Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

DNS problem första 5 minuterna

Vårat trådlösa hade inte tillräckligt bra räckvidd över hela huset, så vi har nu satt ett modem (P-660H-D1) precis vid uttaget, för att sedan dra en kabel till nedervåningen och "mitt" nätverk där jag har en AirPort Extreme för att koppla samman mina datorer på nedervåningen och min far kör någon ny Cisco router på ovanvåningen.

ALLTID när jag startar upp min dator så är det någon form av DNS problem första minuterna. Jag kan prata skype och lyssna på spotify, men hemsidor och diverse annat kan jag inte komma åt. Efter ett par minuter så fungerar det felfritt.

Modemet står på routing och visar följande:

WAN Information - DSL Mode: Error - IP Address: xx - IP Subnet Mask: 255.255.255.0 - Default Gateway: xx - VPI/VCI: 8/35 LAN Information - IP Address: 192.168.1.1 - IP Subnet Mask: 255.255.255.0 - DHCP: Server

Någon som har en vettig lösning? Kanske har skrivit alldeles för oklart.

Visa signatur

J.Melin

Permalänk
Medlem

Du kan köra med annan dns om du känner för det så slipper du vänta på routern

googla tex google dns eller OpenDNS

Permalänk
Skrivet av tjabo:

Du kan köra med annan dns om du känner för det så slipper du vänta på routern

googla tex google dns eller OpenDNS

Tack för svar, men fungerade tyvärr inte. Dock har jag alltid kört googles DNS innan, så det var väl lika bra och ändra nu.

Direkt när jag startade datorn kom detta upp:

http://piclair.com/xe154 (Spotify rullar på för fullt i bakgrunden)

Uppdaterade jag sedan sidan så fungerade allt klockrent i ca 30 sekunder. För att sedan helt enkelt inte få fram något alls i några minuter. Under denna tiden laddade vissa sidor lite grann. T.ex forumet här fick jag fram någon gång, men då helt utan bilder och det laddade extremt långsamt.

Helt plötsligt efter några minuter börjar det dock fungera igen, behöver inte starta om webbläsaren eller dyl. bara uppdatera.

Och spotify rullar på hela tiden. Är inget förbuffrat eller liknande. Kan även surfa på på paddan via de trådlösa samtidigt.

Visa signatur

J.Melin

Permalänk

Blir en liten bump här då jag har en ny fråga, men samma problem. Blir inte samma problem för min far med sin cisco router, så antar det har att göra med att min airport inte klarar det riktigt lika bra när modemet körs i routing mode, trots att jag bara "bridgar". Dock funkar ju mina trådlösa enheter klockrent, så känns även om de kan ha något med datorn att göra.

Hur som, är det möjligt att stänga av routing i modemet och ändå mata trafiken i 2 portar? Vi har ju ändå vars en router efter modemet.

Visa signatur

J.Melin