Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Finns ett företag som heter typ skruvbutiken eller liknande där man kan beställa närapå vafasen som helst.
Kommer inte åt mina bokmärken right now så kan inte länka, någon annan kanske vet annars klistrar jag in sen.

http://www.skruvbutiken.se/webskr/MedMera?action=mm kanske?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Hjälp!
Vart hittar jag snygga skruvar? Jag behöver M3x6 (och även 8mm) och deras dito i UNC som heter "UNC 6-32 1/4" (6,35mm långa)
Jag vill ha försänkt skalle och helst i svart men omålad går fint också. Behöver runt 10 M3 och 20 UNC så är jag på den säkra sidan.

Kjell & co har standard men hur kul är det när man väl håller på?: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Prata med Håkan Bolin
Phone: +46 371 89715 · Fax: +46 371 17460
Mobil: 070-3589702
E-mail: hakan.bolin@wulkan.se
Internet: www.wulkan.se or www.mattssons.se

Hjälpte mig med fläktskruv till mitt bygge trevlig, gick fort och kan få fram det mesta.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Hjälp!
Vart hittar jag snygga skruvar? Jag behöver M3x6 (och även 8mm) och deras dito i UNC som heter "UNC 6-32 1/4" (6,35mm långa)
Jag vill ha försänkt skalle och helst i svart men omålad går fint också. Behöver runt 10 M3 och 20 UNC så är jag på den säkra sidan.

Kjell & co har standard men hur kul är det när man väl håller på?: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Hittat lite här som passar din önskelista också verkar det som: http://www.aquatuning.se/index.php/cPath/28_394_380
Är själv på jakt efter en M3 som är 8-10mm lång, gärna försänkt med en skalle på 8 mm för att kunna montera min radiator i taket på ett Corsair-chassi som har gummibussningar för fläktmontering.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Vilken respons! Tack alla ni för skruvtipsen.
Jag rotade igenom alla mina bra att ha lådor igår och lyckades faktiskt hitta skruv så att det räcker för stunden så att jag kan ta mig vidare i bygget. Tyvärr är det standardskruven med kullrig skalle men det får duga för stunden och jag kommer kika tillbaka på era tips och lägga skruvbyte som en post på framtida-förbättringslistan.

Imorses knåpade jag ihop en kvar-att-göra-lista och det är änna så man börjar se ljuset i tunneln nu och det mesta är faktiskt bara att sätta ihop. Det som kvarstår är lite målning och några hål som ska borras och några som ska gängas. När det gäller problem som måste lösas så måste jag få tag i en M3 distans på 35mm samt möjligen hitta på en lösning för att kunna få igenom strömkabeln till pumpen genom ett 12mm stort hål. Antigen får jag sätta på kontakten efter att kabeln tagits genom hålet men då kommer jag aldrig kunna lyfta ur pumpen smidigt, eller så måste jag hitta på en skarv på något snyggt vis så att jag kan dela på sladden.
Efter det kan jag se fram emot installation av vattenkylning, tillverkning av de sista kablarna och sen ett täthets-test av vattenkylningen och sen är det hög tid för en uppsjö av bilder att lägga ut här=)

Är det någon av er läsare som har erfarenhet av att gänga om en hårddisks gängor från standard UNC 6-32 till M4? Standardhålet kan vara något större än vad som skall borras för M4 enligt tabellen men det bör gå skapligt ändå. Stora frågan är altså, funkar det? Vore gött att gå över till M4 för då öppnas en hel värld av möjligheter när det gäller att hitta just den exakta skruven man tänker sig, det skulle faktiskt utgöra en viktigt del av helhetsintrycket på bygget.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Vilken respons! Tack alla ni för skruvtipsen.
Jag rotade igenom alla mina bra att ha lådor igår och lyckades faktiskt hitta skruv så att det räcker för stunden så att jag kan ta mig vidare i bygget. Tyvärr är det standardskruven med kullrig skalle men det får duga för stunden och jag kommer kika tillbaka på era tips och lägga skruvbyte som en post på framtida-förbättringslistan.

Imorses knåpade jag ihop en kvar-att-göra-lista och det är änna så man börjar se ljuset i tunneln nu och det mesta är faktiskt bara att sätta ihop. Det som kvarstår är lite målning och några hål som ska borras och några som ska gängas. När det gäller problem som måste lösas så måste jag få tag i en M3 distans på 35mm samt möjligen hitta på en lösning för att kunna få igenom strömkabeln till pumpen genom ett 12mm stort hål. Antigen får jag sätta på kontakten efter att kabeln tagits genom hålet men då kommer jag aldrig kunna lyfta ur pumpen smidigt, eller så måste jag hitta på en skarv på något snyggt vis så att jag kan dela på sladden.
Efter det kan jag se fram emot installation av vattenkylning, tillverkning av de sista kablarna och sen ett täthets-test av vattenkylningen och sen är det hög tid för en uppsjö av bilder att lägga ut här=)

Är det någon av er läsare som har erfarenhet av att gänga om en hårddisks gängor från standard UNC 6-32 till M4? Standardhålet kan vara något större än vad som skall borras för M4 enligt tabellen men det bör gå skapligt ändå. Stora frågan är altså, funkar det? Vore gött att gå över till M4 för då öppnas en hel värld av möjligheter när det gäller att hitta just den exakta skruven man tänker sig, det skulle faktiskt utgöra en viktigt del av helhetsintrycket på bygget.

Jag säger som jag sa igåt kontakta Håkan kan nog ta fram både distans och unc 6-32 skruv utifrån dina behov. tror inte det går att gänga om en HDD dem är någon stans mellan m3 och m4 går dock igenom 3mm hål utan jätte problem så skulle tippa på att det är bättre att gänga om till m3 istället om det är möjligt vet jag dock inte.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Teaser...

Så ni vet att det pågår stora saker här borta!=)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".

Permalänk
Medlem

Huston, we have a....

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av euf0ria:

Huston, we have a....

Vad händer?

Permalänk
Medlem

WE HAVE A LIFT OFF!!

Systemet är up´n´running med vattenkylning och är nu i fasen att göra sig av med bubblor i loopen. Jag har en drös med bilder från den senaste månaden och målet är att lägga upp allt under helgen och förmodligen redan sent ikväll. Jag ska förvisso in och trycka ett 4mm hål i conch ( örats inre broskvägg) senare idag så vi får se vad man orkar efter det, risken att det blir film och whisky är 50% hehe. Sen ska det formateras oxå....hmm, kan bli en sen natt om orken finns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Vad händer?

Creds för bilden!=)

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av euf0ria:

WE HAVE A LIFT OFF!!

Systemet är up´n´running med vattenkylning och är nu i fasen att göra sig av med bubblor i loopen. Jag har en drös med bilder från den senaste månaden och målet är att lägga upp allt under helgen och förmodligen redan sent ikväll. Jag ska förvisso in och trycka ett 4mm hål i conch ( örats inre broskvägg) senare idag så vi får se vad man orkar efter det, risken att det blir film och whisky är 50% hehe. Sen ska det formateras oxå....hmm, kan bli en sen natt om orken finns.

Nice, både till håltagningen och den lyckade loopen. (Off: Själv finner jag att jag blir sinnessjukt pigg efter att bli gaddad och piercad, tills adrenalinet tar slut då.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Nice, både till håltagningen och den lyckade loopen. (Off: Själv finner jag att jag blir sinnessjukt pigg efter att bli gaddad och piercad, tills adrenalinet tar slut då.)

Vi får se hur jag reagerar denna gången, sist jag gjorde något så var det tatuering i 5-6h. 3h först, sen körde vi på lidokainsalva och körde 2-3 timmar till tills jag skakade och sen var jag inte direkt pigg haha. Allt för konsten!

Tillbaka till ämnet så inser jag ju att datorn låter lite för mycket så jag kommer nog behöva lägga ner lite tankekraft på att dämpa pumpen ännu mer samt göra nått åt hårddiskarna och deras "läsarmsknaster" som låter lite för mycket...förvisso är det lite charmigt och pumpen är det som stör mig mest. När man lyften den från underlaget så försvinner iaf en dov ton och denna hoppas jag kunna få bort med någon mer typ av skumgummi som underlägg. Det krävs nog en sandwishlösning för att få den under kontroll och med tanke på vad jag har för gummi under den nu så är det ett jätteporöst och sladdrigt skumgummi jag behöver komplettera med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Vi får se hur jag reagerar denna gången, sist jag gjorde något så var det tatuering i 5-6h. 3h först, sen körde vi på lidokainsalva och körde 2-3 timmar till tills jag skakade och sen var jag inte direkt pigg haha. Allt för konsten!

Tillbaka till ämnet så inser jag ju att datorn låter lite för mycket så jag kommer nog behöva lägga ner lite tankekraft på att dämpa pumpen ännu mer samt göra nått åt hårddiskarna och deras "läsarmsknaster" som låter lite för mycket...förvisso är det lite charmigt och pumpen är det som stör mig mest. När man lyften den från underlaget så försvinner iaf en dov ton och denna hoppas jag kunna få bort med någon mer typ av skumgummi som underlägg. Det krävs nog en sandwishlösning för att få den under kontroll och med tanke på vad jag har för gummi under den nu så är det ett jätteporöst och sladdrigt skumgummi jag behöver komplettera med.

fy fan o sitta under nålen så länge! Va över en större yta hoppas ja? mitt längsta pass va typ 4 timmar på en mindre yta iaf och de va ju hemskt haha

Upp med bilder NUUUUU! bara teasat en massa på sistonde ju

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

Knaster är ju lite mysigt
Kan man inte mixtra med spänningen på pumpen?

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av NintendoRobin:

Knaster är ju lite mysigt
Kan man inte mixtra med spänningen på pumpen?

Ja, knastret är faktiskt inte så störande utan mer charmigt och ett bevis på att det fortfarande är rörliga delar i en dator (rätt roligt konstaterande för en 80talist som vart med sedan det mesta snurrade knastrade och ven i en dator...som oundvikligen var fult grå på den tiden)

Pumpen är en MCP355 och med det lilla jag vet om den så går det inte att göra något åt spänningen på den. Ärligt talat så vet jag för lite så någon som har koll på denna pump får gärna komma med lite upplysning. Det hade vart fint att sänka varvtalet på den lite för jag har ju en rätt så liten loop som ska behandlas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Nu har det hänt grejjer här hemma och efter att ha kollat igenom alla bilder på det som hänt sedan sist så har jag nu konstaterat att det blir över H U N D R A nya bilder för er att kika på så nu kör vi!
Den sista tiden har ju som bekant varit rätt trög och kantats av väntetider pga andra inblandade i detta projekt. Faktiskt är det helt förståeligt att det tagit den tid det gjort med tanke på hur upptagna alla är idag och när det gäller tjänster och gentjänster så blir det lätt att saker skjuts åt sidan. Vi börjar med att kolla på moderkortsplåten där syftet är att skapa en snygg grundplåt som skärmar av den roliga elektroniken från den mindre roliga samt utgör en stabil stomme att fästa det mesta i.

Detta är utgångsläget för denna period.

De plåtar som blev klara denna gången. Fronten som var av biltemaplexiglas klarade sig inte alls bra i vattenskärningen och har många sprickor/helt av på nått ställe och småflagor som saknas så denna kommer göras om i polykarbonat istället i hopp om att det ska stå pall för bearbetning. Plexi är ju väldigt sprött så detta var en chansning för att komma billigt undan men som sket sig hårt istället. Läxan lärd!

Stilstudie, skönt att ha den tyngsta sleevingen klar redan!

Rensad! Bara 280mm radiatorn och 150mm pushfläktarna som sitter på plats.

Att öva på en testbit visar sig vara en bra idé. Efter att först ha konstaterat att distanser i en dator inte är M3 utan UNC 6-32 gänga så hittade jag självgängande skruv som fick göra gängorna åt mig och den som gick av lärde mig att använda rätt diameter på hålet. (sen drog jag av en skruv i den skarpa biten ändå...)

Altså EJ M3 gänga på dessa även om de är rätt så lika. M3 har dock för det tränade ögat mycket mindre/finare stigning på gängorna.

Distanser på plats, alla gängor blev bra till slut och allt är på exakt rätt position enligt specifikationen för hålplacering för Mini-ITX kort...den var överjävligt noggrann btw.

Passar!

Fin bekräftelse på att jag ritat rätt och nu kan konstatera att hålen för strömkablarna sitter där de ska.

Såhär kommer det slutligen sitta. Distanserna har fått sig en omgång med filen för att få den exakta längden 5.3mm som jag behövde för att passa in moderkortet till I/O plåtens hål i chassit. Standard är ju tråkigt så varför skulle jag inte in å pilla på detta lixom, hehe.

Här försöker jag visa att moderkortsplåten ligger i samma yta som övre kanten för PSU-hålet. Vid det här laget har jag även gängat hål i mobo-plåten för att kunna fästa in den i chassits bakkant.

Nu är det ju bara att plocka ihop allt tänker jag och går å lägger mej. Aaa visst serrö, glöm det!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Vi fortsätter med ett kort kapitel som visade sig ta längre tid än jag trott från början, konstigt nog så gäller det för allt man tar sig an att göra känns det som. På tur enligt random upplägg i bygget kommer montering av cpublocket då det såg lockande ut att börja pilla med en lördag efter midnatt.

Med hjälp av lite Talisker i glaset så gick det såklart galant och ingreppet utfördes med glatt humör genom alla moment.

Utgångsläge.

Alla inblandade delar med i bild....det blir en del skruv och saker som ska på plats även för den enklaste detaljen. Fästplattan till cpublocket har jag sedan tidigare sprayat vit med plastidip för den grova texturens skull.

Vi vänder på steken och konstaterar att det finns ett antal ytmonterade komponenter som kan vara i vägen.

På med gummimattan som jag antar att denna tjänar två syften, att tillåta ojämnheter samt skydda komponenter mot kortslutningen de annars kunde fått via backplaten (swengelska går inte att undvika i nördforum)

På med backplaten, den ligger inte alls plant och fint men vetskapen om att detta block är kompatibelt med moderkortet gör att jag fortsättet glatt tillsammans med kvällens innehåll i glaset.

Sen vänder vi på steken, skruvar i fästskruvarna med sina nylonbrickor och börjar googla på tester som jämför MX-4 och gelid extreme kylplasta. Vinnaren används här såklart!

Kronan på verket pluppas dit och fjädrarna sätts på skruvarna.

När jag då börjar dra åt de sista hylsorna så upptäcker jag att det inte ser så bra ut. I stort sett alla mina kondensatorer tar emot blocket! NEIN NEIN NEIN!! ...Detta kortet är taget efter det att jag har tagit fram stora filen, lilla filen, sandpappret, det finare sandpappret och till slut slip och poleringspastan på poleringsskivan på borrmaskinen och kört några varv. Nu passar det fint och inget tar emot även om det är nära och på kortet är det svårt att se att blockets kant är 45grader fasad vilket gör att det finns rum för den sista kondensatorn.

Till sist skruvas sista hylsan på plats för andra gången och här används givetvis skjutmått för att säkerställa att alla fyra skruvarna har samma avstånd kvar och i sin tur att IHS och CPU-block ligger plant emot varandra.

Lite mer krom skadar ju aldrig.

Å andra sidan....här är ytterligare en håltagning som sitter exakt i rätt position.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

UPDATE!

Vi fortsätter med ett kort kapitel som visade sig ta längre tid än jag trott från början, konstigt nog så gäller det för allt man tar sig an att göra känns det som. På tur enligt random upplägg i bygget kommer montering av cpublocket då det såg lockande ut att börja pilla med en lördag efter midnatt.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/39367418/Dator%20Bitfenix...

Med hjälp av lite Talisker i glaset så gick det såklart galant och ingreppet utfördes med glatt humör genom alla moment.

Utgångsläge.

Alla inblandade delar med i bild....det blir en del skruv och saker som ska på plats även för den enklaste detaljen. Fästplattan till cpublocket har jag sedan tidigare sprayat vit med plastidip för den grova texturens skull.

Vi vänder på steken och konstaterar att det finns ett antal ytmonterade komponenter som kan vara i vägen.

På med gummimattan som jag antar att denna tjänar två syften, att tillåta ojämnheter samt skydda komponenter mot kortslutningen de annars kunde fått via backplaten (swengelska går inte att undvika i nördforum)

På med backplaten, den ligger inte alls plant och fint men vetskapen om att detta block är kompatibelt med moderkortet gör att jag fortsättet glatt tillsammans med kvällens innehåll i glaset.

Sen vänder vi på steken, skruvar i fästskruvarna med sina nylonbrickor och börjar googla på tester som jämför MX-4 och gelid extreme kylplasta. Vinnaren används här såklart!

Kronan på verket pluppas dit och fjädrarna sätts på skruvarna.

När jag då börjar dra åt de sista hylsorna så upptäcker jag att det inte ser så bra ut. I stort sett alla mina kondensatorer tar emot blocket! NEIN NEIN NEIN!! ...Detta kortet är taget efter det att jag har tagit fram stora filen, lilla filen, sandpappret, det finare sandpappret och till slut slip och poleringspastan på poleringsskivan på borrmaskinen och kört några varv. Nu passar det fint och inget tar emot även om det är nära och på kortet är det svårt att se att blockets kant är 45grader fasad vilket gör att det finns rum för den sista kondensatorn.

Till sist skruvas sista hylsan på plats för andra gången och här används givetvis skjutmått för att säkerställa att alla fyra skruvarna har samma avstånd kvar och i sin tur att IHS och CPU-block ligger plant emot varandra.

Lite mer krom skadar ju aldrig.

Å andra sidan....här är ytterligare en håltagning som sitter exakt i rätt position.

Dold text

Grymt imponerad!

Samt färgvalet på detta bygge är faktiskt mycket snyggare än vad jag trodde att de skulle bli! Mer updates!

Permalänk
Medlem

fasen va najs!! Synd att plexit sprack.. Men kan säga att det blir väldigt bra resultat vid laserskärning av plexiglas så kör på det istället! sen så är ju inte biltemas plexi av bästa kvalisort heller kanske..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:
Dold text

Grymt imponerad!

Samt färgvalet på detta bygge är faktiskt mycket snyggare än vad jag trodde att de skulle bli! Mer updates!

Tack! Färgerna jag valt passar in mer och mer tycker jag själv också. Eftersom moderkot och minnen går i blått så passade det naturligt att följa på det spåret.

Skrivet av Spille:

fasen va najs!! Synd att plexit sprack.. Men kan säga att det blir väldigt bra resultat vid laserskärning av plexiglas så kör på det istället! sen så är ju inte biltemas plexi av bästa kvalisort heller kanske..

Ibland får man lov att lära sig den hårda vägen=)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Detta inlägg handlar om fästena till fläktkontrollern och hårddiskarna som så fint syns i utbredd läge i detta inlägg och nu är det dags att bocka och snygga till dom.

Egentligen ingen spännande alls då det är en bit aluminium som är bockad två gånger. Här är den i ett tidigt stadium och ska strax få lite mera hål och lite färg.

Mät två gånger, borra en gång.

Här sitter den på plats med sina slitsade hål, väldigt effektiv lösning för att kunna justera den i efterhand och i mitt fall är det rätt viktigt då jag har 1-2mm att spela med för att det hela ska få plats mellan PSU och sidopanel. Nu saknas bara lite färg puts och färg!

Vi hoppar vidare till fästet för hårddiskarna som är en lite mer avancerad bit. Det som gör det svancerat i mitt fall är att jag var modig nog att skära ut alla hålen innan bockning och därmed hoppas på att alla mått stämmer, problemet jag var rädd för var att någon bockning skulle hamna fel eller att bockningsradien skulle diffa mellan cad och verkligehet för det skulle få gjort att hålen blev förskjutna på ena sidan och att hela buren kunde blivit lite sned och i värsta fall bli skrot. Men såhär i efterhand hade jag inget att oroa mig över och min noggrannhet var ett vinnande kort även denna gång.

Man tager vad man haver...

Här ser det faktiskt ganska bra ut. Jag har bockat golvfästena åt olika håll och det kommer ni förstå varför aldeles strax.

Provmontering och märkning av hål i moderkortsplattan.

Så gott som rakt! CADmodell och mitt garagebockande stämde överens o, woho!

Bäst vi testat med fronten och fläkten på plats och ser att det passar, hela 2mm till godo, najs.

Infästning sker med M3 skruv som har blivit en slags standard för byggets nya delar. Borra lagom djupt men ej igenom...

Gänga...

Försänk (snyggt och lättare att få i skruven)

Här är dom tre bitarna färdiga men än så länge utan slipning och färg.

Nuså, vid detta laget är det bara att sätta ihop allt...eller? Glöm det, än återstår många moment som ska tas om hand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Ja, knastret är faktiskt inte så störande utan mer charmigt och ett bevis på att det fortfarande är rörliga delar i en dator (rätt roligt konstaterande för en 80talist som vart med sedan det mesta snurrade knastrade och ven i en dator...som oundvikligen var fult grå på den tiden)

Pumpen är en MCP355 och med det lilla jag vet om den så går det inte att göra något åt spänningen på den. Ärligt talat så vet jag för lite så någon som har koll på denna pump får gärna komma med lite upplysning. Det hade vart fint att sänka varvtalet på den lite för jag har ju en rätt så liten loop som ska behandlas.

läste att man enlight Swiftech ska kunna starta Pumpen på +9V/dc och köra den på +8V/dc, hittade det på Swiftechs egna sida för något år sedan. letade nu men verkar som om sidan är borttagen. En granne har nämligen en MCP355 som hon tyckte lät på tok för mycket =D.

Att sänka Hastigheten borde inte göra stor skilland på din lilla loop, kanske någon enstaka °C, fast om man kollar på MCP655an med variabel hastighet så är temp. skillnaden inte mer än kanske 5°C under stress, mindre under idle hehe.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

För att få någon slags rätsida på det så mailade jag swiftech idag och sammanfattat svarade dom att MCP355 inte är designad för att kunna regleras och att det inte finns något enkelt sätt att undervolta den. Sen kan man ju fråga sig då om det finns en svårare väg att lyckas med det?

Hur som helst så hittade jag även detta kit på nätet där man byter ut hela styrkretsen i pumpen mot ett chip från Toshiba som erbjuder reglering med en enkel vridpotentiometer. Detta måste undersökas när tid ges! Det är absolut inte så att jag sitter i sjön men det vor gött att optimera datorn så att man slipper störas av att den låter som ett akvarium på steroider hela tiden.

Länk till nytt PCB

Visa signatur

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Det hände en grej...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Det täta strömmen av bilder fortsätter och nu är det lite sleeving madness som berörs. Efter förra omgången då jag blev klar med hddhållaren så föll det naturligt att fortsätta med att montera HDDs och att göra en anpassad strömkabel till dom alla. Denna kabel är som vilken annan kabel som helst att göra skulle jag vilja säga och är inte alls svårt. Det enda nackdelen med denna kabel är att den tar sjukt lång tid att göra och det blev ca 20 mätningar (sätta dit och ta bort) innan jag var kvar. Ni kommer se varför i slutändan och de 5h det tog ink pauser var i efterhand värt mödan. Då kör vi:

Utgångsläge, HDDs monterade och de nya UVreaktiva kontakterna ditsatta. Klockan är 11:24

5 lika långa kablar klipptes till och kommer allteftersom kortas ner för att sitta bra. Alla kablar kommer bli olika långa så mätningen fick bäst ske löpande.

Krimpa lite kontakter...

Smälta fast lite paracord...

Nu börjar det pilliga jobbet med att kapa bort lagom mycket paracord samt att bestämma vad som är en lagom längd på första kabeln...

20 minuter senare sitter en kabel till på sin plats.

Jag funderade bra länge över hur jag skulle få fast kablarna i kontakten och det visade sig att lite befogat våld med skruvmejseln var en lysande lösning!

I största möjliga mån kör jag utan krympslang för att dölja skavanker och skarvar och här har jag valt att istället dra på en sträng med superlim och sätta paracorden så nära kontakten som möjligt, trycka till den och även ge den önskad vinkel innan det stelnar.

Resultatet talar för sig självt.

Pillandet fortsätter och övriga knytpunkter är här utmärkta med blått.

Mellanbitar av paracord träs på, dessa ser inte så noga klippta ut men det syns inte i färdigt resultat sen.

Ytterligare en rad färdig och klockan är 15:34

Sista kontakten på plats och kablarna klipps av en en tunn tång.

Voila!

Färdig och klockan är 16:28, härlig söndag=)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Slutmontering, eller vad man skulle kunna kalla en början på det. Vid det här laget har jag rivit in och ur sakerna så många gånger att jag känner mig ganska säker på att kunna sätta ihop allt utan att stöta på problem. Men som ni säkert förstår så är inte önsketänkande automatiskt detsamma som verklighet.

Den bakre fläkten måste ju få sin kabel invärtes och det löses enkelt med ett lagom stort hål.

Två delar ihopsatta! Det visar sig dock ganska så fort att det inte får plats så jag river isär hela fläktkontrollern och moddar lite till.

Kylflänsarna kapas av 1mm och får lite kylpasta på sig, borde funka bra i längden för i detta bygget kommer ständigt friskluft att blåsa mot kontrollern.

Nu ser det bättre ut.

En relativt naken dator har fått ett komplett nytt skelett.

Alla 10 skruvar på plats i hddracket. Här ska inget kunna flytta på sig!

Hårddiskar sätts på plats med ytterligare 14 skruv.

Här har vi anledningen till att hårddiskarna knastrar nostalgiskt, utan gumibussningar så fortplantas vibrationerna genom all metall i chassit.

Distanser skruvas på plats och nu är det dags för huvudnumret!

Moderkortet ser plötsligt ännu mindre ut än det gjorde förut.

Ett stycke GPU på plats, inga konstigheter med inpassning.

Fortfarande luftigt.

De specialformade hålen för strömkablarna passade precis som jag hade tänkt mig. Dessa ska möjligtvis få täckande lock senare.

En stycke stund senare så är all elektronik på plats och det mest knepiga kan ha varit att få alla kablar på plats i PSUn för det var inte mycket plats att hållas med stora grisfingrarna på. Nu över till lite smaskiga bilder på vad jag åstadkommit i detta skede:

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

UPDATE!

Slutmontering, eller vad man skulle kunna kalla en början på det. Vid det här laget har jag rivit in och ur sakerna så många gånger att jag känner mig ganska säker på att kunna sätta ihop allt utan att stöta på problem. Men som ni säkert förstår så är inte önsketänkande automatiskt detsamma som verklighet.

Den bakre fläkten måste ju få sin kabel invärtes och det löses enkelt med ett lagom stort hål.

Två delar ihopsatta! Det visar sig dock ganska så fort att det inte får plats så jag river isär hela fläktkontrollern och moddar lite till.

Kylflänsarna kapas av 1mm och får lite kylpasta på sig, borde funka bra i längden för i detta bygget kommer ständigt friskluft att blåsa mot kontrollern.

Nu ser det bättre ut.

En relativt naken dator har fått ett komplett nytt skelett.

Alla 10 skruvar på plats i hddracket. Här ska inget kunna flytta på sig!

Hårddiskar sätts på plats med ytterligare 14 skruv.

Här har vi anledningen till att hårddiskarna knastrar nostalgiskt, utan gumibussningar så fortplantas vibrationerna genom all metall i chassit.

Distanser skruvas på plats och nu är det dags för huvudnumret!

Moderkortet ser plötsligt ännu mindre ut än det gjorde förut.

Ett stycke GPU på plats, inga konstigheter med inpassning.

Fortfarande luftigt.

De specialformade hålen för strömkablarna passade precis som jag hade tänkt mig. Dessa ska möjligtvis få täckande lock senare.

En stycke stund senare så är all elektronik på plats och det mest knepiga kan ha varit att få alla kablar på plats i PSUn för det var inte mycket plats att hållas med stora grisfingrarna på. Nu över till lite smaskiga bilder på vad jag åstadkommit i detta skede:

Dold text

Imponerande återigen!

Tror de flesta skulle uppskatta en video när du fyller på loppen
kör på!

Permalänk
Medlem

Vilken tur att jag har en sådan video liggandes då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Bitfenix

Hejsan euf0ria!

Vilket otroligt fint bygge du gör. Väldigt trevligt att se så mycket moddande, den nya moderkortsplåten ser grymt bra ut, snacka om känsla för detaljer. Jag älskar även färgtemat vitt/blått, ser så kallt och kliniskt ut.

Med vänliga hälsningar
Johan Nyman
Bitfenix Sverige

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

Har inget koll på pumpen men på min h100i har jag ninjakopplat så att pumpen är kopplad genom ett motstånd som jag kan ratta själv. Nu funkar det dåligt på den pumpen. Är tyst på 5v men då rusar tempen (Stilla?) och mellan 6 och 10 så knastrar den konstigt...
Kanske värt att prova/byta pump
Han Linus på tuben verkar ha en jävla bra pump

Jobb hos Bitfenix?

Visa signatur

Citera vänligen