Permalänk
Hedersmedlem

Lian Li PC-Q11 speldator i lilla formatet

Sponsor: www.billigteknik.se

Kände att det var dags för en spelmaskin som har hög WAF (Wife acceptance factor), hyfsad prestanda, låg ljudnivå och ett behändigt format. Jag har datorn i vardagsrummet så den fungerar även som mediaspelare kopplad till TV och Stereo. Med tanke på detta är jag nöjd med den diskreta kabeldragningen, men den mest nöjda är min fru.
Kikade på en massa lösningar och kom till sist fram till följande komponenter:

Chassi: Lian Li PC-Q11
Moderkort: Asrock H77M-ITX
Processor: Intel Core i3 3220
Processorkylning: Cooler Master Gemini II S
Nätagg: Seasonic G-360 360W Guld
Grafikkort: MSI GTX660 TF OC
Minne: Corsair Vengeance 2*4GB
Systemdisk: Intel 330 120GB
Lagringsdisk: Crucial V4 256GB
Optisk: Samsung SH-224BB

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2264367&view=l

Var lite meckigt med kabeldragning men fick till det till slut. Allt gick att gömma undan så inget sticker ut eller stör luftflödet på annat sätt. Ser trevligt ut också!
I Furmark går grafikkortet upp till cirka 60 grader och är fortfarande i den tysta delen av skalan enligt mig. Processorn som är passivt kyld når också cirka 60 grader när jag kör Intel Burn Test.
Under surf och annat icke prestandakrävande ligger processorn på cirka 40 grader och då snurrar chassifläkten på 650 varv ungefär, datorn är då väldigt tyst. Under Burn Test varvar den upp till cirka 850-900 varv och då hör jag datorn men det är absolut inget störande.
Mycket nöjd med datorn med tanke på ljud, prestanda och framför allt storlek. Asus har släppt ett GTX670 av kort modell, skulle vara riktigt intressant att testa det i lådan för att se vad som händer med temperaturer och ljudnivå med ökad TDP.

Cirka 7500 kr landar hela datorn på, rimligt med tanke på att den passar mina ändamål perfekt.
Slutsatsen är att det behövs inte vattenkylning och en massa overkill för att få ihop det. Denna datorn innehåller inga specialsaker och kräver inga särskilda verktyg för att byggas, vem som helst kan skruva ihop den.

Lian Li PC-Q11 speldator i lilla formatet

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Vad är det för kombination till "skrivbord" du har? Ser ut some en intressant lösning!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en string-hylla, design Nisse Strinning.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmobbare

Mycket bra utfört och implementerat, väldigt snyggt. Lian Li gör sig mycket bättre i silver.

Orkar i3an med 660n hela vägen? Personligen hade jag nog kikat på en 3570T eller liknande. Stiligt none the less!

Permalänk
Hedersmedlem

Tack! Kommer antagligen ett galleri på en motsvarande fast PC-Q03 inom närmsta tiden, min sponsor tycket det skulle byggas mindre...

Jag funderade länge på val av processor men kände att 3220 var min sweetspot vad gäller TDP/pris. Finns hur mycket roligt som helst med låg TDP men för 916 kr kändes 3220 helt rätt med sina max 55W.
Jag spelar just nu bara Crysis och TF2. I Crysis har jag max belastning på grafikkortet och då ligger processorn och hovrar på 40-60%.

Kan jag kolla eventuella flaskhalsar på annat sätt kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Tack! Kommer antagligen ett galleri på en motsvarande fast PC-Q03 inom närmsta tiden, min sponsor tycket det skulle byggas mindre...

Jag funderade länge på val av processor men kände att 3220 var min sweetspot vad gäller TDP/pris. Finns hur mycket roligt som helst med låg TDP men för 916 kr kändes 3220 helt rätt med sina max 55W.
Jag spelar just nu bara Crysis och TF2. I Crysis har jag max belastning på grafikkortet och då ligger processorn och hovrar på 40-60%.

Kan jag kolla eventuella flaskhalsar på annat sätt kanske?

Tror du att du skulle få in ett längre grafikkort eller slår kylaren i usb ingångarna då?

Ifall det inte gör det skulle du kunna kolla hur långt det skulle kunna gå? Står 24cm på lian-li men hade varit fint om jag får in ett 660ti på 24,2cm;)

Permalänk
Hedersmedlem

Har precis ställt tillbaka datorn och motat in alla sladdar men kika här så finns alla mått exakt angivna: http://hardforum.com/showthread.php?t=1523097

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det ett fullstort ATX nätagg?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Permalänk

Snygg lösning på arbetsplats! Hur bekvämt sitter man där? Tycker det ser ut som att det skulle bli trångt med benen, åtminstone om man så lång som jag.

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Hedersmedlem

Tack! Jag är 180 cm lång och har inga problem, benen hamnar med god marginal under hyllan om jag vecklar ut dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Okej tack, kollat mycket på det chassiet men många låter halva nätagget hänga utanför och det ser fruktansvärt ut. Därav min fråga.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med, dessutom är hyllan datorn står på endast 30 cm djup så det var aldrig ett alternativ med utstickande nätagg ändå. Har tidigare haft Silverstones SFF 450w agg och det var inte ett alternativ denna gången då det inte är speciellt tyst. Seasonic-agget känns som klippt och skuret för denna lådan och det är tyst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snygg Stringhylla. Funderar på samma lösning nu när min dotter snart flyttar in i mitt datorrum.

Och snygg dator förstås! Kör själv med ett PCQ-08, riktigt fina chassin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack! Jag hade tidigare PC-Q08 men den var för djup och fick stå på tvären i hyllan. Inte lika snyggt men betydligt mer plats i det chassit. Spelar inga krävande spel dock så ett GTX600 räcker mer än väl för mina behov och det passade i PC-Q11.

Lade till en bild på hela stringhyllan när jag provmonterade den. Ville vara säker på att allt var rätt innan jag klistrade upp tapeten, det var inte den allra billigaste de hade...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Snyggt bygge! Det kliar allt i fingrarna över att få bygga ett nytt SFF-system men det lär nog dröja tills det blir dags igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur har det gått anders190, blivit något SFF än?

Ska själv bygga i en PC-Q03 tänkte jag men just nu verkar 7750 vara det kraftigaste single slot kortet.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ilstallione:

Hur har det gått anders190, blivit något SFF än?

Ska själv bygga i en PC-Q03 tänkte jag men just nu verkar 7750 vara det kraftigaste single slot kortet.

Hehe nä, det har skjutits rejält på framtiden. Ångrat mig något att jag valde mATX-plattformen när jag bytte hårdvara i höstas men ja, får se vad som händer senare.
Jag borde ha fattat vid det här laget att mATX-formatet troligen är rätt död. Mitt chassi har jag haft i över fyra år utan att något direkt bättre har hittat ut, jag är riktigt trött på den vid det här laget. ITX-formatet har ju en hel del intressanta modeller idag.

Låter trevligt. Det blir ett galleri även på detta bygge?
HD7750 är ju inte mycket till spelkort men utbudet är ju extremt begränsat. Lite synd att chassit inte klarade två kortplatser, det där korta GTX 670-kortet hade nog kunnat vara intressant annars? Kanske blir på tok för varmt med ett så sådant kort med iofs.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag spelar bara enklare spel som WoT och TF2 i 1920*1080 så jag hoppas det funkar med ett sådant kort.

Galleri kommer när det blir aktuellt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Riktigt stiligt!

Visa signatur

/ Fractal Design r4 /

Permalänk

Väldigt praktisk hylla! Vart fick du tag på den ?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur