i den tråden också innan du beslutar dig för vad du vill göra.

http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/11...

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum