SK Hynix på gång med flashminne i 16 nanometer med vakuumteknik

Permalänk
Melding Plague

SK Hynix på gång med flashminne i 16 nanometer med vakuumteknik

Minnesjätten SK Hynix meddelar att företaget inleder massproduktionen av flashminnen i 16 nanometer med den högsta lagringstätheten någonsin i en MLC-krets.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En lite större ssd skulle ju inte skada

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

Hur var det nu igen, är MLC-minnen att föredra framför TLC? Har för mig att den ena generellt sett skulle ha längre livslängd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcuswb:

Hur var det nu igen, är MLC-minnen att föredra framför TLC? Har för mig att den ena generellt sett skulle ha längre livslängd.

MLC har högre skrivtålighet och högre hastigheter än TLC.

Permalänk
Medlem

Verkar ju trevligt, men när kommer det en SSD som kan konkurrera med en HDD anträffande både pris och storlek, och inte bara hastigheten? För det är väl inte tänkt att en SSD bara ska vara för entusiaster som lägger avsevärt mer pengar på hårdvara än genomsnittet? Ett evigt mjölkande på SSD-fronten.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet helt klart

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswb:

Hur var det nu igen, är MLC-minnen att föredra framför TLC? Har för mig att den ena generellt sett skulle ha längre livslängd.

TLC är väl Tripple Level Cell och MLC är Multi Level Cell vilket innebär att varje cell kan ha fler states än 1 och 0. Så TLC är en typ av MLC. Sen vad som är bäst i dagsläget har jag ingen koll på.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Detta eviga gnölande om begränsat antal skrivningar osv... Det är inget problem. Det tar hundratals år av normalanvändning innan man sliter ut kretsarna. Att folk till och med rekommenderar att man inte ska ha page-file på en SSD (som förövrigt är väl lämpad för just SSD) bara för att man ska spara på skrivningar är bara ren jävla ärkeidioti.

Tips: Ta ut SSD'n ur datorn och lägg den på ett mörkt, svalt och torrt ställe så slits den minimalt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Var det inte Hynix som hade såååååå mycket problem med sin fabrik och produktion, därav höga kostnader för minnen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswb:

Hur var det nu igen, är MLC-minnen att föredra framför TLC? Har för mig att den ena generellt sett skulle ha längre livslängd.

Märks att det här är ett teknikforum För de allra flesta engelskspråkiga personer så står TLC för Tender Love and Care..... och det är alltid att föredra framför MLC.... (vilket antagligen inte alls kan stå för Massive Love Cuts...)

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig nyhet, kul att Hynix är tillbaka.

Citat:

För att minimera störningarna används därför lufttomma vakuumfickor istället för isolerande material inuti kretsarna.

Man kan ju undra om det finns luftfyllda vackuumfickor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detta eviga gnölande om begränsat antal skrivningar osv... Det är inget problem. Det tar hundratals år av normalanvändning innan man sliter ut kretsarna. Att folk till och med rekommenderar att man inte ska ha page-file på en SSD (som förövrigt är väl lämpad för just SSD) bara för att man ska spara på skrivningar är bara ren jävla ärkeidioti.

Tips: Ta ut SSD'n ur datorn och lägg den på ett mörkt, svalt och torrt ställe så slits den minimalt.

Kanske en smula Off Topic men att överhuvudtaget ha behov en page-file med dagens minnespriser - har du råd med en SSD har du nog pengar till 8 GB extra RAM också.... annars håller jag med!

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Verkar ju trevligt, men när kommer det en SSD som kan konkurrera med en HDD anträffande både pris och storlek, och inte bara hastigheten? För det är väl inte tänkt att en SSD bara ska vara för entusiaster som lägger avsevärt mer pengar på hårdvara än genomsnittet? Ett evigt mjölkande på SSD-fronten.

Behövs en enorm ökning av produktionen för att klara av de lagringsvolymer som dagens produktion av hårddiskar motsvarar. Och med dagens teknik är det inte möjligt till rimligt pris heller.
Så med andra ord kommer det dröja ett bra tag.
Utvecklingen kommer fortsätta steg för steg precis som den gjort tidigare.
För varje prissänkning så ökar användningen av SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Behövs en enorm ökning av produktionen för att klara av de lagringsvolymer som dagens produktion av hårddiskar motsvarar. Och med dagens teknik är det inte möjligt till rimligt pris heller.
Så med andra ord kommer det dröja ett bra tag.
Utvecklingen kommer fortsätta steg för steg precis som den gjort tidigare.
För varje prissänkning så ökar användningen av SSD.

Det är mycket möjligt att det är som du säger, men jag tror ändå att priserna medvetet hålls uppe med argumentet om att SSD är så mycket snabbare än HDD. Det är en lyxprodukt med en prislapp därefter. Fast det borde inte vara det.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Kanske en smula Off Topic men att överhuvudtaget ha behov en page-file med dagens minnespriser - har du råd med en SSD har du nog pengar till 8 GB extra RAM också.... annars håller jag med!

Lite pagefile är bra att ha för krashdumpar och annat, men nej, någon stor behöver man inte.

Men det gäller även andra saker.. Den generella attityden verkar vara "Lägg inte det som tjänar på att ligga på en SSD på en SSD för då sliter du på den"

Nej, det gör man inte. Hela poängen med en SSD är att läs och skriv går mycket snabbare, och således skall läs och skrivtunga saker ligga på SSD.

Jag har t. ex min torrentfolder på min SSD och det gör skillnad i hastighet faktiskt. Särskillt när man laddar ner/upp mycket samtidigt, och jag har haft min SSD i 2 år, och min Wear level indikator står på 98/100... Och jag tror ärligt talat inte att någon bryr sig om SSD'n lever om 50 år eller inte, så det är bara att köra på.

Men ja, som sagt.. Lite lätt OT.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av €lysian:

Det är mycket möjligt att det är som du säger, men jag tror ändå att priserna medvetet hålls uppe med argumentet om att SSD är så mycket snabbare än HDD. Det är en lyxprodukt med en prislapp därefter. Fast det borde inte vara det.

Fast SSD kostar ju mycket mer att tillverka det va ju inte så länge sen dom börja massproducera för konsumenter.

Ja 3TB SSD som kostar 1300 kronor hade ju inte varit fel

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tobi the Dobi:

TLC är väl Tripple Level Cell och MLC är Multi Level Cell vilket innebär att varje cell kan ha fler states än 1 och 0. Så TLC är en typ av MLC. Sen vad som är bäst i dagsläget har jag ingen koll på.

Fast i praktiken används namnet MLC för för celler som kan ha fyra tillstånd och alltså lagra två bit per cell. SLC kan ha två tillstånd och kan därför lagra en bit. TLC har åtta tillstånd och kan lagra tre bit per cell. Finns minneskort som klarar fyra bit per cell genom att ha hela 16 olika tillstånd. Så de är tekniskt korrekt det du säger men termen skulle behöva förtydligas lite för det är inte helt entydigt alltid. Sen är färre tillstånd bättre för du får mindre problem med fel då. Ju fler individuella nivåer som ska hållas, ju svårare blir det att mäta exakt och ju känsligare blir cellen för läckage. Så SLC är överlägset bäst följt av MLC med två bit per cell. TLC är tekniskt sämre men Samsung har visat att de är duktiga på att bygga dem så de håller rätt bra kvalité ändå.

Samtidigt har Samsung redan börjat med masstillverkning av V-NAND, alltså staplade minneskretsar som är snabbare, billigare och mer hållbara. Hynix får lägga på ett kol om de ska hänga med. Finns det några uppgifter om hållbarheten på kretsarna? Hur många skrivcykler klarar de?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fast SSD kostar ju mycket mer att tillverka det va ju inte så länge sen dom börja massproducera för konsumenter.

Ja 3TB SSD som kostar 1300 kronor hade ju inte varit fel

Påstår de ja, fast frågan är hur mycket sanning det egentligen ligger i det de säger? Vad har Intel för ursäkt med att släppa nya processorer med 5-10% högre prestanda än förra modellerna, och sedan hålls processorerna prismässigt på en hög nivå genom hela sin livscykel? Man ska inte tro på allt de säger.

Jag skulle vara nöjd om det gick att köpa en Samsung EVO 500 GB för ca 900 spänn. En HDD med 500 GB kostar i runda slängar 4-500 kr. Dubbelt så mycket pengar men rejält mycket snabbare. Rimligt. Men att betala 1600 kr 250 GB är hutlöst.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lite pagefile är bra att ha för krashdumpar och annat, men nej, någon stor behöver man inte.

Men det gäller även andra saker.. Den generella attityden verkar vara "Lägg inte det som tjänar på att ligga på en SSD på en SSD för då sliter du på den"

Nej, det gör man inte. Hela poängen med en SSD är att läs och skriv går mycket snabbare, och således skall läs och skrivtunga saker ligga på SSD.

Jag har t. ex min torrentfolder på min SSD och det gör skillnad i hastighet faktiskt. Särskillt när man laddar ner/upp mycket samtidigt, och jag har haft min SSD i 2 år, och min Wear level indikator står på 98/100... Och jag tror ärligt talat inte att någon bryr sig om SSD'n lever om 50 år eller inte, så det är bara att köra på.

Men ja, som sagt.. Lite lätt OT.

Samma här, reflekterar inre ens över hur jag använder min SSD i princip... Har fortfarande 100% på wear, haft den i två år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Entusiast
Skrivet av €lysian:

Påstår de ja, fast frågan är hur mycket sanning det egentligen ligger i det de säger? Vad har Intel för ursäkt med att släppa nya processorer med 5-10% högre prestanda än förra modellerna, och sedan hålls processorerna prismässigt på en hög nivå genom hela sin livscykel? Man ska inte tro på allt de säger.

Jag skulle vara nöjd om det gick att köpa en Samsung EVO 500 GB för ca 900 spänn. En HDD med 500 GB kostar i runda slängar 4-500 kr. Dubbelt så mycket pengar men rejält mycket snabbare. Rimligt. Men att betala 1600 kr 250 GB är hutlöst.

Jag tror du missar några grundläggande poänger här. Intel ökar inte prestandan med mer än 5-10 % för att det inte direkt behövs. Det vore slöseri med resurser. Det är bättre att lägga fokus på lägre strömförbrukning och specialdesignade kretsar för specifika funktioner. Det ger en bättre upplevelser för slutanvändarna. Sen blir vinsten med varje nu krympning mindre och mindre eftersom det krävs mer och mer pengar för att nå dit och tekniken är krångligare. När det gäller flash-lagring har vi dessutom massa kvantmekaniska fenomen som gör att vidare krympning är svårt eller meningslöst eftersom nackdelarna överväger fördelarna. Så du är lite väl cynisk i din analys av marknaden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det är mycket möjligt att det är som du säger, men jag tror ändå att priserna medvetet hålls uppe med argumentet om att SSD är så mycket snabbare än HDD. Det är en lyxprodukt med en prislapp därefter. Fast det borde inte vara det.

Nej, priset på SSD är kopplat till på priset på flash-minne, och det är produkter som smartphones & surfplattor som använder de största volymerna flash-minne än så länge.

Jag förstår inte varför du driver en egen linje om prissättning helt utan motivering.

Det är många stora aktörer som gör minne och det är väl känt i branschen ungefär vad det kostar att tillverka en "wafer" med kiselkretar, visa mig gärna en analys som visar att det skulle vara artificellt höga priser på SSD i förhållande till priset på flashminne.
Det är heller inte några enorma övervinster hos tillverkarna av flashminne, det skulle det vara med ditt resonemang.
Enda sättet att få ner priset mkt är en kraftigt höjd produktion (annars skulle det bara bli enorm brist på minne), och det är ingen som kan lägga alla ägg i en korg och bygga massa fabriker samtidigt med samma generations tillverkningsteknik.
Så prisutvecklingen kommer gå stegvis i takt med förbättring av tillverkningsteknik och utökning av produktionskapacitet. Så är det i stort sett alltid i elektronikbranschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tror du missar några grundläggande poänger här. Intel ökar inte prestandan med mer än 5-10 % för att det inte direkt behövs. Det vore slöseri med resurser. Det är bättre att lägga fokus på lägre strömförbrukning och specialdesignade kretsar för specifika funktioner. Det ger en bättre upplevelser för slutanvändarna. Sen blir vinsten med varje nu krympning mindre och mindre eftersom det krävs mer och mer pengar för att nå dit och tekniken är krångligare. När det gäller flash-lagring har vi dessutom massa kvantmekaniska fenomen som gör att vidare krympning är svårt eller meningslöst eftersom nackdelarna överväger fördelarna. Så du är lite väl cynisk i din analys av marknaden.

Det var lite väl förenklat från min sida, det medhålls. Det jag menar är att Intel gör lite optimeringar här och där, slänger in nån ny funktion (som de flesta förmodligen inte använder fullt ut) och gör sina integrerade GPUer något snabbare för varje ny produktserie som släpps. Men varför kostar deras CPUer i princip lika mycket genom hela sina livscykler? Varför är priserna så pass höga överhuvudtaget? Brist på konkurrens, så klart. Det är det jag menar. Intel hävdar att anledningen är X när de flesta förmodligen (förhoppningsvis) vet att det är anledning Y.

Jag tror att det är precis likadant med SSD-marknaden. Man hävdar att det kostar så mycket att tillverka flashminnen, men jag tror att det också är p.g.a de vet att det går att hålla den här prissättningen då folk köper SSD i alla fall. Varför öka produktionen när de tjänar bra som det är? Hade det inte varit lönsamt hade produktionen slutat, men det gör det ju inte så då får vi anta att det beror på att de tjänar en hel del på det.

Skrivet av teejee:

Nej, priset på SSD är kopplat till på priset på flash-minne, och det är produkter som smartphones & surfplattor som använder de största volymerna flash-minne än så länge.

Jag förstår inte varför du driver en egen linje om prissättning helt utan motivering.

Det är många stora aktörer som gör minne och det är väl känt i branschen ungefär vad det kostar att tillverka en "wafer" med kiselkretar, visa mig gärna en analys som visar att det skulle vara artificellt höga priser på SSD i förhållande till priset på flashminne.
Det är heller inte några enorma övervinster hos tillverkarna av flashminne, det skulle det vara med ditt resonemang.
Enda sättet att få ner priset mkt är en kraftigt höjd produktion (annars skulle det bara bli enorm brist på minne), och det är ingen som kan lägga alla ägg i en korg och bygga massa fabriker samtidigt med samma generations tillverkningsteknik.
Så prisutvecklingen kommer gå stegvis i takt med förbättring av tillverkningsteknik och utökning av produktionskapacitet. Så är det i stort sett alltid i elektronikbranschen.

Min motivering är den som jag angav till Zotamedu. Jag har aldrig hävdat att jag vet att det är på det ena eller andra sättet, jag säger att jag tror att det beror delvis på att de vet att de kan tjäna pengar på den prisnivå som finns i dagsläget. Så varför skulle de ändra på det? Det kommer nya SSD:er med ny teknik lite då och då, men priserna ligger envist kvar på höga nivåer. Så fort det kommer nya försvinner de gamla modellerna ur sortimentet. Varför?

"Så prisutvecklingen kommer gå stegvis i takt med förbättring av tillverkningsteknik och utökning av produktionskapacitet. Så är det i stort sett alltid i elektronikbranschen". Jag köper inte det argumentet rakt upp och ner. Jag tror att priserna medvetet hålls på höga nivåer bara för att de kan. Borde inte bilar bli billigare och billigare också då? Ta och kolla på en Toyota Corolla, är den billigare idag än för 10 år sen, trots att den säljs i större volymer än vad den gjorde då? Nej, den har blivit dyrare. Borde ju vara svinbillig vid det här laget nu då den trots allt har funnits i 50 år på marknaden, och bilfabrikerna har blivit mer effektiva.

Edit: den här nyheten kunde inte komma mer lägligt: http://www.sweclockers.com/nyhet/17925-apple-och-google-ankla...

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonbe843:

Riktigt trevlig nyhet, kul att Hynix är tillbaka.

Man kan ju undra om det finns luftfyllda vackuumfickor

japp, vi kallar det inverterat vackum, eller negativt vackum

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

japp, vi kallar det inverterat vackum, eller negativt vackum

Eller så kallar vi det för antivakum c;

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Detta eviga gnölande om begränsat antal skrivningar osv... Det är inget problem. Det tar hundratals år av normalanvändning innan man sliter ut kretsarna. Att folk till och med rekommenderar att man inte ska ha page-file på en SSD (som förövrigt är väl lämpad för just SSD) bara för att man ska spara på skrivningar är bara ren jävla ärkeidioti.

Tips: Ta ut SSD'n ur datorn och lägg den på ett mörkt, svalt och torrt ställe så slits den minimalt.

Det här är inte helt sant och det vet du. Hur mycket slitage det blir beror väldigt mycket på kretsen och hur mycket friplats det finns på disken. Har man den nästan full kommer allt skrivande (av till exempel swap filen) att tugga på väldigt lite area. Så vitt jag vet så sitter ingen kontroller och flyttar omkring annan data för att utjämna skrivandet utan man leker mest med det som är fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det här är inte helt sant och det vet du. Hur mycket slitage det blir beror väldigt mycket på kretsen och hur mycket friplats det finns på disken. Har man den nästan full kommer allt skrivande (av till exempel swap filen) att tugga på väldigt lite area. Så vitt jag vet så sitter ingen kontroller och flyttar omkring annan data för att utjämna skrivandet utan man leker mest med det som är fritt.

Nej, även data som redan är skriven flyttas vid behov. Det sköts dock av kontrollern och är inget som användaren märker av. Målet är att alla celler ska ha lika många skrivningar, så det är inte så att om du fyller 50 av 100GB så kommer de cellerna bara ha en skrivning resten av tiden. Om det fungerade på det sättet skulle vi se utslitna diskar väldigt fort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon127948:

Det här är inte helt sant och det vet du. Hur mycket slitage det blir beror väldigt mycket på kretsen och hur mycket friplats det finns på disken. Har man den nästan full kommer allt skrivande (av till exempel swap filen) att tugga på väldigt lite area. Så vitt jag vet så sitter ingen kontroller och flyttar omkring annan data för att utjämna skrivandet utan man leker mest med det som är fritt.

Fast du har extra area för just den anledningen. Du har mer faktiskt utrymme än du kan använda just för att wear leveling ska fungera bra även när enheten är hyfsat full.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja 3TB SSD som kostar 1300 kronor hade ju inte varit fel

Fan dig Tvelander, jag drömde för några nätter sedan att det i princip var en sån jag hade.
Och så får man när man vaknar se sitt gamla skiv-mög på 2TB sitta i burken.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!