Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Värst vad många det är som inte vill förstå att man måste betala tull och moms. Smiter ni från inkomstskatten också när ni har tillfälle?

ja betala gärna men då ska det också va enligt reglerna som gäller! inte massa expiditionsavgifter/administrationsavgift. å annat BS som dom lägger på vilka paket dom vill spelar mindre roll vad eller hur mycket det ja har köpt för.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Läs tullverkets egen sida helt enkelt, så kanske det reder ut en del frågor för dig.

tror du inte ja har läst var enda paragraf som finns eller? känns som du lika gära kunde ha svarat sök på google.se

det behövs nog en expert på tullverkets sida, då dom sökningar ja gör inte ger nån träff..
har du nån länk kanske?

Visa signatur

Permalänk

Har köpt totalt 120 saker från ebay, inte tullat en enda gång.

Permalänk
Medlem

Har köpte ganska mycket genom ebay, det mesta är väl dock små grejer. Det verkar hända när man beställer från USA ? Aldrig hänt när jag köpte från Kina.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Har köpte ganska mycket genom ebay, det mesta är väl dock små grejer. Det verkar hända när man beställer från USA ? Aldrig hänt när jag köpte från Kina.

det händer med saker från kina också.. men eftersom det är så stora volymer varje dag så blir nog tullens avgifter på grafikkort eller what ever. mer en form av stickprovs kontroll.. man kan ha otur med datorn, eller tur i trisslotter.

dom snackar ju om att det dödar den inhemska marknaden att inportera själv, känns mer som copyswede finns det pengar att tjäna så varför inte?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonatan80:

tror du inte ja har läst var enda paragraf som finns eller? känns som du lika gära kunde ha svarat sök på google.se

det behövs nog en expert på tullverkets sida, då dom sökningar ja gör inte ger nån träff..
har du nån länk kanske?

Ehmn, jag länkade ju i mitt förra inlägg...

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

ja betala gärna men då ska det också va enligt reglerna som gäller! inte massa expiditionsavgifter/administrationsavgift. å annat BS som dom lägger på vilka paket dom vill spelar mindre roll vad eller hur mycket det ja har köpt för.

Och vilka regler är det? Nivån i denna tråd speglar mest ett fenomen att man inte tycker sig kunna finna regler, och ska därför slippa. Varje enskilds medborgares ansvar är att ta reda på vilka lagar och regler som råder. Det är inte upp till tullverket att berätta det för dig, men de har ändå en väldigt informativ sida, om man vet hur man söker reda på information.

Här har du en länk där du kan kontakta Tullverket. http://tullverket.se/kontaktaoss.4.3363b9d1115a25081618000115...

Den som söker skall finna

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några onödiga inlägg vilka bröt mot forumets trivselregler.

..

Ett inlägg direkt efter detta har också raderats av samma skäl.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Kan av egen erfarenhet säga att det enda som fungerar för att slippa undan en fet tull/momsavgift är att de skriver ner värdet på paketet. Många ebayhandlare gör det medans det är ovanligt med utländska mer etablerade företag som gör det. Att det är ikryssat "gåva" på paketet hjälper bara om värdet är lågt, dvs under 40$ eller så.

Och som tidigare nämnt är det ingen avgift på att importera något inom EU då det skulle bli dubbel moms vilket är emot någon EU-lag.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Jag har handlat tusentals saker på ebay genom åren och det kommer kanske 5-10 paket i månaden till mig, oftast är detta elektroniska komponenter och kontakter och även då jag beställt från USA har jag inte fått betala något extra till tullverket på saker som kostat under 500kr.

Dock köper jag ofta från asien och där kryssar dem alltid i Gift och inget har fastnat på tullen för mig.

Konstigt nog har jag fått några Amiga över åren där det inte står gift utan aktuella värdet men ändå har jag inte behövt betala något extra. De få gånger jag har betalt tullafgift och moms är när jag köpt större paket som servers och bildskärmar.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.