Ändra typsnitt/font i Utforskaren i Windows 8.1

Permalänk

Ändra typsnitt/font i Utforskaren i Windows 8.1

Uppdaterade mitt Windows till 8.1, och hade glömt bort att jag ändrat typsnittet i alla mappar i Windows 8 (gjort de fetare, för att vara synligare på TV'n) - och de inställningarna försvann naturligtvis.

Ändrade om via regedit, där jag hade för mig att jag gjorde det sist:

HKEY_LOCALMACHINE > SOFTWARE > Microsoft > Windows NT > Current Version > FontSubstitutes

och ändrade MS Shell Dlg och MS Shell Dlg2 till det typsnittet jag önskade, men det hjälpte inte alls; det som ändrades då var exempelvis typsnittet i menyn som kommer upp efter att jag har högerklickat och valt "Egenskaper" på en fil.

Det jag är ute efter är att förändra typsnittet på allting i Utforskaren, såsom alla mp3-filer och hämtade filer - var ändrar jag det?

Permalänk

Ingen mer som använder pc'n på sin TV och därmed har samma behov av tydligare text i alla mappar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuggovic:

Ingen mer som använder pc'n på sin TV och därmed har samma behov av tydligare text i alla mappar?

Jag är gravt synskadad och behöver fetare text för att kunna se ordentligt. I Windows 8.0 kunde man fixa det i registret (så jävla onödigt krångligt när det alltid funnits lättillgängligt innan) men i 8.1 preview som jag kört virtuellt så har jag inte alls lyckats lika bra, så det kan ju hända att de har ändrat något.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta nån inställning för att ändra teckensnitt, men det går lätt att ändra till fet och/eller större text.
Högerklicka på skrivbordet och välj "Skärmupplösning / Gör text och andra objekt större eller mindre"... där finns inställningar för textstorlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

Kan inte hitta nån inställning för att ändra teckensnitt, men det går lätt att ändra till fet och/eller större text.
Högerklicka på skrivbordet och välj "Skärmupplösning / Gör text och andra objekt större eller mindre"... där finns inställningar för textstorlek.

Ja, den möjligheten finns ju. Dock tycker jag läsbarheten ökar betydligt med t. ex Verdana som typsnitt. Segoe UI må vara snyggt men vidare läsvänligt är det inte. Men det blir i alla fall lite bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ni kan ju testa denna, kanske kan hjälpa.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Yes, det var så jag hade för mig att jag ändrade det i Windows 8 (beskrivet i första inlägget), men i W8.1 ser jag ingen skillnad i mappar/filer efter ändringen...