Jag måste betala för min kompis mobilanvändande, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Hallojs, jag läste hela första sidan av tråden, orkade inte läsa 3 sidor till, så om jag skriver saker som andra redan skrivit osv så ber jag om ursäkt över det... nu till saken.

*1* DET HAR BUNDITS ETT AVTAL! ALLA AVTAL, MUNTLIGA ÄR LIKA BINDANDE SOM SKRIFTLIGA.
Enda skillnaden är hur lätt det är bevisa muntligt vs skriftligt.

*2* Google is your friend.
Finns flertalet juridiska forum, och websidor där det finns kunnigt folk som kan hjälpa dig 1000ggr bättre än folk på sweclockers

*3* Jag personligen hade gått till polisen och anmält det hela, men innan det skulle jag pratat med andra personer *2* som har bättre kundskap om det hela. För det kanske finns risk till "företal" och andra saker.

*4* Om det går till domstol eller liknande, så är inte dommare idioter, det står ord mot ord, så kan mycket väl dömmas att det rimligaste är att det du säger är sanningen och alla räkningar tvingas betalas av "den andra" personen.

Hade du en polare som kan styrka "Beta hyra" så är det 2mot1, där han styrker att han är tänkte betala pengar, om den pengasumman nämndes att det var angående telefonräkning så är det ett medgivande att han har telefonen och han är den personen som ska stå för räkningarna.

....

Lång story short, kontakta mer juridiska kunniga personer, spara alla kvitton mm hur du nu än gör, kontakta även kronofogden och berätta för dom hur det ligger till, dom är även dom människor, i första hand vill dom prata med folk, dom är inte idioter... Dom har nog hört 1000 ggr värre historier, men dom är mänskliga.

En annan lösning är bara betala skiten, Bita i det sura äpplet och lära dig av dina misstag och tänk, det kunde ha varit mycket värre summor.

Annars går det ju alltid försöka få tag på personen i fråga, och försöka ha ett snällt samtal som spelas in, och utan vara för uppenbar prata om han i framtiden har några möjligheter att betala av de räkningar som telefonen skapade. Försök tala normalt och försök fråga om ni kan lösa någon avbetalnings plan, och på så sätt få honom att medege skulden mm. Om han går med på detta, så var nice, ge honom 1-2mån att verkligen hålla avbetlningsplanen. Även om det är så lite som 200kr/mån. I slutändan är det en bättre lösning än juridiska vägen. Men hållar han inte planen så fundera den juridiska vägen. Men skulle det då behövas så har du då backup i form av ljudinspelning bra bevis.

Jag känner inte personen i fråga, så lite svårt att ge bra råd. Men det är nog hur jag hade gått till väga i den situationen.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Hur ska han kunna anlita ett inkassobolag när TS är så "....ad" att han tagit över abbet ?

Snarare att han får anlita Hells Angels eller liknande... häpnadsväckande!

Tror verkligen folk att Hells Angel skulle lägga sig i en skuld.... Eller låt mig ändra det.

Och det är inte så att Hells Angels, tar ett "jobb" för 1000kr där dom ska driva in 10.000
Om så varför drev dom inte in dom pengarna utan att bry sig om några skulder. Tänk lite logiskt...

Det är ju inte så att Hells Angels är orörliga, dom är fullt medvetna om risker att gå hota folk, bryta ben och andra saker ni föreställer er.
Tror ni verkligen att dom vill riskera fängelse för en skitsumma, av en random person X vs Y ?

Vad tror ni det skulle kosta att anlita Hells Angel eller liknande personer för att driva in en skuld?
Det kostar mer än vad han ens skulle få in om han betalade pengarna han var skylldig honom.

Sedan är det knappst så lätt som att slå upp Hells Angels på Eniro, ringa och fråga om dom vill göra lite olaglig indrivning.
Känner du inte folk så är det bara glömma. Tänk lite längre än ett steg och fundera på vad som är logiskt, och inte vad som händer på film.

Och mitt tips, gör inga dumma saker som kan förvärra det hela.

Skrivet av Telepati:

Precis.

Vi testar en ovanlig sak, nämligen att utgå ifrån det vi vet, det som står, alltså det som TS delgivit oss. Det står inget om något avtal, så det blir liksom lite onödigt att spekulera fram ett scenario, med ett OM. På samma sätt som TS inte skriver att hans far jobbar på polisen, eller att han har kontakter inom den aktuella OP, så därför skriver jag inget om det. Jag skulle ju kunna göra det OM hans far nu var polis, men jag hoppar det. Jag utgår ifrån den info som finns.

Vi kan väll utgå ifrån att ett avtal har gjorts mellan TS och den som inte betalar räkningar. Som jag nämnt tidigare, så är ett muntligt avtal lika viktigt som ett skriftligt. Läs min tidigare post på denna sidan.

Varför skulle någon köpa en telefon, skriva upp sig på ett abonemang åt en kompis. Det är så helt random att det finns inte. TS (Tråd Skaparen) och BadGuy (Personen som inte betalar räkningarna) har ju SJÄLVKLART gått in i ett muntligt avtal innan det införskaffade sig en telefon och ett abonemang.

Skrivet av Lasergurka:

Jag antog att TS inte var invalid och hade tänkt på att säga till kompisen att det inte var okej innan han tvingar morsan att betala skiten, och att kompisen fortsatt i uppenbarligen 3-4 månader efter det, och därmed olovligen utnyttja abonnemanget, om så inte är fallet ber jag om ursäkt.

Är man på väg att åka till kronofogden över det känns det som att TS inte blockat abonnemanget för än efter tråden skapats.

TS skrev tidigare att han fick räkningarna och gav dom till "Mr BadGuy" så fort han fick räkningar och så fort kronofogde brev damp ner i brevlådan så tog han tag i det hela. Det är ifall min tolkning av det hela, och det tar faktiskt ett par månader innan Kronofogden lägger sig i det hela och innan dom skickar ut sina brev, inte ovanligt att det är några månader senare. Det enda som jag tycker verkar konstigt är att Inkassobolagsbreven skulle han fått och börjat ana oro, innan själva Kronofogden blev inblandade.

Inkassobolag måste skicka räkningarna till "TS" i det här fallet och kan inte gå till Kronofogden innan dom skickat ut minst ett inkassobrev/påminnelse.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheWolfbane:

Tror verkligen folk att Hells Angel skulle lägga sig i en skuld.... Eller låt mig ändra det.

Och det är inte så att Hells Angels, tar ett "jobb" för 1000kr där dom ska driva in 10.000
Om så varför drev dom inte in dom pengarna utan att bry sig om några skulder. Tänk lite logiskt...

Det är ju inte så att Hells Angels är orörliga, dom är fullt medvetna om risker att gå hota folk, bryta ben och andra saker ni föreställer er.
Tror ni verkligen att dom vill riskera fängelse för en skitsumma, av en random person X vs Y ?

Vad tror ni det skulle kosta att anlita Hells Angel eller liknande personer för att driva in en skuld?
Det kostar mer än vad han ens skulle få in om han betalade pengarna han var skylldig honom.

Sedan är det knappst så lätt som att slå upp Hells Angels på Eniro, ringa och fråga om dom vill göra lite olaglig indrivning.
Känner du inte folk så är det bara glömma. Tänk lite längre än ett steg och fundera på vad som är logiskt, och inte vad som händer på film.

Och mitt tips, gör inga dumma saker som kan förvärra det hela.

Vi kan väll utgå ifrån att ett avtal har gjorts mellan TS och den som inte betalar räkningar. Som jag nämnt tidigare, så är ett muntligt avtal lika viktigt som ett skriftligt. Läs min tidigare post på denna sidan.

Varför skulle någon köpa en telefon, skriva upp sig på ett abonemang åt en kompis. Det är så helt random att det finns inte. TS (Tråd Skaparen) och BadGuy (Personen som inte betalar räkningarna) har ju SJÄLVKLART gått in i ett muntligt avtal innan det införskaffade sig en telefon och ett abonemang.

TS skrev tidigare att han fick räkningarna och gav dom till "Mr BadGuy" så fort han fick räkningar och så fort kronofogde brev damp ner i brevlådan så tog han tag i det hela. Det är ifall min tolkning av det hela, och det tar faktiskt ett par månader innan Kronofogden lägger sig i det hela och innan dom skickar ut sina brev, inte ovanligt att det är några månader senare. Det enda som jag tycker verkar konstigt är att Inkassobolagsbreven skulle han fått och börjat ana oro, innan själva Kronofogden blev inblandade.

Inkassobolag måste skicka räkningarna till "TS" i det här fallet och kan inte gå till Kronofogden innan dom skickat ut minst ett inkassobrev/påminnelse.

kanske skulle säga detta åxå om det nu har gått flera månader som räkningarna inte blivit betalda på så borde TS fått hem efterkravsbrev detta brukar ske senast 20dagar efter att ordinarie tiden för inbetalning gått ut. Så redan vid första påminnelsen borde TS ha anat oro. för man öppnar alla kuvär man får ,så jag kan inget mer en säga det att TS har förlitat sig på att polaren tagit sitt ansvar vilket inte är fallet. Som nu dom skulle sagt på Lyxfällan Öppnar ni inte era räkningar? det är som sagt TS räkningar så länge han står på abbonemanget , hade varit smartast om ts betalat räkningen sen krävt pengar av polaren. då hade kanske detta aldrig hänt (på detta vis) Full koll ska man ha i sånna här fall

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Haha, är det jag som missar poängen, lär dig läsa så är du hygglig. Se nedan!!!!

Okej, det missade jag. Men det ändrar i grunden ingenting, abo. kan utan problem överlåtas en gång till om OP samtycker. Om du följer min argumentation så ser du varför det är fördelaktigt för OP om abo. används och inte bara ligger. Det blir lättare att föra en diskussion, om du inte likt en statlig myndighet stoppar vid första punkten du inte kan hålla med om och skickar i retur

Permalänk
Medlem

Det som många inte verkar förstå är att ett mobil-abonnemang med bindningstid och en förskotterad telefon är ett lån. Att stå på ett abonnemang är lika med att öppna ett förbrukslån i en bank, med den skillnaden att du inte kan dra av någon ränta (i deklarationen) på abonnemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

den skillnaden att du inte kan dra av någon ränta (i deklarationen) på abonnemanget.

Förmodligen för att det inte förekommer någon ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Är du trög eller? Det finns inga avtal mellan TS och kompisen.

Det finns ett muntligt avtal mellan TS och kompisen, så länge de inte skötte hela processen med den första överlåtelsen via ögonkontakt och kroppsspråk. Muntliga avtal är bindande i precis samma utsträckning som skriftliga avtal.

Permalänk
Avstängd

Det finns något som heter "dumsnäll". Ett mycket passande ord för att beskriva TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Det finns ett muntligt avtal mellan TS och kompisen, så länge de inte skötte hela processen med den första överlåtelsen via ögonkontakt och kroppsspråk. Muntliga avtal är bindande i precis samma utsträckning som skriftliga avtal.

Kompisen kan säga att TS snackar skit, att de har en överenskommelse om att TS skulle stå på hans ab för att kvitta en gammal skuld. Han har lika mycket/lite bevis för det.

Ord mot ord, TS är juridiskt ansvarig=fail.

Permalänk

Pratades i tråden om överlåtelse, och med den erfarenhet jag har från Tele2's kundservice, där jag har jobbat i ett antal år (Dock inte nu längre och det kan ju ändrats på 2 år cirka) så kan man överlåta ett abonnemang hur många gånger som helst förutsatt att den tillrädande abonnenten blir godkänd i kreditkontrollen

Visa signatur

"To the goddess Electricity"

Rational Youth - To The Goddess Electricity

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Förmodligen för att det inte förekommer någon ränta.

Nej, det är ju precis vad jag säger. Men räntan är inbakad i totalkostnaden (vem köper tex. ett abo för 599/mnd utan att "plocka ut" en telefon för de 20 kr i månad som t.ex. en HTC One kostar?) , dock eftersom räntan inte är explicit angiven så kan man inte dra av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Snälla nån lär dig hur det svenska systemet fungerar du får brev från inkasso en månad efter att räkningen ska vara betald efter det så får du en påminnelse på den räkningen efter det så kommer ett brev från kronofogden.
Oftast tar det ca 3 månader efter det att räkningen ska vara betald fram till dess att något brev från kronofogden dyker upp.
Sluta nu fylla upp tråden med dina otrevliga yttingar till folk som faktiskt försker hjälpa honom, elller är du kanske kompisen som inte betalat?

Inkasso 30 dagar efter räkningen skall vara betald? Det beror väl på när fodringsägaren tar kontakt med dem, det där är väldigt individuellt.

Och? Räkningarna har ju för helvete gått till TS, då han står på det, och han har betalat av just denna anledningen, att han inte vill att det ska skena iväg till olika instanser, vilket det till en början hann göra, men som TS tydligen hann bromsa och styra av.

Permalänk
Medlem

Jag tycker denna tråden kan låsas nu. TS har ju inte ens brytt sig på typ 3 sidor, den enda diskussionen som sker är mellan telepati och ett par andra. Vem som har rätt eller fel spelar ingen roll, jag vet vad jag tycker iaf. Jag vet hur det är att bli blåst på pengar från någon man tror vara en vän, har iofs aldrig stått på några abonnemang åt någon, skulle aldrig falla mig in.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

1 stå aldrig för någon annans abb oavsett till vem.
2 betalar inte kompisen var månad spärra sim kortet, anmäl det stulet så det inte tillkommer mer utgifter än fast avg
3 ta lärdom av detta så gör du kanske inte om det

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad och upplåst*

Följ reglerna, skriv inte meningslösa inlägg vars enda syfte är att reta upp andra och föra forumkrig. Det kommer inte att tolereras. Följ topic och snurra inte in på personliga påhopp om läsförmågor hos andra forummedlemmar.

Citat:

§ 1 Trivsel

För att hålla diskussionerna på en trevlig och konstruktiv nivå ska alla medlemmar följa de etiska regler som gäller på såväl internet som i det vardagliga livet.
§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§ 1.3 Personliga ärenden, privata diskussioner och liknande får inte förekomma i forumet. Använd i stället forumets funktion för privata meddelanden.

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar bland annat inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Ett annat exempel är att diskussionen för det mesta inte förs framåt av inlägg som enbart innehåller citat eller roliga bilder.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedebear:

Pratades i tråden om överlåtelse, och med den erfarenhet jag har från Tele2's kundservice, där jag har jobbat i ett antal år (Dock inte nu längre och det kan ju ändrats på 2 år cirka) så kan man överlåta ett abonnemang hur många gånger som helst förutsatt att den tillrädande abonnenten blir godkänd i kreditkontrollen

Samma sak gäller fortfarande.

I övrigt är det tråkigt att TS inte har givit mer information - vi vet inte vilken operatör han har, vad abonnemanget heter, om det finns telefoner/tillbehör, osv.

Detta försvårar situationen avsevärt. OM det är så att det är 2 st Tele2 abonnemang du har tagit över, av prisformen Volym så kan du isf byta från volym mellan/hög till volym låg för att sänka priset på själva abonnemanget kostnadsfritt. Du kan dessutom lägga båda abonnemangen VILANDE (frysa) i 6 månader och under tiden fundera på vad du skall göra med dina 2 ab. Under de sex månaderna kommer du få 1 sista faktura på dina abonnemangs faktureringsdatum, därefter skickas inget förän abonnemangen är öppnade igen. Du kan annonsera ÖL (överlåtelse) av abonnemang här och på andra forum, blocket, tradera osv och om någon bestämmer sig för att acceptera, betala då isåfall av kostnaden för hårdvaran (om det finns någon som betalas av) när överlåtelsen GÅTT IGENOM och sedan är du fri isf, förutsatt att operatören godkänner ÖL till den nya personen. Ge aldrig hårdvara (mobiler, simkort) el. liknande innan ÖL gått igenom för att förhindra stöld.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk

Gå bara till en återförsäljare eller operatören och fixa ut ett nytt simkort så att han inte kan ringa på skiten längre. Kolla sen bindningstid och hur länge det är innan du kan avsluta det. Eller om du kan frysa det helt tills du känner att du kan betala för resten.

Permalänk
Medlem

Anmäl SIM-kortet som stulet

Det är inga problem att anmäla SIM-kortet som stulet till operatören. De kommer spärra SIM-kortet och skicka ut ett nytt. Be dem skicka det nya SIM-koret och PIN/PUK-kod till faktura-addressen.

Permalänk
Inaktiv

Vill ha en uppdate, vad hände, hur gick det osv?

Permalänk

Lite gammal tråd men det största misslyckandet är väl att han står på två abonnemang (mao myndig) och låter sin morsa betala räkningarna när intelligensen inte räckte till.

Permalänk
Skrivet av anon196866:

Vill ha en uppdate, vad hände, hur gick det osv?

Update: Har pratat mycket med honom och han skall börja betala snart då vi har suttit och pratat ut! Tog sin lilla stund och ett körkort mindre men jag har iallafall lärt mig en läxa!

Permalänk
Skrivet av maverickgoose:

Lite gammal tråd men det största misslyckandet är väl att han står på två abonnemang (mao myndig) och låter sin morsa betala räkningarna när intelligensen inte räckte till.

Misslyckat för att man litar på en av ens närmaste vänner? Nae det vettifan!