Grafikkort som passar mitt moderkort

Permalänk
Medlem

Grafikkort som passar mitt moderkort

Hej!
Vilket grafikkort är det bästa jag kan köpa utan att mitt moderkort flaskar?

Moderkortet är detta: http://www.dustinhome.se/product/5010145147/asus-p5q-e-p45-77...

Vill inte köpa ett dyrt grafikkort och sedan klarar ändå inte moderkortet av att utnyttja det fullt ut.

Mvh
Danne

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Songless:

Hej!
Vilket grafikkort är det bästa jag kan köpa utan att mitt moderkort flaskar?

Moderkortet är detta: http://www.dustinhome.se/product/5010145147/asus-p5q-e-p45-77...

Vill inte köpa ett dyrt grafikkort och sedan klarar ändå inte moderkortet av att utnyttja det fullt ut.

Mvh
Danne

Kan moderkortet flaska (så det märks) gpu:n?
Trodde bara det var processorn. Vad kör du för processor?

Edit: såg din signatur nu
Kör en liknande setup så följer med intresse

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

köp valfritt grafikkort, du har dock bara pci-express 2.0, medan nyare grafikkort kör 3.0 men är givetvis bakåtkompatibla. Köp ett grafikkort som är så bra att det håller vid en ev. uppgradering till moderkort med PCI-E 3.0 är min rekommendation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

köp valfritt grafikkort, du har dock bara pci-express 2.0, medan nyare grafikkort kör 3.0 men är givetvis bakåtkompatibla. Köp ett grafikkort som är så bra att det håller vid en ev. uppgradering till moderkort med PCI-E 3.0 är min rekommendation

Okey. Är lite inne på ett GTX770 nämligen. Är detta ett bra val? Borde väl ge en rejäl boost för min rigg även om det inte stöds fullt ut då?

Mvh /Danne

Permalänk
Medlem

Moderkortet flaskar inte direkt med någonting på marknaden däremot gör processorn det och RAM minnet kan också påverka spel prestandan.
Jag hade nog tagit något i stil med ett 650 eller 650ti till en så pass gammal processor som du måste ha i det moderkortet.

Edit: Din processor hade flaskat ett 770 direkt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Moderkortet flaskar inte direkt med någonting på marknaden däremot gör processorn det och RAM minnet kan också påverka spel prestandan.
Jag hade nog tagit något i stil med ett 650 eller 650ti till en så pass gammal processor som du måste ha i det moderkortet.

Edit: Din processor hade flaskat ett 770 direkt.

Okey. Så typ ett gtx650 är det bästa jag kan ha med nuvarande rigg utan att grafikkortet blir overkill för mina andra komponenter? Tänkte nämligen inte uppgradera min dator än på ett tag utan det blir senare, men vill kunna spela lite nyare spel ändå. Händer ju saker så snabbt inom datorvärlden så det är nog kanske onödigt att köpa ett grafikkort som skall "säkert för framtiden".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Okey. Så typ ett gtx650 är det bästa jag kan ha med nuvarande rigg utan att grafikkortet blir overkill för mina andra komponenter? Tänkte nämligen inte uppgradera min dator än på ett tag utan det blir senare, men vill kunna spela lite nyare spel ändå. Händer ju saker så snabbt inom datorvärlden så det är nog kanske onödigt att köpa ett grafikkort som skall "säkert för framtiden".

möjligtvis att ett 660 inte hade flaskat men annars så är det nog runt det som inte flaskas av processorn allt för mycket. Mycket beror ju på vilket spel det är!
MMO kräver mycket CPU medans singleplayer spel oftast kräver mer GPU.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Okey. Så typ ett gtx650 är det bästa jag kan ha med nuvarande rigg utan att grafikkortet blir overkill för mina andra komponenter? Tänkte nämligen inte uppgradera min dator än på ett tag utan det blir senare, men vill kunna spela lite nyare spel ändå. Händer ju saker så snabbt inom datorvärlden så det är nog kanske onödigt att köpa ett grafikkort som skall "säkert för framtiden".

Du har ju en redig överklockning på din Q6600 så ett 660 borde fungera fint.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Okey. Skillnaden i pris var ju obetydlig. Så det blir ju ett 660 isf. Vill gärna köra Asus då de brukar ha bra grejer. Är det värt att lägga de extra pengarna på en top-kärna eller kan man lika gärna köra den oklockade "vanliga" varianten?

EDIT: vad är skillnaden på ett kort med eller utan ti?

Mvh
Danne

Permalänk
Medlem

Får bli ett 660 ti top. Verkar som det bästa alternativet.

Mvh
Daniel

Permalänk
Medlem

Usch, köp inte ASUS. Har jobbat med dom i fem år nu och hur de sköter sitt företag och RMA:er är under all kritik! Det är alltid en massa krångel och man får aldrig något för att man tagit en fajt i två veckor för något som dom borde tagit på sig som ett serviceärende direkt. Jag skulle lätt valt Gigabyte istället med OC & Windforce-kylare.

Även om din cpu nu skulle bli flaskhals, så är det väl bättre å ha ett vettigt grafikkort nu istället för att få köpa nytt grafikkort och cpu/mobo/mem om 1-2 år igen? Ett 660 Ti är ju förstås schysst, men då kan du ju nästan lika gärna välja ett GTX 760?