Externt grafikkort med USB 3.0 och DVI/Displayport/HDMI/eSATA

Permalänk
Medlem

Externt grafikkort med USB 3.0 och DVI/Displayport/HDMI/eSATA

Jag är inne på att bygga ett eget externt grafikkort, främst till bärbara datorer!

Jag har hittat en hårdvara skapad utav ** som ser lovande ut. Men jag är inte så insatt så jag vet inte om kopplingen skulle fungera.

Insperation och hårdvarukälla:
Techradar.com (how-to-make-an-external-laptop-graphics-adaptor)

Datorn jag ska använda är:
HP 2560P (Uppgraderad till 8GB Minne och i7 med Displayport och eSATA, ej USB 3.0 ej HDMI)

Alternativ:

USB 3.0 -> Displayport:
Startech.com (USB-3-to-Displayport-Video-Card-Multi-Monitor-Adapter)

USB 3.0 -> eSATA
Newegg.com (USB3 to eSATA)20eSATA)

USB 3.0 -> VGA / DVI / HDMI
Plugalbe.com (Plugable UGA-3000 USB 3.0 / 2.0 to VGA / DVI / HDMI Adapter)

Amazon.com (Plugable UGA-3000 USB 3.0 / 2.0 to VGA / DVI / HDMI Adapter)

Grafikkort:
- Vet ej, men det som tilltalar en. Kanske ett GeForce GTX 770.

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-770

Nätagregat:
- Helst ska det vara så litet som möjligt men ge det som grafikkortet kräver. För att kunna konstruera en så liten låda som möjligt så vill jag ha ett litet nät agg.

EDIT:

- Hittade ett som ser bra ut:
http://www.dustin.se/product/5010747749/be-quiet-straight-pow...

http://www.dustin.se/product/5010751722/antec-hcg-750m-750w-p...

Någon som vet om detta ens är möjligt är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Wow, kommer definitivt följas, med glädje!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ropin:

Jag är inne på att bygga ett eget externt grafikkort, främst till bärbara datorer!

Jag har hittat en hårdvara skapad utav ** som ser lovande ut. Men jag är inte så insatt så jag vet inte om kopplingen skulle fungera.

Insperation och hårdvarukälla:
Techradar.com (how-to-make-an-external-laptop-graphics-adaptor)

Datorn jag ska använda är:
HP 2560P (Uppgraderad till 8GB Minne och i7 med Displayport och eSATA, ej USB 3.0 ej HDMI)

Alternativ:

USB 3.0 -> Displayport:
Startech.com (USB-3-to-Displayport-Video-Card-Multi-Monitor-Adapter)

USB 3.0 -> eSATA
Newegg.com (USB3 to eSATA)20eSATA)

USB 3.0 -> VGA / DVI / HDMI
Plugalbe.com (Plugable UGA-3000 USB 3.0 / 2.0 to VGA / DVI / HDMI Adapter)

Amazon.com (Plugable UGA-3000 USB 3.0 / 2.0 to VGA / DVI / HDMI Adapter)

http://ecx.images-amazon.com/images/I/81Zg7ePwXML._SL1500_.jp...

Grafikkort:
- Vet ej, men det som tilltalar en. Kanske ett GeForce GTX 770.

Nätagregat:
- Helst ska det vara så litet som möjligt men ge det som grafikkortet kräver. För att kunna konstruera en så liten låda som möjligt så vill jag ha ett litet nät agg.

Någon som vet om detta ens är möjligt är jag ute och cyklar?

En USB-port kommer inte räcka särskilt långt. 16x PCIe 2.0 är 64Gbit/s, USB 3.0 är 5Gbit/s. Ett 770 som du vill ha skulle flaskas av 8x PCIe 2.0 men inte av 16x PCIe 2.0 så någonstans mellan 23 och 64 Gbit/s ska du ha för att kunna nyttja ditt grafikkort fullt ut.
Alltså, köp ett billigt grafikkort.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

En USB-port kommer inte räcka särskilt långt. 16x PCIe 2.0 är 64Gbit/s, USB 3.0 är 5Gbit/s. Ett 770 som du vill ha skulle flaskas av 8x PCIe 2.0 men inte av 16x PCIe 2.0 så någonstans mellan 23 och 64 Gbit/s ska du ha för att kunna nyttja ditt grafikkort fullt ut.
Alltså, köp ett billigt grafikkort.

Okej, vilken modell ska jag välja för att inte få flaskhals? GeForce 8800 GTX?

Permalänk
Medlem

Du kan inte heller använda din laptop skärm har jag för mig utan du måste använda en extern skräm.

Vill också påpeka att det inte funkar att koppla ett grafikkort genom usb 3.0 utan man använder Thunderbolt eller express card och mpcie.

Av de 3 är thunderbolt bäst de andra 2 begränsar dig till PCIe 1x 2.0 ifall jag inte har fel.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ropin:

Okej, vilken modell ska jag välja för att inte få flaskhals? GeForce 8800 GTX?

USB 3 (5Gb/s) är ungefär 1x PCIe 2.0 (4Gb/s). Allt kommer flaskas.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Går det ens att använda USB 3.0 på det sättet har för mig att thunderbolt funkar för att det kopplas till pcie port

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

http://www.extremetech.com/extreme/162652-diy-external-thunde...

Visserligen macbook men du kan ju få en fingervisning

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror du är ute o cyklar, du har ju redan länkat en färdig lösning via usb (iofs långsam) och har du tänk ansluta ett vanligt grafikkort i stället så kanske det går att lösa rent tekniskt, det andra du länkade var ju en pcie adapter och det är nått helt annat än att driva det via usb.

Det går nog att tillverka en hårvaruadapter mellan usb och pcie som fungerar hjälpligt, den lär inte bli jättesnabb och sedan allt jobb med att programmera drivers/firmware för det, det lär kräva oerhört mycket kunskap om både hård och mjukvaruutveckling och jag tvivlar på att en privatperson kan fixa det själv, oavsett om man har obegränsat med pengar så hinner man inte med det under en livstid om man inte tar hjälp av andra.

Thundrbolt har stöd för att överföra pcie direkt, men usb borde fungera det också om man står ut med hastighetsförlusten och det enorma jobb som lär krävas, men att göra det ensam lär ingen klara, det krävs stora resurser för att göra det och även om det går så är frågan kanske varför.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hallå du! jag har själv en HP 2560p, och jag har även den Expresscard->PCIe-adapter du har länkat (Version 2.4a), har kört med ett Zotac GTX 470 samt ett XFX PRO 450W-PSU (bra nätagg då den har single 12V-rail).
Har dock bara fått det att fungera med PCIe 1.0 1x (får inte grafikkortet att dyka upp om jag ställer in "Express Card Link Speed" till "Generation 2"), vet att man också kan använda en av instickskortsplatserna (mPCIe) under datorn för att få ut lite mer prestanda, men eftersom man var tvungen att ta av locket på undersidan varje gång man vill spela, så sket jag i det.

Trots bandbreddsbegränsningarna så tyckte jag att systemet presterade rätt bra, Jag har mest kört company of heroes på den, men jag vet att jag även körde Crysis Warhead på näst högsta grafiken (eller ett steg under, kommer inte riktigt ihåg) på en FHD-skärm med bra flyt.

Notera dock att jag verket fått 6600GT, GTX 260 eller GTX 670 att fungera. Med det sagt så har jag inte lagt så mycket tid på att kämpa med det, men 470 fungerade "out of the box".

Så med bandbreddsbegränsningarna i åtanke skulle jag se till att du inte hämmas för mycket av dem, ett 770 är ju inte precis billigt, och det är ju trist om en massa prestanda går förlorad. Så kolla noga upp om det finns medel för att nå högre bandbredd(om det tex kommit nya BIOS-patchar/revisioner av Expresscard->PCIe-adaptern mm)

Och dessutom, när jag körde på laptopens (för övrigt värdelösa och färglösa) skärm så led systemet av en del stuttering, antar att detta är för att okomprimerad bildsignal tar mycket bandbredd vilket helt enkelt inte räcker till. detta är dock bara spekulation, och problemet kan mycket väl ligga någon anna stans)

Om du inte redan hittat dessa sidorna är dessa fullproppade med bra info, ser också att det hänt en del sedan jag gjorde samma sak (fanns ingen version 2 av dessa trådar när jag sysslade med detta)
http://forum.notebookreview.com/e-gpu-external-graphics-discu...
http://forum.techinferno.com/diy-e-gpu-projects/2109-diy-egpu...

Lycka till!

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av colafrysen:

Hallå du! jag har själv en HP 2560p, och jag har även den Expresscard->PCIe-adapter du har länkat (Version 2.4a), har kört med ett Zotac GTX 470 samt ett XFX PRO 450W-PSU.
Har dock bara fått det att fungera med PCIe 1.0 1x (får inte grafikkortet att dyka upp om jag ställer in "Express Card Link Speed" till "Generation 2"), vet att man också kan använda en av instickskortsplatserna (mPCIe) under datorn för att få ut lite mer prestanda, men eftersom man var tvungen att ta av locket på undersidan varje gång man vill spela, så sket jag i det.

Trots bandbreddsbegränsningarna så tyckte jag att systemet presterade rätt bra, Jag har mest kört company of heroes på den, men jag vet att jag även körde Crysis Warhead på näst högsta grafiken (eller ett steg under, kommer inte riktigt ihåg) på en FHD-skärm med bra flyt.

Notera dock att jag verket fått 6600GT, GTX 260 eller GTX 670 att fungera. Med det sagt så har jag inte lagt så mycket tid på att kämpa med det, men 470 fungerade "out of the box".

Så med bandbreddsbegränsningarna i åtanke skulle jag se till att du inte hämmas för mycket av dem, ett 770 är ju inte precis billigt, och det är ju trist om en massa prestanda går förlorad. Så kolla noga upp om det finns medel för att nå högre bandbredd(om det tex kommit nya BIOS-patchar/revisioner av Expresscard->PCIe-adaptern mm)

Och dessutom, när jag körde på laptopens (för övrigt värdelösa och färglösa) skärm så led systemet av en del stuttering, antar att detta är för att okomprimerad bildsignal tar mycket bandbredd vilket helt enkelt inte räcker till. detta är dock bara spekulation, och problemet kan mycket väl ligga någon anna stans)

Om du inte redan hittat dessa sidorna är dessa fullproppade med bra info, ser också att det hänt en del sedan jag gjorde samma sak (fans ingen version 2 av dessa trådar när jag sysslade med detta)
http://forum.notebookreview.com/e-gpu-external-graphics-discu...
http://forum.techinferno.com/diy-e-gpu-projects/2109-diy-egpu...

Lycka till!

Men expresscardbussen går att sätta i pcie mode, det är mycket lättare då än att ta omvägen via usb, usb 3 må ha hög hastighet, men den kommunicerar på ett annat sätt och att konvertera kräver nån hårdvarubrygga och sedan mjukvaran för att hålla styr på det hela, i praktiken ett jättejobb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

680w för ett grafikkort?
Tror 400w klarar alla grafikkort enkelt
Nätagget ska bara driva grafikkortet och inte resten av systemet väll?

Och om du har nätagg med mindre watt= (troligtvis) mindre storlek och billigare
http://www.inet.se/produkt/6909791/be-quiet-pure-power-l8-430...

Annars kan du ju köra på sfx agg, mindre och klarar ändå driva grafikkortet
http://www.inet.se/produkt/5322167/silverstone-strider-sfx-45...
Dyrt sfx agg men högkvalitet, billigare finns om du vill ha det

Dessutom tror jag 770 kommer flaskas extremt mycket av usb 3.0
Skulle säga att du kör på 650ti eller 7790 max
De drar dessutom väldigt lite ström
http://www.inet.se/produkt/6909793/be-quiet-sfx-power-300w

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men expresscardbussen går att sätta i pcie mode, det är mycket lättare då än att ta omvägen via usb, usb 3 må ha hög hastighet, men den kommunicerar på ett annat sätt och att konvertera kräver nån hårdvarubrygga och sedan mjukvaran för att hålla styr på det hela, i praktiken ett jättejobb.

Jo, jag körde PCI-läge på expresscard, iom att 2560p bara har USB2.0-stöd via expresscard så är det det enda rimliga.

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk

kolla guiden på tomshardware hur man gör, så fungerar allt utan man chansar hej vilt på vad som behövs
iofs kan drivrutiner säkerligen bråka i början

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2