dvd-rw läser bara cd
Nu orkar jag inte längre. Nytt datorbygge med gammal dvd-rw-läsare. Läsaren fungerade i gamla datorn så jag tror den är hel.
Datorn byggdes, men windows 8 kunde inte installeras förstås eftersom dvd-n inte fungerade. Så USB-sticka blev lösningen.
I windows nu går det att läsa cd-skivor, inte dvd-skivor av någon sort, vare sig data, eller film.
Att det inte fungerade först tyder ju på kompabilitetsproblem med moderkortet. Jag har dock uppdaterat alla drivrutiner till m-kortet.
Vet ej hur jag ska fortsätta. Har någon vänlig själ här på detta kunniga forum någon idé?
Tittar jag i dvd-enheten i Enhetshanteraren (TSST corp DVD+-RW TS-H635A) så står det att enheten fungerar utmärkt. Drivrutinen är aktuell. Tittar jag på mer information, står det att drivrutinsfiler ligger i C:\Windows\system32\DRIVERS\cdrom.sys, vilket är märkligt tycker jag. Borde inte vara 64? och borde inte vara dvdrom?
Vidare under Informationstabben står det Enhetsbeskrivning: CD-ROM-enhet.
Känns som det är något fel här som borde rättas till.
men hur?
Kan tillägga att i Bios (UEFI) har enheten funnits ända från början även om den inte gick att använda då för installation av windows 8. Jag testade dessutom med en till dvd-spelare utan att det gick. så det utesluter maskinvarufel.
Konfigurationen är så här:
MSI B75MA-P45
I73770
8 gig ram
Asus GTX 560
Samsung ssd
två gamla hdd som är formaterade rena.
Allt funkar, utom att dvd-n inte läser dvd då.
Har någon ett tips vore jag oerhört tacksam. Jag har suttit i ett helt dygn nu (med pauser förstås) och googlat och grejat...