Köpråd 5s, Nexus 5 eller Note 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Snooze:

Tänkte uppdatera tråden lite. Jag måste skaffa ett nytt abonnemang senast på torsdag, eftersom min bindningstid tar slut och mitt presentkort går ut. Så... Jag har lite beslutsångest över vilken lur jag ska välja. Jag har snöat in mig på Sony Z1, är det en bra lur?

Ja, men om uppdateringar är viktigt så avråder jag dig från den. Egentligen avråder jag alla telefoner förutom Nexus om snabba uppdateringar är ett krav.

Köp abonnemang och telefon enskilt så kan du vänta på N5?

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mars SSX:

Om du gillar fingeravtryck.

Vad menar du? Jag ska ha sånt där flipcover samt display skydd.

Skrivet av bjajjull:

Ja, men om uppdateringar är viktigt så avråder jag dig från den. Egentligen avråder jag alla telefoner förutom Nexus om snabba uppdateringar är ett krav.

Köp abonnemang och telefon enskilt så kan du vänta på N5?

Kommer inte Z1 hänga med i Android uppdateringarna? Nexus 5 känns så fruktansvärt plastig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir.Snooze:

Kommer inte Z1 hänga med i Android uppdateringarna? Nexus 5 känns så fruktansvärt plastig.

Om du åndå kommer använda flipcover/cover så kommer du inte märka av byggkvaliteten på vilken telefon du väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Snooze:

Har du känt på N5? Många säger att den har riktigt bra byggkvalité, bättre än N4 som jag tycker känns riktigt bra.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjajjull:

Har du känt på N5? Många säger att den har riktigt bra byggkvalité, bättre än N4 som jag tycker känns riktigt bra.

Nej, bara hört rykten eftersom det är LG som tillverkat luren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir.Snooze:

Lol.

Permalänk

Sitter själv i samma sits som dig, har en gammal iPhone 4 som ja köpte när den lanserades så den är trött nu med iOS7...
Har varit riktigt nöjd med telefonen för övrigt men börjar bli riktigt less på iPhone och iOS, minimala uppdateringar i mina ögon. Vill ha en iPhone med en 5-tums skärm, 4" känns fel för mig tycker att skärmen ska vara bredare!
Var inställd på att köpa en iPhone 5S med 32GB men när jag såg priset (7295kr?!) så tyckte jag inte att den var värd det. Dåligt att basmodellen inte är 32GB!

Trodde aldrig att jag skulle köpa en Android för jag gillar Apple's produkter skarpt, tycker dock att dom är alldeles för fixerade av att hela tiden göra iPhonen tunnare och lättare samtidigt som de gör den bättre vilket leder till att det inte blir några stora förändringar på nyare modeller. Telefonerna är ju ruskigt snygga och eleganta men för mig är funktionaliteten viktigare än designen på telefonen.

Nu är jag helt inne på en Galaxy Note 3, man får ju sjukt mycket mer för pengarna! Galet att en 32GB's Note 3 kostar ca 1400kr MINDRE än en iPhone 5S med 32GB. Då har Note 3 en mycket större skärm i Full-HD, dubbelt så stort och utbytbart batteri, plats för minneskort upp till 64GB, 3GB RAM, quad processor, grym kamera, äkta multitasking, möjligt att slänga över .mkv-filmer utan att konvertera dom, bra appar för produktivitet (de med S-PEN), går att göra telefonen mer personlig iom Android osvosv...

Går inte att jämföra så många telefoner med iPhone vad gäller design och material, men jag blev förvånad över hur pass tunn Note 3 är och det är knappt något dö-utrymme runt skärmen, så designen är faktiskt inte dålig i mina ögon. Baksidan på iPhones repas alldeles för lätt och jag hatar att behöva ha skal på en så snygg telefon så för mig gör det inget att baksidan är av plast på Note 3. Kan överleva med att telefonen är klumpigare och plastigare med tanke på allt annat som Note 3 erbjuder till ett lägre pris.

Jag kommer med högsta sannolikhet att köra på en Note 3, ska bli riktigt kul att testa ett annat mobilt OS efter 3 år med en iPhone!

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Skrivet av bjajjull:

Du har nog missat denna tråd
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2508902

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Supermotard:

Sitter själv i samma sits som dig, har en gammal iPhone 4 som ja köpte när den lanserades så den är trött nu med iOS7...
Har varit riktigt nöjd med telefonen för övrigt men börjar bli riktigt less på iPhone och iOS, minimala uppdateringar i mina ögon. Vill ha en iPhone med en 5-tums skärm, 4" känns fel för mig tycker att skärmen ska vara bredare!
Var inställd på att köpa en iPhone 5S med 32GB men när jag såg priset (7295kr ?!) så tyckte jag inte att den var värd det. Dåligt att basmodellen inte är 32GB!

Trodde aldrig att jag skulle köpa en Android för jag gillar Apple's produkter skarpt, tycker dock att dom är alldeles för fixerade av att hela tiden göra iPhonen tunnare och lättare samtidigt som de gör den bättre vilket leder till att det inte blir några stora förändringar på nyare modeller. Telefonerna är ju ruskigt snygga och eleganta men för mig är funktionaliteten viktigare än designen på telefonen.

Nu är jag helt inne på en Galaxy Note 3, man får ju sjukt mycket mer för pengarna! Galet att en 32GB's Note 3 kostar ca 1400kr MINDRE än en iPhone 5S med 32GB. Då har Note 3 en mycket större skärm i Full-HD, dubbelt så stort och utbytbart batteri, plats för minneskort upp till 64GB, 3GB RAM, quad processor, grym kamera, äkta multitasking, möjligt att slänga över .mkv-filmer utan att konvertera dom, bra appar för produktivitet (de med S-PEN), går att göra telefonen mer personlig iom Android osvosv...

Går inte att jämföra så många telefoner med iPhone vad gäller design och material, men jag blev förvånad över hur pass tunn Note 3 är och det är knappt något dö-utrymme runt skärmen, så designen är faktiskt inte dålig i mina ögon. Baksidan på iPhones repas alldeles för lätt och jag hatar att behöva ha skal på en så snygg telefon så för mig gör det inget att baksidan är av plast på Note 3.

Jag kommer med högsta sannolikhet att köra på en Note 3, ska bli riktigt kul att testa ett annat mobilt OS efter 3 år med en iPhone!

Inte alls galet om du förstår vilken typ av företag Apple är.

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Inte alls galet om du förstår vilken typ av företag Apple är.

Jag förstår vilken typ av företag Apple är, tycker faktiskt att de har en bra prissättning på deras MacBook's och i mina ögon är de värda varenda öre (iaf med studentrabatt hehe). Men prissättningen på deras iPhones är alldeles för hög med tanke på vad flaggskeppen från andra tillverkare kostar. Dom har mjölkat iPhone vidrigt mycket efter 4:an...

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

Du har nog missat att det finns minst en sådan tråd för varje telefon...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bjajjull:

Du har nog missat att det finns minst en sådan tråd för varje telefon...

Det har jag svårt att tro på, har inte sett en enda sådan tråd om Z1 t.ex. Sen tror jag inte heller det finns folk som klagar på byggkvaliteten på HTC one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Snooze:

Sitter även LG-skärmar i iPhones, så bildkvaliteten måste vara riktigt dålig eller?

Rykten som folk spär ut är för det mesta inte att lita på så dubbelkolla alltid med olika tester av produkten oavsett märke.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

Sitter även LG-skärmar i iPhones, så bildkvaliteten måste vara riktigt dålig eller?

Rykten som folk spär ut är för det mesta inte att lita på så dubbelkolla alltid med olika tester av produkten oavsett märke.

Jag pratar inte om bildkvalitén, utan själva materialet på telefon. Den är plastig och rätt omodern design. Kameran ser ut som den första SE kameran som gjordes. T610 eller vad den hette...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

Det har jag svårt att tro på, har inte sett en enda sådan tråd om Z1 t.ex. Sen tror jag inte heller det finns folk som klagar på byggkvaliteten på HTC one.

Säg det till min bror som är inne på HTC One nr 5.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DjSweetBazz:

Är du verkligen seriös? Z1 behöver ingen tråd, alla vet redan vilken skittelefon det redan är. Panelen ser ut att vara från 3 år bakåt.

Här har du en ärlig kille som recenserar telefonen:
http://www.youtube.com/watch?v=hUgOgMCKXqs

Permalänk
Skrivet av Dejch:

Är du verkligen seriös? Z1 behöver ingen tråd, alla vet redan vilken skittelefon det redan är. Panelen ser ut att vara från 3 år bakåt.

Här har du en ärlig kille som recenserar telefonen:
http://www.youtube.com/watch?v=hUgOgMCKXqs

Pallar inte se reviewn då jag själv har telefonen och är toknöjd med den, vad är det som är dålig med den enligt dig?
Bryr man sig inte om betraktningsvinklar så är det en riktigt fin skärm, batteriet är riktigt bra, kameran sägs vara den bästa på en androidlur, byggkvalitet och premiumkänsla är top notch, UI:n är riktigt nära vanilla android, vattentät.. Behöver jag fortsätta? Du har nog aldrig ägt en Z1.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska fråga dig om du ska köpa Nexus eller iphone. Ios eller Android (vanilla).

touchwiz är ingen höjdare system ljud som låter som vattendroppar, konstiga menyer som sveps in från sidan och som inte förljer några design guidelines. Dom envisas med sin menyknapp som gör att det aldrig är självklart för användaren om det finns en meny eller ej utan man måste prova sig fram. Seg på att släppa uppdateringar speciellt när nästa flaggskepp kommer ut. Mkt bloatware mm. listan kan göras lång.

Nexus enheterna är som Android borde vara. Har haft min Galaxy Nexus sen nov 2011 och har alltid haft senaste mjukvaran fram tills nu. Trots att hårdvaran inte är mkt att hurra över idag så flyter den ännu på bra. Väntar nu med spänning på Nexus 5 som jag får nästa vecka. Ser fram emot snabbheten den bättre kameran, trådlös laddning (Qi) och 4G.

Appel kan jag inte utala mig om för jag har aldrig ägt någon men det är klart att det är en kanon telefon annars hade den inte sålt så bra.

Köp det du vill ha så länge det är en Nexus eller Iphone

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eXeem:

Jag tycker du ska fråga dig om du ska köpa Nexus eller iphone. Ios eller Android (vanilla).

touchwiz är ingen höjdare system ljud som låter som vattendroppar, konstiga menyer som sveps in från sidan och som inte förljer några design guidelines. Dom envisas med sin menyknapp som gör att det aldrig är självklart för användaren om det finns en meny eller ej utan man måste prova sig fram. Seg på att släppa uppdateringar speciellt när nästa flaggskepp kommer ut. Mkt bloatware mm. listan kan göras lång.

Nexus enheterna är som Android borde vara. Har haft min Galaxy Nexus sen nov 2011 och har alltid haft senaste mjukvaran fram tills nu. Trots att hårdvaran inte är mkt att hurra över idag så flyter den ännu på bra. Väntar nu med spänning på Nexus 5 som jag får nästa vecka. Ser fram emot snabbheten den bättre kameran, trådlös laddning (Qi) och 4G.

Appel kan jag inte utala mig om för jag har aldrig ägt någon men det är klart att det är en kanon telefon annars hade den inte sålt så bra.

Då kanske det får bli en iPhone 5S eller Nexus 5. Kommer du få den nästa vecka redan? Släpps den inte i December?

Permalänk
Medlem

Hur är batteritiden på Nexus 5 vs iphone 5s? Jag är sugen på att köpa en av dessa, känns som skillnaderna i prestanda är rätt små, mer en vanesak med Android vs iOS och lite jobbigt att byta då jag köpt massa iOs appar jag gillar. Men om priset skiljer mkt så kan nexus vara ett bra alternativ. Sen är ju frågan om operatörerna kommer börja sälja Nexus med abonnemang, jag vill inte betala en klumpsumma.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Snooze:

Det verkar som att varje lur har en hel del negativa sidor. Så du tyckte att LG G2 var för klumpig? Var den snabb och så då?

Av mina erfarenheter gällande HTC så är batteritiden väldigt dålig och mycket buggar i systemet. Hade en HTC Desire förut kom jag på nu. Den var riktigt urkass. Min pappa har haft några HTC lurar också vilket inte har gått så bra för heller. Han verkligen ogillar HTC.

Det kanske blir en iPhone 5s. Det verkar inte vara så mycket "hurrande" för Nexus nya lur. Hört en hel del om att den ska ömtålig, vilket jag inte vill ha. Det ska vara en gedigen lur. Hatar när det är plastigt och när det knarrar och låter om prylarna. Det är nog det värsta som finns. Det är samma sak med gaming tillbehör till datorn. Det får inte komma några ljud ifrån prylarna, då blir jag galen.

Jag hade en htc one X som jag tyvärr kraschade skärmen på, men det blev den stora anledningen att köpa One!
Jäklar vilket ljud, byggkvalite och skärm! Och dom ska tydligen vara snabba med android 4.4 nu med, inom 30 dagar ska man få den!
Vill du inte ha HTC så tipsar jag om Sony Z1. Visst är den stor, men prestandan du får i ett vattentätt skal är minst lika bra som noten. Och kameran, mums!

Edit: Glömde det viktigaste, jag kan ha på min htc one i 2 dagar innan den behöver laddas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweFox*:

Jag kan STARKT rekommendera Note 3. Älskar min till tusen.

Jag är en extrem multitasker så Note 3 är i princip bäst för mig.

Sålde min Note 3 ganska snabbt efter att ha skrivit detta (haha).

Köpte en Sony Z1 och Z Ultra istället. Kommer aldrig mer rekommendera Samsung.

Vilket är ganska tråkigt då jag har enbart haft Samsung mobiler, men nu har jag fått nog av deras trasiga skärmar, dålig build kvalite.

Sony skriker premium.

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Hur är batteritiden på Nexus 5 vs iphone 5s? Jag är sugen på att köpa en av dessa, känns som skillnaderna i prestanda är rätt små, mer en vanesak med Android vs iOS och lite jobbigt att byta då jag köpt massa iOs appar jag gillar. Men om priset skiljer mkt så kan nexus vara ett bra alternativ. Sen är ju frågan om operatörerna kommer börja sälja Nexus med abonnemang, jag vill inte betala en klumpsumma.

Den kommer nog vara ganska likvärdig, med reservation för dåliga exemplar hos båda modellerna. Räkna med att ladda den varje natt om du använder den ganska mycket, eller varannan natt om du använder den lätt (inte alltför många timmar per dag, mest mail, sms och surf).

Sen iom att Android inte har någon kontroll på vad som körs i bakgrunden är det såklart lättare att sabba batteritiden genom att ha massa saker körandes i bakgrunden jämfört med iOS.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXeem:

Det är det som är det fina med Nexus telefoner. Även om dom är gammla och har gammal hårdvara så flyter dom på som smör på grund av vanilla Android.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweFox*:

Sålde min Note 3 ganska snabbt efter att ha skrivit detta (haha).

Köpte en Sony Z1 och Z Ultra istället. Kommer aldrig mer rekommendera Samsung.

Vilket är ganska tråkigt då jag har enbart haft Samsung mobiler, men nu har jag fått nog av deras trasiga skärmar, dålig build kvalite.

Sony skriker premium.

Jag har kollat väldigt mycket på Sony Z1 och jag har även lagt undan en tills på torsdag, eftersom min bindningstid på abonnemanget går ut då. Eftersom jag är ute i skog och vildmark så vill jag gärna ha en mobil som överlever. Jag flugfiskar väldigt mycket, så det blir ofta att jag vadar ut i älvar och mindre vattendrag. Samt fjällvandrar och en hel del annat i Norrland. Då kanske Z1 passar mig väldigt bra? Har hört att den har en grym batteritid också!

Kommer Sony Z1 hänga med i Android uppdateringarna? Det är väldigt många som inte tror det...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir.Snooze:

Jag har kollat väldigt mycket på Sony Z1 och jag har även lagt undan en tills på torsdag, eftersom min bindningstid på abonnemanget går ut då. Eftersom jag är ute i skog och vildmark så vill jag gärna ha en mobil som överlever. Jag flugfiskar väldigt mycket, så det blir ofta att jag vadar ut i älvar och mindre vattendrag. Samt fjällvandrar och en hel del annat i Norrland. Då kanske Z1 passar mig väldigt bra? Har hört att den har en grym batteritid också!

Kommer Sony Z1 hänga med i Android uppdateringarna? Det är väldigt många som inte tror det...

Well, jag ska hämta ut min Z1 imorgon men kollar jag på min nuvarande Z ultra så är jag extremt imponerad och har inte hört att Z1 är sämre.
Batteritiden på min ultra atm är riktigt bra, visserligen har jag rootat och tweakat. Vet inte om du kommer roota?

Jodå! Android 4.4 kommer komma till Z Ultra och Z1! Läser man på XDA så har folk varit väldigt nöjda med att fått uppdateringar från Sony, oftare än vad Samsung ger ut.

Sen finns det alltid underbara folk som gör roms med 4.3/4.4 så inget att oroa sig för. Just nu i skrivande stund är det en kille som fixar google stock 4.4 för Z Ultra/Z1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=94459

Finns en massa klagotrådar på XDA också.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv

Nu är det bara 2 dagar kvar tills jag måste välja en ny mobil. Det står fortfarande mellan iPhone 5S och sedan Android lurarna: LG G2, Sony Z1, Samsung Note 3 och möjligtvis Nokia(?). Vilken mobil ska man välja? Jag tror nog Z1 ligger på topplistan för mig just nu, har kollat en del videos och recensioner, samt dess specifikationer, men det som gör den unik är kameran och damm/vattentålig vilket jag verkligen behöver och är ute efter.

Permalänk
Skrivet av Sir.Snooze:

Nu är det bara 2 dagar kvar tills jag måste välja en ny mobil. Det står fortfarande mellan iPhone 5S och sedan Android lurarna: LG G2, Sony Z1, Samsung Note 3 och möjligtvis Nokia(?). Vilken mobil ska man välja? Jag tror nog Z1 ligger på topplistan för mig just nu, har kollat en del videos och recensioner, samt dess specifikationer, men det som gör den unik är kameran och damm/vattentålig vilket jag verkligen behöver och är ute efter.

Det låter definitivt som att Z1 är rätt mobil för dig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tooobe:

Det låter definitivt som att Z1 är rätt mobil för dig.

Ja, det känns verkligen som det, eftersom jag är väldigt mycket ute i naturen. Jag fiskar, fjällvandrar, knatar överallt oavsett väder och det stora + på det hela är att jag flugfiskar så då vadar jag över vattendrag och då vet man aldrig vad som kan hända, bra att ha en lur som klarar av lite vatten då.