Permalänk
Medlem

Hemmabyggd sms gateway? :rolleyes:

Va säger ni om att koppla en gammal telefon med seriellt interface som följer AT&T standarden(de flesta telefoner gör de) och sedan utveckla ett webinterface så man kan skicka SMS osv från internet eller kanske få serverstats en gång om dagen?

sen så använder man juh självklart ett abbonemang där man får fast pris för sms, typ 50spänn per vecka eller vad det brukar va.

har juh en siemens S10 som bara skräpar här hemma

(självklart så är man flera personer som delar på den så man kan skicka SMS från internet för typ 10kr/månad=)

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

låter intressant, men funkar det i praktiken?

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Medlem

japp de gör de, har kollat lite hur skiten funkar och man kan skicka kommandon till mobilen så den kan skicka iväg SMS och programmera har man hållt på med i några år så det e inge problem

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

jag hade en ericsson t65 förut och där fanns programvara från tillverkaren som man kunde skriva på datorn och sedan skicka som sms via telefonen, men man skulle behöva "modda programmet" för att få det att hämta stats osv. från datorn och få den att skicka det automatiskt vi sms. men visst skall det gå (om man har skills till det)
(det har inte jag iallafall )

Permalänk
Medlem

Man kan även använda ett vanligt modem och ringa upp någon speciellt skit. Kommer inte ihåg vad det heter kan fråga polaren som kör med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Man kan även använda ett vanligt modem och ringa upp någon speciellt skit. Kommer inte ihåg vad det heter kan fråga polaren som kör med det.

Men detta brukar vara ganska dyrt. Mycket tuffare om han Chrille får igång på sin telefon.. Det borde ju fungera men vad händer om telefonen får flera anrop samtidigt?
Om du får det att fungera så måste du lägga upp bilder samt scheman!

Permalänk
Medlem

Siemens har jag dålig koll på, men till nokia behöver du bara en f-bus kabel. Finns många scheman ute på nätet, och det är oftast dessa kablar som säljs på clasohlson t.ex. Sen har jag en ActiveX dll som gör det mycket enkelt att skicka sms, editera tel.boken mm. Det borde vara möjligt att använda den dll i en asp-applikation. Alternativt får man knacka ett litet program som startas på servern varje gång ett sms ska skickas. Har Dll'en hemma ifallatt nån är intresserad. (Är på arbetet nu).

EDIT:
Hittade några länkar: http://www.smsocx.com/
Dock inte den jag har men den här kan nog funka.

//Sune

Visa signatur

DELL Inspiron 8600 1.7 GHz Centrino - 768 MB - 40 GB - DVD+RW
SonyEricsson K750i
Volvo 855 T5-R

Permalänk
Medlem

Condor:
Nope, den kommer få anropen en efter en tills den utfört dom och kan ta emot nästa. Det kommer altså vara som en drivrutin som läser in en databas när man säger år den(antagligen genom att bara skicka en byte via en socket, samt manuellt 1ggr/min om socketgrejen skulle knasa sig) sen så har man bara ett webinterface som fyller på databasen och visar lite statistik och varnar om det är många som skickar osv.

Sune:
1. Jag vill inte offra en fin ericsson för det här sepeprojectet
2. ActiveX suger
3. ASP suger också
4. Unix-baserade system(till exempel linux och bsd) äger

kommer självklart ENDAST bli en version för unix och inget annat. Webintefacet kommer självklart också vara mysql, gd och php drivet!

aja, ska dra åp styrelsemöte för lanföreningen snart, kan se om ja kan lungna ner er med ett kort på mobilen och kopplingsschema på sierie-interfacet sen.

synd bara att ja har -300 spänn nu

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

Varför inte bara utnyttja någon gratis SMS-tjänst på internet?

Visa signatur

//cykze

Permalänk
Medlem

chille:

Jaja, jag försökte bara göra det enkelt för dig.... men men vill du trilskas så

Sen hatar jag när folk säger att asp är värdelöst! Varför såå många sajter idag uppbyggt med asp??

Men detat är en diskussion som aldrig kommer att ta slut så jag lägger ner den på en gång.... slut!

Sen så lär det funka med fler mob's än ericsson... men men....

Over and out...

Visa signatur

DELL Inspiron 8600 1.7 GHz Centrino - 768 MB - 40 GB - DVD+RW
SonyEricsson K750i
Volvo 855 T5-R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cykze
Varför inte bara utnyttja någon gratis SMS-tjänst på internet?

antagligen för att det roliga i projektet är att se det fungera

Chrille: Är jävligt spännd.. En Ericsson är ju inte dyr om man köper den begangnat Funderar också på att bygga något dylikt! Vore jävligt coolt.. Men PHP är ju att föredra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Condor

antagligen för att det roliga i projektet är att se det fungera

Men det är ju också då det börjar kosta pengar. Då är det väl smartare att fixa så att det blir gratis. Har själv gjort program som SMS:ar ute- och innetemperatur en gång per dag via en gratistjänst.

Visa signatur

//cykze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cykze

Men det är ju också då det börjar kosta pengar. Då är det väl smartare att fixa så att det blir gratis. Har själv gjort program som SMS:ar ute- och innetemperatur en gång per dag via en gratistjänst.

Vilken gratistjänst? Körde ett liknande program förut, men dem flesta gratis sidor kräver ju login nu..

Visa signatur

"I guess they must have dragged him here, chopped him up and flushed him"

Permalänk

fan en sånn ska jag fixa!! jävligt kul idé.......

Visa signatur

"Det finns inget skäl till att någon skulle vilja ha en dator i sitt hem."
citat:Ken Olsen, Digital, 1977

Permalänk
Medlem

jaja cykze sluta lama dig

meningen är inte att det ska va gratis, meningn är att man ska kunna skicka oändligt med sms REKLAMFRITT och hur långa man vill, fan med jhalebop så får man juh bara ha typ 120 tecken eller nått sånt =(

ska börja progga lite webinterface nån gång nu ikväll om ja får tid

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

NiLlY: Jag kör med webaid.nu. Där får man visserligen bara köra max 2 sms/dag (har jag för mig). Men det duger för mig. Och ja, det krävs inloggning där.

chille: Jo, det låter ju iofs bra om man har sådana höga krav.

Visa signatur

//cykze

Permalänk
Medlem

Sune:
"Sen hatar jag när folk säger att asp är värdelöst! Varför såå många sajter idag uppbyggt med asp??"

då kan juh ja säga såhär: "Varför är det så många sajter som inte funkar som dom ska?", ge mig en seriös sida som använder PHP och inte funkar. Alla de sidor som krånglat för mig har vart uppbyggda av ASP medans de som fuknar har vart PHP eller CGI. fasst iofs hur koden funkar beror på han/hon som skrivit den och eftersom 75% av alla m$ användare är idiodet så blir det minst lika idiotisk och ofungerande kod

aja till topic, ja testade också de där med att använda gratistjänst men det va inge kul men comviq har en tjänst(GPRS) där man kan skicka 5 gratis SMS per dag, dock så kostar det eftersom GPRS kostar typ 35kr/Mb(?)... men hur många SMS kan man inte skicka på 1mb?

ska se om ja kan hitta nån PDF om hur AT&T's standard ser ut.. kanske lära mig progga ljudkort med så man kan ha en sån där rolig telefonsvarare som säger typ: "Trcyk 1 för att mailbomba zykze. Tryck 2 för att skicka virus till psykopat 113. Tryck 3 för att hax0ra NiLlY dator. Trcyk 4 för att skicka SMS till Condors lillesyrra"... osv sen så skulle man juh typ kunna ha nån poll eller nått, så folk kan rösta via mobilen och resultatet syns på weben, eller varför inte önska låter till en radiokanal?

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

www.1rstwap.com
15mess i veckan o det står att det är från dig...

Permalänk
Medlem

men grejen är att nu ska vi inte skicka 2sms om dagen nu snackar ja minst 50 om dagen

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

jo vet, men en bra tjänst iaf
hoppas ni lyvkas till slut vore ju bra smidigt med egen server

Permalänk
Medlem

mailade precis en snubbe som hade annons på blockat angånende kablar till siemens telefoner men som det ser ut nu så går det inte att få tag i en kontakt som passar :/ men däremot fick ja en URL till en sida(antagligen hans ) där dom sålde mobildisplayer, det var juh en annan tråd angående hur man kopplade in såna till datorn och dom var väldigt billiga på den där sidan(~150kr) adressen dit är: www.fynd.cjb.net

nu blir han säkert glad när ja spammar på swec

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk

eller så skaffar du comviqs mail till sms (eller din eget operatörs tjänst..) och får maila hur mkt du vill till din egen telefon för 20:- /månad.

Permalänk
Medlem

där är kontakten... ge mig en sån och ja fixar skiten

fint namn föresten, Christian

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chille

där är kontakten... ge mig en sån och ja fixar skiten

fint namn föresten, Christian [/B]

men för fan.... gör om bildstorleken!!!!!

Permalänk
Medlem

hmm, kan se om ja kan använda panorama och macro funktionerna samtidigt... kanske kan få bilden att bli typ 5 gånger så stor då =D

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

Har själv och med polarn fixat så jag kan skicka och ta emot mail via mobiltelefonen. Kan via ett program som polarn gjort skicka
vissa tecken till mailen via mobiltelefonen som datorn kollar av varje minut och så fort den hittar ett mail med "rätt" text så svarar den till min mail som är mitt mobilnr@sms.comviq.se . Måste säga att det är mycket bra, kan dels få temperaturerna inuti datorn och kan även få status på vilka fläktar som är igång "just nu" dock kan jag bara stänga av och starta fläktarna via webben men det kommer snart till mobilen också. Polarn ska bara få tid. Även rpm på alla fläktarna ska kunna gå att få och felmeddelande på minne, disk, temp mm är möjligt. Eftersom det är mail alltihop så går det bra att få dessa svar till vilken mail som helst om man vill det. Dock kräver det ett visst starttecken för att
den ska känna igen vem som får använda tjänsten eller inte.

Säger bara att det är mycket bra att få varningsmeddelande när
temperaturen stiger över en viss inställd grad.

Kanske kommer progget att komma ut på hemsidan när det är klart. Om det blir det!

Visa signatur

[AMD XP2100+] [AMD Thunderbird 950Mhz] [Industri datorn på 133Mhz] Bilder finns på: http://www.moddning.com

Permalänk
Medlem

jo men vad spelar det för roll om du får sms när den e för varm, om du ändå inte är i närheten? okej visst e de skoj med att få massa sms med stats i då... ja hade tänk göra så folks kan skicka till mobilen och sen så får man programvaran att antingen göra om som e-mail, eller kanske flasha lite met nått prog på min skärm

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

Svar:

Givetvis att man skickar tillbaka svar att starta fler fläktar eller
att man ger full effekt på befintliga fläktar eller både och. Eller att
man stänger ner datorn via mobiltelefonen.

Visa signatur

[AMD XP2100+] [AMD Thunderbird 950Mhz] [Industri datorn på 133Mhz] Bilder finns på: http://www.moddning.com

Permalänk
Medlem

Re: Svar:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeFeR
Givetvis att man skickar tillbaka svar att starta fler fläktar eller
att man ger full effekt på befintliga fläktar eller både och. Eller att
man stänger ner datorn via mobiltelefonen.

Det låter extremt coolt. Lägg upp en tråd här när det är klart! Det måste du lova, eller kontakta mig på icq: 68849316

Permalänk
Medlem

Svar:

Det ska komma bilder och ritningar och text till det när tiden räcker till och så. Men jag hoppas på det snaraste. Tyvärr
mycket att göra på jobbet. Hör av mig när det blir aktuellt.

Visa signatur

[AMD XP2100+] [AMD Thunderbird 950Mhz] [Industri datorn på 133Mhz] Bilder finns på: http://www.moddning.com