Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Medlem

RadX! Gissa om jag känner mig dum..det är ju det här som varit felet hela tiden Igår runt 23-tiden provade jag att ansluta även 4-pin kontakten på det sätt du beskriver - och det fungerade! Nu har jag lite problem med att få TV att visa bilden från HTPC men det känns som ett "lättare" problem att lösa än att enheten inte får ström Stort tack för all din hjälp RadX, min HTPC blir perfekt nu inför stundande filmsäsong

Permalänk
Medlem
Skrivet av slayer79:

RadX! Gissa om jag känner mig dum..det är ju det här som varit felet hela tiden Igår runt 23-tiden provade jag att ansluta även 4-pin kontakten på det sätt du beskriver - och det fungerade! Nu har jag lite problem med att få TV att visa bilden från HTPC men det känns som ett "lättare" problem att lösa än att enheten inte får ström Stort tack för all din hjälp RadX, min HTPC blir perfekt nu inför stundande filmsäsong

Härligt att höra
De vanligaste problemen med tv är att vissa apparater behöver ställas om till bildläge: full / helskärm / 1:1 pixel. Om det är overscansproblem du har.

Hör av dig om du kör fast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av slayer79:

Tjena!

Jag beställde också ett H87I-PLUS och åker alltså på att böja heatpipsen ordentligt?

Yes, det får du göra.
Posta gärna en bild på hur din lösning blev så andra kan se hur det ska se ut.

//M

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3858632/2013-09-09 ?
Hade tänkt dra iväg en beställning idag om allt är ok.
Såg att moderkortet fanns med som kompatibelt i streacoms system build guide men är det någon som har en liknande setup som kan bekräfta att det fungerar bra?

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.5GHz | GeForce GTX 680 | ASUS P8P67 PRO | Corsair Dominator 16GB 1600MHz | Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av elius:

Vad tror ni om detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3858632/2013-09-09 ?
Hade tänkt dra iväg en beställning idag om allt är ok.
Såg att moderkortet fanns med som kompatibelt i streacoms system build guide men är det någon som har en liknande setup som kan bekräfta att det fungerar bra?

Kanske lite sent nu men jag skaffade nästan precis samma prylar och det funkar med det moderkortet. 24 pin förlängning var inte helt nödvändigt men hade varit trevligt att ha kände jag efteråt.

Gör inte samma misstag som jag gjorde bara och dra åt "fjäderskruvarna" till kylningen så hårt det går. De kom i litegrann snett (eftersom det var lite meckigt att få till allting med heatpipsen) och drog åt bulten undertill så hårt att gummit gnagdes sönder och kortslöt moderkortet Kunde se ett ställe det brunnit av på och försökte laga det med lödpennan. Funkade ett litet tag men det verkar inte helt stabilt så det får bli ett nytt kort.

Annan fråga, när jag fick igång datorn så rapporterade den temperaturer på uppåt 70 grader efter bara några minuter i BIOS. Stämmer temperaturen man ser där? Är det normalt eller kan jag ha tagit för lite kylpasta på grejerna? Gjorde slut på de två tuberna man fick med till heatpipsen och sen tog jag ett "riskorn" av annan pasta på CPU:n (som är en i3-4340). Kan det vara för att den kom i lite snett? Känns ju som att den ligger emot ordentligt och jag kommer inte våga dra åt lika hårt med nästa moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Moderkort ASRock H87M-ITX
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1864080
Detta moderkort ser ut att ha nödvändigt utrymme mellan ram och 24-pins. Det finns moderkort som kostar cirka 150kr mindre men där är utrymmet betydligt tajtare och då får du köpa en 24-pins förlängningskabel å hålla på joxa.

Det där moderkortet passade inte jättebra till Streacom chassit, processorn är placeras riktig nära väggen där heatpipesen ska vara, så dom måste böjas till och plattas riktigt ordentligt utan att ha sönder dom. Får se om jag lyckas med det, men om någon annan ska köpa ett liknande kit så kanske det är värt att kolla på ett moderkort som passar bättre?

Visa signatur

Filmkvällar: i3-4340 3.6ghz (Haswell), ASRock H87M-ITX, Corsair Vengeance 2x4GB, Kingston SSD 120GB, Streacom FC8B EVO Chassi
Spelkvällar: i7-2600 3.4ghz, MSI P67A-GD65 B3, Corsair Vengeance 2x4GB, Sapphire Radeon HD6780 1GB, Corsair SSD 128GB, 5TB, 2x27" monitors
Övrigt spelande: PS3, Nintendo Wii, Nintendo 3DS, PS4 på ingång

Permalänk
Medlem
Skrivet av suedish:

Det där moderkortet passade inte jättebra till Streacom chassit, processorn är placeras riktig nära väggen där heatpipesen ska vara, så dom måste böjas till och plattas riktigt ordentligt utan att ha sönder dom. Får se om jag lyckas med det, men om någon annan ska köpa ett liknande kit så kanske det är värt att kolla på ett moderkort som passar bättre?

.. jag lyckades inte, utan kör nu med CPU fläkten istället, så den är inte totalt ljudlös. Fail.

Visa signatur

Filmkvällar: i3-4340 3.6ghz (Haswell), ASRock H87M-ITX, Corsair Vengeance 2x4GB, Kingston SSD 120GB, Streacom FC8B EVO Chassi
Spelkvällar: i7-2600 3.4ghz, MSI P67A-GD65 B3, Corsair Vengeance 2x4GB, Sapphire Radeon HD6780 1GB, Corsair SSD 128GB, 5TB, 2x27" monitors
Övrigt spelande: PS3, Nintendo Wii, Nintendo 3DS, PS4 på ingång

Permalänk
Medlem
Skrivet av suedish:

.. jag lyckades inte, utan kör nu med CPU fläkten istället, så den är inte totalt ljudlös. Fail.

Synd, tycker det syns rätt tydligt på bilden att den inte kommer passa men det är ju svårt att veta innan man sett chassit... Förhoppningsvis blir den väl hyggligt tyst ändå eftersom det inte är mer än den fläkten som kommer låta. Kanske hade det gått att byta kortet på öppet köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrbat:

Synd, tycker det syns rätt tydligt på bilden att den inte kommer passa men det är ju svårt att veta innan man sett chassit... Förhoppningsvis blir den väl hyggligt tyst ändå eftersom det inte är mer än den fläkten som kommer låta. Kanske hade det gått att byta kortet på öppet köp?

Japp, you live and learn. Nu i efterhand (när jag sett chassit och vet hur det är tänkt) så ser man ganska omedelbart att moderkortet inte kommer passa. Men tänkte skriva det här iaf eftersom det är den kombinationen av moderkort/chassi som rekommenderas i guiden, så att nästa person som läser detta är medveten, man ska ju dela med sig av sina erfarenheter

Visa signatur

Filmkvällar: i3-4340 3.6ghz (Haswell), ASRock H87M-ITX, Corsair Vengeance 2x4GB, Kingston SSD 120GB, Streacom FC8B EVO Chassi
Spelkvällar: i7-2600 3.4ghz, MSI P67A-GD65 B3, Corsair Vengeance 2x4GB, Sapphire Radeon HD6780 1GB, Corsair SSD 128GB, 5TB, 2x27" monitors
Övrigt spelande: PS3, Nintendo Wii, Nintendo 3DS, PS4 på ingång

Permalänk
Medlem

Någon här som byggt HTPC utan att ha förankrat köpet ordentligt på hemmaplan..?

Helt oanvänd HTPC med toppspec

Säljer min HTPC som jag köpte och byggde ihop i helgen, enligt chefen i huset är den tydligen bannlyst i vardagsrummet så blir till att göra sig av med den tyvärr. Allting är inköpt förra veckan från Inwarehouse förutom moderkort som är köpt på Webhallen, ihopbyggd i helgen och körd i 2 timmar ungefär. Jag kan inte lämna tillbaks den då jag köpte separata delar och har monterat ihop det, därför blir det till att sälja på blocket.

Det är ett litet, snyggt och väldigt stilrent chassi, det enda rörliga är CPU-fläkten och annars låter den inte något som helst, då nätdelen är helt ljudlös, SSD-disken låter givetvis ingenting. Ljud & bild skickas via HDMI till valfri tv/receiver.

Specifikationerna är :
Chassi: Streacom FC8B EVO Svart
Nätdel: Streacom NANO150 PSU Adapter
CPU: Intel Core i3-4340, Socket-LGA1150, Dual Core, 3.6GHz, 4MB, 54W, HD4600, Haswell (Notera att eftersom det är en splitterny Haswell så spelar den upp Bluray korrekt utan hacken som fanns tidgiare)
RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Hårddisk: Kingston SSDNow V300 120GB
Tangentbord/mus: Logitech Wireless Touch Keyboard K400

Finns att kolla på utanför Nynäshamn, alternativt kan jag ta med den till Farsta där jag jobbar, men då kan jag givetvis inte starta upp den (såvida du inte tar med en skärm ...)

Pris: 6500:-

Dold text
Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av suedish:

Det där moderkortet passade inte jättebra till Streacom chassit, processorn är placeras riktig nära väggen där heatpipesen ska vara, så dom måste böjas till och plattas riktigt ordentligt utan att ha sönder dom. Får se om jag lyckas med det, men om någon annan ska köpa ett liknande kit så kanske det är värt att kolla på ett moderkort som passar bättre?

Skrivet av yrbat:

Synd, tycker det syns rätt tydligt på bilden att den inte kommer passa men det är ju svårt att veta innan man sett chassit... Förhoppningsvis blir den väl hyggligt tyst ändå eftersom det inte är mer än den fläkten som kommer låta. Kanske hade det gått att byta kortet på öppet köp?

Fan va segt att läsa detta

Vi borde fixa en lista med Haswell-moderkort som kompatibla med FC8. Vad vet vi än så länge? Är det någon där ute som har lyckats sätta ihop en FC8 med Haswell utan att ni behövt modda något öht? Jag vill gärna uppdatera första posten i tråden. Känns inte stabilt att rekommendera komponenter som kräver kraftigare modifikationer. Då faller ju hela ljudlösheten.

Tar gärna emot tips. Så uppdaterar jag som sagt första posten.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;13885562']Någon här som byggt HTPC utan att ha förankrat köpet ordentligt på hemmaplan..?

Suedish HTPC eller? Låter som en exakt kopia på specen, inklusive monterad CPU-fläkt. Varför inte köpa ett nytt moderkort och sälja det gamla till en liten förlust istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Fan va segt att läsa detta

Vi borde fixa en lista med Haswell-moderkort som kompatibla med FC8. Vad vet vi än så länge? Är det någon där ute som har lyckats sätta ihop en FC8 med Haswell utan att ni behövt modda något öht? Jag vill gärna uppdatera första posten i tråden. Känns inte stabilt att rekommendera komponenter som kräver kraftigare modifikationer. Då faller ju hela ljudlösheten.

Tar gärna emot tips. Så uppdaterar jag som sagt första posten.

Ah, inte bra om det ligger på förstasidan nej. Jag var nära att köpa samma men räddades av att det knappt fanns att få tag på.
Av de som ligger här tycker jag MSI-korten och Gigabyte-korten ser ut att passa:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=l=s1418876...

Jag körde med MSI Z87I http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1958628
Det funkar men det är lite tight om man inte har 24pin förlängningskabel. USB3 till frontpanel sitter också dumt till så den struntade jag, trist att behöva böja heatpipsen i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrbat:

Ah, inte bra om det ligger på förstasidan nej. Jag var nära att köpa samma men räddades av att det knappt fanns att få tag på.
Av de som ligger här tycker jag MSI-korten och Gigabyte-korten ser ut att passa:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1320#rparams=l=s1418876...

Jag körde med MSI Z87I http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1958628
Det funkar men det är lite tight om man inte har 24pin förlängningskabel. USB3 till frontpanel sitter också dumt till så den struntade jag, trist att behöva böja heatpipsen i onödan.

Då har vi i alla fall ett moderkort med i listan av rekommenderade inköp. Känns lite tunt. Vi behöver hitta ett som inte kräver vare sig 24-pins eller att man böjer heatpipsen. Jag har nu iaf uppdaterat första posten med din och suedish input. Får hoppas vi får fler som provar andra moderkort så vi kan bygga på listan lite.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Tack för en grym guide radx och alla ni andra som bidragit!
Jag hade själv tänkt slänga ihop en passivt kyld dator (skall inte användas som HTPC). Hittade då denna tråd då jag sökte på det chassi jag tänkt använda (FC10 eller FC8 Evo, nu är jag inriktad på det senare).

Till frågan....
Finns det någon moderkort/cpu-kombination som ni kan rekommendera för just FC8 Evo där man slipper böja heatpipes och där integrerade grafiken i CPUn klarar av enklare spel (jag vill tex kunna lira med favoritspel HL2 med hög upplösning tex, dock inga nyare spel!)? Dessutom skall systemet hålla sig hyffsat svalt..

Samt får det plats ett "vanligt" grafikkort? Att det kan bli problem med kylning är jag helt med på men just om det fysiskt får plats i PCI-kontakten?
Edit: Svar: Ja!

Permalänk

Mycket bra tråd som sätter griller i huvudet på mig.
Jag har också svårt att bedöma var gränsen går med denna setup.

1080p förstår jag är inga problem och 3D-film borde fungera rätt ok. Är också nyfiken på om man kan köra äldre emulerade spel typ PS2 osv, eller om denna rigg flaskar där och kräver externt kort med åtminstone 6-pinsmatning för att klara av o leverera.

Permalänk

Radx: jag tänkte bygga en htpc med ett z87 kort och en i5 haswell.

Läst lite att det är problem att få moderkorten att passa in med kylning mm.

Min fråga är, finns det andra chassin som det skulle funka med att använda och fortfarande ha passiv kylning?

Permalänk
Medlem

Tänkte bara summera mitt bygge lite:
MSI Z87I
Core i3-4340
8GB RAM
120GB Samsung SSD

Bra:

  • Grymt snabb! Slängde in Windows 8.1 och den bootar upp på ca 5 sekunder! Den är hur rapp som helst i övrigt också och en ren fröjd att använda

  • Temperaturen i Windows ligger på 30-35 i idle. Mer än godkänt. Hetsade den med Prime95 och fick upp den över 80, men det är ju inget normal användande och ändå helt OK.

  • HELT tyst, kändes nästan skumt i början men SÅ skönt

Mindre bra:

  • Min Streacom IR Receiver var DOA. Pluggade in den och Windows hann inte mer än rapportera en okänd enhet innan den började ryka. Kontrollerade noga att inget var kortslutet och att sladden var rättvänd men fick inget liv i den. Vet inte om jag orkar byta den nu eftersom den sitter precis i hörnet på chassit och jag måste ta ut nästan allting för att få dit den... Fixar nog nån annan extern USB-variant istället.

  • Fick inte ljud över HDMI att funka. Beror alldeles säkert på drivrutiner i nån form men jag gav upp och körde optiskt istället.

  • Hårdvaruacceleration (DXVA2) i XBMC funkade inte så bra. Får gröna artifakt-linjer i vissa filmer vilket verkar vara ett känt problem med Intel HD-grafik. Jag kör med mjukvaruavkodning istället och det funkar fint, datorn är helt klart kraftfull nog ändå.

Överlag är jag toknöjd, tack för en grym guide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravetrancer:

Radx: jag tänkte bygga en htpc med ett z87 kort och en i5 haswell.

Läst lite att det är problem att få moderkorten att passa in med kylning mm.

Min fråga är, finns det andra chassin som det skulle funka med att använda och fortfarande ha passiv kylning?

Det är inget större problem med Streacom FC8 och ett MSI Z87I. USB3-kabeln till frontpanelen passar inte så man får nöja sig med USB2 där. Nätdelen blir det lite tight med också så det är skönt med förlängningskabeln (men det går att köra utan sån också om man är envis).

Permalänk
Medlem

Bra tråd är lite sugen på att bygga en helt tyst htpc, såg enligt streacoms system build guide för FC8 Evo

Example Compatible Motherboards:
MSI Z87I
Asus P8H77-I
Gigabyte GA-Z77N-WIFI
Intel DH77DF

så dom borde väl funka.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

Bra tråd är lite sugen på att bygga en helt tyst htpc, såg enligt streacoms system build guide för FC8 Evo

Example Compatible Motherboards:
MSI Z87I
Asus P8H77-I
Gigabyte GA-Z77N-WIFI
Intel DH77DF

så dom borde väl funka.

Är det en fråga? Notera att 3 av dina moderkort är för Ivy Bridge och endast det första är för Haswell.

Permalänk
Medlem

Är det så illa att det inte går att kombinera den integrerade grafiken med ett PCI-Express grafikkort? Dvs om mitt moderkort har 2 skärmutgångar (en hdmi, en dvi) så kan jag inte sätta in ett extra grafikkort (med tex 1 hdmi) och köra 3 skärmar samtidigt?

EDIT:
Samt vad tror ni om denna setup?
Dator passiv kylning lista på prisjakt
Hur mycket kylpasta behövs sammanlagt? Klarar man sig på en Arctic Silver 5 tub på 3,5g?

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall 90W nätdelen i det här chassit kommer palla följande komponenter?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1073374 LÄNK till chassit med nätdelen

Länk till resterande komponenter.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3573711/2013-07-09

Tar annars gärna tips annars på andra komponenter som klarar Netflix Hd och allt annat som tillhör en HTPC.
Vill gärna ha just det chassit.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckan:

Är det så illa att det inte går att kombinera den integrerade grafiken med ett PCI-Express grafikkort? Dvs om mitt moderkort har 2 skärmutgångar (en hdmi, en dvi) så kan jag inte sätta in ett extra grafikkort (med tex 1 hdmi) och köra 3 skärmar samtidigt?

EDIT:
Samt vad tror ni om denna setup?
Dator passiv kylning lista på prisjakt
Hur mycket kylpasta behövs sammanlagt? Klarar man sig på en Arctic Silver 5 tub på 3,5g?

Har inte något svar på dina andra frågor men Arctic Silver 5 tub på 3,5g räcker väldigt många gånger.
Räcker nog till över 10 cpu.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Har inte något svar på dina andra frågor men Arctic Silver 5 tub på 3,5g räcker väldigt många gånger.
Räcker nog till över 10 cpu.

Men du lägger väl inte kylpasta på bara CPUn väl? Utan det skall väl läggas på de flesta "kontaktytorna" med heatpipes och kylflänsar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckan:

Men du lägger väl inte kylpasta på bara CPUn väl? Utan det skall väl läggas på de flesta "kontaktytorna" med heatpipes och kylflänsar?

Det ska endast vara kylpasta mellan cpu och cpu blocket som finns i just det chassit.
Har du byggt någon dator förut om jag får fråga?

Du behöver inte någon z87 bräda heller igentligen då du inte ska ha en K processor. Du kan komma undan betydligt billigare på den fronten om du vill. Som den här till exempel om den nu passar i chassit. Vilket jag inte har någon anning om

http://cdon.se/hemelektronik/asus_h81i-plus_intel_h81_2xddr3_...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckan:

Men du lägger väl inte kylpasta på bara CPUn väl? Utan det skall väl läggas på de flesta "kontaktytorna" med heatpipes och kylflänsar?

Man lägger en liten plutt, ungefär stor som ett riskorn på heatspredern till CPU:n. Därefter klämmer man på kylflänsen. Det är den enda kontaktytan man behöver bry sig om. Möjligtvis byter man ut kylningen på sitt grafikkort, om man har ett sådant, och då är proceduren densamma.

Permalänk
Medlem

Börjat titta lite på en fläktlös HTPC.

Älskar det här chassit "Streacom FC8"

Gillar det här chassit "Streacom F7C"

Möjligtvis även detta "Streacom F1C"

Men dom har lufthål. Finns det dammfilter på dessa?

Lär ju samlas en hel del damm med tiden. Speciellt när lufthålen är på ovansidan. Kanske klarar sig betydligt bättre när dom sitter på sidan.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Det ska endast vara kylpasta mellan cpu och cpu blocket som finns i just det chassit.
Har du byggt någon dator förut om jag får fråga?

Du behöver inte någon z87 bräda heller igentligen då du inte ska ha en K processor. Du kan komma undan betydligt billigare på den fronten om du vill. Som den här till exempel om den nu passar i chassit. Vilket jag inte har någon anning om

http://cdon.se/hemelektronik/asus_h81i-plus_intel_h81_2xddr3_...

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar! Och ja jag har byggt en dator förut men det var ett tag sedan :). Anledningen till att jag frågar är för att om du googlar på FC8 Evo chassit och kollar bilder så finns det ex antal personer som även satt kylpasta mellan själva kylflänsväggen på chassit och de block som heatpipesen sitter i. Detta antar jag de har gjort för att få så bra värmeledningsförmåga som möjligt där i mellan, men om det hjälper har jag ingen aning om. Det kanske du har bättre koll på?

Och tack för förslaget med moderkortet. Komma billigare undan är aldrig fel! Men det är just det sista som du nämner som gör det klurigt

Skrivet av Olegh:

Man lägger en liten plutt, ungefär stor som ett riskorn på heatspredern till CPU:n. Därefter klämmer man på kylflänsen. Det är den enda kontaktytan man behöver bry sig om. Möjligtvis byter man ut kylningen på sitt grafikkort, om man har ett sådant, och då är proceduren densamma.

Ok, då vet jag! Danke!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Det ska endast vara kylpasta mellan cpu och cpu blocket som finns i just det chassit.
Har du byggt någon dator förut om jag får fråga?

Så du menar att silentpcreview har gjort fel när de monterar sitt FC8 EVO?