Problem att ansluta till WiFi med iPhone.

Permalänk

Problem att ansluta till WiFi med iPhone.

Hej!

Hittade under dagen en trådlös router (Netgear WNR3500 v2) i hemmet som jag tänkte använda som accesspunkt då det är flera zoner i huset där man inte kan ansluta till det trådlösa.

Jag gick in i inställningarna i routern och stängde av DHCP som jag hört att man ska göra och därefter fungerar det bra! MEN.. Jag kan som sagt inte ansluta min iPhone till nätverket, oavsett vart jag är i huset. Har inga som helst problem att ansluta den till mitt originala wifi.

Vad kan vara fel? Måste jag gå in i routern och fixa något?

Mvh
Elias

Visa signatur

Chassi: NZXT H440 | CPU: i5 4670k | GPU: Gigabyte 980 4GB G1 GAMING | MB: Asus Z87 - PRO | RAM: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz LP | Lagring: Corsair Force LX 512GB, Intel 330 120GB SSD, OZC Vertex 240GB SSD, 1TB Samsung HDD | PSU: EVGA 850 G2 |

Permalänk
Skrivet av FirstEdge:

Hej!

Hittade under dagen en trådlös router (Netgear WNR3500 v2) i hemmet som jag tänkte använda som accesspunkt då det är flera zoner i huset där man inte kan ansluta till det trådlösa.

Jag gick in i inställningarna i routern och stängde av DHCP som jag hört att man ska göra och därefter fungerar det bra! MEN.. Jag kan som sagt inte ansluta min iPhone till nätverket, oavsett vart jag är i huset. Har inga som helst problem att ansluta den till mitt originala wifi.

Vad kan vara fel? Måste jag gå in i routern och fixa något?

Mvh
Elias

Nu vet jag inte exakt hur man ska göra det men om du stänger av DHCP så måste du lägga in enhetens ip-nummer manuelt.
alternativt så ska du ställa in routern som en wifi-repeater. googla hur man gör med din router.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Skrivet av FirstEdge:

Hej!

Hittade under dagen en trådlös router (Netgear WNR3500 v2) i hemmet som jag tänkte använda som accesspunkt då det är flera zoner i huset där man inte kan ansluta till det trådlösa.

Jag gick in i inställningarna i routern och stängde av DHCP som jag hört att man ska göra och därefter fungerar det bra! MEN.. Jag kan som sagt inte ansluta min iPhone till nätverket, oavsett vart jag är i huset. Har inga som helst problem att ansluta den till mitt originala wifi.

Vad kan vara fel? Måste jag gå in i routern och fixa något?

Mvh
Elias

Nu kanske du skrev lite kortfattat, men om det enda du gjort är att stänga av DHCP på Netgearen vet jag inte hur du lyckats få ihop ditt nätverk. Har du möjlighet att beskriva lite mer utförligt vad du gjort/hur nätverket ser ut?

Är det f.ö. bara med din iPhone du inte kan ansluta? Du har inga problem med andra enheter?

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Skrivet av HikiSpray:

Nu vet jag inte exakt hur man ska göra det men om du stänger av DHCP så måste du lägga in enhetens ip-nummer manuelt.
alternativt så ska du ställa in routern som en wifi-repeater. googla hur man gör med din router.

Hur vet jag vad iPhonen har för ip då? Och varför behövde jag inte lägga till varken min mac eller pc? Kör både tråd å trådlöst på macen och tråd via PCn, funkar jättefint. Skumt..

Skrivet av magkliarn:

Nu kanske du skrev lite kortfattat, men om det enda du gjort är att stänga av DHCP på Netgearen vet jag inte hur du lyckats få ihop ditt nätverk. Har du möjlighet att beskriva lite mer utförligt vad du gjort/hur nätverket ser ut?

Är det f.ö. bara med din iPhone du inte kan ansluta? Du har inga problem med andra enheter?

Vad jag kommer ihåg så är de det ända jag har gjort inne på inställningarna, samt att skapa ett lösenord för det nya trådlösa SSID.

Som sagt ovanför så funkar både MAC å PC på Netgear routern, men inte iPhone eller iPad. Jag har alltså bara kopplat en sladd från en lanport i min mainrouter till en lanport i Netgear routern.

Visa signatur

Chassi: NZXT H440 | CPU: i5 4670k | GPU: Gigabyte 980 4GB G1 GAMING | MB: Asus Z87 - PRO | RAM: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz LP | Lagring: Corsair Force LX 512GB, Intel 330 120GB SSD, OZC Vertex 240GB SSD, 1TB Samsung HDD | PSU: EVGA 850 G2 |