Nybyggd dator vill inte starta, trots att moderkortet får ström, hjälp!

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator vill inte starta, trots att moderkortet får ström, hjälp!

Hej SC!

Jag beställde för ett par dagar sedan en dator i dela från Inet.se. Igår kväll kom delarna så det var äntligen dags att bygga ihop den.
Jag hämtade upp alla delar hos mitt postombud och åkte mot polaren där vi tillsammans skulle skruva ihop detta vackra ting. Min vän som skulle hjälpa mig(rättare sagt göra det mesta medans jag assisterade och försökte ta lärdom) har gjort detta ett par gånger tidigare och då har datorerna direkt fungerat, så med andra ord visste han vad han höll på med.

Efter en ganska bra stund satt allt där det skulle och när vi startade strömmen började dioden på moderkortet att lysa, äntligen var det dags!
Men när jag trycker på power-knappen händer... ingenting.. Vi kollade säkert fem gånger att allt satt bra och rätt så inga glapp låg bakom problemet. Som jag nämnde tidigare är detta tredje datorn han skruvar ihop på samma sätt, de tidigare två gångerna har det fungerat direkt. Vi testade med endast ett ram-minne men detta gav inget resultat. Det gick helt enkelt inte. Till slut blev klockan mycket så jag tog burken och åkte hem, så nu ligger bara min vackra dator där och väntar på att komma till liv.

Specs:

1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB
ASUS Z87-A ATX
MSI Geforce GTX 760 4GB
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz
A-Data 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION,
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Samsung DVD±RW 24X DL Svart, Bulk
Fractal Design Define R4 Vit, Fönster

Ni får ursäkta min låga kunskap gällandes detta och fråga gärna om mer information då det antagligen är saker jag glömt.

Vad tror du att detta kan bero på?
Kommer att ta bilder ev. filma hur det ser ut när jag har tid senare om problemet kvarstår.

Oerhört tacksam för varje svar!

/Linus

Permalänk
Medlem

ingen reaktion alls på när du trycker på power knappen. ?
är denne korrekt ditsatt ?
prova kortsluta dom två power stiften med en skruv mejsel.

om inte det är fallet skulel jag börja om från början. ut med grafik. diskar.
prova starta med enbart moderkort.cpu. minne. se om fläktar och sånt spinner upp.
fungerar detta så bara lägga dit del för del igen

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkuM:

ingen reaktion alls på när du trycker på power knappen. ?
är denne korrekt ditsatt ?
prova kortsluta dom två power stiften med en skruv mejsel.

om inte det är fallet skulel jag börja om från början. ut med grafik. diskar.
prova starta med enbart moderkort.cpu. minne. se om fläktar och sånt spinner upp.
fungerar detta så bara lägga dit del för del igen

Ingen reaktion alls, nej!
Ja vi tittade flera gånger så att det inte berodde på att power-knappen inte satt korrekt.
Vi testade att kortsluta dom två stiften men inget hjälpte.

Får testa detta!!

Tack

Permalänk
Moderator
Forumledare

Klassisk fråga: Har du distanserna på moderkortet?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusBe:

Ingen reaktion alls, nej!
Ja vi tittade flera gånger så att det inte berodde på att power-knappen inte satt korrekt.
Vi testade att kortsluta dom två stiften men inget hjälpte.

Får testa detta!!

Tack

Böjda pinnar i sockeln kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Klassisk fråga: Har du distanserna på moderkortet?

Jadå alla distanserna sitter där dom skall! Dock gick inte alla distanser i till 100% så det är väl inte på millimetern, vet inte om detta kan skapa problem?

Får kolla mer noggrant senare men tror inga pinnar är dåliga, allt satte sig fint och bra som det skulle, min polare kunde till slut inte ens tänka sig vad som kunde vara fel...

Permalänk

Du har säkerligen kollat detta men, just in case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Jadå hehe annars hade nog inte moderkortet fått någon ström! Tack ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusBe:

Jadå alla distanserna sitter där dom skall! Dock gick inte alla distanser i till 100% så det är väl inte på millimetern, vet inte om detta kan skapa problem?

Prova kör igång moderkortet med cpu+kylare, GPU och en minneskrets utanför chassit på t.ex. moderkortskartongen! Har ni problem med att få dit distanserna så har ni antingen gjort fel eller använt fel distanser, såvida det inte är moderkortsskruvarna som skruvas i distanserna som du syftar på. I det fallet har ni helt enkelt tagit fel skruv, den har inte samma gängning som skruvar till diskar osv. Distanserna skall sitta ordentligt annars fungerar inte jordningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LinusBe:

Jadå alla distanserna sitter där dom skall! Dock gick inte alla distanser i till 100% så det är väl inte på millimetern, vet inte om detta kan skapa problem?

Får kolla mer noggrant senare men tror inga pinnar är dåliga, allt satte sig fint och bra som det skulle, min polare kunde till slut inte ens tänka sig vad som kunde vara fel...

Jo, det är på millimetern. Det är elektronik vi pratar om, inte armeringsjärn i en betongsockel. Exakt vad var det som krånglade?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jo, det är på millimetern. Det är elektronik vi pratar om, inte armeringsjärn i en betongsockel. Exakt vad var det som krånglade?

Ja, fast så länge som inte moderkortert ligger mot bakplåten är de ju rätt lugnt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Ja, fast så länge som inte moderkortert ligger mot bakplåten är de ju rätt lugnt...

Och ändå inte... ponera att du kan gänga i alla distanser som dom skall i botten förutom dom två som sitter mitt i, monterar du då moderkortet så kommer det att brytas på mitten och risken för brutna kontaktbanor i moderkortet har ökat betydligt.

Permalänk
Medlem

Du kanske har fixat det men är du säker på att de små sladdarna från chassit är kopplade rätt till moderkortet? Om inte powerknappens kontakt sitter rätt kommer inte ett skit att hända, gjorde själv misstaget första gången

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jo, det är på millimetern. Det är elektronik vi pratar om, inte armeringsjärn i en betongsockel. Exakt vad var det som krånglade?

Vad tänkte du på som krånglade? Alltså det är bara att det är helt dött. Dioden lyser på moderkortet men inget händer då jag trycker på power-knappen/reset-knappen. Sen med distanserna så gick dom inte ner helt och hållet i alla skruvhål utan någon milimeter kvar. Men det sitter ju fint allt ser ju helt bra ut..

Sitter med datorn just nu och vi kan inte komma på ett enda sätt till att felsöka...

Någon som tror att det kan bero på att någon komponent kom defekt? Detta känns så skumt och tråkigt..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LinusBe:

Vad tänkte du på som krånglade? Alltså det är bara att det är helt dött. Dioden lyser på moderkortet men inget händer då jag trycker på power-knappen/reset-knappen. Sen med distanserna så gick dom inte ner helt och hållet i alla skruvhål utan någon milimeter kvar. Men det sitter ju fint allt ser ju helt bra ut..

Sitter med datorn just nu och vi kan inte komma på ett enda sätt till att felsöka...

Någon som tror att det kan bero på att någon komponent kom defekt? Detta känns så skumt och tråkigt..

Jag menade vad som krånglade med distanserna, det var därför jag kommenterade det.

Lite tydliga bilder från olika vinklar på bygget skulle nog hjälpa.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro