Permalänk
Medlem

dvd-rw läser bara cd

Nu orkar jag inte längre. Nytt datorbygge med gammal dvd-rw-läsare. Läsaren fungerade i gamla datorn så jag tror den är hel.
Datorn byggdes, men windows 8 kunde inte installeras förstås eftersom dvd-n inte fungerade. Så USB-sticka blev lösningen.
I windows nu går det att läsa cd-skivor, inte dvd-skivor av någon sort, vare sig data, eller film.
Att det inte fungerade först tyder ju på kompabilitetsproblem med moderkortet. Jag har dock uppdaterat alla drivrutiner till m-kortet.
Vet ej hur jag ska fortsätta. Har någon vänlig själ här på detta kunniga forum någon idé?
Tittar jag i dvd-enheten i Enhetshanteraren (TSST corp DVD+-RW TS-H635A) så står det att enheten fungerar utmärkt. Drivrutinen är aktuell. Tittar jag på mer information, står det att drivrutinsfiler ligger i C:\Windows\system32\DRIVERS\cdrom.sys, vilket är märkligt tycker jag. Borde inte vara 64? och borde inte vara dvdrom?
Vidare under Informationstabben står det Enhetsbeskrivning: CD-ROM-enhet.
Känns som det är något fel här som borde rättas till.
men hur?

Kan tillägga att i Bios (UEFI) har enheten funnits ända från början även om den inte gick att använda då för installation av windows 8. Jag testade dessutom med en till dvd-spelare utan att det gick. så det utesluter maskinvarufel.

Konfigurationen är så här:
MSI B75MA-P45
I73770
8 gig ram
Asus GTX 560
Samsung ssd
två gamla hdd som är formaterade rena.
Allt funkar, utom att dvd-n inte läser dvd då.

Har någon ett tips vore jag oerhört tacksam. Jag har suttit i ett helt dygn nu (med pauser förstås) och googlat och grejat...

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag i registret har hittat en sträng som hör till dvd-läsaren. Om jag klickar på Properties där, kommer ett felmeddelande upp. Det går inte att öppna properties eftersom det är ett fel på nyckeln står det.

Permalänk
Medlem

Köp en ny för 200kr.

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem

Blir det inte samma fel med den?

Permalänk

Testa att köra denna: http://support.microsoft.com/mats/cd_dvd_drive_problems/en-us

Annars kan du prova att manuellt avinstallera drivrutinerna och leta upp drivrutiner till läsaren från tillverkarens hemsida.