Eyefinity vs Nvidia Surround - Vilket tycker du är bäst?

Permalänk

Eyefinity vs Nvidia Surround - Vilket tycker du är bäst?

Hejhej

Vad är egenligen bäst? Kanske bäst att ta det ur objektivt perspektiv, alltså vad man tycker själv efter egna erfarenheter.

Så om det är någon som provat båda så kan ni också säga till.

Men om det är svårt att definera så kanske man får stolpa upp några för och nackdelar med både Eyefinity och Nvidia Surround helt enkelt. För jag har för mig det ena var lättare att ställa in något som kallades "profiler", men det andra var däremot mindre kräsen om att den ville ha en aktiv DisplayPort-adapter för DVI t ex.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Master of Overkill

Jag gillar Surround och gillar ej CF i Eyefinty pga av drivaren har haft massa problem med MS och latency.

Inte kört Eyefinty på 3 månader nu så kan inte såga det.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Det är smidigare att växla mellan skärmlägen med Eyefinity än med Surround, framför allt om man kör SLI.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olog-hai:

Det är smidigare att växla mellan skärmlägen med Eyefinity än med Surround, framför allt om man kör SLI.

Ja kör man SLI lär det inte gå att ändra på Eyefinity alls.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Ja kör man SLI lär det inte gå att ändra på Eyefinity alls.

Det är det ingen som har sagt heller.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hejhej

Vad är egenligen bäst? Kanske bäst att ta det ur objektivt perspektiv, alltså vad man tycker själv efter egna erfarenheter.

Så om det är någon som provat båda så kan ni också säga till.

Men om det är svårt att definera så kanske man får stolpa upp några för och nackdelar med både Eyefinity och Nvidia Surround helt enkelt. För jag har för mig det ena var lättare att ställa in något som kallades "profiler", men det andra var däremot mindre kräsen om att den ville ha en aktiv DisplayPort-adapter för DVI t ex.

varit nöjd med eyefinity även om deras manual inte varit skriven av Ikea.
vad en annan kommit att notera är att fler varit mer nöjda med eyefinity vs surrond.
jag har kört singelkort med min uppsättning av eyefinity so för mig har det varit fantastiskt bra.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hejhej

Vad är egenligen bäst? Kanske bäst att ta det ur objektivt perspektiv, alltså vad man tycker själv efter egna erfarenheter.

Så om det är någon som provat båda så kan ni också säga till.

Men om det är svårt att definera så kanske man får stolpa upp några för och nackdelar med både Eyefinity och Nvidia Surround helt enkelt. För jag har för mig det ena var lättare att ställa in något som kallades "profiler", men det andra var däremot mindre kräsen om att den ville ha en aktiv DisplayPort-adapter för DVI t ex.

Kör singelkort på Nvidia Surround och det funkar fin fint.... snabbtagenter för växla mellan i mitt fall 5760x1200 och 3x 1920x1200 och snabbtagenter för singlescreen vs multiscreen... Och man behöver inte köra displayport för att få surround att funka... jag vet inte hur det är med eyefinity men jag kan lägga till upplösningar i inställningarna så att det blir snygg överlappning mellan skärnarna och inget hopp då kanten på ena kärmen är och sedan över in på den andra.... vilket ger en mer behagligare spelkänsla...

Visa signatur

Intel i7 3820 @4.6 GHz, Corsair H110, Asus X79 Sabertooth, 4xCorsair XMS3 4GB DDR3 @1333MHz + 4xCorsair Dominator 4GB DDR3 @ 1333MHz, AMDFury X, 1xIntel 240GB SSD, 1xIntel 240GB, 2x1TB, 2x2TB,Samsung Bluray, Fractal Design Newton R2 800W, NZXT Phantom 820, Dell 2515H 3x25"

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av olog-hai:

Det är smidigare att växla mellan skärmlägen med Eyefinity än med Surround, framför allt om man kör SLI.

3e parts program löser allt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

3e parts program löser allt.

Det faktum att man inte kan köra tre skärmar i extended mode med SLI aktiverat, utan att man måste köra med surround igång, ändrar inget tredjepartsprogram.

Vilket innebär att man måste stänga av SLI för att byta till extended, och när man gör det måste man stänga en del program.

Har heller inte hittat nåt program som på ett likvärdigt sätt gör surround-läget lika praktiskt för desktop-arbete som extended mode. Provat en del, däribland DisplayFusion, men tyvärr...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av olog-hai:

Det faktum att man inte kan köra tre skärmar i extended mode med SLI aktiverat, utan att man måste köra med surround igång, ändrar inget tredjepartsprogram.

Vilket innebär att man måste stänga av SLI för att byta till extended, och när man gör det måste man stänga en del program.

Har heller inte hittat nåt program som på ett likvärdigt sätt gör surround-läget lika praktiskt för desktop-arbete som extended mode. Provat en del, däribland DisplayFusion, men tyvärr...

Skickades från m.sweclockers.com

Varför måste du ha SLI läge?

Det går att ful fixa fram SLI utan surround.

Du behöver ju bara koppla alla skärmar till 1 GPU så kan du ha SLI, kör du dock 120Hz går det inte.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Varför måste du ha SLI läge?

Det går att ful fixa fram SLI utan surround.

Du behöver ju bara koppla alla skärmar till 1 GPU så kan du ha SLI, kör du dock 120Hz går det inte.

Vill ju slippa stänga av SLI, eftersom jag då måste stänga massa program.
Kruxet är att mina skärmar inte har HDMI, så jag kör på dvi och dp...får väl skaffa en adapter, så jag kan köra alla på samma kort.
Hur som helst är det en kass begränsning, som inte borde behöva existera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Körde Eyefinity tidigare med 5970 och nu Surround med 2st GTX 780, ärligt talat märker jag ingen skillnad förutom att konfigurationerna ser lite annorlunda ut i drivrutinerna, men är lika lätta att förstå.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av olog-hai:

Vill ju slippa stänga av SLI, eftersom jag då måste stänga massa program.
Kruxet är att mina skärmar inte har HDMI, så jag kör på dvi och dp...får väl skaffa en adapter, så jag kan köra alla på samma kort.
Hur som helst är det en kass begränsning, som inte borde behöva existera

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, dock finns det ett sätt att tvinga fram Max 3D Performance med 3 skärmar.

Man kan tvinga på den med 1 skärm sen ändra någon config fil och sen dra strömmen till datorn och sen slå på så kommer den tvinga SLI med 3 skärmar.

Dock när jag gjorde det fick jag konstiga fel när jag lirade men det va jävligt gött

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Håller med, dock finns det ett sätt att tvinga fram Max 3D Performance med 3 skärmar.

Man kan tvinga på den med 1 skärm sen ändra någon config fil och sen dra strömmen till datorn och sen slå på så kommer den tvinga SLI med 3 skärmar.

Dock när jag gjorde det fick jag konstiga fel när jag lirade men det va jävligt gött

Kikade på Nvidias system requirements-sida nu innan jag gått och köpt mig en DP till HDMI-kabel, och ser ju nu att det inte finns nån inkopplingskonfiguration för surround som har alla tre skärmarna i surround-gruppen inkopplade på samma grafikkort. Det är bara den eventuellt fjärde skärmen, som inte är med i surround-gruppen, som går att koppla in på samma kort.

Med andra ord, så vad jag kan se så kommer det inte funka att koppla alla tre skärmarna så man kan köra SLI i extended mode...för då kommer surround inte funka på alla tre.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk

Nvidias surround + SLI har tyvärr just den problematiken med surround, kontra 1 skärm, kontra av/på sli etc.
Hur man än gör är det alltid bökigt. =/
Speciellt i 3-way när man har en skärm per kort och råkar glömma sätta igång en skärm vid uppstart och måste gå igenom alla steg igen för att aktivera surround...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeltacoBabak:

Nvidias surround + SLI har tyvärr just den problematiken med surround, kontra 1 skärm, kontra av/på sli etc.
Hur man än gör är det alltid bökigt. =/
Speciellt i 3-way när man har en skärm per kort och råkar glömma sätta igång en skärm vid uppstart och måste gå igenom alla steg igen för att aktivera surround...

Det vore nemas problemas om man bara kunde toggla SLI utan att behöva döda en massa processer. Jag måste t ex först stänga ljudkortets kontrollpanel, och sen döda en bakgrundsprocess som tillhör densamma. Sjukt störigt.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DeltacoBabak:

Nvidias surround + SLI har tyvärr just den problematiken med surround, kontra 1 skärm, kontra av/på sli etc.
Hur man än gör är det alltid bökigt. =/
Speciellt i 3-way när man har en skärm per kort och råkar glömma sätta igång en skärm vid uppstart och måste gå igenom alla steg igen för att aktivera surround...

Yes det är det negativa

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240