DVD-brännare som klarar 7 GB?

Permalänk
Inaktiv

DVD-brännare som klarar 7 GB?

Finns det DVD-brännare som klarar att bränna
7 GB och var finns de att köpa i så fall?

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig sett nån som tar mer än 4.7gb vilket är standard

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att det du syftar på är dual layer DVD skivor som de flesta nyare, lite längre DVD filmer ligger på?

Problemet är inte brännaren utans snarare mediet. Vart köper du dual layer DVD-R/+R skivor??

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard
Jag misstänker att det du syftar på är dual layer DVD skivor som de flesta nyare, lite längre DVD filmer ligger på?

Jag antar att det är det jag menar

Problemet är inte brännaren utans snarare mediet. Vart köper du dual layer DVD-R/+R skivor??

Betyder det att alla DVD brännare kan kopiera DVD filmer
om man har dual layer skivor?

Åker till Bangkok i januari kanske kan jag få
tag på sånna skivor där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av casiopeja

Betyder det att alla DVD brännare kan kopiera DVD filmer
om man har dual layer skivor?

Åker till Bangkok i januari kanske kan jag få
tag på sånna skivor där.

Du kan lätt läsa dubbla lager, men du kan inte bränna dubbla lager... Än å länge så finns det ingen metod för det utom att skriva ett lager i taget och sedan limma ihop som de gör på industrier, men som sagt, det kan du inte på vanliga DVD-brännare...

Permalänk
Medlem

Sachankara
Man skriver"bränner" inte skivor i industrin utan man pressar dom, ungefär som när man gör mynt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard

Hos Komplett.se...Dual Layer 9.4 GB 4.722:- x 50 pack spindel...
Den som har råd???

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=28544&t=1695&l=...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

dubbel sidig. inte dubbel lager..

Visa signatur

Fello tips länk: https://www.fello.se/?7GZJ7

Permalänk
Medlem

Ge mig Blue Ray dvd-r heh 27GB/lager

Visa signatur

powered by AMD (C)
XP2400+, Asus A7N8X DLX, Corsair 3200XMS C2 256MB*2, CL TI4600 128MB
WD1200JB, UltraPlex 12/4X, UltraPlex40X, Pioneer6X DVD-ROM

Permalänk
Medlem

Ouppss..läste snabbt 9.4 GB men missade Double Sided..hehe

roy:
Har du råd med det då? Kommer kosta en rejäl slant det du...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

när kommer de brännare / skivor som gör att man kan bränna dubbla lager? är de på gång eller är det något som inte är planerat?

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem

De lär aldrig komma. Bränning går ut på att den bränner förbaskat små punkter på ytan. Den bränner rent fysiskt ett brännmärke på ytan av DVDn/CDn. Det blir rätt svårt att göra skivor med två lager då. Ungefär som om en skrivera skulle kunna skriva genom ett papper till pappret under utan att det kom något bläck på det övre... Inte ritkigt möjligt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Sachankara har i stort förklarat hur det går till att göra dual layer skivor, en dual layer skiva består av två skivor som är ihop limmade.
Den ena skivan är transparant till en viss grad och den andra skivan är helt reflexiv. Har därför väldigt svårt att se att det skall gå att tillverka en skiva som är brännbar i två lager.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Den ena skivan är transparant till en viss grad och den andra skivan är helt reflexiv. Har därför väldigt svårt att se att det skall gå att tillverka en skiva som är brännbar i två lager.

Du har två lasrar. Dessa är fokuserade påolika djup, vilket i sin tur gör att den ena kan bränna ena lagret och den andra kan bränna det andra lagret... Nackdelen med detta är att noggrannheten på optiken blir nått i hästväg, så det skulle kosta fruktansvärt mycket pengar...

Permalänk
Medlem

Bränning av dubbellager-skivor kommer förmodligen aldrig att komma. De är rätt komplicerat att pressa jämfört med enlagers (med ett halvgenomskinligt lager), och det låter rätt långsökt att kunna bränna på det undre lagret utan att sabba det övre. Även om det skulle gå blir nog brännare och framför allt media såpass dyrt att det inte är lönt.
Man vet aldrig, men det är nog rätt osannolikt med tvålager-bränning.

BTW, man har en enda laser som läser bägge lagren, man ändrar bara fokuseringen på den (samt att man stannar skivan och snurrar den åt andra hållet). De DVD-läsare som har dubbla lasrar har en extra laser på en annan (längre) våglängd för att läsa CD/CD-R (framför allt CD-R reflekterar väldigt lite ljus på DVD-laserns våglängd, och gamla DVD-spelare utan "extralaser" klarar ofta inte CD-R överhuvudtaget).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack

BTW, man har en enda laser som läser bägge lagren, man ändrar bara fokuseringen på den (samt att man stannar skivan och snurrar den åt andra hållet).

Nope, andra lagret är inspelat "baklänges", annars skulle man få för lång paus när skivan byter håll. Skivan snurrar alltså alltid bara åt ett håll.

Edit: Ytterligare info: det finns två tekniker men en film med dubbla lager är alltid tillverkad med RSDL (reverse-spiral dual layer).

Permalänk
Medlem

ok.. vad rekommenderas då att köpa? man vet fortfarande inte vilket format man kommer använda? ska man då köpa en brännare som klarar dvd r+ och -?

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt men var det inte NEC som hade en modell på gång som klarade av en hel bunt av de olika standarder som finns?

Permalänk
Medlem

Det verkar som Pinnacle har utvecklat ett program som möjligör att bränna 9gb in på en 4.7gb dvd. Hurvida detta går till har jag inte läst än.
http://www.dvdforum.nu/ Program för att kopiera DVD når marknaden
http://www.pinnaclesys.com/ProductPage.asp?Product_ID=1153&La...

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Min tolkning är att de helt enkelt komprimerar filmen ytterligare.

"Copy DVDs: Burn a 9GB, dual layer DVD video onto a standard 4.7 GB recordable disc."

Observera att det inte står att de skriver 9GB och att det enbart handlar om film.

Permalänk
Medlem

Kvalitén lär ju bli lidande,
men det är väl bara att bränna två skivor om man ska göra en backup på en repig dvd med dubbla lager?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perb
Jag är inte så insatt men var det inte NEC som hade en modell på gång som klarade av en hel bunt av de olika standarder som finns?

Liksom SONY då, men dom är lite försenade tror jag*väntar*

Permalänk
Medlem

Sony brännaren är i motsats till Necs brännare inte alls försenad, Sonyn har funnits ute på marknaden relativt länge nu (jag köpte tex min brännare i mitten av november).

Däremot är Sony väldigt svår att få tag på just nu, tror tyvärr inte det finns många leverantörer som har den inne.
Annars är Sonyn en trevlig brännare, är mycket nöjd med den så långt.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

I början eller kanske om det var innan DVD kom så minns jag att man sa att det skulle få plats 16 GB eller något sånt på en skiva.
Vad hände med dom "planerna"?

Permalänk
Medlem

DVD18 finns men är rätt sällsynt. Dubbelsidig med dubbla lager går det alltså in 18GB. Min version av Terminator 2 är en sedan, likaså "The Stand".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Sony brännaren är i motsats till Necs brännare inte alls försenad, Sonyn har funnits ute på marknaden relativt länge nu (jag köpte tex min brännare i mitten av november).

Däremot är Sony väldigt svår att få tag på just nu, tror tyvärr inte det finns många leverantörer som har den inne.
Annars är Sonyn en trevlig brännare, är mycket nöjd med den så långt.

Ofan, å jag som vill ha en sån. Då är prissänkning bara att drömma om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perb
DVD18 finns men är rätt sällsynt. Dubbelsidig med dubbla lager går det alltså in 18GB. Min version av Terminator 2 är en sedan, likaså "The Stand".

Aha. Varför är det så sällsynt då? Vill man inte ha så mycket kapacitet som möjligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cvic

Aha. Varför är det så sällsynt då? Vill man inte ha så mycket kapacitet som möjligt?

Jo, och det är en rätt häftig grej att få plats med så mycket men nackdelarna överväger väl fördelarna. Det är rätt få DVD-pressare som har skaffat sig tekniken för att göra DVD18 = dyrare skivor. Dessutom får du ingen yta att göra en häftig etikett på, du använder ju båda sidorna av skivan. I slutänden verkar filmbolagen föredra att släppa en dubbeldisk.

Permalänk
Medlem

Att kunna gå ut med en Extended Cut på LOTR och skrika 4 skivor anses väl som bra marknadsföring.

Det är ok att lägga extramaterial vid sidan om men att byta skiva mitt i filmen tycker jag inte alls om.

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nic
Att kunna gå ut med en Extended Cut på LOTR och skrika 4 skivor anses väl som bra marknadsföring.

Det är ok att lägga extramaterial vid sidan om men att byta skiva mitt i filmen tycker jag inte alls om.

Du får väl ta å köpa en DVD växlare