SSD ansluten via PCI express

Permalänk
Medlem

SSD ansluten via PCI express

Hittade något mycket intressant i NEWS- tråden om ny APPLE produkt. Som vanligt är apple först (?) med SSD ansluten via PCI express. Kan man köpa en sådan? Vad är vinsten prestandamässigt? Pris?

Hur går det med SATA nu? Skrotas? Nya hastigheter framöver..?

(Vad jag förstår så var Apple först med Thunderbolt också.)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

HAHA neeejdu SSD ansluten via PCI har funnits lääänge till alla sorters datorer!

Lite dyrare variant: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=778427

Lite billigare, kan tillochmed vara värt att köpa: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=793045

Ännu fler SSD diskar med PCI anslutning: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/datorkomponenter/hard...

Och prestandamässigt så är inte skillnaden så stor att det är värt priset. För det första så är det få människor som ens använder SATA III fullt ut. För det andra så får du bra mycket mer bang for the buck genom att köpa två SATA III SSD diskar och köra RAID 0 med dem. För det tredje så finns det inte PCI SSD diskar som har vettig storlek och vettigt pris ännu. En annan nackdel är ju dessutom att de måste sitta på PCI platser. De kommer att vara ivägen för de som kör SLI/CF i sina datorer.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem

Haha, Apple "revolutionerar" med något som funnits ett bra tag. Man måste säga att deras marknadsföring är bra...

Länkarna ovan täcker in de flesta antar jag. OCZ Revodrive släpptes för riktigt länge sen.
Version 3 recenserades av sweclockers för över två år sedan.
http://www.sweclockers.com/recension/14338-ocz-revodrive-3-x2...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Hittade något mycket intressant i NEWS- tråden om ny APPLE produkt. Som vanligt är apple först (?) med SSD ansluten via PCI express. Kan man köpa en sådan? Vad är vinsten prestandamässigt? Pris?

Hur går det med SATA nu? Skrotas? Nya hastigheter framöver..?

(Vad jag förstår så var Apple först med Thunderbolt också.)

Var du ironisk med att Apple som vanligt är först?

Vet att det är cirka 3 år sedan OCZ lanserade sin RevoDrive, och det fanns kanske andra tillverkare innan dess.
Finns lite att välja bland:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893#rparams=l=s14652789...

edit: Var inte snabb nog

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

http://www.fusionio.com/products/ har men de kostar enorma summor. Ganska säker på att de är gjorda för filmredigerare som arbetar med enorma 4k-8k filmer och sådant.

Visa signatur

| i7-2600k @4.6Ghz | GTX TITAN | Asus P8P67 B3 | Antec HCG 900W | 16GB DDR3 | 2TB HDD | 128Gb SSD|
#Framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

För det andra så får du bra mycket mer bang for the buck genom att köpa två SATA III SSD diskar och köra RAID 0 med dem

Det testet jag läste (något jag googlade fram kommer inte ihåg var det var) så var vinsterna i stort sett bara i benchmarkprogram och i mer praktiska applikationer nästan noll.
Men det kanske har med raid-kontrollern att göra också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Var du ironisk med att Apple som vanligt är först?

Vet att det är cirka 3 år sedan OCZ lanserade sin RevoDrive, och det fanns kanske andra tillverkare innan dess.
Finns lite att välja bland:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893#rparams=l=s14652789...

Nytt för mig- men jag följer inte upp utvecklingen så noga heller.

Om jag skall skaffa PCI expressansluten SSD så måste

1. Priset vara rätt
2. Prestandaökning
3. Inbyggd i moderkort ( inga lösa kort/SSD med extra drivrutiner)

Ironisk?:
Apple var väl tidiga med Thunderbolt åtminstone. Vet ej hur Apple anslutit sin SSD via PCI express till moderkortet? Innan massan reagerar med ett galet utbrott mot Apple så borde man kolla upp detta. Kanske är dom revolutionerande även här?

Först med 802.11ac också? har någon annan lyckats med detta än? ASUS tex..?

ps. av princip köper jag inga apple produkter eftersom man på ett överdrivet sätt spärrar och skyddar sina produkter. Således ingen fanboy, men inte destå mindre beundrar jag att dom anstränger sig.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

SSD via PCIe tror jag har funnits på marknaden i 5-6 år nu för konsumentmarknaden.
Redan på 90-talet fanns liknande varianter så som ISA-hårddiskar så konceptet har funnits länge (även långt innan ISA).

Apple är bara det företag som lanserar det som en gigantisk grej och på så sätt får man folk att tro att de ligger i framkant med teknologin. Jag ogillar faktiskt lite Apples "fulspel" med deras marknadsföring. Jag förstår att de sitter i en position att de kan göra det, men nu när de har så många ögon på sig, dag som natt, så blir varje grej de gör en jättegrej, bara för att det är Apple.

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Det testet jag läste (något jag googlade fram kommer inte ihåg var det var) så var vinsterna i stort sett bara i benchmarkprogram och i mer praktiska applikationer nästan noll.
Men det kanske har med raid-kontrollern att göra också?

Det kan nog bra vara som du säger att det har med controllern att göra. Såg ett test där de hade tror att de va 10 st SSD i RAID 0, och de hade samma läs och skriv som till RAM minnet i princip (iallafall större filer).
Jag ska prova kl 14 idag att köra med 2x 120GB SATA III SSDn i RAID 0, så vi får se! Ska bli spännande!

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem

Har Apple uppfunnit något, någonsin?

Ett inlägg i debatten:

http://www.youtube.com/watch?v=wFeC25BM9E0

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Ja, Asus, hp och Lenovo har datorer med 11ac
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s14653087...

De sålde t.o.m. dessa datorer innan Apple.
Apple är inte så revolutionerande som du verkar tro.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av grabben!:

2. Prestandaökning

Apple var väl tidiga med Thunderbolt åtminstone. Vet ej hur Apple anslutit sin SSD via PCI express till moderkortet? Innan massan reagerar med ett galet utbrott mot Apple så borde man kolla upp detta. Kanske är dom revolutionerande även här?

Intel utvecklade thunderbolt och standarden är agnostisk vad det gäller plattform. Apple var dock tidiga ute med att implementera det i deras laptop, det är riktigt. Standarden är ju dock i princip döfödd förutom på Apple-plattformen där den används för att ansluta skärmar.

PCi Express (och PCI innan det) diskar har funnits länge, ger en rejäl prestandaboost och vadå inbyygd i moderkortet?
Anbslutningen är ju PCI Express så om du har PCI Express på moderkortet så är det "inbyggt".
Äldre diskar kräver drivrutiner med t.ex. ASUS PCI Express SSD är plug and play.

802.11ac var de varken först med inyggt i datorer, i deras routrar eller laptops.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

PCi Express (och PCI innan det) diskar har funnits länge, ger en rejäl prestandaboost och vadå inbyygd i moderkortet?
Anbslutningen är ju PCI Express så om du har PCI Express på moderkortet så är det "inbyggt".
Äldre diskar kräver drivrutiner med t.ex. ASUS PCI Express SSD är plug and play.

Medveten om brist i ordvalet "inbyggt" .
Det jag syftar på är att lösa SATA-kort med extra drivrutiner är kass. Funkar fint ett tag men sedan när operativsystemet krisar så är det just denna komponent som lägger av först. HD´n med C: på dör.

Kanske någon kan hjälpa till här med formuleringen. Jämför med äkta Intel inbyggd SATA 6.0 eller den bluff som ASUS gjorde på miljoner moderkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Ja, Asus, hp och Lenovo har datorer med 11ac
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s14653087...

De sålde t.o.m. dessa datorer innan Apple.
Apple är inte så revolutionerande som du verkar tro.

Visste inte att prisjakt infört det sökbegreppet. Bra länk, men ändå en försvinnande liten del av datorerna som har detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Nytt för mig- men jag följer inte upp utvecklingen så noga heller.

1. Priset vara rätt
2. Prestandaökning

Ironisk?:

ps. av princip köper jag inga apple produkter eftersom man på ett överdrivet sätt spärrar och skyddar sina produkter. Således ingen fanboy, men inte destå mindre beundrar jag att dom anstränger sig.

Det är ett jävla krångel och inte riktigt värt det jämfört med vanliga SSD'er. Fråga bara tvelander.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Visst finns snabbare SSD säkert upp till 2TB/s eller mera.. men dom blir ordentligt dyra.
Sedan om man vill ha flera snabba diskar, så är det surt att använda PCI-Express platser då andra uppgraderings möjligheter försvinner.

Kommer ny SATA kontakt nästa år... då blir det säkert mer prisvärt med snabbare SSD.
SATA 3.2 med SATA Express tillkännages

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Visst finns snabbare SSD säkert upp till 2TB/s eller mera.. men dom blir ordentligt dyra.
Sedan om man vill ha flera snabba diskar, så är det surt att använda PCI-Express platser då andra uppgraderings möjligheter försvinner.

Kommer ny SATA kontakt nästa år... då blir det säkert mer prisvärt med snabbare SSD.
SATA 3.2 med SATA Express tillkännages

Bra länk! Ännu en anledning att vänta med köp av ny dator.......?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

Det kan nog bra vara som du säger att det har med controllern att göra. Såg ett test där de hade tror att de va 10 st SSD i RAID 0, och de hade samma läs och skriv som till RAM minnet i princip (iallafall större filer).
Jag ska prova kl 14 idag att köra med 2x 120GB SATA III SSDn i RAID 0, så vi får se! Ska bli spännande!

Har funderat på något liknande, du kan väl citera med svar om hur det gick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Har funderat på något liknande, du kan väl citera med svar om hur det gick?

Det gick åt helvete!

Fick inte Windows 7 att installera på RAID disken, trots RAID drivers. Stod att något om att Windows inte kan installera där för att blablabla. Hursom så har jag hittat många tester där de provat singel vs RAID prestandan, och prestandan för en vanlig användare som inte skriver så stora filer till SSDn tjänar bara några procent. Dock de gånger du väl skriver en stor fil, så är prestandan mer eller mindre den dubbla.

Ett problem är ju dock att TRIM inte fungerar bara sådär när man kör SSD i RAID så det är ju ingen höjdare, medan de på andra ställen säger att TRIM inte har så stor skillnad om man har mer än 25~50% data på SSDn iallafall. Så det är lite si och så med hur vida det är värt det och vad som stämmer.

Om man har två likadana SSDn så tror jag inte att det finns någon anledning att inte köra RAID om man vill ha en stor volym. Men om man kan så är det bättre att investera i en större SSD, då de har bättre fart och livslängd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Bra länk! Ännu en anledning att vänta med köp av ny dator.......?

Mjaa.... Det kommer alltid att finnas bättre saker runt hörnet så om du ska vänta till det bästa kommer ut så blir det nog aldrig ett datorköp :/

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

Det gick åt helvete!

Fick inte Windows 7 att installera på RAID disken, trots RAID drivers. Stod att något om att Windows inte kan installera där för att blablabla. Hursom så har jag hittat många tester där de provat singel vs RAID prestandan, och prestandan för en vanlig användare som inte skriver så stora filer till SSDn tjänar bara några procent. Dock de gånger du väl skriver en stor fil, så är prestandan mer eller mindre den dubbla.

Ett problem är ju dock att TRIM inte fungerar bara sådär när man kör SSD i RAID så det är ju ingen höjdare, medan de på andra ställen säger att TRIM inte har så stor skillnad om man har mer än 25~50% data på SSDn iallafall. Så det är lite si och så med hur vida det är värt det och vad som stämmer.

Om man har två likadana SSDn så tror jag inte att det finns någon anledning att inte köra RAID om man vill ha en stor volym. Men om man kan så är det bättre att investera i en större SSD, då de har bättre fart och livslängd.

Ajdå
Men borde inte det där skötas av moderkortet? Förstår inte varför Windows börjar bråka.
Får se om testlustan vinner nästa gång jag ska installera om Windows, eller om förnuftet vinner. Tycker det är skönt att bara ha "värdelösa" saker som Windows och program på C: så att den är lätt att formatera. Samtidigt har jag allt annat på D:
Tack för infon.

Permalänk
Medlem

Haha Apple-bashing much?
Tror inte Apple själva någonsin har hävdat att de är först med PCIebaserad flashlagring, det är bara ni som vill tro det för att ha något att hacka på. Samma med 802.11ac (vilket bara vore löjligt).

Däremot är det första gången jag hör talas om PCIe flash i en *laptop*? Om det finns fler tillverkare som har detta så posta det gärna här i tråden. Vi behöver laptops med 32Gb ram och i nuläget finns ju inte MBP med mer än 16 (ffs Apple ).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vackaan:

Mjaa.... Det kommer alltid att finnas bättre saker runt hörnet så om du ska vänta till det bästa kommer ut så blir det nog aldrig ett datorköp :/

Hösten 2014 kanske..? men Haswell duger också.

Vad fodras egentligen av moderkortet för att köra SATA 3.2
Alltså räcker det med PCI e 3.0?

Visa signatur