Permalänk
Medlem

Första Phenom?

Har idag bytt chassi till Bitfenix Phenom M. Chassit är nytt, övriga delar hade jag sedan tidigare.

Anledningen till att jag skapar galleriet är att ge idéer och inspiration till folk som har eller funderar på att köpa chassit. Verkar inte som att någon har skapat ett galleri med Bitfenix Phenom tidigare.

Jag är nybörjare så kom gärna med tips och förslag. Ställ frågor om ni undrar något

Komponenter:
Chassi: Bitfenix Phenom M White
Moderkort: ASRock B85M Pro4
Processor: Intel Core i5 4570
Processorkylare: Cooler Master TX3 Evo
Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC|
RAM: Kingston 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz HyperX Genesis
SSD: A-DATA SSD Premier Pro SP900 256GB
Nätaggregat: Corsair CX500M
Fläktar: Bitfenix Spectre 230mm & Corsair SP120 Quiet Edition

Första Phenom?

Permalänk
Medlem

Går det att byta vilken bild som ska visas bland andra gallerier? Just ni visas sista bilden som inte är så rolig...

Permalänk
Medlem

Är de inte bättre att ha BitFenix 230mm så den blåser upp åt i med värmen går upp åt ?
Hade jag i all fall haft den

Permalänk
Medlem
Skrivet av bar0x:

Är de inte bättre att ha BitFenix 230mm så den blåser upp åt i med värmen går upp åt ?
Hade jag i all fall haft den

Jag tror inte att det gör så stor skillnad i praktiken. Fläktarna blåser ut ordentligt med luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag tror inte att det gör så stor skillnad i praktiken. Fläktarna blåser ut ordentligt med luft.

Men du har ingen fläkt som blåser in luft... Skulle sätta två i toppen som blåser ner på grafikkortet och sedan ha kvar dem andra där dem är och ställa ner varvet.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag tror inte att det gör så stor skillnad i praktiken. Fläktarna blåser ut ordentligt med luft.

Tänkte bara mer att du har någon som dra i luft, i den de kyler lite på andra viktig kompineter, var bara ett förslag ;P

Permalänk
Medlem

Det ska gå att byta runt på sidopanelerna vad jag har läst mig till. Dock blir symbolerna på knapparna upp-och-ner i så fall, men det kan man väl leva med.

Skrivet av twk:

Går det att byta vilken bild som ska visas bland andra gallerier? Just ni visas sista bilden som inte är så rolig...

Sista bilden i galleriet är alltid galleribild. Dvs den som visas som thumbnail för ditt galleri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Men du har ingen fläkt som blåser in luft... Skulle sätta två i toppen som blåser ner på grafikkortet och sedan ha kvar dem andra där dem är och ställa ner varvet.

De två fläktarna som sitter i botten respektive baktill suger luft inifrån chassit. Det innebär att luften sugs in från toppen, förbi grafikkortet och andra komponenter, och sedan ut i botten. Som konfigurationen ser ut nu är datorn tyst och sval. Jag tror inte att fler fläktar skulle innebära någon förbättring.

Skrivet av bar0x:

Tänkte bara mer att du har någon som dra i luft, i den de kyler lite på andra viktig kompineter, var bara ett förslag ;P

Fläktarna i botten drar in luft som de sedan skickar ut ur chassit.

Skrivet av biorrith:

Det ska gå att byta runt på sidopanelerna vad jag har läst mig till. Dock blir symbolerna på knapparna upp-och-ner i så fall, men det kan man väl leva med.

Sista bilden i galleriet är alltid galleribild. Dvs den som visas som thumbnail för ditt galleri.

Ja, det går att byta plats men det ser inte lika bra ut, enligt mig. Som sagt, det är ingen optimal lösning med knapparna på sidan.

Kanske får slänga in en ytterligare en bild i slutet då

Permalänk
Medlem

mjo, fast fläktar är ju inte så starka, dem drar ju absolut inte in någon luft där uppe när dem sitter där nere, isåfall är det undertrycket i chassit som drar in lite luft. Grafikkortsfläkten får ju jobba hårt för att kyla sig då den är helt ensam där uppe i chassit och inte får någon ny fin fräsh luft på sig från toppen. Din "vindtunnel" i chassit skulle jag säga är obefintlig. Sätt in två gentle typhoon fläktar i taket så du får bra luftgenomströmmning.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

mjo, fast fläktar är ju inte så starka, dem drar ju absolut inte in någon luft där uppe när dem sitter där nere, isåfall är det undertrycket i chassit som drar in lite luft. Grafikkortsfläkten får ju jobba hårt för att kyla sig då den är helt ensam där uppe i chassit och inte får någon ny fin fräsh luft på sig från toppen. Din "vindtunnel" i chassit skulle jag säga är obefintlig. Sätt in två gentle typhoon fläktar i taket så du får bra luftgenomströmmning.

Vad är det som skapar undertryck i chassit? Jo, fläktarna i botten

Jag har bra luftgenomströmning som det är Fläkten i grafikkortet jobbar inte hårt, har spelat några timmar sedan jag byggde datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Vad är det som skapar undertryck i chassit? Jo, fläktarna i botten

Jag har bra luftgenomströmning som det är Fläkten i grafikkortet jobbar inte hårt, har spelat några timmar sedan jag byggde datorn

Varför vill du ens ha undertryck i chassit?!

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vackaan:

Varför vill du ens ha undertryck i chassit?!

För att få in ny luft i chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ställ den bara på högersidan av bänkarna så ser det nice ut

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kardizz:

ställ den bara på högersidan av bänkarna så ser det nice ut

Håller med, skulle se mer stilrent ut på det viset
Samt en vit kabellist till sladdarna som går från tvn, billigt och effektivt sätt att få det lite finare.

Kul med ett galleri med detta chassi, själv gått i funderingarna på att införskaffa mig ett sådant

Visa signatur

Var trevliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av grubbluck:

Håller med, skulle se mer stilrent ut på det viset
Samt en vit kabellist till sladdarna som går från tvn, billigt och effektivt sätt att få det lite finare.

Kul med ett galleri med detta chassi, själv gått i funderingarna på att införskaffa mig ett sådant

Ska prova att flytta datorn till andra sidan. Kabellist har jag också funderat på, det blir garanterat mer stilrent. Jag stör mig dock inte på sladdarna, det är mest andra som gör det

Jag gillar chassit men tycker som sagt att det är väl stort. Jag borde ha valt mitx istället för matx när jag köpte delarna till datorn. Det var dock svårt att veta då det är min första dator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med tanke på att grafikkortet tillåts ta ny frisk luft från ventilationshålen direkt ovanifrån tycker jag att ditt val av chassifläktsriktning är helt korrekt. Folk här blir skitsura så fort man inte lyder "varm luft stiger"-konceptet

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekner:

Med tanke på att grafikkortet tillåts ta ny frisk luft från ventilationshålen direkt ovanifrån tycker jag att ditt val av chassifläktsriktning är helt korrekt. Folk här blir skitsura så fort man inte lyder "varm luft stiger"-konceptet

Jo, det fungerar fint som det är nu om jag håller handen ovanför chassit känner jag luftdraget, så det fungerar uppenbarligen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

jag har ett nätagg som är 16 cm långt och ett gtx 660 som är ca 26,5 cm tror du det fungerar ?:) inet har skickat chassit men är orolig nu att det inte kommer passa