Trött på falsklarm i antivirusprogram! (Demoversion som inte tar bort nåt efterlyses!)

Permalänk

Trött på falsklarm i antivirusprogram! (Demoversion som inte tar bort nåt efterlyses!)

Jag är trött på alla dessa falsklarm i antivirusprogram! Bland annat använder jag ett program som heter Synthedit och i detta ingår massor av tillägg som andra utvecklare producerat. Bland annat har dessa visats i falsklarm och det går inte att använda antivirusprogrammets realitidsskydd alls när man använder programmen, eller ens när man bläddrar i vissa mappar. Jag har prövat olika program med samma resultat. Jag använde förr ClamAV utan realtidsskydd för att komma runt detta, men detta är idag ersatt av något som har realtidsskydd. Då jag är händig med datorer och kan ta bort en misstänkt fil som jag, men mänsklig intelligens och förnuft VET inte skadar systemet, skule jag vilja efterlysa en demoversion av ett antivirusprogram. En demoversion som bara visar misstänkta filer men inte gör någonting vidare med dem, alternativt ett program som saknar allt vad realtidsskydd heter, och en FULLT konfigurerbar schemalaggd scanning.

Permalänk
Medlem

Vilka virusprogram har du kört då? För de flesta seriösa går ju konfigurera ganska mycket.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Good luck att hitta ett bra som inte har false/positives. MSE har ju noll fast MSE är det sämsta som finns och skulle inte ens rekommendera MSE. Nej jag trollar inte när jag säger MSE är dåligt.

Hur menar du med demo. För en trial period för ett betal program varar bara sådär minst 30 dagar och sedan kommer du inte kunna använda programmet fullt ut eftersom nyckeln blir då låst.

Du menar att du kan analysera tusentals filer om dagen i din egen hjärna och vet precis den filen är misstänkt. Tror nog inte det när antivirusprogrammet utför en analys som är snabbare än du ens hinner med.

Alla antivirusskydd har schemalagd scanning så länge du bara letar i programmet på rätt ställe.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju scanna enskilda filer som du vet fått false positives på sidor som t.ex. VirusTotal så får du en överblick över vilka AV som ger en false positive på den filen och vilka som inte gör det.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Jag menar ett program som är i demonstrationsläge och inte tar bort eller ändrar, men varnar. Inte att det låses helt och hållet utan blir "oanvändbart" för att det inte längre tar bort hoten.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ctrl:

Vilka virusprogram har du kört då? För de flesta seriösa går ju konfigurera ganska mycket.

Vill man verkligen ha virusprogram? oO

Permalänk
Rekordmedlem

Inga program tar väl bort nått utan att man själv godkänner det ? det har inget med demo eller inte att göra hos de större antivirusprogrammen iallafall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Går det inte att lägga in undantag för de mappar där du har dessa program installerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av $mftHacking:

Jag menar ett program som är i demonstrationsläge och inte tar bort eller ändrar, men varnar. Inte att det låses helt och hållet utan blir "oanvändbart" för att det inte längre tar bort hoten.

Konstig förklaring. Något sådant har jag aldrig sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inga program tar väl bort nått utan att man själv godkänner det ? det har inget med demo eller inte att göra hos de större antivirusprogrammen iallafall.

Tja provade Eset förra veckan, den ninjade bort falsepositives utan att jag ens fick göra något val.
Sådant tycker jag är bullshit.

Går ju att ställa in som i dom flesta men struntar jag i ;> Tar den bort mina säkra filer tar jag bort programmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Tja provade Eset förra veckan, den ninjade bort falsepositives utan att jag ens fick göra något val.
Sådant tycker jag är bullshit.

Går ju att ställa in som i dom flesta men struntar jag i ;> Tar den bort mina säkra filer tar jag bort programmet

Alla Power funktioner i ESET ligger i avancerade inställningar och där i kan du ändra nästan exakt vad du vill. Var bara försiktig. Däremot räcker standard utförande långt. Det är en ny version på gång som fortfarande är i beta stadium.

Offtopic: ESET blev top rankad i AV-C anti-phising test plus att ESET har väldigt låg false/positives. Vill du testa något med mycket false/positives då är det bara att installera BD internet security 2014 och du kommer bli fly förbannad efter någon dag. Med andra ord skall du ha något väldigt bra så kommer du inte undan false/positives. Det är bara MSE som har Noll som jag tar med en nypa salt och peppar.

Testar nya Avast 2014

Permalänk
Skrivet av era909:

Går det inte att lägga in undantag för de mappar där du har dessa program installerade?

Bäst vore ju om man kunde kryptera en mapp så att den endast kan kommas åt av användaren och Explorer.

Permalänk
Medlem

Kör Norton Internet Security. Funkar utmärkt och falsklarmar ej. Väl värt pengarna :-).

//Lasse

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lasse468:

Kör Norton Internet Security. Funkar utmärkt och falsklarmar ej. Väl värt pengarna :-).

//Lasse

Vet inte hur nya NIS12 är men tidigare versioner har falsklarmat för mig:)
Visserligen blir skydden bättre med uppdateringar men fortfarande detekteras felaktiga signaturer och beteenden i ofarliga program, inte för dig än kanske;I

Permalänk
Medlem
Skrivet av $mftHacking:

Bäst vore ju om man kunde kryptera en mapp så att den endast kan kommas åt av användaren och Explorer.

Personligen förstår jag inte problemet! Själv lägger jag bara till filer som jag vet är säkra som "betrodda" eller motsvarande, så är problemet borta. Visst en gång måste man utföra denna åtgärden men så j....a jobbigt är det inte...!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Alla program har autorensande funktioner, om man inte ställer in avancerade kontroller. Detta pga att svenssons aldrig rensar eller helt enkelt får panik när de får en fråga om vad det skall göra. Även om det står klart och tydligt - "Klicka här för att ta bort hot/virus".

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av $mftHacking:

Det är ju bara sätta mappen som undantag i antivirusprogrammet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Alla program har autorensande funktioner, om man inte ställer in avancerade kontroller. Detta pga att svenssons aldrig rensar eller helt enkelt får panik när de får en fråga om vad det skall göra. Även om det står klart och tydligt - "Klicka här för att ta bort hot/virus".

Det är lätt att klicka av misstag, särskilt om man har bråttom. Utvecklar man sedan programvara avsett för musikstudio-användning och råkar ta bort en fil så känns det inte så bra. Nu har jag laggt till alla systemmappar typ "Windows" och "AppData" (Båda varianterna, där temp ingår) i biblioteket som "Scanna här" och den scannar jag ibland. Ingenting i dokumentmappen kan då förstöras och inte det installerade musikprogrammet, som f.ö. har fått admin-behörigheter. ("Program(X86)" och "Program" ingår inte i "Scanna här", men "Virtual Store" gör det eftersom den ingår i ovan nämda mappar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av $mftHacking:

Det är lätt att klicka av misstag, särskilt om man har bråttom. Utvecklar man sedan programvara avsett för musikstudio-användning och råkar ta bort en fil så känns det inte så bra. Nu har jag laggt till alla systemmappar typ "Windows" och "AppData" (Båda varianterna, där temp ingår) i biblioteket som "Scanna här" och den scannar jag ibland. Ingenting i dokumentmappen kan då förstöras och inte det installerade musikprogrammet, som f.ö. har fått admin-behörigheter. ("Program(X86)" och "Program" ingår inte i "Scanna här", men "Virtual Store" gör det eftersom den ingår i ovan nämda mappar.)

Känns fortfarande som det borde vara enklare att lägga till de mappar du är rädd om i undantag så de inte scannas alls, och behålla autoscan på. Men vill du krångla till det så fungerar väl ditt sätt med.

Permalänk
Medlem

Sedan finns ju en annan lösning som stavas: B.A.C.K.U.P!
Då slipper du ju risken med att AV rensar något. Bara att återställa från backupen....:)

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB