Ny TV, Panasonic Plasma VS LED - HJÄLP

Permalänk
Medlem

Ny TV, Panasonic Plasma VS LED - HJÄLP

Hej,
nu är det dags att införskaffa ny TV, är sugen på en Panasonic Plasma, närmare bestämt TX-P50GT60Y: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=776229&cks=ASS&assoc=B99...
Men har nu även hittat ett bra erbjudande på Panasonics LED TX-L47FT60Y: http://www.larsbengtsson.se/produkter/visa/bild/led-tv/storre...

Vilken tror ni är bäst? Kommer titta mycket på film på TV:n men även spela PS4 sen när det släpps.

Vilken hade ni köpt och varför?

MVH Uttmutt

Permalänk
Medlem

Plasman för bättre bild och lägre input lag. GT60Y kom ihåg att snäppet värre VT60Y är på rea just nu i 50tum kanske nästan lika pris som GT

Permalänk
Skrivet av koreinu:

Plasman för bättre bild och lägre input lag. GT60Y kom ihåg att snäppet värre VT60Y är på rea just nu i 50tum kanske nästan lika pris som GT

Håller med koreinu, ska köpa mig en VT på måndag

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Permalänk
Medlem

Är sjukt nöjd över min plasma Panasonic TX-P65ST50Y.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverballs:

Håller med koreinu, ska köpa mig en VT på måndag

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Även fast prisskillnaden bara är 2,000 mellan 50GT60 och 50VT60 så tror jag nog att jag kör på GT:n.
Tror faktiskt inte att jag kommer se någon skillnad på dom två.

Eller är det någon märkbar skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uttmutt:

Även fast prisskillnaden bara är 2,000 mellan 50GT60 och 50VT60 så tror jag nog att jag kör på GT:n.
Tror faktiskt inte att jag kommer se någon skillnad på dom två.

Eller är det någon märkbar skillnad?

Nej du kommer inte att se skillnad på bildkvaliten, men med ett mätinstrument så kan du se att det är djupare svärta på VT. Dagtid så ser du dock att det är mindre spegling på VT's filter än GT som har samma som ST(dock riktigt bra filter som bibehåller djupsvart svärta även i belyst rum). VT har fler finesser,THX and wha't'not, men jag tror inte du kommer att använda dem alls(kalibrerad GT fett bättre än reklam jippot THX på VT, dock skön setup för den late). Input lag mätat på GT och VT är näst intill identiska med varandra. Har du råd så är VT en lyx investering, GT är en ST för gamern, lyx mot allt annat"LCD" och andra märken, "mellan klass" för Panasonic Plasma trollen ;P

Permalänk
Medlem

Jag var och tittade på VT och ST-modellerna på HifiKlubben men blev grymt irriterad på plasmaflimret som jag såg tydligt i ljusa delar av bilden. Jag trodde det mest gällde billigare plasmor, har inte riktigt kollat in plasma-marknaden förrän nu.

Ska nämnas att jag var hungrig och lätt grumpy vid tillfället så jag kanske störde mig extra på såna saker, men det är alltid värt att följa det gamla rådet och kolla på prylarna i en bra butik innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jickel:

Jag var och tittade på VT och ST-modellerna på HifiKlubben men blev grymt irriterad på plasmaflimret som jag såg tydligt i ljusa delar av bilden. Jag trodde det mest gällde billigare plasmor, har inte riktigt kollat in plasma-marknaden förrän nu.

Ska nämnas att jag var hungrig och lätt grumpy vid tillfället så jag kanske störde mig extra på såna saker, men det är alltid värt att följa det gamla rådet och kolla på prylarna i en bra butik innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej tror inte det är något ovanligt fel på dig, även om du var Mr.Grumpy när du var där och tittade

Jag har hört folk som klagat på flimmer i mörka scener där något litet skarpt vitt ljus lyser upp en den av skärmen och synligheten av "Noise" i det djupsvarta av det svartaste "blackhole" svarta på en av de värsta super plasmorna som finns ZT60E för 39 990kr. IR verktyget som hela tiden flyttar runt pixlarna för att kringgå inbränningar kan ge en sådan synlig vision på nära håll för de synskarpa. Sedan är det ganska vanligt att de som har *ögon-migrän* oftast är snabba att se flimmer på exempelvis CRT skärmar som inte har hög hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Nej tror inte det är något ovanligt fel på dig, även om du var Mr.Grumpy när du var där och tittade

Jag har hört folk som klagat på flimmer i mörka scener där något litet skarpt vitt ljus lyser upp en den av skärmen och synligheten av "Noise" i det djupsvarta av det svartaste "blackhole" svarta på en av de värsta super plasmorna som finns ZT60E för 39 990kr. IR verktyget som hela tiden flyttar runt pixlarna för att kringgå inbränningar kan ge en sådan synlig vision på nära håll för de synskarpa. Sedan är det ganska vanligt att de som har *ögon-migrän* oftast är snabba att se flimmer på exempelvis CRT skärmar som inte har hög hz.

Det går väl att fixa det med någon inställning eller att kalibrera TV:n rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Det går väl att fixa det med någon inställning eller att kalibrera TV:n rätt?

Ja eller laseroperera ögonen haha