Komponenter till en "central" dator/medisspelare/server i hus.
Hej!
Jag skulle behöva lite köpråd/tips gällande ett projekt jag ska börja med. Jag vill ha en centraldator till mitt hus som ska främst fungera som server/mediaspelare. Datorn ska stå i en garderob (tjejens walk in closet) så den kommer inte att stå lätt tillgängligt eller särskilt synligt
I två rum kommer följande uttag finns i vägg och ska vara kopplade till datorn.
Rum 1 (uttag i vägg)
HDMI x 1
USB x 2
Rum 2: (uttag i vägg)
HDMI x 1
USB x 2
USB uttagen ska vara till T-bord och pekdon för att kunna ”styra” datorn från båda rummen.
Jag misstänker att jag kommer att behöva någon form av ”förstärkare/repeter” (USB hub?) på USB kablarna då det troligtvis blir mer än 5 meter mellan dator och USB uttagen i väggen.
Några saker som jag tänker är nödvändiga är Wake on Lan eller annan funktion som ger mig möjligheten att starta den med pekdon eller tangentbord. Helst hade jag velat kunna starta den via ett röst kommando men det kanske är överkurs
Min fråga är vad för dator komponeter som är vettiga att ha. Det blir ju något av en kompromiss lösning mellan olika faktorer som pris, energi åtgång, värmeutveckling/ljudnivå och prestanda, misstänker jag.
Kraven är:
Klara att spela 1080p (full HD) utan problem.
Chassi (behöver ej va snyggt eller jätte litet då det kommer att stå undanskymt) som klarar att ha runt 4 3,5tums hdd samt en SSD.
Helst m-atx eller m-itx.
Helst inte dra allt för mycket ström (kommer dock inte att stå på dygnet runt).
Inte låta som ett jetplan
Ha två HDMI utgångar (ska ju kopplas till en tv och eventuellt en projektor)
Komponenter jag önskar tips om:
SSD
Moderkort
Processor
Minne
Eventuellt grafikkort
Chassi
Nätagg
Jag har inte satt något budget tak men det beror mest på att jag tänker att datorn användningsområde medför att den inte borde bli allt för dyr. Behöver ju knappast ett ROG moderkort från Asus till denna burk.