Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Står din kyl/frys i standby? Hur fungerar det?

De flesta (om inte alla) kyl/frys står i standby hela tiden, bara när termostaten slår till som kompressorn drar igång - som de flesta vet.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av euf0ria:

Ah, jo det har du rätt i. men för att påpeka då sett från medelsvenssons synpunkt så står det standby på valknappen som ger detta tillstånd.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, det är då man kan ha nytta av en sån master/slavedosa som styr andra prylar, eller kanske använda nån annan pryl som styrning, den pryl som drar enskilt mest ström i mitt datorsystem när den bara är igång är receivern, den tuggar i sig drygt 70w när den är igång, men den drar 1w i standby via fjärren och 0 om jag använder strömbrytaren, den har dessutom uttag som går att koppla vidare till andra saker, tex så kan man ansluta högtalarna dit om de är kopplade med receivern i signalkedjan för det är onödigt att de är igång om den är av, det blir ändå inget ljud. (nu har jag iofs andra signalvägar också men de flesta har nog inte det) många receivrar har endera direkta uttag som kan bryta strömmen till andra delar och större prylar brukar ha en 12v triggerfunktion som man kan styra externa saker med, man brukar kunna bryta strömmen helt till externa enheter om man vill genom den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DaBone:

What? Behöver ett slutsteg förvärmning..?

De behöver uppnå rätt arbetstemperatur och det kan i sämsta fall ta kring 20 minuter att nå dit, man designar utifrån de termisk egenskaper som har utgångspunkt i "stabil temp vid tomgång" och de enda förstärkare som har en separat förvärmning är en del rörkonstuktioner, i övrigt är det den normala tomgångsströmmen som värmer upp apparaten, däremot har det gjorts en del högtalare med separata värmeelement men det är oftast smidigare att spela dem arbetsvarma med bakgrundsmusik.

Det är sällsynt med separat tempreglering i hemmaelektronik, man försöker däremot designa utifrån tomgångstemp snarare än standby, dvs man kan kanske anse att kring 50-100C är ett normalt termisk arbetsområde för en förstärkare för att kunna designa höljet/kylningen så det inte blir för varmt enligt säkerhetsreglerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du har rätt. Spel konsoler som inte är avstängda i ungarnas rum drar mer än husets värme (vi kör på el så här tidigt på året). Så glöm standby läge, ni måste räkna med plasman också. Tajmers på barnens uttag för el löser det mesta, och de behöver inte laddade mobiler till skolan. De behöver nattlampa max... men tonåringar somnar ifrån allt så efter 23.00. Klipp strömmen.

MVH
Nazi farsan

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Klassiskt exempel på att folk borde lära sig basic el-lära i skolan.

Tycker jag helt klart att man borde. Men om inget annat så lär vi oss i skolan att vara källkritiska. *host* aftonbladet *host*

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Skilj på standby och att de är igång men du inte spelar, mitt datorljudsystem drar ca 150-170 watt när det är igång men jag inte spelar, men det är inte i standby.
Om prylarna är varma är de inte i standby, utan på förvärmning, dvs det går tomgångsström genom slutstegen och för och drivsteg är förmodligen helt i drift.

Skrivet av DaBone:

What? Behöver ett slutsteg förvärmning..?

Min klass-A förstärkare har tre lägen: Av, förvärmning med reducerad ström genom enbart slutsteget, och fullt på med ~350-400W konstant förbrukning. Det är transistor och inte rör. Definitivt ljudskillnad vid drifttemp mot kall, säkert därför funktionen finns.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

Min klass-A förstärkare har tre lägen: Av, förvärmning med reducerad ström genom enbart slutsteget, och fullt på med ~350-400W konstant förbrukning. Det är transistor och inte rör. Definitivt ljudskillnad vid drifttemp mot kall, säkert därför funktionen finns.

Ja klass A är roligt, de förstärkarna kallnar när man spelar dem så hårt det går för då avges effekten i högtalaren istället för i kylflänsen på förstärkaren. men de är mest ett specialfall och A slutsteg har aldrig varit vanliga, men visst blir det skillnad på alla steg när de har uppnått designad arbetstemp.
Men att ha igång dem jämt är kanske inte så nödvändigt, utan man kör värmning/tomgång i anslutning till att man ska spela, Krellstegen som min vän har värmer så enormt att han inte kör dem alls på sommaren, då är det Audio Research istället, men Krellarna är till stor del det som värmer huset på vintern för då kostar de inte då mycket utan man kan räkna av det från värmebudgeten och de är roligare än elementen

Visst är tomgångsenergiförbrukning ett intressant fenomen, jag brukar värma med huvuddatorn på vintern men köra oftare bara laptop på sommaren just pga värmen, för det märks en klar skillnad och 30" monitorerna känner man också av, datorrummet drar 5-600w när man kör allt normalt och det räcker för att värma det och lite till av huset på vintern om det är igång hela tiden och på sommaren är det mest ett problem för det blir för hett.

Men vill man stänga av äldre prylar som inte har moderna nätdelsstyrnnigar så finns det en massa olika typer på grenutag som styrs av ett master uttag, via en separat strömbrytare på en kabel så man kan ha den bekvämt eller via usb eller kombinationer av det, Brennenstuhl http://www.brennenstuhl.com/ gör en massa grendosor av bättre kvalitet med diverse funktioner och skydd.
Man kan ju även använda en radiostyrd brytare kopplad så den bryter ner önskade apparater om man främst vill ha "knappen" bekvämare placerad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Klassiskt exempel på att folk borde lära sig basic el-lära i skolan.

Nja snarare ett klassiskt exempel när man som ts sväljer allt som står skrivet på nätet utan den minsta källkritik.

Permalänk

Min el räkning är inte ens så hög på mig och min sambo om året.

Vilket jäkla kilowatt pris har dom räknat på egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men vill man stänga av äldre prylar som inte har moderna nätdelsstyrnnigar så finns det en massa olika typer på grenutag som styrs av ett master uttag, via en separat strömbrytare på en kabel så man kan ha den bekvämt eller via usb eller kombinationer av det, Brennenstuhl http://www.brennenstuhl.com/ gör en massa grendosor av bättre kvalitet med diverse funktioner och skydd.
Man kan ju även använda en radiostyrd brytare kopplad så den bryter ner önskade apparater om man främst vill ha "knappen" bekvämare placerad.

Första konkreta exemplet på ideer som jag, TS, efterfrågade!

Beräkningsexemplet som jag saxade var kanske inte det mest realistiska, men dock ett exempel. Märk väl, i exemplet står det: Enligt allmännyttans energispartips drar en spelkonsol 177 watt eller upp till fem kronor per dygn när den står på.

Jag är medveten att elektronik inte drar så mycket i standby, men många bäckar små… Speciellt om man tänker utifrån ett miljöperspektiv där vi kanske ska försöka dra ner på de resurser som vi konsumerar/förbrukar.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

I standby drar inte en konsol 177W. Det är ren och skär lögn från Aftonbladet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneoff:

Enligt allmännyttans energispartips drar en spelkonsol 177 watt eller upp till fem kronor per dygn när den står på.

1. Det står inte vilken spelkonsol, det är kanske en trimmad Atari 2400 som äter watt.
2. Den är inte i standbyläge.
3. Öva läsförståelse.
4. Det jag eftersöker är smarta lösningar och inte kalkyler. (Dock har det varit intressant läsning ang Klass A stärkare. Tackar!)

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Hade ett sådant grenuttag i några månader tills det började stänga av sig själv. Provade först att ha en lampa som man tänder för att få igång dosan och sedan stänger av för att stänga av dosan. Hade dator, skrivare, skärm och xbox inkopplade i den där dosan. Efter några minuter så stängdes dosan av och allt slocknade, så fick man stänga av lampan och tända igen för att det skulle funka. Jag provade att koppla in skärmen i "master" uttaget men samma sak där, allt slocknade helt plötsligt. Så nu använder jag en vanlig dosa med en röd on/off knapp på som har hållt flera år

Men jag kanske bara fick ett "måndags exemplar" ^^

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

I standby drar inte en konsol 177W. Det är ren och skär lögn från Aftonbladet.

Enligt Wikipedia drar den så mycket (ungefär) när den är igång och "under normalt bruk".

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Avstängd

Fantastiskt vad pengar man kan spara då. Själv har jag allting på standby och betalar knappt 3000 kr per år för elen.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oneoff:

Beräkningsexemplet som jag saxade var kanske inte det mest realistiska, men dock ett exempel. Märk väl, i exemplet står det: Enligt allmännyttans energispartips drar en spelkonsol 177 watt eller upp till fem kronor per dygn när den står på.

Jag är medveten att elektronik inte drar så mycket i standby, men många bäckar små… Speciellt om man tänker utifrån ett miljöperspektiv där vi kanske ska försöka dra ner på de resurser som vi konsumerar/förbrukar.

Skrivet av Oneoff:

1. Det står inte vilken spelkonsol, det är kanske en trimmad Atari 2400 som äter watt.
2. Den är inte i standbyläge.
3. Öva läsförståelse.
4. Det jag eftersöker är smarta lösningar och inte kalkyler. (Dock har det varit intressant läsning ang Klass A stärkare. Tackar!)

I ditt saxade citat står det:

Skrivet av Aftonbladet:

Ett hushåll med tre motsvarande elektronikprylar som står i standby-läge när de inte används kostar dig alltså 5 475 kronor varje år!

Fetstil min. Att tråden aldrig hämtade sig mot elspararlösningar är nog för att diskussionsstartaren innehöll en grotesk överdrift gällande kostnad, och en ren missuppfattning gällande elförbrukning. Att som Aftonbladet överdriva en poäng (i detta fall med en faktor ~100) är inte ett bra sätt att få gehör. Och visst, en konsol som står på, dvs står i full aktivitet, kostar måhända 5:-/dygn. Är det vanligt att lämna konsoler på när man inte ens spelar? Jag tycker det låter konstigt.

Du har redan en smart lösning: stäng av med grenkontakt. Är det osmidigt? Placera avstängningen på ett bättre ställe.

Rörelsedetektor o dyl fungerar inte bra för t ex dator och TV. Vanligen så sitter man ju rätt still i soffan/stolen.

Mer om master/slave-uttag (Energibesparande grenuttag [Kjell & Co] (exempel [Elgiganten])). Dessa utgår ju från att huvuduttagets enhet stängs av "helt" på något sätt; det måste vara något gränsvärde, men vet inte vad de använder. Vore ju smidigt om uttaget slog av när t ex TV:n gick ner i standbyläge, dvs en tröskel på ~1 W eller något. Fortfarande leder väl detta till att man måste "gå fram" och sätta på TV:n när man vill titta igen, så är man inte motiverad nog att gå fram för att sätta på och stänga av en grenkontakt så kanske man inte är motiverad nog att använda ett sådant uttag heller .

Radiobrytare låter som en intressant lösning, men har inte sett det i praktiken.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Betalar 6000-7000 om året för el i min 2a vilket blir ca 1700 eller så i kvartalet. Inte värt att dra ut kontakterna på varenda pryl för att spara några futtiga hundralappar. Det förlorar jag i värdeful tid istället isf.