Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Kommer inte ihåg att vi gick igenom det, och läste endå fysik B.

Aja, använd en handduk bara. 0watt. GG.

Säger ordet "värmekapacitivitet" dig något?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Omöjligt att komma upp i tusen kr på dator+xbox+tv osv. Då har man ett sanslöst dåligt elpris. Som jag sa tidigare jag har minst 2 datorer på 24/7 inklusive standby på de flesta konsoller och allt möjligt och jag är inte ens i närheten av 700 någonsin.

Du kan inte jämföra standby med att det står på 24/7 som jag gjorde ett exempel på.
Du kan inte jämföra pengar med kwh rakt av heller.
Du kanske har bundet elpris?
Hursom med det höga rörliga priset som varit så är 1000:- för en månad fullt möjligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.

Glödlampor på 40-60W.
Detta är GALET.
Byt ALLA ( A L L A) glödlampor till energilampor. Köp dom på ett billigt ställe som tex på Gkås i Ullared. 7w för 13kr tex Köp minst 10st.

Nej gör inte det.
För det första så måste man investera i dimmrar som fungerar för lysrörslampor.
För det andra så är ljuset vidrigt från billiga lågenergilampor..

Nånstans får man dra gränsen för livskvalitet kontra enkronor.

Isolera huset istället. Och ha lågenergilampor (dock bra sådana) där man enbart är ute efter ljusmängd.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag är rätt ljuskänslig och jag ser ingen skillnad i eventellt "ljusflimmer" på de energilampor som kostar 13kr och de som kostar 98kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Json_81
Du kan inte jämföra standby med att det står på 24/7 som jag gjorde ett exempel på.
Du kan inte jämföra pengar med kwh rakt av heller.
Du kanske har bundet elpris?
Hursom med det höga rörliga priset som varit så är 1000:- för en månad fullt möjligt.

Jag jämförde ju inte standby med att de var på 24/7. Det var några konsoller som var i standby läge. Ja jag har bundit elpris men även när jag körde med rörligt pris så kom jag inte upp i 1000kr. Då är det något annat än några datorer samt glödlampor som drar den mesta strömmen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

eeh 7700 är inget fick en elräkning på 18000kr i brevlådan på landstället där el patronerna hade stått på istället för pumpen.

Permalänk

Det finns ju grendosor som automatiskt stänger av TV/stereoprylar som står i standby. När man sedan trycker på fjärrkontrollen vaknar allt till liv... or so they say.

Permalänk
Medlem

Diska för hand istället för med diskmaskinen, kör bara fulla tvättmaskiner, dra sladden från elektronik som klarar det osv. Många miljötips leder till billigare elräkning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krippe91
Diska för hand istället för med diskmaskinen, kör bara fulla tvättmaskiner, dra sladden från elektronik som klarar det osv. Många miljötips leder till billigare elräkning.

Du glömde säga att han bör släppa gas oftare då det underlättar för uppvärmningen av lägenheten samt att gå över till kvast istället för dammsugare.

*** EDIT ***

Själv tycker jag du verkar ha en riktigt slösaktig natur och skulle istället föreslå att han köper ett tält och kamin, det fungerar alldeles ypperligt och då behöver man ingen elräkning överhuvudtaget. Man kan värma upp med självdöda kvistar och äta överkörda djur.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
...såvida de privata alternativen inte är konkurrensutsatta. Missnöjd med elpriset? Byt elbolag. Länge leve den fria ekonomin!

Du verkar inte ha stor koll på elmarknaden läser jag?! När det är oligopol på produktionen av elkraft finns där inte mycket att göra för ingen är billigare hur och vart du än vänder dig idag. Så vart det med den så kallade fria marknaden. Det som de trer stora elproducenterna håller på med liknar det ENRON gjorde i USA.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

bästa m¨ste ju vara köpa en "stor" snurra(inget gigantiskt då) som producerar elen man förbrukar + kan man sälja de som blir överskott kostar säkert endel! men bor man i hus borde det ju funka

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Skrivet av brajonk:

bästa m¨ste ju vara köpa en "stor" snurra(inget gigantiskt då) som producerar elen man förbrukar + kan man sälja de som blir överskott kostar säkert endel! men bor man i hus borde det ju funka

Insåg du att trådan var 3 år gammal?

Visa signatur

Dice, ge tillbaks mitt liv!

Permalänk
Medlem

Det var en gammal tråd någon drog upp.

Nu har jag inte läst hela tråden, men namnet psykfall passar bra om du tror att koppla ur några hårddiskar eller använda datorn mindre sparar dig några pengar.

En speldator som är på dygnet runt med skärm som är på många timmar om dagen kommer inte snitta mer än runt max 200 kWh i månaden eller mindre än 200kr i månaden för elen. Titta på värmesystem och helheten istället.

När det gäller sånt som lampor ska man bara vara snobb av livslängd, upplevd prestanda och färgtemperatur. I en hemmamiljö finns det inga pengar på att tjäna om dina lampor drar el för 1kr om dagen eller 25 öre om dagen. I offentliga miljöer och kontor är det en annan sak, men där får du leta för att hitta vare sig glödlampa eller CFL.

För att förtydliga, om det ska vara värt med vindkraftverk behöver du ett på 2-5 MW effekt. Det finns ingen mening med ett oekonomiskt kraftverk om det inte är en fastighet som inte är kopplad till elnätet som ska drivas, och då ska ändå solceller och vindkraftverket ladda upp en batteribank som du driver huset på. Det är en helt annan fråga. Att spendera några hundratusen på en vindkraftverk för att leverera el till nätet själv är inte ekonomiskt när problemet är att ni förbrukar för mycket värme för uppvärmning. Ett riktigt vindkraftverk kostar väl 30-60 miljoner styck, men även de behöver du skriva av på 15-20 år för att verkligen gå plus. På mindre går du aldrig plus. I en privat bostad finns andra åtgärder att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

bästa m¨ste ju vara köpa en "stor" snurra(inget gigantiskt då) som producerar elen man förbrukar + kan man sälja de som blir överskott kostar säkert endel! men bor man i hus borde det ju funka

Maximalt tillåtna höjd är avståndet till tomtgränsen(dvs blir inte någon vidare stor effekt för de flesta) samt finns nog inget elföretag i sverige som tillåter sig att sälja för mer eler än du köper.b

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psykfall:

Precis nåt sådant jag letade efter ! Ty, alltså jag är inte så lat men har väldigt svårt att somna på kvällarna. Då blir det att man slår på en film och sen somnar men halvvägs in. Då glömmer man lätt datorn. Går jag upp så somnar jag väldigt enkelt.

Hur ställer man in timing på datorn ?

shutdown -s -t 3600

Det blir avstängning efter 3600 sekunder = 1 timme.
Det finns dosor man sätter i vägguttaget som man sedan kopplar sladden till det elektroniska i så ser man hur mycket det drar. Om ni har så hög räkning lär ni köra tvätt/torktumlare konstant, diskmaskin eller har en plasmatv på dygnet runt.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

Även om tråden är 3 år gammal så måste jag ändå ta tillfället i akt och säga att 7700kr i elräkning är jävligt imponerande.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

Även om tråden är 3 år gammal så måste jag ändå ta tillfället i akt och säga att 7700kr i elräkning är jävligt imponerande.

Jupp, fattar inte vad de isolerat huset med?
Har dom en sådan TV? ; http://img.gawkerassets.com/img/18s11z7urcbukjpg/ku-xlarge.jp...

http://panasonic.net/prodisplays/products/152ux1/spec.html

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Snackar vi månad eller år? Och hur värmer nu upp boendet.?
Jag ligger högt på ca 6-7hundra i månaden men lär bli mer. med ny elpriser men min kyl frys är hälften sen är datorerna nästan resten. Men då är de på ca 24/7 och jobbar lite i alla fall. Idle kostar nog mig en del.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manetsmet:

Insåg du att trådan var 3 år gammal?

Ne det missade jag.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Snackar vi månad eller år? Och hur värmer nu upp boendet.?
Jag ligger högt på ca 6-7hundra i månaden men lär bli mer. med ny elpriser men min kyl frys är hälften sen är datorerna nästan resten. Men då är de på ca 24/7 och jobbar lite i alla fall. Idle kostar nog mig en del.

Faktiskt är fasta kostnader hälften av räkningen om du bor i lägenhet. Alltså elnätspriset, eller nätavgift. Förbrukningen, skatter i sig från ditt elbolag blir bara drygt hälften av den räkningen. Det är svårt att sänka elfakturan mer än någon hundralapp i sådant fall. Bor du i villa med eluppvärmning eller kör värmepatron mitt i vintern när kärnkraften brakat ihop och värmepumpen eller pannan inte räcker till så blir det såklart dyrt. Där och bara där finns det tusenlappar att spara.

Permalänk
Medlem

Byt elavtal. Byt elbolag. SEN kan man börja titta på vad som drar ström.

Permalänk

Själv tycker jag om dessa 3.

Off remote, pc monitor och ishutdown. Off remote har en timer i sig som ovan sa tex ishutdown -s -t 600 exempelvis, samma sak. Dem andra 2 brukar jag använda om jag vill stänga av datan direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Byt elavtal. Byt elbolag. SEN kan man börja titta på vad som drar ström.

Tror nog han har gjort något efter 3 år iaf.

Permalänk
Medlem

bor man i villa drar ju värmepumpen 90% ... datorer och annat är ju bara en liten del....

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av psykfall:

Hejsan,

Jag eller rättare sagt min pappa har lite problem med elräkningen, den ligger just nu på 7700kr. Vi vill ju såklart sänka den men båda jag och min bror glömmer eller somnar ifrån datorn på natten. Den står en bit bort så man orkar inte få och stänga av den på natten.

Jag täcker upp 6 uttag med min dator/tillbehör. Sedan TV xbox osv 3 uttag. Jag undrar om jag kan dra förlängningssladd, har 3st till en grendosa och jag kopplar i elutag under sängen, med en strömbrytare. Om jag slår av med strömbrytarn vad är det värsta som kan hända ?

Sedan undrar jag om det är mycket skillnad i pris om jag kör ett 9800gtx eller 5870? Om det skilljer i månaden elpris alltså.

Jag kommer att försöka att stänga av datorn och TVn men det skulle underlätta om man bara kunde ha någon sorts switch som man stängde av datorn/ alla elektronik på.

Ge lite almänna tips och trix på saker som drar mycket ström utan att man vet det, vad vet jag. Brödrost? Router?

Komigen nu spamma mig swec.

Citera gärna!

Joo alltså Marijuana odlingen drar jävligt mycket ström med belysninge på 24/7 och all ventilation som ska till, hehe nää men skämt åsido. Har ni många el element i huset/lägenheten så kan det ju va det som e problemet. Har hört att värmeväxlare ska hjälpa att spara el.

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk

Varför fortsätter folk svara på en 3 år gammal fråga?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

*host* HUR I HELVETE KAN NI HA 7700kr I ELRÄKNING!?

jag kan ju lova dig att det INTE beror på datorer och/eller tv-apparater som står på nätterna.
ni måste ju ha något extremt elelement eller en bil som drivs på el för att ha en sådan räkning!

EDIT: märkte nu att det var en lite gammal tråd... men ändå..

Skrivet av darrefreak:

10500 va ju inget.. fick faktiskt nyss en på 18.000 bor i ett gammalt 400km2 hus som värms med el panna

haha va!?
bor du i ett hus på 400 kvadratkilometer?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

har lite svårt att see hur 2datorer etc kan nå upp till 7700? shit, jag har själv 3000kr.. som någont skrev så måste ju ni ha el-element eller liknande som tuggar på...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Varför fortsätter folk svara på en 3 år gammal fråga?

du får läsa första som svarade missade att de va en 3 år gammal tråd sedan följde folk efter

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

haha va!?
bor du i ett hus på 400 kvadratkilometer?

Då var 18k ganska bra pris