Permalänk
Medlem
Skrivet av heylol:

Tack! Stängde av "SmartSense" och det gjorde STOOOR skillnad, innan det så tyckte jag att trackpaden var beyond bad men nu är jag helt nöjd
Btw jag tappar internet tillgång ett par gånger i timman ungefär, har alla nyaste uppdateringar (tror jag iaf, på vaio update står det att det ej finns några uppdateringar) kan detta bero på NFC eller vad det heter? Hur stänger jag av det isåfall? Eller kan det vara något annat, vad tror du?

Varsågod!

Kolla http://www.sony.se/support/sv/product/SVP1321C5E/updates för senaste uppdateringar och bios! Du kan kontrollera WiFi, Bluetooth och NFC i datorinställningar(charms -> inställningar -> ändra datorinställnar -> trådlöst)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Jag vänder mig främst till er som redan har fått sin, men även de som väntar på den, med det här inlägget.

Vad sägs om att skapa en, till den här relaterad, tråd med information om Vaio Pro 13 (första generationen, höst 2013), som de i behov av lite tips/tricks/support kan kolla in. Jag tänker mig en tråd där inlägg 1 kontinuerligt uppdateras med bra information.

Vad säger ni? Låter det som en bra idé? All information om tex touchpad, skärmljusstyrka för de som undrar över det samlat på ett ställe.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Skrivet av Zibbi02:

Jag vänder mig främst till er som redan har fått sin, men även de som väntar på den, med det här inlägget.

Vad sägs om att skapa en, till den här relaterad, tråd med information om Vaio Pro 13 (första generationen, höst 2013), som de i behov av lite tips/tricks/support kan kolla in. Jag tänker mig en tråd där inlägg 1 kontinuerligt uppdateras med bra information.

Vad säger ni? Låter det som en bra idé? All information om tex touchpad, skärmljusstyrka för de som undrar över det samlat på ett ställe.

En tråd i supportdelen av det bärbara forumet låter som en bra idé!

Ett alternativ är att jag editerar det första inlägget i denna tråden och samla bra inlägg/länkar där. Men då ligger den lite konstigt under köpråd.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stenmar:

Har du möjlighet att ta ett foto och länka till det här i forumet?

ursäkta för sent svar jag försöker ta bilden så snart som möjligt

Permalänk
Medlem

Jag tar och skapar och skriver i den nya tråden på fredag. Då har jag flyttat hem till min lilla studentlägenhet och har lite ledig tid över för att sitta och pilla med det.

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Någon som har kört senaste BIOS-uppdateringen och upplever någon skillnad på fläkten??

Permalänk
Medlem

wifi problem

Skrivet av Cosmo08:

Någon som har kört senaste BIOS-uppdateringen och upplever någon skillnad på fläkten??

Jag tycker inte att jag har märkt någon direkt skillnad.

Jag har kört alla uppdateringar som jag har hittat men har fortfarande problem med wifi. Det är två problem, det ena att fläkten drar igång som ett reaplan så fort datorn börjar använda sig av wifi:et (typ nästa alltid något som vill ha kontakt mot internet). Men annars så spinner datorn tyst som en katt. Helt okej ljudbild när jag har testat att spela upp hd film utan att fläkten hörs.

Det andra problemet är att Internet är extremt slött. Det går knapp att ladda en youtube film på vettig nivå och hastighet. Vist hemma har vi inte så snabbt bredband bara 8 mbit/s. Men när man kör en kontroll mot bredbandskollen så får jag max 1,3 mbit/s ner på SVP medan på alla andra enheter blir det runt 6 mbit/s. Är lite jobbigt när jag köpte datorn som studiedator för distansstudier som enbart är över nätet.
Är det fler som upplever samma problem?

//Sam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cosmo08:

Jag har faktiskt märkt en skillnad men kom ihåg att det man måste ha på "silence" i VAIO Control Center annars så har jag inte märkt något.

Permalänk
Avstängd

efter lite mer användning av datorn så kan jag säga att den är underbart sony är experter på design i min smak

fyrkantigt/svart allt är vasst överallt klistermärkena är helt svarta älskar att dem bryr sig om detaljer och inte satte dit blåa klistrermärken

det enda som stör mig hemskt mycket är skärmen

svärtan är inte speciellt bra gör mig bara ledsen den är inte dålig men jag har en hög standard när det gäller svärta

den har som tidigare nämnts en hemsk gryneffekt med mönster över hela skärmen detta total förstör hela datorn så fruktansvärt mycket

denna bilden visar ungefär hur det ser ut

alltså ingen slät ren färg utan massa noise inuti den

glaset är inte speciellt halt och känns inte alls bra med touch ser ingen mening med touch alls

hade varit kul om skärmen gick att snurra och tryckas ned med glaset utåt som en tablet

hade också tyckt det skulle vara bättre med glas över handstödet eftersom armstödet är känsligt mot fingeravtryck

sen piggen som sticker ut på luckan som jag nämnt tidigare är också något som gör mig ledsen (den är för liten för att ta ett kort på) men det är en väldigt väldigt lite flis liknande taggig liten sak som sticker ut från luckan

om sony gjorde en 17 tums vaio med den här desginen gjord för spel med den bästa skärmen som går att ha så hade jag inte tvekat att köpa den kanske metall igen istället för kolfiber

fullkomligt ÄLSKAR utseendet och känslan

flexandet FINNS INTE oroade mig för det men det är näst intill omöjligt att ens märka det märks mest på toppen av tangentbordet om man trycker men annars inte alls

Permalänk
Medlem

Hur är högtalarna på denna, både vad gäller hur högt ljud man kan spela och kvalité på ljudet?

Har för nuvarande en FujitsuSiemens bärbar dator där man inte kan skruva upp ljudet tillräckligt högt för att höra ljud i vissa filmklipp. Störande att behöva koppla på hörlurar / externa högtalare då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ginsid:

Hur är högtalarna på denna, både vad gäller hur högt ljud man kan spela och kvalité på ljudet?

Har för nuvarande en FujitsuSiemens bärbar dator där man inte kan skruva upp ljudet tillräckligt högt för att höra ljud i vissa filmklipp. Störande att behöva koppla på hörlurar / externa högtalare då.

är inte speciellt noga med högtalare men dem är överaskande bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinpim:

Jag har kört alla uppdateringar som jag har hittat men har fortfarande problem med wifi. Det är två problem, det ena att fläkten drar igång som ett reaplan så fort datorn börjar använda sig av wifi:et (typ nästa alltid något som vill ha kontakt mot internet). Men annars så spinner datorn tyst som en katt. Helt okej ljudbild när jag har testat att spela upp hd film utan att fläkten hörs.

Det andra problemet är att Internet är extremt slött. Det går knapp att ladda en youtube film på vettig nivå och hastighet. Vist hemma har vi inte så snabbt bredband bara 8 mbit/s. Men när man kör en kontroll mot bredbandskollen så får jag max 1,3 mbit/s ner på SVP medan på alla andra enheter blir det runt 6 mbit/s. Är lite jobbigt när jag köpte datorn som studiedator för distansstudier som enbart är över nätet.

//Sam

Hej Sam!
Jag hade liknande problem. Fick panik då jag uppdaterat till senaste drivrutinen och hela köret men det var fortfarande sämst bandbredd på tptest.
Men när jag gav upp efter att inte ha hittat något så gick jag vidare till att fixa resten av grejjerna på datorn och ett av de var att ta bort McAfees programvara.
Vet inte vad som flög in i mig men jag ville prova tptest igen och helst plötsligt ser jag att jag har 90mbit upp-/nedladdning trådlöst vilket är lika bra som jag brukar ha trådad. Dess AC näverkskort är sjukt bra (jag har varken dual-band eller ac router).

Så prova dessa saker (om du har senaste mjukvaran för ditt nätverkskort):
1. Uppdatera mjukvaran (firmware) i routern.
2. Konfigurera routern så att dess kanaler inte "krockar" med grannarnas kanaler. Byt till det som ingen eller minst av grannarna använder, (finns ett program för det, kommer dock ihåg namnet på den jag använde förut)
3. Gå in på Egenskaper för ditt nätverkskort och ändra Värdet på 802.11n-kanalbredd för 2.4ghz FRÅN: 20mhz TILL: Auto.

Permalänk
Avstängd

någon som vet hur jag får bort allt som har med macafee att göra jag tog bort det och använde en macafee removal tool men den frågar efter lösenord från parental controls

vilket jag ej har testade att installera om parental controls och sätta ett lösenord men det fungerar inte heller

kan jag få bort resterna utan removal tool?

med tex revo uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

någon som vet hur jag får bort allt som har med macafee att göra jag tog bort det och använde en macafee removal tool men den frågar efter lösenord från parental controls

vilket jag ej har testade att installera om parental controls och sätta ett lösenord men det fungerar inte heller

kan jag få bort resterna utan removal tool?

med tex revo uninstaller

Avinstallerade allt ifrån Kontrollpanelen och gick sedan in på de ställen "rest" mapparna/filerna var och bara ta bort manuellt. Inget kvar efter det och behövde inte lösenord och sådant.

Permalänk

Tänkte lägga en beställning på 13 tummaren ikväll, finns det något bra skydd/fodral till som passar denna i stil med det som asus skickar med sina laptops. Såg att det fanns ett i tillbehören i sonybutiken men det kostar 500kr vilket jag tycker är något i överkant.

Visa signatur

|Obsidian 800D|Corsair Force 120gb|Samsung SP F3 1TB|Seagate Barracuda 2TB|Asus Z97-A| Intel i7 4790K|Noctua NH-D15|ASUS HD 7970 DCII 1125/6300 MHz|DDR 3 16gb 1600mhz|Corsair hx 850W|Nokia Lumia 930|Sony Vaio Pro 13|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiddeflum:

Tänkte lägga en beställning på 13 tummaren ikväll, finns det något bra skydd/fodral till som passar denna i stil med det som asus skickar med sina laptops. Såg att det fanns ett i tillbehören i sonybutiken men det kostar 500kr vilket jag tycker är något i överkant.

Jag har en rabattkod så att du kan få 25% rabatt på Vaio-tillbehör: VAIOAC12PW . Det borde göra fodralen lite mer prisvärda

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Skrivet av Fiddeflum:

http://www.ebay.com/itm/Black-leather-case-cover-sleeve-for-Macbook-Air-13-13-3-inch-/290677822817?pt=US_Laptop_Cases_Bags&hash=item43adbf9561

Fick detta svar av en annan medlem tidigare i tråden när jag ställde samma fråga.

Visa signatur

Asrock Z68 Extreme 7 gen 3 | EVGA GTX580 SLI | Intel i7 2600k | Corsair Vengeance 16GB
Corsair H80 | Corsair Force 3 120gb | HX1050 |NZXT Phantom | Samsung 22" SA300

Sony VAIO pro 13
i7 8GB 256GB

Permalänk
Medlem

Här är ett annat fodral på utförsäljning för 50 kr: http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=product.htm...

Finns inne i endast ett par butiker. Funkar bra till min Vaio Pro, kanske inte "idealiskt slimmat", men helt ok då jag har extrabatteriet påmonterat. Billigt och bra (eller ok iaf).

För den snåle finns det riktigt billiga fodral på eBay, t.ex. http://www.ebay.com/itm/Black-Sleeve-Case-Bag-Pouch-Cover-for...

(Bortse från att fodralen är "avsedda" för MacBook.)

Permalänk

Får datorn senare ikväll så det ska bli riktigt spännande, fram tills dess uppdaterar jag denna tråd allt för ofta. Jag undrar en sak gällande extra-batteriet, hur pass smidigt är det att montera på och av? Samt tror ni det får plats i fodralen som länkats tidigare på denna sida?

Permalänk
Skrivet av Zibbi02:

Jag har en rabattkod så att du kan få 25% rabatt på Vaio-tillbehör: VAIOAC12PW . Det borde göra fodralen lite mer prisvärda

Tack beställde med originalfodralet med din kod

Visa signatur

|Obsidian 800D|Corsair Force 120gb|Samsung SP F3 1TB|Seagate Barracuda 2TB|Asus Z97-A| Intel i7 4790K|Noctua NH-D15|ASUS HD 7970 DCII 1125/6300 MHz|DDR 3 16gb 1600mhz|Corsair hx 850W|Nokia Lumia 930|Sony Vaio Pro 13|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kletgunnar:

Får datorn senare ikväll så det ska bli riktigt spännande, fram tills dess uppdaterar jag denna tråd allt för ofta. Jag undrar en sak gällande extra-batteriet, hur pass smidigt är det att montera på och av?

Extrabatteriet är väldigt smidigt att montera av och på. Bara att låsa upp, samt lätt och försiktigt dra ut ur datorn.

Skrivet av kletgunnar:

Samt tror ni det får plats i fodralen som länkats tidigare på denna sida?

Till att börja med, vilket fodral åsyftar du? "Slimvarianten"? Och tänker du då att batteriet är påmonterat?

Om ja på bägge frågor, då är jag nog fel person att svara eftersom jag inte har något "slimfodral".

Permalänk
Medlem

Hejhej gubbar!

Har fått ett preliminärt leveransdatum för min Vaio(1/9-6/9), men jag antar att jag kommer att få ett mer specifikt datum och tid för leverans. Eller är det något jag själv måste ta reda på ?

En dum fråga, jag vet. Vill bara vara säker :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disparu:

Hejhej gubbar!

Har fått ett preliminärt leveransdatum för min Vaio(1/9-6/9), men jag antar att jag kommer att få ett mer specifikt datum och tid för leverans. Eller är det något jag själv måste ta reda på ?

En dum fråga, jag vet. Vill bara vara säker :>

Du kommer få ett fast datum sen. Min kom dock en dag tidigare än först utsatt. Fick ett sms samma morgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Du kommer få ett fast datum sen. Min kom dock en dag tidigare än först utsatt. Fick ett sms samma morgon.

Kanon, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinpim:

//Sam

Jag har också problem, och det känns riktigt dåligt eftersom tanken är att ha datorn ska användas i skolan och liknande. Vilket inte kommer fungera så bra om man har problem med WiFi hela tiden. Det är precis likadant för mig, jag märkte det också när jag försökte ladda en Youtube film i HD som alltid brukar fungera annars...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Hej Sam!
Jag hade liknande problem. Fick panik då jag uppdaterat till senaste drivrutinen och hela köret men det var fortfarande sämst bandbredd på tptest.
Men när jag gav upp efter att inte ha hittat något så gick jag vidare till att fixa resten av grejjerna på datorn och ett av de var att ta bort McAfees programvara.
Vet inte vad som flög in i mig men jag ville prova tptest igen och helst plötsligt ser jag att jag har 90mbit upp-/nedladdning trådlöst vilket är lika bra som jag brukar ha trådad. Dess AC näverkskort är sjukt bra (jag har varken dual-band eller ac router).

Så prova dessa saker (om du har senaste mjukvaran för ditt nätverkskort):
1. Uppdatera mjukvaran (firmware) i routern.
2. Konfigurera routern så att dess kanaler inte "krockar" med grannarnas kanaler. Byt till det som ingen eller minst av grannarna använder, (finns ett program för det, kommer dock ihåg namnet på den jag använde förut)
3. Gå in på Egenskaper för ditt nätverkskort och ändra Värdet på 802.11n-kanalbredd för 2.4ghz FRÅN: 20mhz TILL: Auto.

Skrivet av Roshag:

Jag har också problem, och det känns riktigt dåligt eftersom tanken är att ha datorn ska användas i skolan och liknande. Vilket inte kommer fungera så bra om man har problem med WiFi hela tiden. Det är precis likadant för mig, jag märkte det också när jag försökte ladda en Youtube film i HD som alltid brukar fungera annars...

Vet inte om folk inte ser mina meddelanden eller om de bara "ignoreras". Följ dessa råd ska både du och Sam bli lika glada med era SVP som mig
(Öppna mitt tidigare inlägg/svar till sam och följ råden.)

Meddela gärna om det hjälpte eller inte, tack!

Permalänk
Medlem

Upptäckte en bugg i min burk igår. Jag har inte haft nåt problem med WiFi innan, det är stabilt, snabbt och tappar inte anslutning. Men om jag har igång dator och drar igen skärmen och låter den vara i standby ett tag så funkar inte WiFi när jag öppnar upp datorn igen. Då måste jag starta om den för att få nät igen.

Någon som upplevt samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Vet inte om folk inte ser mina meddelanden eller om de bara "ignoreras". Följ dessa råd ska både du och Sam bli lika glada med era SVP som mig
(Öppna mitt tidigare inlägg/svar till sam och följ råden.)

Meddela gärna om det hjälpte eller inte, tack!

1. Firmwaren i min router är den senaste enligt bredbandsbolaget och den går inte att uppgradera på egen hand.
2. Når inga grannars WiFi så då behöver jag inte göra något här?
3. Är det bara att ställa in enligt bilden nedan?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som träffat på 11 tummaren?
Hittar den bara genom Sonys egna hemsida. Vill ju gärna känna på tangentbord innan man köper dator.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa en 13" pro och ha den som studiedator på universitetet. Tror ni att jag klarar mig med 4 gb ram? En släkting ska köpa den genom hans företag och det måste ske på en specifik sida och den erbjuder tyvärr endast versionen med 4 gb ram. Det blir ganska mycket dyrare om jag ska beställa den från Sony (ca 3000 dyrare med 8 gb).

Tldr. Klarar man sig med 4 gb ram om den ska användas till lättare studieuppgifter och lite film?