Permalänk
Medlem
Skrivet av pepefatha:

Någon som upplevt problem med Netflix? Ljudet blir osynk och scratchar till ibland, stora kvalitetsproblem. Har inga sådana problem på två andra laptops jag har bredvid mig.

"scratchar" är en rätt bra beskrivning på vad jag upplever vid uppspelning i datorns högtalare, både när jag spelar upp filer direkt från hårddisken och vid uppspelning via tex Youtube (tex. eminenta Fredagspanelen med Emil & Jonas. Du gjorde succé i fredags Jacob! ) Så det låter som om vi har samma situation med våra maskiner.

* Får du det även när du lyssnar via hörlurar eller bara från datorns inbyggda högtalare?
* Får för mig att det är bättre när jag stängt av ClearAudio + for Video, vilket är synd för det låter bättre med den på. Testat det?

Permalänk

Någon annan som upplever ett svagt knakande i touchpaden när man endast nuddar och inte trycker med ett tydligt klick?

Permalänk
Medlem

Upptäckte precis ett väldigt störande problem nu under kvällen med min Vaio Pro. Det är nämligen så att ramen runt skärmen längst ned (där Sony-loggan sitter) har släppt och nu glappar. Om man försiktigt tar tag i ramen och lyfter lite på den är mellanrummet ett par millimeter. Trycker man på Sony-loggan känner man att ramen längst ned inte sitter fast mot skärmen.

Väldigt tråkigt då jag knappt hunnit använda datorn innan kvalitetsproblemen börjar dyka upp. Givetvis väldigt enkelt fixat genom att applicera små mängder superlim mellan skärm och ram, vilket jag förmodligen kommer göra om någon dag - men när man köper en dator för ~11k förväntar man sig åtminstone att datorn skall hålla ihop i mer än ett par dagars användning.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Skrivet av RedRetro:

Upptäckte precis ett väldigt störande problem nu under kvällen med min Vaio Pro. Det är nämligen så att ramen runt skärmen längst ned (där Sony-loggan sitter) har släppt och nu glappar. Om man försiktigt tar tag i ramen och lyfter lite på den är mellanrummet ett par millimeter. Trycker man på Sony-loggan känner man att ramen längst ned inte sitter fast mot skärmen.

Väldigt tråkigt då jag knappt hunnit använda datorn innan kvalitetsproblemen börjar dyka upp. Givetvis väldigt enkelt fixat genom att applicera små mängder superlim mellan skärm och ram, vilket jag förmodligen kommer göra om någon dag - men när man köper en dator för ~11k förväntar man sig åtminstone att datorn skall hålla ihop i mer än ett par dagars användning.

När jag läste detta testade jag på min och har samma sak, funderar på om det kan vara avsiktligt av någon anledning?

Visa signatur

Asrock Z68 Extreme 7 gen 3 | EVGA GTX580 SLI | Intel i7 2600k | Corsair Vengeance 16GB
Corsair H80 | Corsair Force 3 120gb | HX1050 |NZXT Phantom | Samsung 22" SA300

Sony VAIO pro 13
i7 8GB 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag kan väl lika gärna säga att vi nu har Sony Vaio Pro 13 inne för test och arbetar för fullt på en recension! Konfigurationen som testas är med pekskärm, Core i7-4500U, 4 GB RAM och 128 GB SSD, men jag kommer även gå in på vilka konfigurationsmöjligheter som finns tillgängliga! För den som undrar bör jag få hem det utökade batteriet någon gång i veckan.

En sak förbryllar mig och det är att jag får ut nästan 8 timmar(!) batteritid i videouppspelning, vilket är dryga 2 timmar mer än vad den borde få med batterikapaciteten och plattformen i åtanke. Vid surfning ligger det på mer realistiska ~5:30. Både testerna har i vanlig ordning utförts med 150 cd/m² i ljusstyrka, vilket på mitt testexemplar är 70% av ljusstyrkan.

Någon som haft datorn under en längre period får gärna berätta om sina erfarenheter! I synnerhet ni filmentusiaster är av stort intresse

Haft maskinen i en månad exakt idag. Typ 70% film & 30% surf är vad jag använder SVP:n till, så jag nog skulle kalla mig en filmentusiaster. Kör mest 720p med VLC, i Media Player Classic hackar uppspelningen.

Några 8 timmar har jag inte upplevt (i5, 4 resp. 128 Gig, ej touch, std batteriet), snarare närmare 5 timmar kanske. 3 tim 47 min (92 %) kvar visade batteriikonen precis på energisparläge vid uppspelning av film. 5 tim 55 min (88%) efter att jag slutat kolla film och skriver detta. Oklart om batteriikonen ger en ingenjörsmässig bild av batteritiden. Jag får köra ett mastodontfilmmarathon (är Ben Hur bra?) och klocka någon kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgwallenborg:

När jag läste detta testade jag på min och har samma sak, funderar på om det kan vara avsiktligt av någon anledning?

Kanske det. Vore trevligt om fler kunde prova. Känns dock väldigt "billigt", men om det finns någon form av funktion bakom det hela så kan jag nog leva med det, i vetskap om att det har varit så från början.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

Kanske det. Vore trevligt om fler kunde prova. Känns dock väldigt "billigt", men om det finns någon form av funktion bakom det hela så kan jag nog leva med det, i vetskap om att det har varit så från början.

Hela kolfiberkonstruktionen är ju gjord utifrån premissen att materialet i själva chassit inte är stelt. Förmodligen är displayen mer ömtålig och kan vridas/böjas betydlig mindre, därför kan inte delarna vara sammanfogade helt hundraprocentigt. Gissningsvis.

Permalänk

Plockade upp en Vaio pro 13 i väntan på samsungs nya Ativ book 9 plus.
Gillar mycket med datorn, men inget som riktigt får mig att hoppa so när jag läste om den första gången. Två snabba är att datorn inte är helt hundra att skriva på i knät då skärmen inte går att luta bak så mycket som jag hade önskat. När jag nu ligger ner i soffan med datorn i knät (ganska mörkt rum) så blir jag i stort sett bländad av ljuset under tangentbordet, mycket störande!

Fläkten har låtit mycket till och från nu i slutet och tillslut tänkte jag inte ens på den, tills jag öppnade ett word dokument och fläkten flög på igen för fullt. Visade sig att virusprogrammet Affee gjorde en körning och nästan låste datorn vid genom gången. Dock är fläkten en ständig kumpan som man behöver göra sig vän med eller skiljas för alltid.

stör mig absolut inte på flex eller liknande, grympt skön att lyfta med sig och pga den låga vikten känns det aldrig som om att man belastar datorn även vid lyft endast i ena hörnet.

Permalänk

*Om man sitter upp med datorn i knät går det inte att luta bak skärmen tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag kan väl lika gärna säga att vi nu har Sony Vaio Pro 13 inne för test och arbetar för fullt på en recension! Konfigurationen som testas är med pekskärm, Core i7-4500U, 4 GB RAM och 128 GB SSD, men jag kommer även gå in på vilka konfigurationsmöjligheter som finns tillgängliga! För den som undrar bör jag få hem det utökade batteriet någon gång i veckan.

En sak förbryllar mig och det är att jag får ut nästan 8 timmar(!) batteritid i videouppspelning, vilket är dryga 2 timmar mer än vad den borde få med batterikapaciteten och plattformen i åtanke. Vid surfning ligger det på mer realistiska ~5:30. Både testerna har i vanlig ordning utförts med 150 cd/m² i ljusstyrka, vilket på mitt testexemplar är 70% av ljusstyrkan.

Någon som haft datorn under en längre period får gärna berätta om sina erfarenheter! I synnerhet ni filmentusiaster är av stort intresse

Jag har kollat en del serier på datorn och jag är mycket nöjd med batteritiden under videouppspelning. Över lag är jag supernöjd med datorn den har överträffat mina förväntningar på alla punkter förutom WiFi. Det fungerar helt enkelt inte som det ska så jag har funderingar på att lämna tillbaka datorn

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenmar:

Är det någon som har problem med sprakande högtalare vid uppspelning av video, tex. Youtube eller uppspelning av 720p filer? Jag får inte detta när jag spelar upp via hörlurar, men vid uppspelning genom datorns högtalare så sprakar ljudet rejält bitvis och är outhärdligt. Tips på hur man kommer runt detta skulle uppskattas, med andra oljud går det ofta att stänga av något eller ändra någon setting, är det så även här? Det känns som om datorn inte orkar med att driva filen och sprakandet uppstår pga. detta. Spotify spelar rent och fint, så det är inte fel på mina högtalare rent fysiskt. Tack på förhand.

Jag har inga problem med det. Har på Clear Audio+.

Skrivet av Nomu:

Har någon av er som fått tag på en testat enklare spel typ baldurs gate 2 eller liknande? Undrade mest hur enklare spel påverkar fläktljud/värmeutveckling.

CIV V ska funka utan problem enligt utsago från en recensent jag verkligen litar på.

Skrivet av Jacob:

Awesome! Jag har haft den sedan strax efter den släpptes. Jag har använt den mycket till serier och tycker bildkvaliteten är helt otrolig vid 1080p(kollade igenom första säsongen av Fringe tex, i vilken det finns mycket trevliga "specialeffekter" för ögat att njuta av). Jag har endast använt datorn med extrabatteriet och har då fått ca 14 timmars batteritid vid ca 8 timmars serie-/filmtittande + sortering av en massa bilder resterande tiden. Bör tilläggas att detta var med max skärmljusstyrka, balanced(windows) och silence(vaio control center). Med rätt energiinställningar kan jag nog se på serier/film i 16 timmar(skärmljusstyrkan verkar den stora energislukaren vid 1080p-uppspelning)

Skrivet av Stenmar:

"scratchar" är en rätt bra beskrivning på vad jag upplever vid uppspelning i datorns högtalare, både när jag spelar upp filer direkt från hårddisken och vid uppspelning via tex Youtube (tex. eminenta Fredagspanelen med Emil & Jonas. Du gjorde succé i fredags Jacob! ) Så det låter som om vi har samma situation med våra maskiner.

* Får du det även när du lyssnar via hörlurar eller bara från datorns inbyggda högtalare?
* Får för mig att det är bättre när jag stängt av ClearAudio + for Video, vilket är synd för det låter bättre med den på. Testat det?

Clear Audio+ borde göra det bättre :-S

Skrivet av Mitchymojboj:

Någon annan som upplever ett svagt knakande i touchpaden när man endast nuddar och inte trycker med ett tydligt klick?

Testa att trycka en gång från undersidan och se om det försvinner.

Skrivet av KarakDrazh:

Plockade upp en Vaio pro 13 i väntan på samsungs nya Ativ book 9 plus.
Gillar mycket med datorn, men inget som riktigt får mig att hoppa so när jag läste om den första gången. Två snabba är att datorn inte är helt hundra att skriva på i knät då skärmen inte går att luta bak så mycket som jag hade önskat. När jag nu ligger ner i soffan med datorn i knät (ganska mörkt rum) så blir jag i stort sett bländad av ljuset under tangentbordet, mycket störande!

Fläkten har låtit mycket till och från nu i slutet och tillslut tänkte jag inte ens på den, tills jag öppnade ett word dokument och fläkten flög på igen för fullt. Visade sig att virusprogrammet Affee gjorde en körning och nästan låste datorn vid genom gången. Dock är fläkten en ständig kumpan som man behöver göra sig vän med eller skiljas för alltid.

stör mig absolut inte på flex eller liknande, grympt skön att lyfta med sig och pga den låga vikten känns det aldrig som om att man belastar datorn även vid lyft endast i ena hörnet.

Testat att stänga av tangentbordsbakbelysningen?

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roshag:

Jag har kollat en del serier på datorn och jag är mycket nöjd med batteritiden under videouppspelning. Över lag är jag supernöjd med datorn den har överträffat mina förväntningar på alla punkter förutom WiFi. Det fungerar helt enkelt inte som det ska så jag har funderingar på att lämna tillbaka datorn

Det finns ganska många potentiella lösningar på problem med Wi-Fi. Uppdatera drivrutin, uppdatera routerns firmware, byta kanal på routern, avinstallera mcafee etc. Har du testat dem Alla kan det vara glapp på antennen(sett det på notebookreview-forumet). Det går nog inte att laga själv utan att förlora garanti tyvärr.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Skrivet av Stenmar:

Jag får det både via datorns inbyggda högtalare och ett par andra fristående, så det är någonting i ljudkortet... Ska prova ett par hörlurar med inbyggt ljudkort så får vi se om det blir någon skillnad. Har ej testat utan ClearAudio +.

Det som är mest irriterande är att det laggar till, ljudet blir "myrornas krig", och allt blir osynkat. Vette tusan vad som är problemet. Får ut ca 26Mbit/s på det trådlösa och Netflix fungerar på andra enheter....

EDIT: Samma på Spotify ibland också.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av RedRetro:

Tråkigt att det du redan stött på kvalitetsproblem. Det är väl knappast den mest robusta dator jag stött på, men hittills har jag inte stött på någonting som är alarmerande dåligt.

Jag är nyfiken på om din dator är med eller utan pekskärm? Det exemplar jag har inne för test kommer med pekskärm och det känns som den sitter där den ska när jag trycker på ramen.

Skrivet av Zibbi02:

Awesome! Jag har haft den sedan strax efter den släpptes. Jag har använt den mycket till serier och tycker bildkvaliteten är helt otrolig vid 1080p(kollade igenom första säsongen av Fringe tex, i vilken det finns mycket trevliga "specialeffekter" för ögat att njuta av). Jag har endast använt datorn med extrabatteriet och har då fått ca 14 timmars batteritid vid ca 8 timmars serie-/filmtittande + sortering av en massa bilder resterande tiden. Bör tilläggas att detta var med max skärmljusstyrka, balanced(windows) och silence(vaio control center). Med rätt energiinställningar kan jag nog se på serier/film i 16 timmar(skärmljusstyrkan verkar den stora energislukaren vid 1080p-uppspelning)

Tack! Det känns inte helt orimligt att strax under 8 timmar utan extrabatteriet stämmer efter ditt inlägg.

Ljusstyrkan gör extremt mycket på smartphones, surfplattor och bärbara datorer, vilket är varför vi låser den till 150 cd/m² på samtliga datorer vi testar. Om du nu får ut 16 timmar med hög ljusstyrka borde du kunna räkna med ytterligare några timmar om med lägre ljusstyrka

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hur lägger man till en tråd som relaterad till denna?

Edit: Har lagt upp den nya tråden nu: #13843051 . Det är därför jag undrar. Jag håller på att finslipa vissa saker(länkar, stavning) men den är uppe nu iallafall.

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Tråkigt att det du redan stött på kvalitetsproblem. Det är väl knappast den mest robusta dator jag stött på, men hittills har jag inte stött på någonting som är alarmerande dåligt.

Jag är nyfiken på om din dator är med eller utan pekskärm? Det exemplar jag har inne för test kommer med pekskärm och det känns som den sitter där den ska när jag trycker på ramen.

Mjo, det var lite av en besvikelse. Jag sitter på en konfiguration utan Touch-skärm. Dock är jag osäker på om det har varit så hela tiden eller om problemet har uppstått nyligen, speciellt fundersam blev jag när en annan medlem här på forumet bekräftade att denne också hade samma problem. Det kanske ligger någonting i teorin om att det är ett medvetet designval från Sony just för att skärmen är så pass "böjlig" som den är.

Känner heller inte för att skicka tillbaka den till Sony för reparation, då jag behöver använda datorn för mina studier som precis har dragit igång på riktigt (upptäckte felet i söndags). Fler personer utan Touch-konfigurationer får gärna prova att känna lite på och granska ramens nedre sida där Sony-logotypen sitter för att se om de också lider av samma "problem"(?). Om det nu visar sig att mer eller mindre alla har liknande problem tvivlar jag på att det är en defekt och kommer därmed avstå från att göra ett eget ingrepp för att fixa det hela.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

Mjo, det var lite av en besvikelse. Jag sitter på en konfiguration utan Touch-skärm. Dock är jag osäker på om det har varit så hela tiden eller om problemet har uppstått nyligen, speciellt fundersam blev jag när en annan medlem här på forumet bekräftade att denne också hade samma problem. Det kanske ligger någonting i teorin om att det är ett medvetet designval från Sony just för att skärmen är så pass "böjlig" som den är.

Känner heller inte för att skicka tillbaka den till Sony för reparation, då jag behöver använda datorn för mina studier som precis har dragit igång på riktigt (upptäckte felet i söndags). Fler personer utan Touch-konfigurationer får gärna prova att känna lite på och granska ramens nedre sida där Sony-logotypen sitter för att se om de också lider av samma "problem"(?). Om det nu visar sig att mer eller mindre alla har liknande problem tvivlar jag på att det är en defekt och kommer därmed avstå från att göra ett eget ingrepp för att fixa det hela.

Jag kan passa på att flika in med att båda mina Vaio-datorer har detta fenomen. Tror därför inte att det är ett konstruktionsfel.

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Skrivet av Zibbi02:

Hur lägger man till en tråd som relaterad till denna?

Edit: Har lagt upp den nya tråden nu: #13843051 . Det är därför jag undrar. Jag håller på att finslipa vissa saker(länkar, stavning) men den är uppe nu iallafall.

Jag länkar till den tråden i första inlägget så att folk hittar dit. Fortsätt slipa på den, använd gärna fetstil på rubrikerna så blir det lättar att få en överblick.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Jag länkar till den tråden i första inlägget så att folk hittar dit. Fortsätt slipa på den, använd gärna fetstil på rubrikerna så blir det lättar att få en överblick.

Tack för tipset! Ser genast mer "överblicklig" ut.

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Jag kan passa på att flika in med att båda mina Vaio-datorer har detta fenomen. Tror därför inte att det är ett konstruktionsfel.

Okey, i så fall är det 4 stycken SVP's som lider av samma fenomen. Tog förövrigt mig tid att spela in ett litet klipp som visar på "glappet" för personer som inte upplever samma sak:

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

Okey, i så fall är det 4 stycken SVP's som lider av samma fenomen. Tog förövrigt mig tid att spela in ett litet klipp som visar på "glappet" för personer som inte upplever samma sak:

http://www.youtube.com/watch?v=73pfs9YqD-o

Jag upplever det dock inte som ett problem. Blev lite paff och skraj när jag först märkte det men har inte märkt av något problem med det, som tex skulle kunna vara att damm samlas där.

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

http://www.youtube.com/watch?v=73pfs9YqD-o

Var nyss och klämde på ett exemplar i butik och reagerade på samma sak, såg lite billigt ut faktiskt. I övrigt kan jag inte förstå hur sony inte kan ha gjort något åt de vassa kanterna? Har man datorn i sängen kommer man ju garanterat att göra sig illa på dom, sylvassa ju! Hur tänkte dom där? Suck att ingen dator är prefekt och exakt det jag letar efter

Permalänk
Medlem

Har nu haft min dator sedan i fredags och suttit med den mycket sedan dess.

Till att börja med måste jag ta tillbaka LITE av det som jag tidigare skrev om bristande kvalitet. Jag fick det nog att låta som att datorn kändes oerhört billig och att jag avråder folk från att köpa den, det är inte helt sant. Datorn upplevs som många säger som otroligt skön med bra designval både vad gäller material, färger, skärm och tangentbord. Däremot så har jag stött på ett par ganska betydande brister.

1. Tangenten "M" på tangentbordet registrerar inte trycken lika bra som resten av tangentbordet.
2. Om jag trycker under under pekplattan (under datorn) så klickar det till och datorn känner av detta som ett vänsterklick.
3. Listen ovanför skärmen som kameran är integrerad i har lossnat vid ett par tillfällen då jag viker upp datorn, den verkar endast sitta fast med dubbelhäftande tejp. (Se bild)

Vore snällt om ni som sitter med datorn kunde testa om er lider av samma problem som min. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Kan bara nämna att listerna som visas på bilden och videon ovan inte äns existerar på Touch modellen. Där sitter det en glas/plast skiva över allt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

Jag tror att datorn är byggd på det här sättet och att detta inte är någon defekt. Det är likadant på min dator och jag själv upplever inte detta som något problem. Denna glipa kanske till och med har någon sorts funktion i och med att skärmen flexar som den gör. Om det är helt stumt kanske något annat går sönder eller slits.
Det är ju heller ingenting som syns i första taget och jag tror inte att det kommer att ställa till med problem i och med att det är på en position man i regel aldrig är och fingrar på.

Själv skulle jag aldrig börja kladda med superlim på min nya dator. Det är mycket lätt att det blir vita fläckar av superlim och vem vet vad som egentligen händer med skärmen i kontakt med lim?

Visa signatur

Sony VAIO PRO 13 SVP1321C5E; 13.3 IPS fullHD Triluminos, i5-4200U, Intel HD 4400, 256 GB SSD, 8 GB RAM.

Permalänk
Medlem

Kan inte någon vänlig själ skriva något i den nya supporttråden? Kom ihåg att hänvisa de som har problem med sina SVP:s till: http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk

Sony hur svårt ska det vara!???

Hej igen! från ingen stans så damp min dator ner på jobbet idag!!!!

Jag hade fått reda på att den ej var byggd ännu och inte att räkna med på minst 3 veckors tid! Nu har jag äntligen fått den! kommer komma en riktig jämförelse med senaste Macbook AIR och då pratar vi om ganska exakta configs, dvs, I5 mot I5, 8 mot 8 och 256 mot 256.

Så vad vill ni se för test mot varandra?

Tänk på att det helst ska rulla på både MAC OS och Windows! eller är med mera kvalitén som intresserar er?

M.V.H.

P.S Kanske Swec vill låna in en AIR för test som "ultrabook"?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Lös del skramlar omkring...

Upptäckte idag att det nog ligger någon liten pryl lös i datorn. Svårt att identifiera exakt varifrån ljudet kommer, men det är väldigt nära fläktutblåset. Det hörs när jag lutar den horisontellt, "höger till vänster" och vice versa. Antar att det är bäst att kontakta sony support, men tänkte först höra ifall någon mer hört detta?

Permalänk
Medlem

Har nu upptäckt att hela plastramen runt skärmen är dåligt ditsatt, med enbart smala tejpbitar. Om man haft skärmen nedfälld ett tag så lossnar den vänstra delen av ramen lätt, drog lätt i den och utan motstånd var ramen helt lös från kameran till nedre vänstra hörnet.
Partiet kring Sonyloggan är typexemplet då man märker att det är någon tejp bakom som inte klarar av att hålla fast den. Misslyckat fastsättningsmetod, synd på en annars högkvalitativt chassi. Epoxy ska det va!

Hårdkomprimerad 720p klarar datorn fint, men vid 1080p mkv så blir det smått hackigt och störande.
Civ V var ingen trevlig upplevelse på denna tingest.

Blir nog ett återlämnande, trots att det ändå var ett prisvärt köp (i5 8ddr 256ssd), ifall inte Sony är vänliga nog att sätta dit skärmramen på ett PROffsigt sätt.
Annars blir sommarjobbapengarna spenderade på en gedigen Haswell-Asus.

Edit: Någon som kan rekommendera ett passande lim?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantor65:

Hårdkomprimerad 720p klarar datorn fint, men vid 1080p mkv så blir det smått hackigt och störande.

Hur kan 1080p hacka för dig?
Tips: Skippa VLC eller vad du nu använder för att spela upp 1080p mkv och skaffa MPC-HC med "rätt" (bättre) codecs/filter till, t.ex. madVR och LAV Filters.

Jag följde guiden som finns här: http://www.avsforum.com/t/1357375/advanced-mpc-hc-setup-guide (med vissa undantag, jag har t.ex. skippat Reclock som jag inte riktigt fått att fungera) för att konfigurera MPC-HC, och för mig funkar 1080p utmärkt!