Fractal design R4 Fläktkontroll

Permalänk
Medlem

Fractal design R4 Fläktkontroll

Hej!

För att klargöra alla negativa åsikter om att det är enkelt m.m så börjar jag så här!

- Jag är inte alls dator kunnig, tog mig en bra stund o bara lägga in alla komponenter i lådan, pga bristande kunskap inom bygge med datorer. Men jag lyckades haha ( mitt första bygge)

Har en fläktkontroll på chassit, som jag TROR att jag kopplat rätt, med två orginal fläktar som ingår med chassit.
Har testat öka från 5 - 7 - 12 Volt för att kanske se ifall man hör någon fläkt hastighets skillnad.
Så av ren osäkerhet.
Hur kan jag ta på lättaste sätt ta reda på om fläktarna verkligen ökar hastigheten och att fläktkontrollen fungerar som den ska?

Tack till alla som svarar om någon nu svarar haha

Permalänk
Medlem

ljudivå
luftflöd

Permalänk
Medlem

sitter själv med ett R4... jag missade att koppla in molex-kontakten till fläktkontrollen först. Utan den ingen ström helt enkelt. vill du enkelt ta reda på om det fungerar så ställ den till 5V och dra sen upp den på 12V, så tillvida du inte är döv så borde du höra en skillnad i ljudet från fläktarna. Det var iaf så jag enkelt testade om det fungerade som det skulle.

Permalänk
Medlem

Originalfläktarna är så tysta, så om du har andra fläktar (på cpu, grafikkort) eller nån hårddisk som viner och susar är chansen stor att du inte kommer kunna höra originalfläktarna alls, inte ens på 12v.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Originalfläktarna är så tysta, så om du har andra fläktar (på cpu, grafikkort) eller nån hårddisk som viner och susar är chansen stor att du inte kommer kunna höra originalfläktarna alls, inte ens på 12v.

Jag har ett Define R4 och kopplade två fläktar till molexkontakterna. Startade datorn, pillade på fläktkontrollen, inga problem att urskilja ljud och hastighet. Det var lättare att se fläktarna snurra snabbt eller långsamt istället för att känna efter luftflöde.

Permalänk
Medlem

Hej! Ursäkta om jag snor tråden/resurrectar en gammal. Har samma
Chassi fast mitt problem är att de tillhörande fläktarna
endast funkar vid 5v, de stängs av om jag går högre. Har nyss börjat installera Windows, problemet kanske löser sig men tänkte om jag möjligtvis har kopplat fel?

Spec:
nätagg: CX600M
MB: MSI Z87-45G
GPU: MSI GTX770 OC ED TWINFROZR
CPU: Intel i5 4670k
CPU fläkt: Hyper Evo 212
(Hoppas något av detta hjälper)