Skillnaden på dvd +/- R?

Permalänk
Medlem

Skillnaden på dvd +/- R?

jag skall precis köpa en dvdr och hör folk snacka om vilken man skall välja om + och - versioner av dvdr men ingen har nån aning vad det verkligen menas...
en del säger att media för xboxen inte funkar med + osv. och att vissa brända videofiler i dvd-r funkar inte i dvd+r... men en orginal dvd film saknar väl sånt...så var är skillnaden... skulle uppskatta ett snabbt svar för det brinner i knutarna

(om nån nu vet)

Permalänk
Medlem

Detta var ett ganska roligt sammanträffande för ett par dagar sedan ställdes nästan exakt samma fråga av "F-Ray", eran formulering av frågan är tom nästan exakt lika "Skillnad på DVD-R och DVD+R" http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=11776...

Angående din fråga ang Xbox. Det skrevs faktiskt inget om det i den länken så verkar mediakompabilitet hos läsarna i xboxen skilja ganska mycket, vissa läsare gillar inte +R och vissa gillar inte -R. Men det generella intrycket som jag har fått är att +R fungerar lite sämre, min xbox gillade inte alls det +R media (E-Performance) jag testade. -R fungerade lite bättre för mig, men min läsare var extremt kinkig och läste ungefär bara 2/3 av de skivor jag brände.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Den som är avgörande för Xbox är vilken kvalitet på media man använder eftersom den som sagt är lite kinkig med det, samt hur man bränner. Mellan en bränd DVD+R och DVD-R skiljer tekniskt i stort sett bara "book type:n", dvs vad skivan utger sig för att vara för något (DVD-R för DVD-R och DVD+R för DVD+R eller i vissa fall för DVD-ROM).
Xbox klarar läsa DVD+R/RW "book typen" så det gäller bara att använda media som den gillar och det samma gäller för DVD-R/RW. Se här för mer info.

Permalänk
Medlem

Angående eProformance dvd+r skivor så tror jag att det är kvaliteten på skivorna som gör att det inte funkar.

Köpte själv ett 10-pack på spindel och har bara lyckats få 2 st att funka i datorn av 5 brända skivor och inte ens brännaren vill läsa dom då jag brännt.

HP och platinum funkar klockrent

Så det blir alldrig mer eproformance för mig iallfall om dom nu inte kommer med några bättre skivor.

Permalänk
Medlem

Pettzzon: Lite OT kanske, men känner du för att kolla vad det är för tillverkare på Eproformance och Platinum-skivorna? Det går att göra med CDspeed 1.02 (extra -> disc info).

Fungerar NEC-brännaren bra annars (såg att du hade beställt den i en annan tråd)? Funderar på att beställa en också om den håller måttet då Dustin och Inwarehouse har dem i lager för 2119 kr.

Permalänk
Medlem

Jag kollade på en av de E-performance skivor jag hade kvar och på tillverkare står det Prodisc.

Kan däremot inte hjälpa dig när det gäller Platinum skivorna.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Jag provade CDspeed 1.02 men får det inte att funka med någon skiva som jag stoppar in inte ens cd så jag vet inte vad som är fel.

Finns det något annat program som kan kolla tillverkaren på skivor? skulle vara intressant att veta.

Jag upptäckte att mina brända eProformance skivorna funkar utmärkt i min dvd spelare (Pioneer dv-454) men i datorn vägrar dom fungera, hittils bara 2st som funkar där.
Jag har provat läsa i både brännaren (nec nd-1000a) och i dvd-rom (pioneer dvd103).

Annars så tycker jag brännaren fungerar bra, helt klart prisvärd.
Tar ca 25 min för att bränna en full skiva så det tar ju ingen evighet direkt.
Har inte haft några fel bränningar eller liknade problem med den ännu som lett till trasiga skivor. Bara svår lästa eProformance DVD+R skivor.
Har dock inte provat cd-r på den eftersom jag har en snabbare cd-brännare redan.

Som sagt HP och Platinum skivor fungerar bra samt Verbatim DVD+RW ,har inte provat fler märken.

Beställde själv från inwarehouse då kostade den ca 2231:- så den har blivit lite billigare ser jag.

Permalänk
Medlem

För DVD+R/RW-media känner jag bara till CDspeed.

Det funkade alltså inte att identifiera CD-R-media på din vanliga CD-brännare heller?
Faktum är att jag inte lyckats få den funktionen att fungera själv med CDspeed (både EAC och CDR Identifier klarar det dock) så jag vet inte riktigt vad som är problemet. Möjligen något ASPI-relaterat kanske...

havoc: Det fungerar ju för dig så vad har du för ASPI-layer installerad?
Tack för att du kollade upp Eproformance-skivorna förresten. Prodisc's CD-R-media är inte alltför bra heller så att deras DVD-media inte håller måttet är kanske inte så konstigt.

Permalänk
Medlem

Jag kör Adaptecs 4.71.2 aspi layer.
Edit: Letade reda på en länk http://www.adaptec.com/worldwide/support/driverdetail.html?se...

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Jag kör också Adaptecs senaste så det måste bero på något annat. Det fungerar för övrigt inne i Nero (om man trycker shift + refresh i medium info) men däremot inte heller i Nero Infotool.

Permalänk
Medlem

tack för alla svar... trevligt med lite folk som kan sina grejer

mvh Sci