Reklamationsrätt/Defekt dator - Har jag eller Greattech.se rätt?
OBS!
Detta är ett gästinlägg från min vän Per V, samt jag som skriver och vi behöver eran hjälp.
Hejsan!
Mitt namn är Per och jag har hamnat i en tvist med företaget Greattech.se.
Jag köpte deras Infinity-Calibre dator. Allt är i standard förutom att jag la till en TP-Link TL-WN851ND 300Mbps - Trådlöst i konfigurationsfliken som ni hittar på deras sida.
http://greattech.se/product.html/infinity-calibre?category_id...
Jag blev rekommenderad att köpa en dator från Greattech.se av en vän. Efter att ha varit i kontakt med företaget och frågat om den skulle klara av spel bra, vilket den skulle så beställde jag en. Datumet när den beställdes var 2013-09-19. Datorn anlände 2013-10-01.
Efter jag packade upp den ställde jag upp den på bordet i mitt rum och kopplade in mus, tangentbord, skärm, osv. Efter 10 minuter fick jag bluescreen, sen startade datorn om och om igen, tills jag väntade x antal minuter på att den skulle kunna startas igen.
På något magiskt vis så lyckades jag installera Windows 7 även fast frekventa bluescreens poppade upp efter x antal minuter.
Jag kontaktade min vän Demis K för att se om han kunde hjälpa till.
(Demis K skriver nu)
Jag insåg ganska snabbt att det var ett värmeproblem. Jag kollade att de senaste drivrutinerna var installerade, vilket de var. Jag kollade även i bios vad temperaturerna låg på. Nu kommer det roliga...
Datorn i idle var runt 60-70 grader varmt och när man spelade (om man nu kan kalla det så, då det gick cirka 1-2 minuter innan CPU:n var runt 100+ grader och hela systemet runt 80+ grader,) så fick datorn bluescreen och surrade i högvarv och sedan ner och sedan upp i högvarv igen och sedan ner medan skärmen var svart.
Man kunde inte starta upp den efter det om man inte väntade i cirka 5 minuter.
(Per V skriver nu)
Efter frekventa bluescreens så ringde jag upp Greattech samma dag som datorn kom. 2013-10-01.
Jag fick prata med en man som inte var hjälpsam. Jag blev hänvisad till att maila istället, vilket jag gjorde.
Mail #1. Från Per V.
Hej!
Jag vill återlämna min Infinity Calibre (ord. nummer: 38794) enligt ångerrätten och det stod på Greattechs hemsida att jag behövde
maila supporten för att få ett s.k. RMA-nummer?
Jag hittade ingen utförligare information om hur returen går till (har inte hittat någon retursedel t.ex.).
Behöver också reda ut en annan sak. Jag beställde med ett tangentbord till datorn som jag vill behålla.
Fungerar det att bara skicka tillbaka datorn och bara få ersättning för den eller behöver jag skicka tillbaka allt som kom i paketet?
Mvh //Per.
__________________________________________________________________________________
Greattech's svar till mail #1.
Hej Per,
Ångerrätten gäller så länge man inte uppdaterar eller lägger till något i datorn. Dvs standarddator.
Din ångerrätt är därför förbrukad. Mer info om detta finns på hemsidan.
___________________________________________________________________________________________________
Mail #2 från Per V.
Min ångerrätt är förbrukad? Vad menar ni med det?
Vad anser ni att jag har lagt till eller uppdaterat?
Jag har formaterat hårddisken och packat ner datorn med tillbehör så att den är redo att skickas tillbaka.
Allting är i samma skick som när jag packade upp den.
Ni får gärna förklara lite tydligare exakt vad problemet är. "Mer info om detta finns på hemsidan" är inte till stor
hjälp för mig eftersom jag inte ens förstår vad det gäller.
//Per
______________________________________________________________________________________________________
Greattechs svar på mail #2
Hej,
Villkoren:
http://www.greattech.se/kopvillkor.html
Ångerrätt (privatkonsument)
Privatkunder har rätt att enligt Distanslagen ångra köpet inom 14 dagar, detta gäller även om kunden har öppnat paketet. Men det innefattar ej programvara där försegling brutits eller där licenser har registreras/aktiverats. Den returnerade varan ska återlämnas i väsentligt oförändrat skick, Konsumentförpackade produkter skall återlämnas i originalförpackning. Komponenter som är levererade i ESD-skyddat material skall återlämnas med samma skydd. Vid ångerrätt bekostas returfrakten på beställningen av kunden. Du har rätt att ångra köpet på Greattech Infinity datorer så länge du inte konfigurerar eller uppgraderar något. För att ångra köpet skall kunden först kontakta supporten för att erhålla ett RMA-nummer, sedan skapas ett RMA-ärende och information om returen skickas ut genom mail. Längst ner hittar du kontakt information samt adress för retur av produkten.
Du har uppgraderat datorn med ett trådlöst nätverkskort och fått datorn monterad utifrån dina önskemål.
Info från konsumentverket:
Ett annat exempel på när ångerrätten inte gäller är om du har beställt en specialtillverkad vara efter dina önskemål. Men då ska du och säljaren ha kommit överens om det före köpet. I andra fall går det inte att förhandla bort ångerrätten.
Hela texten finns att läsa på: http://www.konsumentverket.se/mobil/Din-ratt-som-konsument/An...
Villkoren vi har på greattech.se är godkänd utav både Svenska Trygg-handel med certifiering samt konsumentverkets jurister som har kollat på villkoren i slutet av 2012. http://www.tryggehandel.se/butik/871
_______________________________________________________________________________________
Jag behöver verkligen er hjälp med hur jag ska göra angående detta. Jag är en student som inte har speciellt mycket pengar, samt att jag snart går ut skolan. Jag har precis köpt en dator för 6500kr som inte ens går att använda. Den är sprillans ny. Jag har inte rört någonting i datorn. Det enda jag har gjort är att installera Windows 7, de senast drivrutinerna, samt spelet Lord of the Rings Online, men det går inte att spela för att datorn lägger av efter cirka 1-2 minuter.
Jag känner mig kränkt och lurad av Greattech och jag rekommenderar er starkt att handla datorer från andra sidor.
Frågan jag helst vill ha svar på är:
Har jag rätt att lämna tillbaka datorn? T.ex. reklamationsrätt?
Eran hjälp skulle verkligen hjälpa då jag inte har en blekaste aning vad jag ska göra just nu.
http://greattech.se/product.html/infinity-calibre?category_id...
Specifikationerna på datorn kan ses i länken ovanför.
Bästa hälsningar,
Per V.