Permalänk
Medlem

[Comhem] Konstigt beteende

Hej Sweclockers,

jag har en del problem med mitt (100/10) internet från Comhem.

Min setup är följande:

Problemet som uppstår är att det inte går att koppla upp sig på trådlösa, och då man startar datorn (både stationära och laptop) fungerar ej internet. Det börjar först fungera efter flera omstarter av routern, och först efter ca en halvtimme.

Inställningar:

CG3700;
DHCP on
Router mode yes
UPnP on

CG3100;
NAT off

Jag vet inte riktigt vad som är av intresse för att ni ska kunna hjälpa mig. Ni får väl säga till vad ni behöver veta.

Tack!

Permalänk
Medlem

Tja,
Vad jag förstår efter en snabb googling så är både CG3700 och CG3100 Comhem-modem med inbyggd accesspunkt, varför kör du båda två?
Vilken har trådlöst aktivt, hur har du kopplat ihop dessa? Med TP-kabel mellan switchportarna?
Varför kör du inte bara med CG3700, för det är väl den du kopplat mot Comhems nät enligt din illustration? Vad gör CG3100 för nytta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aason:

Tja,
Vad jag förstår efter en snabb googling så är både CG3700 och CG3100 Comhem-modem med inbyggd accesspunkt, varför kör du båda två?
Vilken har trådlöst aktivt, hur har du kopplat ihop dessa? Med TP-kabel mellan switchportarna?
Varför kör du inte bara med CG3700, för det är väl den du kopplat mot Comhems nät enligt din illustration? Vad gör CG3100 för nytta?

Hej, tack för ditt svar.

Jag kör båda, för att den trådlösa täckningen räcker ej till rummet där laptopen befinner sig. Innan hade jag Comhem > CG3100 > DI-524. Då fungerade det relativt smärtfritt. Det är mest CG3100 som ska användas för trådlöst internet. De är ihop-kopplade med TP-kabel, mellan switchportarna (antar jag, där TP-kabeln förs in). Jag har frågat om konfigurering förut och fick då som svar att DHCP ska vara avstängt på den "inre" routern, i detta fall CG3100. Dessvärre hittar jag ej var jag kan stänga av DHCP, eller om det är aktivt på CG3100.

Tack för er hjälp.

Permalänk

Vilken hastighet abonnerar du på? Om du abonnerar på 25Mbit/s eller snabbare så skall du stänga av NAT i CG3700 så att den kan dela ut fyra publika IP-adresser. En av dessa fyra IP-adresser (Publik IP #1) går då direkt till din stationära dator via nätverkskabel, medan den andra nätverkskabeln bör gå till en riktig extern router (osäker hur bra CG3100 funkar bakom CG3700:an...) Den andra externa routern (som då får publik IP #2 av totalt 4 stycken) får sköta ditt Wifi i den bortre delen av bostaden. Du kan sedan ansluta max två enheter till mot CG3700:ans Wifi (Ja, Wifit fungerar trots att routerfunktionen/NAT är avstängt).

Om du lägger ut en slant (1000-2000 SEK) så får du troligen en riktigt bra presterande router som täcker hela hemmet. Då är det bara att stänga av NAT på CG3700 och sedan ansluta alla Wifienheter mot din externa router. Med den första lösningen jag skrev kommer du alltså ha två olika trådlösa nätverk dit dina enheter ansluter beroende på vilken del av bostaden de står i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Vilken hastighet abonnerar du på? Om du abonnerar på 25Mbit/s eller snabbare så skall du stänga av NAT i CG3700 så att den kan dela ut fyra publika IP-adresser. En av dessa fyra IP-adresser (Publik IP #1) går då direkt till din stationära dator via nätverkskabel, medan den andra nätverkskabeln bör gå till en riktig extern router (osäker hur bra CG3100 funkar bakom CG3700:an...) Den andra externa routern (som då får publik IP #2 av totalt 4 stycken) får sköta ditt Wifi i den bortre delen av bostaden. Du kan sedan ansluta max två enheter till mot CG3700:ans Wifi (Ja, Wifit fungerar trots att routerfunktionen/NAT är avstängt).

Om du lägger ut en slant (1000-2000 SEK) så får du troligen en riktigt bra presterande router som täcker hela hemmet. Då är det bara att stänga av NAT på CG3700 och sedan ansluta alla Wifienheter mot din externa router. Med den första lösningen jag skrev kommer du alltså ha två olika trådlösa nätverk dit dina enheter ansluter beroende på vilken del av bostaden de står i.

Som jag nämnde i första posten 100/10. Jag ska definitivt testa det du säger, men jag hittar inte var jag stänger av NAT i CG3700, varken genom att bläddra igenom menyerna eller manualen. Är det funktionen som kallas Router Mode? För den funktionen är nu på, men jag testar att slå av den. Jag återkommer!

Tack.

Permalänk
Medlem

Samma problem kvarstår efter att jag ändrat Router Mode till off. Jag har ingen internetåtkomst första halvtimmen som datorn är på, och kan koppla upp mig mot det trådlösa (direkt) men utan internetåtkomst. Kan det vara så att CG3100 inte fungerar korrekt bakom CG3700? Är den enda lösningen att byta ut CG3700 mot en annan router? Problemet är ju dock att uppkopplingen mot CG3700 har samma problem, alltså ingen internetåtkomst första halvtimmen, trådat. Kanske dags att ringa Comhem och fråga om de har något förslag? Jag tror däremot att folk här är mer kompetenta än Comhems support.