Permalänk

Dator startas om bl. a. vid spel

Hittade ingen tråd som handlade om just detta och hur man löser det så..

Jag byggde ihop en helt ny dator i Tisdags och från 2 timmar efter att jag startat upp den så blir bilden blå och säger "Ett fel har uppstått på datorn. Sök efter felet online senare: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR" Och sen startas den om, och jag hittar ingen ordentlig guide för hur man går tillväga och få reda på vad det är som är fel.

Detta inträffar ibland bara random när man kollar på film, allt mellan 10 min till 3 timmars mellanrum, men så fort jag försöker spela något spel (BF4, BF3, NFS) så fastnar datorn ibland och stängs av, eller så hinner "blårutan" komma upp innan.

Har installerat många olika drivrutiner på grafikkortet, moderkortet osv.
Systemåterställning trodde jag hjälpte då det inte hände något fram tills jag försökte spela igen, och efter det började det igen.

Är det någon som vet/kan skriva någon lätt guide till hur man får reda på vad felet ligger, eller om någon bara kan säga direkt vad det är för fel.
mvh

Permalänk
Medlem

kollat så alla fläktar sitter på/snurrar så det inte blir överhättning?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Sweet_Shadow:

Hittade ingen tråd som handlade om just detta och hur man löser det så..

Jag byggde ihop en helt ny dator i Tisdags och från 2 timmar efter att jag startat upp den så blir bilden blå och säger "Ett fel har uppstått på datorn. Sök efter felet online senare: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR" Och sen startas den om, och jag hittar ingen ordentlig guide för hur man går tillväga och få reda på vad det är som är fel.

Detta inträffar ibland bara random när man kollar på film, allt mellan 10 min till 3 timmars mellanrum, men så fort jag försöker spela något spel (BF4, BF3, NFS) så fastnar datorn ibland och stängs av, eller så hinner "blårutan" komma upp innan.

Systemåterställning trodde jag hjälpte då det inte hände något fram tills jag försökte spela igen, och efter det började det igen.

Är det någon som vet/kan skriva någon lätt guide till hur man får reda på vad felet ligger, eller om någon bara kan säga direkt vad det är för fel.
mvh

ta å lägg upp hela speccen på datorn,

vad har du för temp när du kör? max/min. är det alltid samma felmedelande? kan du fota av blåskärmen lägga upp här,
har du testat memtest86 ? lägg programet på ett usb minne boota från minnet (då slipper du fel från windows om det nu skulle vara det)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Alla fläktar snurrar, CPUkylaren snurrar också på, CPU:n ligger på runt 20-25 grader just nu när man är på nätet..då den också kan stängas ner bara..

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

ta å lägg upp hela speccen på datorn,

vad har du för temp när du kör? max/min. är det alltid samma felmedelande? kan du fota av blåskärmen lägga upp här,
har du testat memtest86 ? lägg programet på ett usb minne boota från minnet (då slipper du fel från windows om det nu skulle vara det)

Har inte kollat Temp när jag spelar då jag inte hinner helt enkelt, när väll meddelandet kommer upp är det alltid samma, hittade en sida som handlar om felmeddelandet: http://www.reviversoft.com/sv/blog/2013/09/a-guide-to-the-whe... (andra bilden)
memtest86 har ja inte hört talas om, kan vi testa..btw. boota från minnet.., hur gör man det?

Permalänk
Medlem

Ifall du använder en SSD hårddisk. Testa att köra os på en vanlig. Hade samma problem med min förra ssd.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Skrivet av ZaXoR:

Ifall du använder en SSD hårddisk. Testa att köra os på en vanlig. Hade samma problem med min förra ssd.

Kör tyvärr på en vanlig HDD..
Installerade du bara om OS på en vanlig och så funkade det som vanligt sen..?

Permalänk
Medlem

Ställ CPU fläkten på fullt blås o se om det funkar bättre så!

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweet_Shadow:

Men har du installerat om Windows och spelen också EFTER att du byggde färdigt datorn?
Har du inte gjort det så är det helt normalt att allt går åt skogen tills du gjort det också.

Permalänk
Medlem

jag rekommenderar oxå memtest eftersom det skulle kunna vara ram problem.
Jag hade nåt sånt problem med en dålig ram sticka, den bråkade endast när man fyllde minnet över en viss gräns.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Skrivet av BASSiC:

Ställ CPU fläkten på fullt blås o se om det funkar bättre så!

Går det att göra det med något program istället för att starta om hela datorn och in i bios den vägen?

Skrivet av panpo98:

Men har du installerat om Windows och spelen också EFTER att du byggde färdigt datorn?
Har du inte gjort det så är det helt normalt att allt går åt skogen tills du gjort det också.

Jag köpte en oem version av W8 så blev tvungen till det.
Är det värt att försöka installera om Windows på något sätt?

Skrivet av GTXOla:

jag rekommenderar oxå memtest eftersom det skulle kunna vara ram problem.
Jag hade nåt sånt problem med en dålig ram sticka, den bråkade endast när man fyllde minnet över en viss gräns.

Läste lite om memtest, måste man bränna ut det på en skiva och köra det..eller på ett usb som någon föreslog tidigare?

Permalänk
Skrivet av Sweet_Shadow:

Har inte kollat Temp när jag spelar då jag inte hinner helt enkelt, när väll meddelandet kommer upp är det alltid samma, hittade en sida som handlar om felmeddelandet: http://www.reviversoft.com/sv/blog/2013/09/a-guide-to-the-whe... (andra bilden)
memtest86 har ja inte hört talas om, kan vi testa..btw. boota från minnet.., hur gör man det?

finns mängder av diagnostik-program som du kan köra från Usb minne eller CD/dvd
hirensboot cd, ultimateboot cd, har själv en 10-15minnen med olika linux / ubuntu versioner, + massa program.
enklast är att göra dessa är i windows 7, har aldrig testat på 8:an då ja inte ser nån fördel med ''metro'' sitter på en Eee PC med linux i men har inte fått alla program att funka för att göra boot-bara Usb.

googla på Unetbootin, pendrivelinux då kan du ha flera olika program på samma minne

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweet_Shadow:

Kör tyvärr på en vanlig HDD..
Installerade du bara om OS på en vanlig och så funkade det som vanligt sen..?

Nej, det var SSD disken som orsakade bluescreens så jag behövde förnya firmware på den.

Om jag skulle varit du skulle jag gjort så här:

1) Har du andra minnen liggandes eller från en annan dator testa att byta. Om du har flera minnen testa att köra med bara ett åt gången. (Jag hade fel på ett av mina två ramminnen tidigare och fick då samma fel som du)

2) Testa att byta till en annan hårddisk och installera allt på den istället. Formatera den innan.

3) Kontrollera tempen på CPU samt GPU. Installera program som loggar tempen och efter en omstart så kollar du loggarna och ser om de har extremt höga värden

Jag har haft enormt mycket problem med bluescreens på mina datorer samt de jag har lagat och oftast har de varit CPU/RAM/HDD som har varit problem. Kan vara så att det endast har varit de tre som har orsakat fel.

EDIT: Memtest kan även vara något att testa. Enklast är att testa andra minnen enligt mig.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i5 2500k @ 5Ghz. 8192Mb 1600Mhz. OS disk: 60GB Agility 3 550/500.
ATI Radeon 6870 @ 970Mhz/1125Mhz Bärbar: Macbook Pro Retina 15" i7 2.7Ghz 16GB 512GB SSD 2013"

Permalänk
Skrivet av ZaXoR:

Nej, det var SSD disken som orsakade bluescreens så jag behövde förnya firmware på den.

Om jag skulle varit du skulle jag gjort så här:

1) Har du andra minnen liggandes eller från en annan dator testa att byta. Om du har flera minnen testa att köra med bara ett åt gången. (Jag hade fel på ett av mina två ramminnen tidigare och fick då samma fel som du)

2) Testa att byta till en annan hårddisk och installera allt på den istället. Formatera den innan.

3) Kontrollera tempen på CPU samt GPU. Installera program som loggar tempen och efter en omstart så kollar du loggarna och ser om de har extremt höga värden

Jag har haft enormt mycket problem med bluescreens på mina datorer samt de jag har lagat och oftast har de varit CPU/RAM/HDD som har varit problem. Kan vara så att det endast har varit de tre som har orsakat fel.

EDIT: Memtest kan även vara något att testa. Enklast är att testa andra minnen enligt mig.

Jag har läst på lite ställen nu och minnerna verkar komma upp oftare som trolig källa. Jag har ett par andra Corsairminnen som jag kan sno från en annan dator som jag kan prova. Men just nu av någon anledning efter att jag plockade ut minnerna igår och sate tillbaks dom så har allt rullat på...
Men skulle det komma tillbaka så ska jag prova dessa saker du tagit upp, så får jag återkomma om jag fortfarande inte fått ordning på ett.

Tack för enkelt och bra svar!

Permalänk

Uppdaterar lite med en fundering.
Jag har provat lite olika saker nu, byta fram och tillbaka med drivrutiner, ominstallera OS, kolla temp osv.
Så jag funderar på om man skulle åka med hela datorn till Inet och lämna den där och fråga om dom kan kolla på den och hitta vad som är fel. Är så sjukt trött nu på felet så vill bara ha det fixat.
Någon som har gjort så förut, tar dom emot datorer som man byggt själv och "felsöker"?