Permalänk
Medlem

Fungerar mitt DDR2 minne?

Hej,

Hade innan två DDR2 minnen på datorn (4gb) men har nu idag lagt in två till så nu har jag 8gb ddr2. Efter att jag satte in den, så startade jag datorn men märkte inte så mycket skillnad. Datorn visar att den kör 8Gb, men hur vet man säkert att det fungerar, om man inte märker det.. (vad jag vet).

CPU-Z: http://i.imgur.com/Ln8t38Z.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av bessla:

Hej,

Hade innan två DDR2 minnen på datorn (4gb) men har nu idag lagt in två till så nu har jag 8gb ddr2. Efter att jag satte in den, så startade jag datorn men märkte inte så mycket skillnad. Datorn visar att den kör 8Gb, men hur vet man säkert att det fungerar, om man inte märker det.. (vad jag vet).

Tja...du kanske inte behövde mer minne till det du använde datorn till?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tja...du kanske inte behövde mer minne till det du använde datorn till?

hur menar du, fick för det första inte svar på min fråga och just nu gör jag inget speciellt för att min dator ska arbeta.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kommer inte att märka något förrän du använder mer än 4GB minne.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Datorn blir ju inte snabbare av mer RAM om du inte använder mer RAM än 4 GB.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Va? Märkte du inte mycket skillnad? Allt borde gå 10 ggr snabbare. Något måste vara fel.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Datorn blir ju inte snabbare av mer RAM om du inte använder mer RAM än 4 GB.

Skrivet av deadich:

Va? Märkte du inte mycket skillnad? Allt borde gå 10 ggr snabbare. Något måste vara fel.

Hm.. okej. Så man märker bara den stora skillnaden när datorn blir utsatt för mycket arbete? Men om jag nu inte märkte något, vad kan vara felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bessla:

Hej,

Då är ju frågan vad du allokerar minnet till? Såvida du inte kör minnesaggresiva uppgifter eller använder många applikationer så kommer du inte märka mycket (om ens någon) skillnad. Ifall du letade efter ett rappare system så rekomenderar jag att du tar dig en titt på SDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswb:

Då är ju frågan vad du allokerar minnet till? Såvida du inte kör minnesaggresiva uppgifter eller använder många applikationer så kommer du inte märka mycket (om ens någon) skillnad. Ifall du letade efter ett rappare system så rekomenderar jag att du tar dig en titt på SDD.

Precis. Det var det jag trodde, har inte riktigt uppfattat hur mycket RAM gör skillnad.. Just nu kan min dator bara ha 8GB, därför uppgraderade jag.

Permalänk
Medlem

Men en sista fråga, kan man se om det är något fel på minnet.. alltså om jag installerade det fel, eller är det inga problem om det står 8GB på windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bessla:

Men en sista fråga, kan man se om det är något fel på minnet.. alltså om jag installerade det fel, eller är det inga problem om det står 8GB på windows?

Du kan köra memtest86+ för att kolla att minnet är helt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du kan köra memtest86+ för att kolla att minnet är helt.

Tack för svaret, och förlåt för min okunnighet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bessla:

Tack för svaret, och förlåt för min okunnighet!

Det är inget du behöver be om ursäkt för. Man kan inte veta allt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bessla:

Står det 8GB så är det 8GB, då fungerar det.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: AMD Ryzen 7 7800 3XD Kyld av: Cooler Master ML240L Core GPU: MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC Chassi: Corsair 4000D Airflow MOBO: Asus TUF Gaming A620-Pro WIFI Nätagg: Gigabyte Ultra Durable 850W V2 PCIe5 SSD: WD Black SN850X 1TB Gen4