Konsekvenser av höjd spänning?

Permalänk

Konsekvenser av höjd spänning?

Hej!

Jag är precis i färd med att för första gången överklocka mitt grafikkort. Jag har följt den här guiden men är fortfarande lite osäker på vad för konsekvenser det blir på övriga systemet när man höjer spänningen. Jag förstår att tempraturen på gpun ökar och att det till följd av detta blir viktigt att ha koll på fläktarna för att kyla grafikkortet men det jag undrar är om det blir någon påverkan på exempelvis nätagget?

Jag har letat efter svar här och via google men inte hittat något passande. Om det finns liknande trådar hänvisa mig gärna dit så kan ni bortse från frågan.

Tackar på förhand!

Specs:

i 2500K @ stock
Asus gtx 570 DirectCuII @ 850/1700/1900 - 1.050v
FSP 600W 80+ gold
8 GB RAM
Gigabyte p67 nånting

Permalänk
Medlem

Hej,

Nej, det blir ingen påverkan på nätagget, eller annat. Det behöver förstås leverera en smula mer ström, men ditt grafikkort bör säga stopp långt före ditt nätagg.

:edit: fixar till misinformation

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Nej, det blir ingen påverkan på nätagget, eller annat. Det behöver förstås leverera en smula högre spänning, men ditt grafikkort bör säga stopp långt före ditt nätagg.

Ok. Så det är bara köra på tills man känner att kylaren gör tillräckligt mycket oväsen? Förutsatt att man ligger under 80C i load.

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Nej, det blir ingen påverkan på nätagget, eller annat. Det behöver förstås leverera en smula högre spänning, men ditt grafikkort bör säga stopp långt före ditt nätagg.

Spänningen är konstant 12V från nätagget, strömmen ökar dock.

Permalänk
Medlem

Risken är väl att man bränner sönder grafikkortet om man sätter en för hög spänning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Risken är väl att man bränner sönder grafikkortet om man sätter en för hög spänning.

Ok. Men vad finns det för indikatorer som visar att man är på väg att göra det? Är det bara att ha koll på temps?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LessGifted:

Ok. Så det är bara köra på tills man känner att kylaren gör tillräckligt mycket oväsen? Förutsatt att man ligger under 80C i load.

Ja under 80 i spel är inga problem. I benchmarks som t.ex. furmark så bör man ligga under 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Ok. Men vad finns det för indikatorer som visar att man är på väg att göra det? Är det bara att ha koll på temps?

Bäst är väl att googla och se vilka spänningar folk lyckats använda på den GPU du har. Vid alltför hög spänning tror jag inte ens temperaturgivaren kanske hinner registrera en arbetstemperatur innan det är för sent.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av D€lt@WuLf:

Spänningen är konstant 12V från nätagget, strömmen ökar dock.

Doh, ursäkta för missinformation. Så går det när man har bråttom. Elläran är tyvärr bortglömd.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av fantomsmurfen:

Risken är väl att man bränner sönder grafikkortet om man sätter en för hög spänning.

Nej det finns blockar i korten så du kan inte höja utan hårdvaru modd.

Kortet stänger av sig långt innan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Doh, ursäkta för missinformation. Så går det när man har bråttom. Elläran är tyvärr bortglömd.

Ok, så det dras mer ström från agget, men 600W borde väl ge mig lite utrymme för att höja spänningen?

Skrivet av tvelander:

Nej det finns blockar i korten så du kan inte höja utan hårdvaru modd.

Kortet stänger av sig långt innan.

Jag hoppas du har rätt

Det rör sig förvisso om ganska små ökningar i dagsläget. Kommer inte dra upp spänningen till 1.3 men 1.1 borde väl gå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Ok, så det dras mer ström från agget, men 600W borde väl ge mig lite utrymme för att höja spänningen?

Jag hoppas du har rätt

Det rör sig förvisso om ganska små ökningar i dagsläget. Kommer inte dra upp spänningen till 1.3 men 1.1 borde väl gå?

Spänningen som du kan öka med vanliga BIOS ska vara helt säkert.
Alltså, du ska kunna maxxa spänningen i program såsom MSI Afterburner etc utan att det ska vara någon fara.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Spänningen som du kan öka med vanliga BIOS ska vara helt säkert.
Alltså, du ska kunna maxxa spänningen i program såsom MSI Afterburner etc utan att det ska vara någon fara.

Bra! Det är afterburner jag använder.