Avermedia live gamer hd och problem med 2 skärmar

Permalänk
Medlem

Avermedia live gamer hd och problem med 2 skärmar

Hej, har min tragiska fråga i titeln, har suttit nu i snart 5 timmar och försökt googla mig fram och problemlösa detta problem.

Har en benq xl2420t som huvudskärm (120hz) och en billig skärm på sidan om (60hz)

Och jag köpte idag ett streaming kort av modellen Avermedia live gamer HD (C985) vilket är väldigt populärt i nuläget för youtubers/streamers.

Problemet uppstår då jag ska koppla stream kortet till min huvudskärm och samtidigt ha min sido skärm aktiverad så jag kan följa min egen twitch chatt med mera medans jag spelar.

Vad som händer är att då jag har mina två skärmar aktiverade då blir min Avermedia avaktiverad och om jag aktiverar den måste jag avaktivera en av skärmarna.

Kan detta bero på mitt grafikkort? Det är ett Sapphire radeon 7970 Vapor-X 3GB GDDR5

Jag använder en DVI-Dual (tror jag den heter) för min huvudskärm som jag har på 1920x1080 120hz

Min andra skärm har en vanlig DVI koppling och 1920x1080 60hz

Här är en bild på mitt catalyst kontroll center

Detta är en bild på hur mitt Avermedia visar sig i windows

Och detta är alternativen

Sidnot: Mitt avermedia är direkt kopplat till grafikkortet via HDMI

Jag använder mig av Open broadcaster software när jag ska livestreama och då jag väljer att streama via Avermedia så får den ingen input signal från kortet

Så problemet sammfattat är att capture kortet vägrar duplicera min huvudskärm samtidigt som jag har igång min andra skärm.

Tips och ideér är jätte välkomna, tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

Hej!

Lösningen är att du måste merga Avermedia med en av dina skärmar. Jag har också xl2420t och sen en billigare BENQ på sidan

Du vet att du kopplar HDMI från skärm till Aver och sen HDMI från Aver till grafikkort?

Permalänk
Medlem

Hej!

Ska prova detta!

Men tappar inte jag 60fps/hz då eftersom som jag uppfattat stödjer bara hdmi 60hz?

Tänkte på något sätt att jag kunde använda min benq main skärm till 120hz då jag spelar fps spel utan att behöva byta kabel / inte kunna streama

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Denkimon:

Ska prova detta!

Men tappar inte jag 60fps/hz då eftersom som jag uppfattat stödjer bara hdmi 60hz?

Tänkte på något sätt att jag kunde använda min benq main skärm till 120hz då jag spelar fps spel utan att behöva byta kabel / inte kunna streama

Du behöver inte byta några kablar. Du drar en HDMI från din skärm till kortet, från kortet ytterligare en till grafikkort.

Din skärm har ju DVI + HDMI.

I vilket fall stödjer kortet 30FPS @ 1080p eller 60FPS @ 720p.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kopplat på detta vis

HDMI IN på capture card till HDMI på grafikortet

HDMI från skärm till capture card

Men nu verkar den inte hitta avermedia där jag ska duplicera skärm

HDMI skärm till avermedia OUT
HDMI grafikkort till avermedia IN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Denkimon:

Nu har jag kopplat på detta vis

HDMI IN på capture card till HDMI på grafikortet

HDMI från skärm till capture card

Men nu verkar den inte hitta avermedia där jag ska duplicera skärm

HDMI skärm till avermedia OUT
HDMI grafikkort till avermedia IN

Byt ordning.

Permalänk
Medlem

Tyvärr fortfarande samma problem. Jag kan göra en kort video så får du se exakt hur problemet ser ut, detta är med kablarna som du beskriv dem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Denkimon:

Tyvärr fortfarande samma problem. Jag kan göra en kort video så får du se exakt hur problemet ser ut, detta är med kablarna som du beskriv dem

Via programmet kan du se hur du ska koppla också, kollade du där?

HDMI från grafikkort -> kort ska vara på IN.
HDMI från kort till skärm ska vara OUT.

Fast jag insåg att det var så du gjorde.
Har du kollat i programmet om den kan göra en avbild?

Kan du berätta lite mer exakt om problemet? Jag kommer ihåg att jag hade strul själv.

Permalänk
Medlem

Använder kablarna som dom visar på bilden, dvs grafikkort till hdmi IN och skärm till HDMI out

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=tRkHqURBo30&feature=youtu.be

Här är en länk till min video på problemet. filmen bör vara redo inom 1-2 minuter

Permalänk
Avstängd

Youtube, skynda dig.

Permalänk
Medlem

Hehe, problemet är att när jag väljer att duplicera min huvudskärm med Avermedia så vägrar den göra det, och det står "No signal input" i avermedias egna program om jag väljer att jag ska t.ex. spela in en video

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Denkimon:

Hehe, problemet är att när jag väljer att duplicera min huvudskärm med Avermedia så vägrar den göra det, och det står "No signal input" i avermedias egna program om jag väljer att jag ska t.ex. spela in en video

Såg videon.. Hmm.

Men du sa att det funkar om du stänger av din andra skärm? Har du tryckt Winkey+P och kollat vad det är inställt på?

Permalänk
Medlem

Använder jag winkey+p och trycker på duplicate då stängs min andra skärm av men nu funkar det i avermedia.. oj så udda

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Denkimon:

Använder jag winkey+p och trycker på duplicate då stängs min andra skärm av men nu funkar det i avermedia.. oj så udda

Löste det sig eller missuppfattade jag?

Permalänk
Medlem

Det löste sig tyvärr inte, om jag använder det på det där viset så tappar jag min sekundära skärm men på något sätt aktiveras avermedia.. Väldigt konstigt

verkar som att min dator på något sätt inte vill ha 3 st (skärmar) samtidigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Denkimon:

3 st (skärmar) samtidigt

Aha, kan tyvärr inte hjälpa där, har bara 2 själv.

Varför behöver du alla 3 om du ska streama?

Permalänk
Medlem

jag har bara två skärmar, men datan räknar avermedia som en skärm och på något sätt då jag stänger av min sekundära skärm då funkar mitt avermedia! nu har jag provat att disconnecta min sekundära skärm och då funkar det perfekt men då har jag bara en skärm att se på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Denkimon:

jag har bara två skärmar, men datan räknar avermedia som en skärm och på något sätt då jag stänger av min sekundära skärm då funkar mitt avermedia! nu har jag provat att disconnecta min sekundära skärm och då funkar det perfekt men då har jag bara en skärm att se på

Hur har du din andra skärm inkopplad? Testa att koppla in din main skärm till Avermedia med den medföljande DVI-HDMI adaptern. På det viset slipper du att köra på HDMI, då kommer du dock förlora ljud, men det med en ljudkabel.

Har du båda skärmarna på HDMI? Testa att ändra din andra skärm till DVI etc.

Jag har min main med Duallink och andra är DVI.

Permalänk
Medlem

Tänk på att avermedia kortet kan inte ta emot mer än 60hz.
Så tyvärr kan du inte spela i 120hz.
Du MÅSTE spela i 60hz med båda skärmarna
För den kan inte fånga i högre hz.
Jag äger detta kortet.

Permalänk
Avstängd

Bra poäng.

TS, testa att ställa in din XL på 60hz och testa igen?

Jag själv använder http://funk.eu/hrc/ för att enkelt ändra upplösning/hz

Permalänk
Medlem

Swefox jag har min andra skärm ikopplad med en äldre kabel en DVI-I kabel med DL-DVI-I adapter för att den ska passa till mitt grafikkort min nya med medkommande DUAL DVI för 120hz

Roddess - som jag uppfattat det ska du kunna streama från en 120hz skärm?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Denkimon:

Swefox jag har min andra skärm ikopplad med en äldre kabel en DVI-I kabel med DL-DVI-I adapter för att den ska passa till mitt grafikkort min nya med medkommande DUAL DVI för 120hz

Roddess - som jag uppfattat det ska du kunna streama från en 120hz skärm?

Du kan utan problem använda en 120hz skärm. Men kortet stödjer bara 30FPS @ 1080p.

Testa det han skrev, sätt skärmen på 60hz.

Permalänk
Medlem

Har nu båda skärmarna på 60hz men samma problem finns kvar, jag kan inte duplicera min avermedia till min huvudskärm.

*Huvudskärm till avermedia*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Denkimon:

Har nu båda skärmarna på 60hz men samma problem finns kvar, jag kan inte duplicera min avermedia till min huvudskärm.

*Huvudskärm till avermedia*

Beklagar... Jag kan inte komma på vad som kan orsaka detta då jag själv har samma skärm som du. Det som är annorlunda är att jag har Nvidia men det bör ju knappast spela någon roll.

Permalänk
Medlem

tänk på att du ska inte duplicera den. Du ska sträcka ut bilden

Permalänk
Medlem

har du provat att köra med bara hdmi sladdar för att testa?
Bara för att se om du får bild alls.
Om du kan.

Permalänk
Medlem

Ska fortsätta prova mig fram, har tyvärr inte tiden ikväll! men tack för hjälpen än så länge, återkommer om jag lyckas lösa problemet!

Permalänk
Medlem

Någon som kom fram till något ?