Samsung förbereder 4K-upplösta telefoner, vikbara skärmar och 64-bitars ARM-kärna

Permalänk
Melding Plague

Samsung förbereder 4K-upplösta telefoner, vikbara skärmar och 64-bitars ARM-kärna

På Samsung Analyst Day avtäcks den koreanska mobiljättens framtidsplaner inom smarta telefoner, vilket bland annat inbegriper ständigt högre upplösning och en övergång till 64-bitars processorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns inte så lönt med 4K på mobiler...

Permalänk
Medlem

Goda nyheter för alla oss som gillar pixlarna mest när de är som flest

Permalänk
Medlem

Det känns lite som ett sifferspel nu för tiden. Jag har inga problem med upplösningen på varken min iPhone eller iPad men likväl är de omsprungna flera gånger om. Tycker man ska satsa lite mer på batteritider i stället.

Permalänk
Medlem

Intressanta illustrationer. Högre upplösning ger inte skarpare bild, däremot starkare färger. Då har man lärt sig något nytt.

Permalänk
Medlem

Men kom igen nu!
Ge mig en 24 tummare med 4k 16:10 för 4000!
måste ju ändå vara smidigare att tillverka.

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk
Inaktiv

Jag kan själv inte urskilja enskilda pixlar på min Galaxy S3. Jag antar att det finns människor med "superögon" för vad skulle meningen annars vara?

Permalänk

Underbart!

4K i telefoner. 4K i laptops. 4K i pads. 4K i GPS:er. 4K i tvättmaskiner. 4K i brödrostar.

Wohoo....

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

4K, 16:10, 32-36", IPS, 120hz+ och en prislapp under 5000kr hade varit något. :3

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Nu får de väl ge sig. Man tjänar ju ingenting på 4K på en telefon i normal storlek. 22-27"-bildskärmar däremot vore fint, men den marknaden verkar få extremt lite kärlek...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

4K och ARM kommer förmodligen va på Samsung Galaxy S5 i kommande mobil, runt det året.

En bild ifrån kanske kommande Galaxy S5 Concept bild

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Sötast

Mitt huvud får ont av detta.

4K på en mobil är lika logiskt som detta :

http://www.youtube.com/watch?v=3LTAip-ooRY

Man gör alltså sin produkt, med vilje: Sämre på flera sätt, för att locka får.

Finns det ingen självrespekt eller?

Vinst:
Man får fler pixlar.
Förlust:
Man kan inte urskilja de nya pixlarna.
Batteriet tar slut tidigare.
Mobilen går varmare pga ökad strömförbrukning.
Processor/GPU får arbeta hårdare - till ingen vinst! med punkterna ovan som resultat.

Permalänk
Medlem

4K på mobiler... Ja... Det vill vi betala extra för... INTE!

http://www.youtube.com/watch?v=Ru9e2rTHeuk

Telefoner som kan driva exterka 4K-skärmar.... Ja, tack!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Vafan, bara 4K? Vill ju ha 8K nu på min mobil. Känns helt meningslöst att köpa en mobil som inte har 8K-upplösning. På datorskärmar behövs inte mer än 640x480 det räcker och blir över länge.

Sarcasm off: 25x14 samt 4K på mobiler? wtf?!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Varför? Drar bara gpu-kraft i onödan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Men visst har en vanlig utskrift på papper högre ppi än de flesta mobilenheter? Det måste väll ändå betyda att de har en lite väg kvar att gå?

4K på en lite 5" hållar jag dock med om att det låter överdrivet, bättre batteritid eller mer slimmande modeller hade varit mycket intressantare. MEN om de kan få rätt på 4K utan att det ger några större nackdelar, varför inte, allt som tar tekniken framåt är bra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Mitt huvud får ont av detta.

4K på en mobil är lika logiskt som detta :

http://www.youtube.com/watch?v=3LTAip-ooRY

Man gör alltså sin produkt, med vilje: Sämre på flera sätt, för att locka får.

Finns det ingen självrespekt eller?

Vinst:
Man får fler pixlar.
Förlust:
Man kan inte urskilja de nya pixlarna.
Batteriet tar slut tidigare.
Mobilen går varmare pga ökad strömförbrukning.
Processor/GPU får arbeta hårdare - till ingen vinst! med punkterna ovan som resultat.

Hur kan "Man kan inte urskilja de nya pixlarna" vara en förlust? Är inte det bra. Det är ju just synligheten av pixlar man vill undvika.

Dock håller jag med dig. Detta med 4K på mobiler är ju befängt!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att veta vad Samsung och övriga tillverkare tycker att man ska ha 4K till, det måste ju finnas någon form av plan för varför man implementerar denna teknik, utöver siffror. Det blir spännande att se vad detta skulle kunna tänkas vara!

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Jag skulle anta att 4K har den fördelen att man inte kan uppfatta släckta pixlar heller. Vilket ger tillverkaren en stor fördel eftersom färre skärmar behöver kasseras på grund av för många trasiga pixlar. Är en trasig så dra upp ljusstyrkan någon procent på dem runt om så syns det inte.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

4k är så overkill att man bara skrattar. Men många vet väll inte om att de inte kommer kunna se skillnaden med vanlig HD på en 5" skärm så de köper ändå. Och så kommer de klaga på att spelken går segt när de måste dras runt i 4k. Att sedan använda bilder på skärmar för att demostrera hur stor skillnad det kommer göra och försöka få det att se ut som att dagens HD skärmar består av ~64*128 pixlar lr något är ju också så man skrattar. Till och med exemplet till höger som skall visa 4k är inte i närheten av pixeltätheten på en vanlig HD skärm.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

men är dom seriösa!?
varför i hela helvete skulle vi vilja ha 4k på telefonerna innan vi får det på tv och datorskärmar?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Hur kan "Man kan inte urskilja de nya pixlarna" vara en förlust? Är inte det bra. Det är ju just synligheten av pixlar man vill undvika.

Dock håller jag med dig. Detta med 4K på mobiler är ju befängt!

Jag tror han menar att du inte ens kommer märka att du har fyra gånger pixlarna jämfört med en 1080p-skärm; vilken du redan nu inte kan se pixlarna på. Uppgraderingen är således totalt onödig, då du inte kommer "urskilja de nya pixlarna".

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

men är dom seriösa!?
varför i hela helvete skulle vi vilja ha 4k på telefonerna innan vi får det på tv och datorskärmar?

Numbers sell :P... Och det är ju mycket billigare att göra och sälja en 4k skärm i 5" format än i 60"
Till saken hör att tom 60" skärmar med 4k så behöver man sitta så nära för att se skillnaden att det kommer spela NOLL roll för de flesta. Kolla THX specen (har för mig det är den) som tydligt visar vilket avstånd man skall sitta för att uppleva skillnader mellan 720p-1080p osv. På en 42" som många har skall man typ sitta max 1.5m ifrån :P. 60" är 2-2.5m om jag mninns rätt. Väldigt sällan jag ser folk sitta så nära sina 60" apparater. Och med 4k kommer man behöva sitta ännu närmre. Jag betvivlar att det kommer hända.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Overkill!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Dock håller jag med dig. Detta med 4K på mobiler är ju befängt!

Parallellkörning mot stor skärm, verkar vara på tapeten. Redan nu klarar mobilerna av att göra detta mot nyare TV

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk

Någon som tänker på batterikonsumtionen dessa mobiler kommer att ha?

Permalänk
Medlem

Hejdå batteritid...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Samsung har ju totalt missuppfattat grejen med hög punkttäthet.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Men visst har en vanlig utskrift på papper högre ppi än de flesta mobilenheter? Det måste väll ändå betyda att de har en lite väg kvar att gå?

Tänkte också det. Enligt vissa är det inte till någon nytta men varför har man då så hög dpi på text..?

Permalänk
Skäggig legend

Kul att teknik går framåt, men som likt alla andra - vafan? jaha? alltså? men? brödrostar!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 