Permalänk
Medlem

Vad Betyder ATX?

Vi har persondatorer nu och inte faen är vi till att hitta vad ATX betyder. Alla har både missbrukat och misshandlat google. Vi sökte förra terminen också innan jul. Tror det står för Advanced Technology nånting. Läraren gissar på eXtended Advanced Technology?? Han sa att man klickar på delete för att komma in i nåt som heter BIOS med...Tack för hjälpen, googla på!

Visa signatur

Don't Fuck When You Don't Have Money

Permalänk
Medlem

ATX är efterträdaren till AT aggregaten, men vad det betyder har jag inte den blekaste om!

Edit : hopppas att du vet att det är nätaggregat vi pratar om!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

10 sekunder google:
ATX: advanced technology extended – a tower chassis format specification introduced by Intel

atx acronym sökte jag på

Visa signatur

One man. One desire.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoc
Edit : hopppas att du vet att det är nätaggregat vi pratar om!

ATX är mycket mer än bara aggregaten, det täcker in kontakter till tangentbord och massor med annat också.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elysion
10 sekunder google:
ATX: advanced technology extended – a tower chassis format specification introduced by Intel

Det är väl fel, min gamla dators chassi var - tro det eller ej - ab desktop-modell, och den (och moderkortet) var ATX..

Visa signatur
Permalänk

Det är rätt, det har inte hänt mycket efter ATX, lite nya strömanslutninga och liknande bara. ATX kom efter AT och den har funnits länge nu tror det var i slutet av 286:orna den blev ledande.

Visa signatur

Kan inget men är villig att lära

Permalänk
Medlem

Njae, inte riktigt så tidigt som 286 var det inte som ATX tog över, det fanns men var inte stort. Man kunde utan problem hitta AT-lådor ända fram tills att Pentium med MMX introducerades. Skälen att AT fanns kvar så länge var givetvis kostnadsmässiga, ATX var faktiskt avsevärt mycket dyrare.
ATX tog alltså ledningen under början/mitten Pentium-epoken.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

ATX-standarden blev väl just standard i samband med att Pentium II kom om inte jag minns fel.. Jag hade iaf "bara" AT-standard på min P200 MMX (som föv agerar server nu)

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

intel stal en del från ibm (ps/2-porten) och lite från apple (usb) och vips har vi en ny standard...

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Avstängd

r0bber har helt rätt, innan PII hade alla standarddatorer DIN-kontakt till tangentbordet osv, & enligt ursprungliga AT-standarden så satt alla portar & IDE-kanaler på ett instickskort