Permalänk

Strömsnålare grafikkort

Tjena!
Jag har nu märkt att min dator blir ganska varm när jag spelar spel och komponenterna får jobba, och jag har därför tänkt att jag ska byta grafikkort till ett strömsnålare.
Har varit lite off från marknaden senaste tiden så har inte riktigt koll på vad som gäller. Mina nuvarande komponenter ser ni i min signatur.

Jag har alltså ett GTX 580 SOC från gigabyte som jag kan tänka mig slukar ström och utvecklar värme. Vad jag kulle vilja göra är att köpa ett nytt grafikkort med ungefär liknande prestanda men ett som drar mindre ström. Vilket skulle ni rekommendera till mig? Jag kan inte säga direkt vad jag spelar för spel för jag spelar allt möjligt gammalt till nytt. Det enda spelet jag håller mig fast till är FIFA 14.

Jag har med detta grafikkort även tänkt köpa en Antec H2O 620 och klocka prollen lite, upp till kanske 4ghz. Just nu kör jag alltså luftkylning. På så sätt är det i princip grafikkortet som utvecklar värme inne i datorn medans processorns värme leds ut direkt. På så sätt slipper jag köra chassifläktarna på högsta varvtal

Tack på förhand!

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Permalänk
Medlem

GTX 760 presterar ganska mycket bättre och drar samtidigt typ 90 watt mindre. GTX 660 presterar ungefär likadant och drar typ 140 w mindre.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Om du vill ha det kallare köp hellre en Arctic accelerator (valfri storlek). Men om du vill ha nytt grafikkort är det nästan alltid enklast att kolla vilken TDP det har då ström ofta = värme.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

GTX 760 presterar ganska mycket bättre och drar samtidigt typ 90 watt mindre. GTX 660 presterar ungefär likadant och drar typ 140 w mindre.

Skrivet av sgtspiff:

Om du vill ha det kallare köp hellre en Arctic accelerator (valfri storlek). Men om du vill ha nytt grafikkort är det nästan alltid enklast att kolla vilken TDP det har då ström ofta = värme.

Vad jag även vill kunna göra är att klocka upp processorn ännu mer än vad jag har gjort nu (från 3,0 till 3,6 utan att ändra volt) utan att belasta nätdelen to the limit. Och istället för att köpa ett nytt kraftigare nätagg och låta datorn dra ännu mer ström, så tänker jag att jag köper ett nytt strömsnålare grafikkort med modernare teknik så att datorn inte behöver dra mycket mer än vad den gör idag.

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Permalänk
Medlem

Då håller jag med Rydisen. Skaffa ett GTX 760. Då har du ju även ett hyffsat grafikkort de närmsta 1-2 åren.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Då håller jag med Rydisen. Skaffa ett GTX 760. Då har du ju även ett hyffsat grafikkort de närmsta 1-2 åren.

Radeon 7000 serien, den börjar åldras ut? Känns som den varit med ett tag, den är inte ens ett alternativ i denna situation va?

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy90001:

Radeon 7000 serien, den börjar åldras ut? Känns som den varit med ett tag, den är inte ens ett alternativ i denna situation va?

Tja HD7870 eller HD7950/(HD7970) är väl med i matchen.

Åldersfaktorn är nog ganska likvärdig mellan fabrikaten...
(GTX 760 är väl i stort sett ett omdöpt GTX 670, GTX 770 är väl ett omdöpt GTX 680)
(Skillnader i detaljerna, ja, men samma teknologi i botten)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy90001:

Radeon 7000 serien, den börjar åldras ut? Känns som den varit med ett tag, den är inte ens ett alternativ i denna situation va?

Jodå, den håller bra! Den är ju ändå i skrivande stund det nyaste AMD har ute... Relativt strömsnål med. Har ingen jämförelse framför näsan mot Nvidias modeller, men det kan du säkert googla fram.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Om du vill ha det kallare köp hellre en Arctic accelerator (valfri storlek). Men om du vill ha nytt grafikkort är det nästan alltid enklast att kolla vilken TDP det har då ström ofta = värme.

Hur tänkte du nu? Han vill ha kallare i lådan och att den drar mindre ström. att byta kylare hjälper inte med något av problemen. Värmeproduktionen är densamma, skillanden med en bättre kylare är att komponenten i fråga håller sig svalare eftersom den sprider ut värmen från komponenten snabbare/effektivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffor:

Hur tänkte du nu? Han vill ha kallare i lådan och att den drar mindre ström. att byta kylare hjälper inte med något av problemen. Värmeproduktionen är densamma, skillanden med en bättre kylare är att komponenten i fråga håller sig svalare eftersom den sprider ut värmen från komponenten snabbare/effektivare.

Har du ordentlig ventilation in o ut ur lådan blir det kallare om komponenterna är bättre kylda. Klart att värmeproduktionen är det samma. Bara att värmen håller sig utanför lådan istället. Så vill påstå att det blir kallare.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

För t.ex 7950 och 7970 börjar bli ganska så billiga nå för sin prestanda, men dessa kanske inte är så smarta köp om man ser till mitt mål. Ett strömsnålare grafikkort. Ska kolla lite hur det ser ut och återkommer här om det är så att jag undrar något eller om ni vill veta hur jag göe

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Permalänk

Nya 270x eller 280x kanske?

Visa signatur

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |