Reklamationsrätt/Defekt dator - Har jag eller Greattech.se rätt?

Permalänk
Skrivet av Greattech:

Hej DDemis,

Så länge det inte finns några synliga skador på datorn samt om datorn inte varit inne hos en verkstad för kontroll kan vi göra en bedömning om den faktiskt är defekt eller inte över telefon/mail. Om den är defekt eller inte kommer vi kunna bekräfta när datorn har varit på undersökning.

Vårt erbjudande kvarstår, är det fel på datorn (hårdvaran) så tar vi in datorn på felsökning och skickar ut en ny. Är det inte fel på datorn utan dit operativsystem eller program/spel så får du tillbaka datorn.

Om du vill diskutera annat som inte har med våra allmänna villkor eller hemsidan att göra så ber jag dig ta detta vidare till supporten genom mail då Sweclockers inte är rätt plats att diskutera support ärenden (Sweclockers regler). Detta skulle leda till att någon moderator låser tråden som det har hänt vid tidigare tillfällen.

Jag kan inte gå ut på Sweclockers och göra undantag genom att ordna så att du får köpet hävt. Detta skulle leda till fler trådar som handlar om samma sak. Frågan som kommer uppstå från kunderna är varför en kund fick det och inte jag. Därför är det service som gäller, i första hand utbyte när vi har lyckats hitta samma fel som du.

Edit: Några minuter innan dit sista inlägg här på Sweclockers fick du ett mail från supporten. Supporten väntar på svar från dig.
Din kommentar om att " Ni säger att 90% av fallen är felaktig programvara. ", detta är inget vi har hävdat utan det man har skrivit till dig på supporten är att en stor del av Blue screen oftast beror på mjukvaran och inte hårdvaran.

// GT

Bluescreens brukar komma från antingen fel på minnen eller drivrutinsfel..

Dock att processorn eller grafikkortet är 60 grader idle och går upp till 100 är inte okej.. Lös kylare eller felapplicerad pasta låter som trolig orsak alternativt väldigt dåligt luftflöde i chassiet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att om processorn blir för varm kan väl bara DDemis vara snäll och fixa det till sin (antagligen) mindre tekniska vän?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Jag tycker att om processorn blir för varm kan väl bara DDemis vara snäll och fixa det till sin (antagligen) mindre tekniska vän?

Håller helt med.. Fixa det själv eller skicka in datorn och låt butiken fixa de.. inget mer att diskutera egentligen..

Permalänk
Medlem

En väldigt fascinerande tråd detta

Fascinerande för att trådskaparen eller hans kompis rättare sagt, har så svårt att begripa att han inte har någon rätt att ångra köpet. Däremot att få produkten utbytt eller reparerad.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle gärna vilja ta del av det utslag i ARN som säger att en standarddator som utrustas med tex en ny extra hårddisk räknas som en modifierad produkt. Jag har nämligen bett ARN söka efter denna typ av ärenden för ett par år sedan och då var så inte fallet. Ett referensnr hos ARN går också bra, så kan jag begära informationen direkt av dem.

Meningen med skrivningen i lagen att modifierade produkter inte kan ångras är ju för att jag inte ska kunna beställa en måttbeställd diskbänk eller vad som helst som företaget sedan inte kan sälja till någon annan. I detta fallet handlar det om två standardprodukter som sätts samman och kan tas isär och säljas var för sig till andra kunder utan problem, förutsatt att ni hanterar dem varsamt. Produkten är inte modifierad på ett sätt som inte går att återställa.

Jag tycker också att det låter mycket märkligt att ni som jag tolkar det fått information av ARN och/eller konsumentverket att inte erbjuda en mer utökad ångerrätt än vad lagen säger. Lagen har vissa minimikrav, men det står var och en helt fritt att erbjuda mer omfattande garantier och ångerrätt.

Till sist så undrar jag lite vad Greattech vill få ut av detta. Om man kan tänka sig att ångra köpet av datorn såvida det extra kortet inte satt i så borde man kunna komma till en lösning med denna kunden som innebär att alla kan känna sig nöjda, vilket inte nödvändigtvis betyder att kunden lämnar tillbaka datorn. Det enda ni har uppnått nu är att vara principfasta mot en missnöjd kund. Ni kommer att dela läsarskaran här i två läger, de som tror att ni har rätt och kanske kan tänka sig att handla hos er någon gång i framtiden, och de som jag som tycker att ni kunde löst detta bättre och därför inte kommer att handla av er i framtiden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag skulle gärna vilja ta del av det utslag i ARN som säger att en standarddator som utrustas med tex en ny extra hårddisk räknas som en modifierad produkt. Jag har nämligen bett ARN söka efter denna typ av ärenden för ett par år sedan och då var så inte fallet. Ett referensnr hos ARN går också bra, så kan jag begära informationen direkt av dem.

Meningen med skrivningen i lagen att modifierade produkter inte kan ångras är ju för att jag inte ska kunna beställa en måttbeställd diskbänk eller vad som helst som företaget sedan inte kan sälja till någon annan. I detta fallet handlar det om två standardprodukter som sätts samman och kan tas isär och säljas var för sig till andra kunder utan problem, förutsatt att ni hanterar dem varsamt. Produkten är inte modifierad på ett sätt som inte går att återställa.

Jag tycker också att det låter mycket märkligt att ni som jag tolkar det fått information av ARN och/eller konsumentverket att inte erbjuda en mer utökad ångerrätt än vad lagen säger. Lagen har vissa minimikrav, men det står var och en helt fritt att erbjuda mer omfattande garantier och ångerrätt.

Till sist så undrar jag lite vad Greattech vill få ut av detta. Om man kan tänka sig att ångra köpet av datorn såvida det extra kortet inte satt i så borde man kunna komma till en lösning med denna kunden som innebär att alla kan känna sig nöjda, vilket inte nödvändigtvis betyder att kunden lämnar tillbaka datorn. Det enda ni har uppnått nu är att vara principfasta mot en missnöjd kund. Ni kommer att dela läsarskaran här i två läger, de som tror att ni har rätt och kanske kan tänka sig att handla hos er någon gång i framtiden, och de som jag som tycker att ni kunde löst detta bättre och därför inte kommer att handla av er i framtiden.

Nu vet inte jag vad de har för specialvillkor för att ångra i denna butiken, fast normalt sett kan man inte ångra ett köp i samma stund som man packat upp produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du glömmer att kunden först tog kontakt med företaget för att den blev för varm och inte fungerade som den ska.

Sen i ett annat mail vill kunden utnyttja sin ångerrätt.

Man kan aldrig reklamera och sen hävda att man vill utnyttja ångerrätten. Man har förbundit sig till tjänsten och företaget har tre försök att reparera samma fel. Lyckas de inte med det kan kunden häva sitt köp enligt konsumentköplagen.

Visst kan Per eller TS ta vidare ärendet till ARN för såvitt jag vet är det tvetydigt vad som gäller vid en specialtillverkad vara.
Greattech kan vara ute på hal is när de frånsäger sig ångerrätten på grund av att ett instickskort har beställts. Böterna kan vara ganska stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Fast i detta fall är det kunden som inte verkar vilja nå en lösning, han vill bara ångra sitt köp och köpa en dator någon annanstans. Du går gärna förklara hur man som företag visar goodwill i ett sådant läge utan att gå i förlust.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelof:

Du glömmer att kunden först tog kontakt med företaget för att den blev för varm och inte fungerade som den ska.

Sen i ett annat mail vill kunden utnyttja sin ångerrätt.

Man kan aldrig reklamera och sen hävda att man vill utnyttja ångerrätten. Man har förbundit sig till tjänsten och företaget har tre försök att reparera samma fel. Lyckas de inte med det kan kunden häva sitt köp enligt konsumentköplagen.

Visst kan Per eller TS ta vidare ärendet till ARN för såvitt jag vet är det tvetydigt vad som gäller vid en specialtillverkad vara.
Greattech kan vara ute på hal is när de frånsäger sig ångerrätten på grund av att ett instickskort har beställts. Böterna kan vara ganska stora.

Nja, ARN har inga mandat att utdela böter. De har inga mandat att göra något alls av sitt beslut mer än att de företag som inte följer besluten hamnar på svarta listan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangen5:

Nja, ARN har inga mandat att utdela böter. De har inga mandat att göra något alls av sitt beslut mer än att de företag som inte följer besluten hamnar på svarta listan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag borde varit mer tydlig.
Det är KO som kan göra detta om villkoren anses vara felaktiga.

*Ändrade från konsumentverket till KO*

Intressant artikel:
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/lagar...

Se gärna referatet till den specialbeställda laptopen i Tyskland

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Håller med, fixa till kylaren som gissningsvis lossnat under frakt pga postens hårda hantering och låt kompisen få använda sin dator istället för att spy galla över ett företag som försöker hjälpa någon som inte verkar vilja ha hjälp.
Speciellt då Greattech uttryckligen informerat om att garantin ej förbrukas av ingrepp i datorn.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Låt greattech fixa datorn och sälj sedan av den. Du har ju en känd pc nu

Skämt åsido, är nog det ända sättet ni kan få igen iaf en del av pengarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

För att jag ville ha en fungerande dator och jag köpte en komplett dator från greattech via en rekommendation. Jag hade haft den i en dag och den får bluescreens konstant. Jag vill hellre ha mina pengar tillbaka än en ny dator från samma företag som gav mig i princip en defekt dator, då jag inte har någon tillit alls när det kommer till Greattech.
//Per

Tilliten du känner för ett företag ändrar inte dina och deras rättigheter. Gå rätt väg och gör en reklamation och lös det på ett ordentligt vis. En subjektiv åsikt innebär inte per automatik att det gör den rätt, snarare tvärtom.

Greattech ska ha kudos för bra svar i denna tråd.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iFraja:

Fast i detta fall är det kunden som inte verkar vilja nå en lösning, han vill bara ångra sitt köp och köpa en dator någon annanstans. Du går gärna förklara hur man som företag visar goodwill i ett sådant läge utan att gå i förlust.

Det jag menar är att när de för dialogen här och sitter i en skyttegrav på vardera sida om slagfältet kommer inte att hända.

Vad jag tycker att man skulle gjort är att till att börja med ta direktkontakt med kunden via telefon istället för att besvara frågorna här. Exakt vari lösningen ligger måste ju Greattech och kunden kommer fram till. Men det finns ju många möjligheter. Om jag utgår ifrån att Greattech generellt tycker att det är ok att ångra köpet på en dator så kanske man tänka sig att göra det men att kunden får betala för det extra kortet plus extra arbete som man tagit betalt för. Börjar kunden tveka på prestandan så kanske man kan tänka sig att fixa datorn och uppgradera grafikkortet mot någon mellanskillnad. Det handlar inte om att säga ja tack och amen till vad kunden vill, man kan ge något för att lösa ett dödläge och få något igen.

Det finns några sanningar angående affärer.
- En missnöjd kund är mycket bättre på att sprida sitt missnöje än en nöjd kund är på att sprida att han haft en bra upplevelse.
- En bra affär har två vinnare. Det är inte bara säljaren som ska vara nöjd. En nöjd kund kommer tillbaka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig lite frågande till hur Greattech förhåller sig till ARN;s riktlinjer, att de nekade ångerrätt i detta fall tycker jag är dåligt kundbemötande och orsakar säkerligen mer skada än nytta för företaget. ATX-datorer är modulära och varje ändring i hårdvarukonfigurationen går att ångra utan några som helst bekymmer, så köper verkligen inte argumentet "vi kan inte göra undantag".

Kunden tycker jag beter sig något träskalligt, och eftersom att han omedelbart började prata om ångerrätt utan att ens gett företaget en chans att felsöka och åtgärda problemet kan det ge signalen att han har något att dölja, något som han inte vill att företaget ska upptäcka när de felsöker datorn. Så skulle i alla fall jag uppfattat kundens avsikt.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det jag menar är att när de för dialogen här och sitter i en skyttegrav på vardera sida om slagfältet kommer inte att hända.

Vad jag tycker att man skulle gjort är att till att börja med ta direktkontakt med kunden via telefon istället för att besvara frågorna här. Exakt vari lösningen ligger måste ju Greattech och kunden kommer fram till. Men det finns ju många möjligheter. Om jag utgår ifrån att Greattech generellt tycker att det är ok att ångra köpet på en dator så kanske man tänka sig att göra det men att kunden får betala för det extra kortet plus extra arbete som man tagit betalt för. Börjar kunden tveka på prestandan så kanske man kan tänka sig att fixa datorn och uppgradera grafikkortet mot någon mellanskillnad. Det handlar inte om att säga ja tack och amen till vad kunden vill, man kan ge något för att lösa ett dödläge och få något igen.

Det finns några sanningar angående affärer.
- En missnöjd kund är mycket bättre på att sprida sitt missnöje än en nöjd kund är på att sprida att han haft en bra upplevelse.
- En bra affär har två vinnare. Det är inte bara säljaren som ska vara nöjd. En nöjd kund kommer tillbaka.

Nu var det inte Greattech som valde att ta diskussionen till forumet, det var TS. Du missar även poängen då TS inte vill annat än häva köpet, trots att det inte är fastställt vad som är fel.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iFraja:

Nu var det inte Greattech som valde att ta diskussionen till forumet, det var TS. Du missar även poängen då TS inte vill annat än häva köpet, trots att det inte är fastställt vad som är fel.

Vem som började skriva här spelar mindre roll. En diskussion innefattar två parter. I och med att Greattech svarar här så för de också diskussionen på forumet. Istället för att hålla på att bjäbba offentligt anser jag att de direkt skulle lyft luren och ringt upp kunden. Det hade säkert bara krävts ett telefonsamtal för att lösa detta om man bara vill. Sedan kan de gå ut på forumet och svara hur de tänker och vad de har kommit fram till.

Problemet är att om man läser Greattechs svar här så ser det ut som att man bara vill ha rätt. Man vill inte häva köpet på grund av ditten datten lag och regler som i själva verket är väldigt suddiga i just detta fall. Det är frestande att göra så, för man vill hävda sin oskuld, men resultatet är att man för vissa ser ännu dummare ut.

Rätt eller fel här spelar ingen roll för mig, och det är kanske den poängen du har missat. Poängen här är att TS har sin ståndpunkt, han vill lämna tillbaka datorn och Greattech har sin ståndpunkt, de vill reparera den. Om detta ska lösas måste någon ge upp sin ståndpunkt och bjuda på något. (Bjuda behöver inte betyda gratis) Jag lägger denna börda på säljaren därför att säljaren ska vara proffs. Säljaren ska anställa personer som kan sälja varor som kunden vill ha, som kan erbjuda kunden ett värde i form av en vara eller tjänst och ta rätt betalt för den. Säljaren ska anställa personer som kan lösa tvister när de uppkommer. Det är tunga ansvar, men det är på dessa grunder som säljaren tjänar sina pengar.

Om säljaren brister i detta är det inte ett företag som jag vill ha med att göra, oavsett vem som har rätt eller fel och jag tror inte att jag är ensam med den ståndpunkten här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Jag ställer mig lite frågande till hur Greattech förhåller sig till ARN;s riktlinjer, att de nekade ångerrätt i detta fall tycker jag är dåligt kundbemötande och orsakar säkerligen mer skada än nytta för företaget. ATX-datorer är modulära och varje ändring i hårdvarukonfigurationen går att ångra utan några som helst bekymmer, så köper verkligen inte argumentet "vi kan inte göra undantag".

Kunden tycker jag beter sig något träskalligt, och eftersom att han omedelbart började prata om ångerrätt utan att ens gett företaget en chans att felsöka och åtgärda problemet kan det ge signalen att han har något att dölja, något som han inte vill att företaget ska upptäcka när de felsöker datorn. Så skulle i alla fall jag uppfattat kundens avsikt.

Problemet är att TS stoppade in ett trådlöst nätverkskort via PCIe i datorn verkar det som. Det räknas som modifikation av varan och kan faktiskt vara en anledning till blåskärmarna. Att TS inte lät företaget kolla upp problemet först innan han kräver köpet hävt är också lite fel då anledningen han vill ha köpet hävt är för att han blev ledsen när hans produkt inte fungerade och förlorade sitt förtroende för företaget. Jag tror ARN hade tyckt att företaget gör rött som vill först och främst kolla upp fel med datorn för att hitta en lösning, och dom hade nog tyckt att TS kan lugna ner sej och låta företaget fixa problemet då TS vekar handla mer på känslor just nu än vad han faktiskt vill. Vilket verkar vara att ha en fungerande dator för att lira med sina polare.

Jag är medveten om vad du skrev och inlägget är inte gjort för att säga emot dej till 100%.

Till Per: Jag tycker du ska kolla om processorkylaren sitter fast ordentligt mot processorn. Det ska ju inte påverka garantin sålänge du inte har sönder något.

EDIT:

Skrivet av giplet:

Vem som började skriva här spelar mindre roll. En diskussion innefattar två parter. I och med att Greattech svarar här så för de också diskussionen på forumet.
...
Om säljaren brister i detta är det inte ett företag som jag vill ha med att göra, oavsett vem som har rätt eller fel och jag tror inte att jag är ensam med den ståndpunkten här.

Jag håller med dej i slutet men att det är fel av företaget att försvara sitt ryckte kan du aldrig säga. TS skriver "skit" om dom och självklart känner dom att deras varumärke är hotat så dom svarar öppet och offentligt för att alla ska förstå deras synvinkel och dom säger ju inte att TS är dum i huvudet så dom har ju inte gjort något kritiskt fel. I e-postmeddelandena dom har visat har dom ju faktiskt sett till att inte säga mycket mer än TS redan avslöjat. Sen tror jag säker att företaget har kontaktat TS på något sett för att lösa detta.
Jag ser inga fel i företagets beteende men åsikter skiljer ju sej åt. Hur som helst tycker jag att företaget har rätt att få försöka fixa problemet så jag står faktiskt på företagets sida (om det har betydelse) den här gången men om företaget inte lyckas fixa dator står jag förstås på TS-sida och tycker att han ska få häva köpet. (Jag valde sida men har verkligen inte svårt att byta om nya argument kommer upp. Jag vill dock helst stå som neutral då jag känner mej taskig som väljer sida)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Problemet är att om man läser Greattechs svar här så ser det ut som att man bara vill ha rätt. Man vill inte häva köpet på grund av ditten datten lag och regler som i själva verket är väldigt suddiga i just detta fall. Det är frestande att göra så, för man vill hävda sin oskuld, men resultatet är att man för vissa ser ännu dummare ut.

Rätt eller fel här spelar ingen roll för mig, och det är kanske den poängen du har missat. Poängen här är att TS har sin ståndpunkt, han vill lämna tillbaka datorn och Greattech har sin ståndpunkt, de vill reparera den. Om detta ska lösas måste någon ge upp sin ståndpunkt och bjuda på något. (Bjuda behöver inte betyda gratis) Jag lägger denna börda på säljaren därför att säljaren ska vara proffs. Säljaren ska anställa personer som kan sälja varor som kunden vill ha, som kan erbjuda kunden ett värde i form av en vara eller tjänst och ta rätt betalt för den. Säljaren ska anställa personer som kan lösa tvister när de uppkommer. Det är tunga ansvar, men det är på dessa grunder som säljaren tjänar sina pengar.

Ts köper en vara som på ett sätt eller ett annat visar sig vara defekt. Han ger inte företaget ens en chans att försöka åtgärda problemet utan vill direkt ha pengarna tillbaka så att han kan köpa datorn någon annanstans. Fel kan hända överallt. Men att göra som TS och vägra något annat än pengarna tillbaka. Och dessutom mer eller mindre börja smutkasta företaget på ett av Sveriges största elektronikforum.
Till saken hör att den person som köpt datorn inte ens kan ta kontakt med företaget själv. Utan har en vän som mellanhand. Hade jag varit företaget så hade jag också försökt göra rätt ifrån mig. Att skriva på ett forum? visst kanske inte det bästa. Men de försöker i alla fall föra en dialog. Det gör INTE ts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

...Det är tunga ansvar, men det är på dessa grunder som säljaren tjänar sina pengar.

Alla som ingår avtal, oavsett proffs eller inte, delar ansvaret/bördan att följa avtalet.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av six_dice:

Ts köper en vara som på ett sätt eller ett annat visar sig vara defekt. Han ger inte företaget ens en chans att försöka åtgärda problemet utan vill direkt ha pengarna tillbaka så att han kan köpa datorn någon annanstans. Fel kan hända överallt. Men att göra som TS och vägra något annat än pengarna tillbaka. Och dessutom mer eller mindre börja smutkasta företaget på ett av Sveriges största elektronikforum.
Till saken hör att den person som köpt datorn inte ens kan ta kontakt med företaget själv. Utan har en vän som mellanhand. Hade jag varit företaget så hade jag också försökt göra rätt ifrån mig. Att skriva på ett forum? visst kanske inte det bästa. Men de försöker i alla fall föra en dialog. Det gör INTE ts.

Hur vet vi vad som sagts och inte. TS och Greattech har ju inte samma bild av det. Jag lägger ingen värdering i vad som har hänt eller vem som har rätt och fel. Nu är vi här och hur ska vi komma vidare? TS har 6500kr att förlora, Greattech har betydligt mer i form av badwill. Oavsett om man tycker att Greattech har rätt eller fel så kommer man att välja sida. De som tycker att Greattech har fel kommer inte att handla där, men ingen kommer att välja att handla av Greattech för att de följer Konsumentköplagen och nekar någon att returnera en dator för att den är modifierad.

Jag har för övrigt flera vänner som jag hjälper med deras datorer och vars talan jag har fört med diverse olika leverantörer. Jag ser absolut inte något konstigt med det. Alla är inte experter på datorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Problemet är att TS stoppade in ett trådlöst nätverkskort via PCIe i datorn verkar det som. Det räknas som modifikation av varan och kan faktiskt vara en anledning till blåskärmarna. Att TS inte lät företaget kolla upp problemet först innan han kräver köpet hävt är också lite fel då anledningen han vill ha köpet hävt är för att han blev ledsen när hans produkt inte fungerade och förlorade sitt förtroende för företaget. Jag tror ARN hade tyckt att företaget gör rött som vill först och främst kolla upp fel med datorn för att hitta en lösning, och dom hade nog tyckt att TS kan lugna ner sej och låta företaget fixa problemet då TS vekar handla mer på känslor just nu än vad han faktiskt vill. Vilket verkar vara att ha en fungerande dator för att lira med sina polare.

Jag är medveten om vad du skrev och inlägget är inte gjort för att säga emot dej till 100%.

Till Per: Jag tycker du ska kolla om processorkylaren sitter fast ordentligt mot processorn. Det ska ju inte påverka garantin sålänge du inte har sönder något.

Jag trodde att det var Greattech som monterade kortet, om det var så att kunden gjorde det är det en helt annan femma förstås.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Jag trodde att det var Greattech som monterade kortet, om det var så att kunden gjorde det är det en helt annan femma förstås.

Jag insåg nu att jag kan vara den som har fel. Förlåt för det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Greattech:

Om du vill diskutera annat som inte har med våra allmänna villkor eller hemsidan att göra så ber jag dig ta detta vidare till supporten genom mail då Sweclockers inte är rätt plats att diskutera support ärenden (Sweclockers regler). Detta skulle leda till att någon moderator låser tråden som det har hänt vid tidigare tillfällen.

Regeln om supportärenden gäller enbart i "Butiker och tillverkare" – inte det övriga forumet. Fritt fram att diskutera, alltså.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Jag har ett förslag: (som jag antar Greattech inte kommer gilla att jag lägger upp)
Greattech har ju sagt att du har rätt att öppna datorn som du vill.
Så låt han öppnad datorn och ta ut nätverkskortet och skicka tillbaka datorn. Debitera kunden för nätverkskortet (fullt pris utan rabatt för ev uppgradering) och ge kunden tillbaka pengarna för datorn i sitt grund utförande.

Nu säger jag inte att detta är hur det bör fungera. Men det skulle kunna vara en lösning.
Jag tycker att Greattech har rätt i detta fall, men som sagt detta skulle kunna vara en lösning.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

varför inte bara skicka in den till dom så dom får åtgärda problemet. Om han sen fortfarande inte vill ha datorn så sälj den på blocket eller nått så behöver han ju inte ha mer med dom att göra.

Av att ha läst igenom tråden så tycker jag det framgår tydligt att det som gäller är att skicka in den på reparation, sedan kan man tycka vad man vill om att ett nätverkskort ska ställa till sådana problem. Personligen kan jag tycka att det mest är dålig service samtidigt som jag har full förståelse för bådas ståndpunkt.

Som sagt skicka tillbaka den för reparation låt dom lösa problemet och sälj den sen på blocket istället. tyvärr så åker vi alla någon gång på ett liknande senario där vi helt enkelt får lära oss att läsa igenom vilkor och dylikt betydligt mer nogrant.

Permalänk
Greattech

Hej igen,

Nu vart det många inlägg att besvara så jag skriver kort en sammanfattning över hur vi ser på saken.

- Villkoren vi har på hemsidan är som jag skrev tidigare inget fel på. Det kan man diskutera hur mycket som helst men så länge det inte sker en större prövning av detta med ångerrätten så finns det varken 100% rätt eller fel. Alla kan tolka lagen på olika sätt, vi har satt upp dessa villkor och har gått igenom dessa med konsumentverket och är även idag medlem i Trygg E-handel där man har granskat varje punkt i villkoren vi har.

- Jag har skrivit detta tidigare och skriver det igen, det ni ser och läser på Internet är ett par få inlägg av alla ärenden vi hanterar. Vi gör alltid undantag i alla ärenden, oavsett orsak men detta är inget ni känner till eller läser om. Nöjda kunder håller det gärna för sig själv. Men skulle ett företag, oavsett storlek gå emot sina villkor öppet på ett forum så kommer alla kunder ta det som " praxis " och följa efter. Ni kan kalla det vad som helst, goodwill, extra service, undantag... Det är olika ord för samma sak.

Per hade en mycket större chans att få igenom sina vilja med supporten innan han skapade tråden. Jag kan på ett par minuter meddela supporten och ordna retur av köpet men detta skulle i princip bli praxis för alla andra kunder. Då finns det ingen anledning till villkoren vi har.

Nu när detta har kommit till Sweclockers och Per (kunden) har fått all hjälp han kunnat få genom supporten men nekat det så kommer/kan jag inte lösa detta genom att häva köpet. Vi kommer hålla oss till policyn vi har, när vi har mottagit datorn och hittat felet på datorn så skickar vi ut en ny dator.

Nu handlar ärendet om att kunden Per har konfigurerat sin dator på hemsidan och fått det monterat enligt önskemål. Det står tydligt på hemsidan att vi erbjuder full ångerrätt så länge man inte ändrar något. Sen om det är ett nätverkskort för ett par hundra lappar eller flera komponenter för flera tusen spelar ingen roll. Vid minsta ändring har man enligt villkoren förbrukat ångerrätten. Börjar vi gå emot våra egna villkor öppet på forum så kan vi lika gärna ta bort det vilket i slutändan leder till högre priser.

Alla kunder är lika värda för oss, oavsett hur mycket man har handlat hos oss. Frågan vi kommer få i framtiden så fort någon vill ångra köpet när man har ändrat datorn är varför " Per " fick ångra köpet men inte jag. Man kommer hänvisa till tråden precis som alla hänvisar till olika ärenden hos ARN som praxis.

Sist jag kollade med supporten idag så hade man frågat " Per " återigen ett par frågor om datorn men Per svarade med att han skulle vilja ångra köpet. Han fick förslaget om att få datorn utbytt om vi hittar felet men valde att inte göra det.

// GT

Permalänk
Greattech
Skrivet av Andreas D:

Regeln om supportärenden gäller enbart i "Butiker och tillverkare" – inte det övriga forumet. Fritt fram att diskutera, alltså.

Det var nytt, tidigare trådar har moderatorer låst tråden och skrivit att support ärenden inte ska tas upp här utan med bolaget eller så har jag helt enkelt läst mycket från butiker/tillverkare. Då vet man det

EDIT: Hittade en lite äldre tråd för någon vecka sedan:

*Tråd låst*
Det här är inte tänkt att vara något substitut för vanlig supportkontakt med ett företag. Om trådskaparen har mer att säga Greattech kan det göras i en privat konversation eller via andra kanaler — ett supportärende verkar av allt att döma redan pågå.

// GT

Permalänk
Medlem

Har läst igenom hela tråden och jag vet inte men verkar inte vara ett företag jag skulle vilja lägga pengar hos... verkar inte speciellt seriösa sen kan folk whina hur mycket dom vill men jag kan inte se det som en vesäntlig förändring av datorn att sätta in ett pci kort för trådlöst nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Ja, det är en besvärlig situation för både Per och Greattech. Jag hoppas båda parter kan lösa problemet på ett bra bra och smidigt sätt.
Om jag får ge ett tips så tycker jag ni borde prata med Per om ärendet via telefon och se ifall ni kommer fram till en lösning. När man ringer in så blir man bara hänvisad till att skicka ett mail, vilket inte går så bra just nu må jag säga.

Enligt mig så borde inte en sån liten grej som ett nätverkskort sätta stop för att häva köpet, men det är min åsikt.
För övrigt till folk i tråden. Per har inte satt in nätverkskortet, utan det var ett uppgraderingsalternativ man kunde välja på sidan, då moderkortet inte har det inbyggt.

Jag informerar Per att ni har svarat i tråden.

//DDemis