Lian Li PC-Q11 speldator i lilla formatet
Sponsor: www.billigteknik.se
Kände att det var dags för en spelmaskin som har hög WAF (Wife acceptance factor), hyfsad prestanda, låg ljudnivå och ett behändigt format. Jag har datorn i vardagsrummet så den fungerar även som mediaspelare kopplad till TV och Stereo. Med tanke på detta är jag nöjd med den diskreta kabeldragningen, men den mest nöjda är min fru.
Kikade på en massa lösningar och kom till sist fram till följande komponenter:
Chassi: Lian Li PC-Q11
Moderkort: Asrock H77M-ITX
Processor: Intel Core i3 3220
Processorkylning: Cooler Master Gemini II S
Nätagg: Seasonic G-360 360W Guld
Grafikkort: MSI GTX660 TF OC
Minne: Corsair Vengeance 2*4GB
Systemdisk: Intel 330 120GB
Lagringsdisk: Crucial V4 256GB
Optisk: Samsung SH-224BB
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2264367&view=l
Var lite meckigt med kabeldragning men fick till det till slut. Allt gick att gömma undan så inget sticker ut eller stör luftflödet på annat sätt. Ser trevligt ut också!
I Furmark går grafikkortet upp till cirka 60 grader och är fortfarande i den tysta delen av skalan enligt mig. Processorn som är passivt kyld når också cirka 60 grader när jag kör Intel Burn Test.
Under surf och annat icke prestandakrävande ligger processorn på cirka 40 grader och då snurrar chassifläkten på 650 varv ungefär, datorn är då väldigt tyst. Under Burn Test varvar den upp till cirka 850-900 varv och då hör jag datorn men det är absolut inget störande.
Mycket nöjd med datorn med tanke på ljud, prestanda och framför allt storlek. Asus har släppt ett GTX670 av kort modell, skulle vara riktigt intressant att testa det i lådan för att se vad som händer med temperaturer och ljudnivå med ökad TDP.
Cirka 7500 kr landar hela datorn på, rimligt med tanke på att den passar mina ändamål perfekt.
Slutsatsen är att det behövs inte vattenkylning och en massa overkill för att få ihop det. Denna datorn innehåller inga specialsaker och kräver inga särskilda verktyg för att byggas, vem som helst kan skruva ihop den.
Numera nöjd med en Chromebook.