Permalänk

Oskarpa bilder

Jag fotar med en Nikon D7000 men jag tycker alla mina bilder blir smått oskarpa, allt verkar hamna utanför fokus även vid liten bländaröppning, tex f/22.
Även den biten av bilden som hamnar i fokus enligt kameran. Detta gäller oavsett om jag kör med stativ (VR av) eller handhållet.
Jag har inga proffsprogram till datorn, utan behandlar med View NX 2 från Nikon, men det hjälper inte mycket att lägga på skärpa.
Så något med min teknik är det men vad? Tips uppskattas.

Exempel:

DSC_5110 by Martinpersson74, on Flickr

f/8 och fokus på stenen ovanför fallet, men inget verkar vara i fokus (stativ eftersom exponeringen var 4s).

DSC_4504 by Martinpersson74, on Flickr

f/16, 1/80 exp, fokus låste på husknuten.

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Vilket/vilka objektiv använder du? I D7000 finns en inbyggd funktion för fokuskorrektion med ditt objektiv. Hitta ett motiv som är lätt att känna igen när det är i fokus och justera därefter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Jag fotar med en Nikon D7000 men jag tycker alla mina bilder blir smått oskarpa, allt verkar hamna utanför fokus även vid liten bländaröppning, tex f/22.
Även den biten av bilden som hamnar i fokus enligt kameran. Detta gäller oavsett om jag kör med stativ (VR av) eller handhållet.
Jag har inga proffsprogram till datorn, utan behandlar med View NX 2 från Nikon, men det hjälper inte mycket att lägga på skärpa.
Så något med min teknik är det men vad? Tips uppskattas.

Exempel:
http://farm8.staticflickr.com/7341/9355843277_6e44261554_o.jp...

DSC_5110 by Martinpersson74, on Flickr

f/8 och fokus på stenen ovanför fallet, men inget verkar vara i fokus (stativ eftersom exponeringen var 4s).

http://farm8.staticflickr.com/7454/9170665389_40e53cd18d_o.jp...

DSC_4504 by Martinpersson74, on Flickr

f/16, 1/80 exp, fokus låste på husknuten.

Dold text

Jag känner lite som dig, smått oskarpt. första bilden känns det som att du har lite rörelseoskärpa i.

Vad använder du för objektiv? Vet att vissa objetiv kan bli ganska mjuka när man går över f/11

Edit. såg att du använde tamrons 18-270mm f/3.5-6.3, den har enl recencioner lite mjuk/oskarp telezoom del. så det är troligtvis objektivet.
samt Sigmas 10-20mm f/4-5.6 den är också mjuk i 10mm samt över f/11

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

På den första bilden kan man ju få rörelseoskärpa även om du använt stativ om du har använt avtryckaren på kameran, tips där är ju att använda en fjärrutlösare. Sen om du har använt bildstabilisering så kan den sjukt nog orsaka rörelseoskärpa när man använder stativ eftersom den letar efter rörelser och skapar då lite vibrationer.

På den andra bilden kan jag inte riktigt säga, skärmen jag sitter vid just nu är rätt kass så den återger ju inte bilderna så bra.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Skrivet av OskarW90:
Dold text

Jag känner lite som dig, smått oskarpt. första bilden känns det som att du har lite rörelseoskärpa i.

Vad använder du för objektiv? Vet att vissa objetiv kan bli ganska mjuka när man går över f/11

Edit. såg att du använde tamrons 18-270mm f/3.5-6.3, den har enl recencioner lite mjuk/oskarp telezoom del. så det är troligtvis objektivet.
samt Sigmas 10-20mm f/4-5.6 den är också mjuk i 10mm samt över f/11

Så kan det vara såklart. Ska kolla upp det och försöka hålla mig under 100 på tamron och över 10mm zoom och under f/11 på sigmat.

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Så kan det vara såklart. Ska kolla upp det och försöka hålla mig under 100 på tamron och över 10mm zoom och under f/11 på sigmat.

Testa lägg dig på F/9 på runt 15 mm och se om det blir någon skillnad

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av Tim_Beluga:

På den första bilden kan man ju få rörelseoskärpa även om du använt stativ om du har använt avtryckaren på kameran, tips där är ju att använda en fjärrutlösare. Sen om du har använt bildstabilisering så kan den sjukt nog orsaka rörelseoskärpa när man använder stativ eftersom den letar efter rörelser och skapar då lite vibrationer.

På den andra bilden kan jag inte riktigt säga, skärmen jag sitter vid just nu är rätt kass så den återger ju inte bilderna så bra.

Kör med fjärrutlösare eller tidsfördröjd om jag inte har den tillgänglig. Så det borde inte vara det. Och VR stänger jag alltid av vid stativfoto.
Därför är det så konstigt att just stativbilderna blir så oskarpa. De enda bilderna jag tycker blir riktigt bra är de tagna med Tamrons 90mm Macro.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1/80 är ganska lång exponeringstid. Fast med den gluggen du har så borde det inte bli rörelseoskärpa. Men testa 1/250 åtminstone, och håll dig runt f/4. Har för mig att runt f/4-5.6 allt som oftast brukar vara ett objektivs "sweet spot". Ett bra objektiv är såklart bra över hela sin aperture range, men dom är DYRA.

Men med det sagt kan jag inte se någon nämmnvärd oskärpa i husbilden (lite i vattenfallsbilden, men det beror nog som sagt på avtryckaren, eller att marken vibrerade när du gick, etc). Vissa objektiv är såklart mindre skarpa än andra. Men det kan nog också vara så att du helt enketl är van vid att se bilder med alldeles för mycket sharpening-filter applicerat. Detta är snarast norm idag. Testa att slå av det helt och hållet och se hur suddigt det blir på pixelnivå! En sensor har egentligen drygt halva upplösningen av vad megapixelantalet säger. Så om du skalar ned bilden 50%, alltså från 12 MP till 3 MP så har du egentligen inte förlorat så mycket detalj. Du kan testa att skala upp 3 MP bilden igen till 12 MP och jämföra med originalbilden. Men nu glider jag från ämnet...

Permalänk
Skrivet av Unique87:

Vilket/vilka objektiv använder du? I D7000 finns en inbyggd funktion för fokuskorrektion med ditt objektiv. Hitta ett motiv som är lätt att känna igen när det är i fokus och justera därefter!

AF finjustering hette det. Skall kolla upp den.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MartinP74:

AF finjustering hette det. Skall kolla upp den.

Jag har en d7000 och har finjusterat alla mina objektiv. Men det kräve noggrannhet, notera också att det handlar om kompromisser eftersom alla objkektiv normalt har LIITE olika kompensationsvärden beroende på framförallt fokusavstånd & brännvidd. Speciellt vid närgränsen är avvikelser normala så justera in för nära. Och efter avslutat justering, gör en check på långt gåll (typ månen vid största bländare) så att den inte bakfokuserar så att då missar långt avstånd.

Dock så gissar jag att det inet är förklaringen till dina bilder ovan. Fokusfel visar sig normal vid stora bländare och kort skärpedjup. Har du oskärpa vid små bländare beror det på något annat, vibration eller bara att objektivet är oskarpt vid f/16 som är normalt.

Permalänk

Nu när man vet vad problemet är, tack gode gud för Youtube...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi behöver nog veta lite mer om vad du har för stativ, tex, men kanske även tillvägagångssätt...

Hur som helst, den andra bilden du postade tycker jag ser ganska normal ut. På f/16 kommer bilder att börja bli lite "mjuka" oavsett objektiv och brännvidd. Detta pga något som kallas för diffraktion, som skapas av bländaren. Ju mindre bländare, desto mer diffraktion. På en D7000 bör man nog inte blända ner mer än till ca f/8 om man vill slippa påverkan av diffraktion så mycket som möjligt. Måste man blända ner för att få tillräckligt skärpedjup är det ju en sak, då får man ju väga vad som är viktigast, skärpedjup eller skärpa ner på pixelnivå. Det är ju inte som att det skulle se illa ut med en print på 75x50cm från en bild tagen på f/16, liksom...
Du har ju dock fortfarande gott om detaljer i bilden som kan lockas fram med en liten dos Unsharp Mask.

Vad gäller den första bilden så är den absolut i mjukaste laget. Det kan bero på objektivet, om det var ett Tamron 18-270. Hade du något filter på (det kan absolut påverka)? Vad för stativ, som sagt... Hur stod stativet? Underlag? Vind? Använde du MLU? (Det finns väl på D7000?)
Man får ju såklart tänka på att om man tittar på bilden i 100% på skärmen så kan man inte heller förvänta sig att det ser superskarpt ut. Detta motsvarar ju en ganska stor utskrift, som man kanske normalt hade betraktat på 2-3m avstånd. Även om bilden är väldigt mjuk så ser det ju fortfarande inte helt värdelöst ut om man tittar på bilden i rimlig storlek på rimligt avstånd.
Bara nerskalad med den erfoderliga uppskärpningen (den hade sett skarpare/mustigare/bättre ut med exponeringen lite nerdragen och konrasten lite ökad):

Att bilderna blir något skapare med Tamron 90 är väl inte helt konstigt, det är ett skarpare objektiv, men bilden från Sigma 10-20 ser ju, som sagt, normal ut. Den från Tamron 18-270 skulle åxå kunna vara det, men jag har inte tillräkckligt bra koll på exakt hur det objektivet presterar, annat än att det är "sådär", så jag kan inte säga säkert.

Edit:
Bild två ser ju däremot lite "dassig" ut, pga att mycket av bilden är en aning "underexponerad". Bilden är ju, tycker jag, korrekt exponerad, för att bevara detaljer i högdagrarna, men detta resulterar ju i att en del andra saker i bilden blir en aning mörka, IMO. Så det kan man ju justera lite så blir det åxå lite mer "pop" i bilden.

Edit 2:
Och Sigma 10-20/4-5.6 är skarp och fin på 10mm nerbländad till f/8. Vidöppen är den en smula mjuk i hörnen och kanterna.