SweClockers drop!

Grafikort har bara 1 port, är 2 skrämar möjligt?

Permalänk
Medlem

Grafikort har bara 1 port, är 2 skrämar möjligt?

Hej!

Skulle vilja prova att ha 2 skärmar inkopplade till min dator men mitt grafikkort har bara en port till det.

Nu undrar jag om det finns något annat sätt det kan funka på? Har hört att det kan funka att koppla in det till moderkortet om man ändrar någon inställning, någon som vet hur man fixar detta eller vet hur man kan få det att funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voxine:

Hej!

Skulle vilja prova att ha 2 skärmar inkopplade till min dator men mitt grafikkort har bara en port till det.

Nu undrar jag om det finns något annat sätt det kan funka på? Har hört att det kan funka att koppla in det till moderkortet om man ändrar någon inställning, någon som vet hur man fixar detta eller vet hur man kan få det att funka?

Jag vet att det finns en y-splitter, det kanske kan vara något? Är inte säker på om/hur man kan göra för att använda integrerad grafik.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Tog en bild för att underlätta
http://imgur.com/K1uGbcG

På den översta är det ju vanlig VGA och det är där jag har den kopplad till skärmen, den som är under ser man att det är lite annan. Kan man hitta en sådan kontakt och ta och koppla en till en annan skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voxine:

På den översta är det ju vanlig VGA och det är där jag har den kopplad till skärmen, den som är under ser man att det är lite annan. Kan man hitta en sådan kontakt och ta och koppla en till en annan skärm?

jag ser ingen vga..?

jag ser 2x DVI och en HDMI.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voxine:

Du har 2 DVi kontakter och en HDMI. Du sa att du har den ena i den översta DVI porten, sätt den andra i den nedre porten så skall det fungera utmärkt.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voxine:

Du måste ha länkat fel bild.
Där syns DVI-D, DVI-I och HDMI. Utanför bilden har vi nog en displayport.

Ditt grafikkort har nog fyra portar som nästan alla andra.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voxine:

Den översta är DVI-D och den undre är DVI-I.

Du ska kunna koppla in 4st skärmar (3st monitorer och 1st tv) på GTX6** och uppåt.

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/N1Ijd6o

Här är en större bild där ni ser hela baksidan. Kabeln som jag har inkopplad till skärmen nu passar ju bara i den övre, den under är ju en annan typ. Kan koppla in från den till en annan skärm på något sätt?

Skärmen som jag vill koppla in har bara VGA, kan det funka ändå?

Förlåt om jag är okunnig!

Permalänk
Medlem

Till TS. Det här är VGA.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk

Om din andra skärm har dvi-d eller hdmi ska du kunna köra med 2 skärmar.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

jo, jag vet! Skrev fel i farten!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Voxine:

http://imgur.com/N1Ijd6o

Här är en större bild där ni ser hela baksidan. Kabeln som jag har inkopplad till skärmen nu passar ju bara i den övre, den under är ju en annan typ. Kan koppla in från den till en annan skärm på något sätt?

Förlåt om jag är okunnig!

Om du tog en bild med skärmkabeln inkopplad så hade det kanske blivit lättare att se vad du menar.

Men hur som helst så har ditt grafikkort 4 portar. Vill du koppla in en skärm till så köper du lämpligen en som kan kopplas in mha HDMI eller DVI, för som jag förstår det har du en port var av dessa lediga. Den fjärde porten skulle kunna vara en DisplayPort, men eftersom det är svårt att se så skulle jag rekommendera dig att hålla dig till någon av de andra två.

Edit: Jag är lite förvånad att din DVI-kabel bara passar i den övre kontakten. I princip alla DVI-kablar jag sett skulle passa i vilken som av de två. Nu blev ju förvirringen också ännu större eftersom det helt plötsligt inte är VGA som används för att koppla in skärmen. Det blir svårt att tala om hur du ska göra när det är fullständig röra på den info som lämnas.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det brukar ofta följa med en DVI->VGA-adapter i lådan för grafikkort, i så fall kan du köra med den.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Den översta är DVI-D och den undre är DVI-I.

Du ska kunna koppla in 4st skärmar (3st monitorer och 1st tv) på GTX6** och uppåt.

Tvärtom, den övre är DVI-I.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Efter lite tänkande har jag nu kommit fram till att jag behöver en DVI-D adapter eftersom inte den vita som man skruvar fast inte passar. Då kan jag ha den till min nuvarande skärm och DVI-I på den lite äldre skärmen som jag vill koppla in

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FatherOfThree:

Tvärtom, den övre är DVI-I.

Ja, och då stämmer det med att det är den övre som är den enda som passar ifall det är VGA som används. En VGA konverter använder ju de extra stiften som saknas i den andra kontakten.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Voxine:

Efter lite tänkande har jag nu kommit fram till att jag behöver en DVI-D adapter eftersom inte den vita som man skruvar fast inte passar. Då kan jag ha den till min nuvarande skärm och DVI-I på den lite äldre skärmen som jag vill koppla in

DVI-D adapter finns inte. DVI-D innehåller bara en digital signal och den kan inte konverteras till VGA. Om båda dina skärmar bara har VGA (blå kabel) så kan du inte koppla in dem samtidigt. Eller jo, det går med en aktiv konverter, men det kommer att bli sunkig bild, så det är inget att rekommendera.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Om du bara har 2st VGA skärmar och ingen av skärmarna har DVI eller HDMI är det lite brunare för dig då det grafikkortet bara hanterar din översta port med VGA adapter som du märkt.

En lösning kan vara en USB->VGA adapter, ingen höjdare för snabb media eller gaming och hanterar bara upp till 1680x1050. Men en lösning är det.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Om du bara har 2st VGA skärmar och ingen av skärmarna har DVI eller HDMI är det lite brunare för dig då det grafikkortet bara hanterar din översta port med VGA adapter som du märkt.

En lösning kan vara en USB->VGA adapter, ingen höjdare för snabb media eller gaming och hanterar bara upp till 1680x1050. Men en lösning är det.

Min nuvarande skärm har både HDMI och DVI-D

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Edit: Jag är lite förvånad att din DVI-kabel bara passar i den övre kontakten. I princip alla DVI-kablar jag sett skulle passa i vilken som av de två. Nu blev ju förvirringen också ännu större eftersom det helt plötsligt inte är VGA som används för att koppla in skärmen. Det blir svårt att tala om hur du ska göra när det är fullständig röra på den info som lämnas.

Den passar i den översta DVI-kontakten då den även har stift för analog signal. Om hans skärm bara tar VGA in så är det bara den översta DVI-utgången som går att använda då övriga kontakter inte lämnar analog signal ut.

Skrivet av Rydisen:

Det brukar ofta följa med en DVI->VGA-adapter i lådan för grafikkort, i så fall kan du köra med den.

Adaptern du talar om här fungerar bara mot DVI-I-anslutningar som har stiften för analog signal, adaptern omvandlar inte signalen så det går inte att ansluta en VGA-ansluten skärm (analog signal) till en DVI-D-utgång som då bara lämnar digital signal ut.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voxine:

Min nuvarande skärm har både HDMI och DVI-D

Om en skärm bara tar VGA in och den andra skärmen även tar digitala signaler så måste VGA-skärmen anslutas till den övre DVI-utgången, medan den nuvarande skärmen kan anslutas via HDMI eller den nedre DVI-utgången också.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Vet nu att jag ska koppla in skärmen som bara har VGA till den övre DVI porten (kolla bilderna)
Men hur ska jag koppla in andra skärmen? Jag har inget som passar till den undre DVI porten?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Voxine:

Vet nu att jag ska koppla in skärmen som bara har VGA till den övre DVI porten (kolla bilderna)
Men hur ska jag koppla in andra skärmen? Jag har inget som passar till den undre DVI porten?

Om din skärm stödjer DVI så köp en ny kabel. De flesta DVI-kablar har inte de extra stiften.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voxine:

Kör den på HDMI? Du skrev ju att din nuvarande skärm stödjer det.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om din skärm stödjer DVI så köp en ny kabel. De flesta DVI-kablar har inte de extra stiften.

skulle det funka att ha ena skärmen kopplad med HDMI och den andra med DVI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voxine:

skulle det funka att ha ena skärmen kopplad med HDMI och den andra med DVI?

Funkar jättebra, bara köra.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Voxine:

Ursäkta om jag missuppfattar nu men både datorn samt skärmen hade väl hdmi, då torde väl det sig lämpligast att införskaffa en hdmi sladd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voxine:

En DVI-D-kabel som saknar de extra små stiften på sidan. Eftersom du använder VGA med adapter på den övre DVI-kontakten, så går det nog inte att använda HDMI samtidigt, då den övre och HDMI brukar dela signal med varandra.

T.ex. så här http://www.clasohlson.com/se/DVI-D-single-link-kabel/Pr381622000:

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voxine:

Skaffa en HDMI eller DVI-D kabel, du sa ju att den skärmen hade de ingångarna?

VGA Skärm
----DVI-I------__________ ------HDMI---- _________-----Displayport-----
DVI/HDMI Skärm
---- DVI-D------

Såhär ska det se ut på baksidan

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Det funkar nu! Har en med HDMI och en med DVI, tack för hjälpen allihoppa!