DMA går inte att aktivera

Permalänk

DMA går inte att aktivera

Mitt problem: Jag har valt "DMA om tillgängligt" i kontrollpanelen på WinXP, men får ändå bara svaret "inte tillämpligt". Varför???
Hårddisken är en IBM-nånting 30,7gig, kabeln är rätt sort (har provat mer än en). Moderkortet är ett Asus A7V. Via 4in1 är nya.
Jag förstår inte!!! Snälla någon hjälp en dum stackare!
Tack!

Visa signatur

Pontus Rignell

Permalänk
Medlem

Du kan ställa in ATA och PIO-läge i BIOS också skulle jag tro. Ställa alla PIO-modes på AUTO och ATA-lägena på vad den disken som sitter på respektive kontakt klarar.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

Om det blivit något fel loggat på hårddisken i XP så startar den bara i PIO som säkerhet. Prova att avinstallera h-disken, funkade för mig.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Jag kan inte heller köra DMA

Jag kör win98se på ett gammalt BrillianX IS (www.qdigrp.com)
Köpte mig en härlig 120gigare Seagate ST3120023A
men den jäkla disken vägrar köra DMA

Jag kör den som secondary master, alla andra enheter (en 20gigare en brännare och en cd) funkar utmärkt med DMA aktiverat men som sagt inte min nya fina disk

Och Ja, i bios är alla PIO och UDMA inställningar på auto ...

Ska prova två saker i kväll; ta bort cdn som sitter som secondary slave och stänga av S.M.A.R.T. funktionen.

Edit: Är förresten s.m.a.r.t. funktionen nåt att ha om man inte har/kör tillhörande mjukvara ?

Edit2: Med min förra disk funkade det att köra DMA Men sen dess har Jag uppgraderat bios för att få stöd för 120gigarn

Vore _mycket_ tacksam för fler förslag...

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
.

Permalänk
Medlem

Ta bort IDE kontrollern i enhetshanteraren och starta om windows så löser det sig. Jag har haft samma problem.

Visa signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traesk
Ta bort IDE kontrollern i enhetshanteraren och starta om windows så löser det sig. Jag har haft samma problem.

Nja, tyvärr så funkar inte detta... Har redan provat två gånger
(Glömde skriva det i originalposten)

Några andra förslag ?

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

.

Permalänk
Medlem

Fan, nu har Jag provat ovanstående utan resultat

Jobbigt är ju att Jag inte vet om det är hårddisken som är defekt eller om det är mitt gamla moderkort som jävlas.

Nån som har fler förslag ?

Visa signatur

.

Permalänk

Jag hade samma problem, kunde inte aktivera DMA.

Jag var tvungen att avinstallera den sekundära IDE-kanalen under enhetshanteraren. Sedan var det bara att starta om datorn så att den hittade den sekundära IDE-kanalen. Därefter fungerade det att aktivera DMA.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Kan bero på att du har installerat drivrutinerna fel helt enkelt. Avinstallera Via och testa...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Igårkväll testade jag att köra 120gigaren som primary slave och då funkade DMA minsann

Varför alla andra diskar/cd/cdr Jag har kört på secondarykanalerna har funkat med DMA har Jag ingen aning om.
men som sagt 120gigaren vägrade oavsett master/slave

Nåja, ikväll ska Jag sätta brännarn och cdn som secondary m/s.

Edit: Klippte bort en korkad fråga

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Gaah! Inte fan funkade det !

När Jag försökte köra 20gigarn som primary master och 120gigarn som primary slave var allt frid å fröjd.
-Men när Jag satte in brännaren på secondarykabeln så hittade windows ingen brännare ...

Jag gav upp.

Nu kör Jag som Jag gjorde förut primary m=20gig s=CDR secondary m=120gig s=CD

Men 120gigarn vägrar att köra i DMA-läge

Nu ska Jag bara tömma 120gigarn, köpa ny låda, nytt mobo, ny prolle och nya minnen och börja om från början

Visa signatur

.