Permalänk

Telenor kopplar ner efter 30-60 min

Jag bytte igår från Router och modem Dovado4GR + HuaweiE392 till Huawei E5776 med inbyggt modem och den fungerar bra när det rullar på, ger för det mesta 5-10 Mbit.

Det verkar som det är något fel på Telenors mobila bredbandsnät alt någon konfiguering i routern. Efter att man surfat 30-60 min försvinner hastigheten ner till 0,00 eller ca0,02 Mbit. Ibland händer detta också var 10 minut ca. Särskilt efter kl 23.50.

Någon mer som märkt detta hos telenor? Kan det vara att routern som oftast ligger på 3G inte kan koppla upp på 4G pga ingen täckning och hänger sig?

Jag hade samma problem med tidigare router och modem.
kl 6-24 3,5-7 Mbit för det mesta, 1-2 nedkopplingar på hela dagen
kl 24-6 3,5-7 Mbit när det fungerar ca 5 nedkopplingar i timmen.

Permalänk

övrigt jag testat:

placering vid fönster i hela huset och runt om i området utomhus. Farten opåverkad ute/inne, väderstreck

Det finns ingen inställning i Routern för att låsa på 3G vilket jag kunde testat annars.

Starta om datorn hjälper också på samma sätt som att starta om routern. Efter omstart är hastigheten uppe från 0,00 till normala ca 5 Mbit.

Stänga och öppna browsern hjälper också ibland på samma sätt att uppkopplingen plötsligt fungerar igen.

Routern har inbyggt modem och blir inte speciellt varm. Den blir varm efter några timmars surfande men kan ändå fungera bra. Det har inget samband med just när den kopplar ner.

Routern har ingen TP kabel koppling så det går bara att testa med WiFi

Permalänk
Medlem

Har du 3G eller 4G-täckning? Vilken modell av Huawei E5776 är det du har? Det står på baksidan av den. Vart köpte du den?

Fungerade din tidigare lösning?

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Skrivet av cammen3:

Har du 3G eller 4G-täckning? Vilken modell av Huawei E5776 är det du har? Det står på baksidan av den. Vart köpte du den?

Fungerade din tidigare lösning?

Min tidigare lösning Doavdo 4GR router+modem hade samma problem, snarast lite mer förekommande nedkopplingar. Det har blivit något bättre med huawei5776.
Det är en Huawei 5776s-32 och den går på 3G hela tiden. Jag har inte sett den stå på 4G någon gång

Permalänk
Avstängd

Du har haft samma problem med 2 modem nu..kanske dags att höra med ISPn ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Ja, verkligen. Sist jag påtalade detta sa de att det troligen berodde på min utrustning och att det var modemet som blev överhettat. Nu är det dags att ringa dem igen.

Jag ser en möjlighet att det också kan vara någon inställning eftersom det löser sig när jag startar om datorn på samma sätt som startar om routern.

En fördel med Huwaei 5776 routern är att den bootar på 5sek så vips har jag 6-7 Mbit igen istället för 0,02Mbit före omstart

Dold text

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldino:

Ja, verkligen. Sist jag påtalade detta sa de att det troligen berodde på min utrustning och att det var modemet som blev överhettat. Nu är det dags att ringa dem igen.

Jag ser en möjlighet att det också kan vara någon inställning eftersom det löser sig när jag startar om datorn på samma sätt som startar om routern.

En fördel med Huwaei 5776 routern är att den bootar på 5sek så vips har jag 6-7 Mbit igen istället för 0,02Mbit före omstart

Dold text

.

Problemet är relativt känt i 3G-nätet. Att anslutningen fortsätter vara aktiv, men det går inte att göra något. En omstart hjälper.

Vart befinner du dig?

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Skrivet av cammen3:

Problemet är relativt känt i 3G-nätet. Att anslutningen fortsätter vara aktiv, men det går inte att göra något. En omstart hjälper.

Vart befinner du dig?

Nordöstra Skåne inom tätort. Jag vill gärna hitta en åtgärd. Nu har jag installerat en app så jag kan starta om från iPhonen i soffan så man inte behöver resa sig när det hänger sig. Det blir 4-5 ggr per film. ADSL här går med 2,5Mbit så det är inget alternativ heller

Dold text

Jaha, det kanske hjälper med 4G om jag kan få den att ansluta till det. Det finns täckning enligt kartorna så kanske med en extern antenn. Blir nog ett inköpsärende snarast för att lösa det då.

Permalänk
Skrivet av cammen3:

Vart befinner du dig?

Mitt problem är inte så mycket dagtid 6-23:50 är det max 3 ggr på en hel dag det kopplas ner men efter 23:50 ungefär var 10:e minut eller upp till 20:e minut. Jag har gjort 76 mätningar med 0,2 Mbit eller mindre och bara 7 av dem är dagtid resten är på natt.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa på flera platser för att se om du får 4G till att börja med. Kan du låsa modemet på olika frekvenser eller typ endast 3G, 4G? Det går i min E5776 från 3.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av cammen3:

Du kan ju testa på flera platser för att se om du får 4G till att börja med. Kan du låsa modemet på olika frekvenser eller typ endast 3G, 4G? Det går i min E5776 från 3.

ok, jag får kolla om det går att få in 4G någonstans.

Den går inte att ställa manuellt mellan 3G och 4G.
Network Settings>Network Preferred mode: Auto
Network Search Mode: Auto
Dessa går inte att ändra, gråmarkerat

Permalänk
Medlem

Jaha, gå till anslutningsstatus eller vad det står i vänstermenyn. Välj att du vill ansluta manuellt. Gå till förstasidan och välj koppla från, gå sedan tillbaka dit där det är gråmarkerat. Nu kan du ändra! Det du ser går nämligen inte att ändra när man är ansluten.

Om du vill ha mer utförlig hjälp, ta en screenshot och lägg upp

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Tack för tipset!
Nu har jag haft kontakt med ISPn eller snarare ISPerna Telenor och Universal. Det blev minst sagt förvånande svar för min del. Det är avsevärt fler avbrott i 3G nätet som kräver omstart eller att man väntar än i 4G. Det skiljer alltså inte bara i fart mellan näten.

Då börjar jag om på ruta 1 nu efter 2.5 månader av felsökning. Att det skulle vara fel på nätet var det jag misstänkte minst från början. Jag bytte både router och modem, köpte ny router med inbyggt modem för att slippa avbrotten. Jag var just på väg att investera i en ny antenn. Jag har testat med Comviq och Telia och samma fel där. Då har alla detta fel som använder 3G. Även om de har uppmätt 10-20 Mbit/s så hänger det sig närsomhelst.

Jag besökte igår Telenorbutiken på Söder i Sthlm och ringde idag till Universal som jag har (Telenors nät). Av någon anledning frågade jag om det skiljde något annat än hastigheten på 3G och 4G och det märktes stor skillnad sa båda.

Aha! det hade jag inte en aning om. Jag köpte i juli mobilt bredband och valde mellan:

3G 2GB Upp till 7Mbit/s
3G 15 GB upp till 21 Mbit/s
3G 40 GB Upp till 42 Mbit/s, 188 kr/m
4G 60 GB Upp till 100 Mbit/s, 299 kr/m

Eftersom jag behövde uppåt 5 Mbit/s till filmstream hade det räckt med 1:an eller 2:an för att vara säker. Dock ingick det bara 15 GB
och jag behöver ca 10-30 GB. Jag tog alltså alt 3 med 40 GB och med en fart på upp till 42 Mbit så var jag hemma.
Men tji fick jag.

Farten är mellan 3-7 Mbit/s för det mesta men bredbandet hänger sig flera ggr i timmen ibland varannan minut. Beställde nu 4G varianten som båda ISPer säger ger märkbart högre fart och märkbart färre avbrott.

Hade ingen aning att det skiljde i avbrott på 3G och 4G. Någon som visste det och i så fall fått reda på var?! Har aldrig hört talas om detta från säljarna tidigare.

Nu är det bara att vänta tills nästa vecka och se hur 4G fungerar.

Permalänk
Skrivet av cammen3:

Jag visste inte om jag hade just 3G eller 4G. För mig var det inget jag reflekterat över. Det var ett mobilt bredband med 42 Mbit/s, det var det enda jag kollat upp, att farten skulle räcka. Jag trodde jag hade 4G, visste inte att det fanns 3G nät med så hög fart.

När jag passerade bredvid Tele2s stora landmärke till mast vid infarten i Södra Sthlm insåg jag att det nog inte fanns 4G i min router eftersom den fortfarande visade 3G.

Permalänk
Skrivet av Ronaldino:

Mitt problem är inte så mycket dagtid 6-23:50 är det max 3 ggr på en hel dag det kopplas ner men efter 23:50 ungefär var 10:e minut eller upp till 20:e minut. Jag har gjort 76 mätningar med 0,2 Mbit eller mindre och bara 7 av dem är dagtid resten är på natt.

Att det var känt fel i 3G nätet förklarar ändå inte att avbrotten sker mest efter 23:50. Ska bli intressant att se om det är så med 4G också.

Det hoppas jag inte för då blir det nog fiber här som kostar 10tkr i installation och som inte finns att beställa för tillfället. Grannen lobbade in sig hos kommunen och fick de att komma ut men det är frågan om de går med på det igen.

Permalänk

Nu börjar det hända saker
4G kom igång när batteriet tog slut och jag fick starta om routern. Inget nytt SIM kort behövdes som dom sa på kundtjänst och som de skulle skicka nästa vecka.

21Mbit/s ned och 12 Mbit/s upp 4 av 5 i mottagning 4G med routern hängande utanför fönstret på ovanvån. 1 av 5 i mottagning inomhus. Nedladdning film Viaplay 2.1 GB 46min, dvs 6,1Mbit/s i snitt, inga avbrott.
Datorn känns 2-3 ggr snabbare att surfa på, och det samtidigt som nedladdningen av filmen. Inga hängningar alls på 3 tim nu. Innan med 3G hängde den sig på natten ung var 5:e minut.

Det är inte så lätt att köpa rätt grejer när de ger fel besked hos ISPerna. Sist sa dom att det var min utrustning det kunde bero på, inte deras nät i alla fall. Det var de helt säkra på. Troligen överhettning sa de.
Idag sa de att det nog var 3G-nätet så jag bytte. Det tog 5 min att ringa dem. Tänk om jag ringt en gång till i juli och talat med någon annan eller av en slump frågat om det skiljer i avbrott mellan 3G och 4G, ja då hade jag sparat många timmar framför en seg dator.

Nu kan man börja planera för en framtid med internet igen efter att ha i två år varit begränsad till antingen ADSL 2 Mbit eller Mobilt bredband med ständiga avbrott.

Dags att blicka framåt, hur får man det snabbaste möjliga 4G. Har följande plan som det ser ut nu
Operatör: Tele2/Telenor, Telia, 3. Testa dessa tre.
Repeatrar: inne: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=783231
ute http://www.dustinhome.se/product/5010619598/ubiquiti-unifi-80...
Extern antenn på mast: http://www.dustinhome.se/product/5010657070/poynting-panelant...
Annan Kraftfullare Router och modem? Jag är osäker på om det kan påverka farten nämnvärt mot Huawei E5776 jag har nu. Funderar på modem http://www.dustinhome.se/product/5010656810/huawei-e3276s-150... + router http://www.dustinhome.se/product/5010755873/asus-rt-ac68u-dua... alt. Router m inbyggt modem: http://cdon.se/hemelektronik/huawei_e5172_lte_router-24129400 men jag är osäker på om det är lönt att byta

Tack för alla tips här. jag är nöjd med att det fungerar att surfa nu och behöver egentligen inte mer. Sen vet man inte hur det fungerar när ungarna ska koppla upp sig och spela och ladda filmer och uppdatera sin appar. Då kanske extern antenn gör skillnad.

Permalänk

Nu vet jag inte hur intresset är för denna tråd som nu i första hand blev en jämförelse mellan Telenor/universal 3G och Telenor/universal 4G men jag kan rapportera efter 5 dagar ett oerhört stabilt mobilt bredband utan något avbrott jag märkt eller långsam fart någon gång. Normal fart är med routern inomhus i fönstret ta emot och skicka 10-14 Mbit.

Skillnaden mellan Telenor/universal 3G 42 Mbit/s abonnemang och Telenor/universal 4G 100 Mbit/s är lika stor som när ADSL ersatte US Robotics v.90 modem. Jag är både förvånad och nu nöjd.

Permalänk

vad påverkar mobilsurf hastighet 4G/3G

Jag kan närmast ingen teori kring mobilsurftekniken men det jag läst bl a https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=... och av egen erfarenhet kommit fram till som mest påverkar hastigheten är i nämnd ordning på en skala i % där uppmätt fart kan förklaras av respektive faktor som genomsnitt för 3G/4G användare.

1. 100% Operatörens täckning i området

2a. 60% Utomhusantenn 4G riktad mot sändaren v/s placering inomhus
2b. 40% Placeringen av 4G antenn om den är inomhus tex i källarrum bort från sändaren jämfört med i fönster på ovanvån mot sändaren

3. 20% Wi-Fi mottagningen (avstånd till routern inomhus el repeatrar). Om man har stort hus blir påverkan så klart större.

4. 0-5% Val av router. Praktiskt taget ingen påverkan då alla 4G routrar är moderna och uppfyller standarder och krav

Skulle vara intressant med synpunkter på detta. Stämmer detta är det bara att köpa mobilsurf 4G abonnemang med rätt operatör och extern antenn samt en repeater om man bor stort, så har man ett relativt snabbt och stabilt bredband ändå även om man saknar kabel, fiber, snabbt ADSL.

Permalänk
Medlem

Med en SMARTEQ HOUSE ANTENNA så gick farten från 10Mbit till 20Mbit.
Routern var utomhus när jag testade så en antenn gör stor skillnad.

4G är väldigt mycket bättre än 3G.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ronaldino:

Dold text

.

Telenor utgår alltid från att det är fel på kundens utrustning, då slippe är dom ta i problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldino:

Jag kan närmast ingen teori kring mobilsurftekniken men det jag läst bl a https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=... och av egen erfarenhet kommit fram till som mest påverkar hastigheten är i nämnd ordning på en skala i % där uppmätt fart kan förklaras av respektive faktor som genomsnitt för 3G/4G användare.

1. 100% Operatörens täckning i området

2a. 60% Utomhusantenn 4G riktad mot sändaren v/s placering inomhus
2b. 40% Placeringen av 4G antenn om den är inomhus tex i källarrum bort från sändaren jämfört med i fönster på ovanvån mot sändaren

3. 20% Wi-Fi mottagningen (avstånd till routern inomhus el repeatrar). Om man har stort hus blir påverkan så klart större.

4. 0-5% Val av router. Praktiskt taget ingen påverkan då alla 4G routrar är moderna och uppfyller standarder och krav

Skulle vara intressant med synpunkter på detta. Stämmer detta är det bara att köpa mobilsurf 4G abonnemang med rätt operatör och extern antenn samt en repeater om man bor stort, så har man ett relativt snabbt och stabilt bredband ändå även om man saknar kabel, fiber, snabbt ADSL.

Halloj

Har läst denna tråd flera gånger...
Först och främst, av erfarenhet vet jag att Telenor 3G är väldigt överbelastat i Kristianstad-området så att du har problem där är inte konstigt.
Sen Huawei E5776 är nog inte tänkt att fungera som modem/router för ett helt hushåll. Exempelvis stödjer den endast 10st simultana uppkopplingar.
Det är ett bra steg att du har fått den att fungera på 4G. Det kommer att ge dig en stabilare uppkoppling.
Om du vill förstärka det trådlösa nätet du har så föreslår jag att du kopplar den till en router. Förslagsvis Dovado. De jobbar hårt med kompabilitet med modem. I deras firmware från version 7.10 så stödjer de Huawei E5776s-32 i Limited mode. Mao så kommer din 4GR inte fungera.
Om man sen köper andra antenner på t.ex. Kjell o Company så kan du få ditt trådlösa att fungera bra.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1854481
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Jag själv sitter på en TP-Link MR3420 v2 och ett E367. Det fungerar för mig.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

[QUOTE="=dorf=;13985527"] Telenor 3G är väldigt överbelastat i Kristianstad-området så att du har problem där är inte konstigt./QUOTE]

OK, tackar. Det förklarar en hel del. Jag kämpade några månader med 3G och Universal/Telenor men det bröts alldeles för mycket. Efter kl 24 fick jag starta om routern var 5:e - 10:e minut. De verkar stänga ner nätet lite efter kl 24 då det gick från mycket dåligt till oanvändbart kan man säga.

Nu har jag Universal 4G och det fungerar strålande. Aldrig långsamt, aldrig några avbrott och 7-20 Mbit uppmätt både upp och ner. Detta räcker gott och väl för oss. Jag ska komplettera med extern antenn för att få ännu mer marginal på hastigheten.

Jag hade ingen aning om att 4G och 3G var helt fysiskt skilda nät med olika master antenner och så vidare utan trodde det gick på samma bara att farten skilde. Byte från Telenors 3G som kostar 188 kr/mån till 4G som kostar 299kr/mån är som att byta från K56 modem till snabbt ADSL/Kabel TV internet. De som har mobilsurf med Telenor 3G här kan inte använda det mycket och bara på dagtid annars hade de märkt att det inte fungerar.