Permalänk
Medlem

tappar internet efter omstart

Hey SweC

Sitter på en stationär dator på Campus(jack i väggen). Har haft detta problem med min tidigare dator också(här).
När jag startar om datorn så tappar jag anslutning, eller får begränsad!? Har Bredband 2, 1gb upp o ner.
Jag sitter och reparerar, av/aktiverar och diagnotiserar(windows 8.1) sen till slut återfår jag internetet igen.
I felsökningen säger den allt från trasig internetsladd till isp-problem.

Min granne har liknande problem.

Vad kan detta bero på? Måste man kontakta Bredband 2 eller är detta något problem hos min sida?

Permalänk
Medlem

Om du får det på flera enheter, och med flera kablar, så kan du ju förutsätta att felet ligger bortanför ditt uttag. Speciellt om din granne upplever samma problem.

Kontakta din ISP.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Min webbläsar- hastighet är också väldigt långsam, kan det bero på dns-problem? Har 8 gb minne.

Permalänk
Medlem

Du ska ju ändå få en IP tilldelad, DNS eller ej. Om det går långsamt att surfa trots att du får bra hastigheter på t ex. Bredbandskollen, så kan man ju misstänka en strulande DNS.

Hur ser din lösning ut? Är du kopplad Väggen --> Dator. Alltså ingen router, switch..?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Detta kanske låter helt efterblivet, men efter windows 8 till 8.1 har jag varigt tvungen att koppla in ethernet kabeln under starten av datorn(hänt 3-4ggr.) Testat det?

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Du ska ju ändå få en IP tilldelad, DNS eller ej. Om det går långsamt att surfa trots att du får bra hastigheter på t ex. Bredbandskollen, så kan man ju misstänka en strulande DNS.

Hur ser din lösning ut? Är du kopplad Väggen --> Dator. Alltså ingen router, switch..?

Jag vet faktiskt inte om det sitter en switch i byggnaden, men sladden är iaf inkopplat i väggen ja.

Skrivet av johan450:

Detta kanske låter helt efterblivet, men efter windows 8 till 8.1 har jag varigt tvungen att koppla in ethernet kabeln under starten av datorn(hänt 3-4ggr.) Testat det?

Har inte prövat det faktiskt, ungefär när sätter du in den? Omstarten går ju på 3 sekunder typ.

Permalänk
Medlem

Typ 3 sekunder efter start knappen.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan450:

Typ 3 sekunder efter start knappen.

Fruktansvärt irriterande att behöva göra så? Datorn står också så att jag måste dra ut den för att komma åt sladdar o dylikt.

Tror ni Bredband 2 kan åtgärda det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan450:

Borde räcka med att inaktivera, och sedan aktivera nätverksanslutningen istället? Fortfarande drygt, men inte lika jobbigt som att kräla på alla fyra åtminstone ^^

Skrivet av Willez:

Jag vet faktiskt inte om det sitter en switch i byggnaden, men sladden är iaf inkopplat i väggen ja.

Jag menade efter vägguttaget, om du hade någon aktiv utrustning där, mellan din dator och uttaget.

Förutsatt att du är kund hos Bredband2, och ni inte har någon form utav speciallösning i huset (typ en router som står och delar ut interna adresser till alla, eller nåt sånt) så är det ju upp till dem att lösa problemet.

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Vad har du för IP-adress när det fungerar respektive inte fungerar? är den olika? Skriv inte hela adressen här i tråden , utelämna t ex de två mittersta talen.
Kolla adressen t ex genom att skriva ipconfig i kommandotolken (windowsknapp, skriv sedan cmd)

Kolla även om DNS'en & gateway är olika när det fungerar respektive inte fungerar på samma sätt.