Köpt fjärrstyrdslåst dator av Inrego

Permalänk
Medlem

Köpt fjärrstyrdslåst dator av Inrego

Jag köpte nyligen en MacBook Pro (2021) från Inrego, men har nu stött på ett rätt jobbigt problem. Det visar sig att datorn fortfarande är fjärrstyrdslåst av ett företag som tidigare haft den. Står att jag måste logga in med en arbetsmail genom outlook.

Jag har varit i kontakt med Inrego och de säger att jag förmodligen måste lämna tillbaka datorn till dem så att de kan skicka den vidare och få det fixat. Problemet är att jag verkligen inte har tid, ork eller lust att hålla på och skicka tillbaka grejer och vänta. Jag vet dessutom att sådant här kan lösas på distans om företaget bara vill. Det är så jävla sjukt att man inte gör sådana hära interna tester innan datorn ska skickas ut.

Är det någon här som har erfarenhet av liknande situationer? Kan jag kräva att de löser detta utan retur, eller sitter jag fast med att behöva skicka tillbaka den?

Btw. Deras kundtjänst sög. Jag blev vidarebefodrad till deras mail i telefonsupport. Helt galet.

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka den bara

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Wooting 80HE
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Skicka tillbaka den bara

Varför? När det går att lösa på distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokage:

Jag köpte nyligen en MacBook Pro (2021) från Inrego, men har nu stött på ett rätt jobbigt problem. Det visar sig att datorn fortfarande är fjärrstyrdslåst av ett företag som tidigare haft den. Står att jag måste logga in med en arbetsmail genom outlook.

Jag har varit i kontakt med Inrego och de säger att jag förmodligen måste lämna tillbaka datorn till dem så att de kan skicka den vidare och få det fixat. Problemet är att jag verkligen inte har tid, ork eller lust att hålla på och skicka tillbaka grejer och vänta. Jag vet dessutom att sådant här kan lösas på distans om företaget bara vill. Det är så jävla sjukt att man inte gör sådana hära interna tester innan datorn ska skickas ut.

Är det någon här som har erfarenhet av liknande situationer? Kan jag kräva att de löser detta utan retur, eller sitter jag fast med att behöva skicka tillbaka den?

Btw. Deras kundtjänst sög. Jag blev vidarebefodrad till deras mail i telefonsupport. Helt galet.

Efter den fuckupen så borde dom skicka en innan du skickar tillbaka, alt att du kan kontakta företaget som hade den innan och dom tar bort den från sin bussinesmanager, sedan återställer du den så är det bara köra vidare, risken är ju dock kanske större att dom har sålt en stulen dator, dom har ju verkligen visat att dom inte kollar igenom och testar grejerna innan dom säljer iaf.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Efter den fuckupen så borde dom skicka en innan du skickar tillbaka, alt att du kan kontakta företaget som hade den innan och dom tar bort den från sin bussinesmanager, sedan återställer du den så är det bara köra vidare, risken är ju dock kanske större att dom har sålt en stulen dator, dom har ju verkligen visat att dom inte kollar igenom och testar grejerna innan dom säljer iaf.

Det löste sig. Jag kontaktade företaget och dom ordnade det på mindre än 1 timma genom mailkommunikation. Jämfört med Inrego som ville ha datorn tillbaka. Skojföretag. Köper aldrig därifrån igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokage:

Det löste sig. Jag kontaktade företaget och dom ordnade det på mindre än 1 timma genom mailkommunikation. Jämfört med Inrego som ville ha datorn tillbaka. Skojföretag. Köper aldrig därifrån igen.

Du är helt ute o cyklar. 99% av företagen som råkar efterlämna dessa grejer är helt ointresserade av att låsa upp dem. Inrego gjorde helt rätt som bad den tillbaka. Hade dom inte lyckats så skulle du fått en annan eller pengarna tillbaka. Du hade rent utav flax, +1 till Inrego.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokage:

Det löste sig. Jag kontaktade företaget och dom ordnade det på mindre än 1 timma genom mailkommunikation. Jämfört med Inrego som ville ha datorn tillbaka. Skojföretag. Köper aldrig därifrån igen.

Snyggt av företaget. Jag kan tycka att Inrego skulle ha kontaktat företaget. jag förstår att dom kanske vill ha in burken först, men dom måste tänka på hur det ställer till det för dig som kund, det är dom som bommade att kolla dator ordentligt och då kan dom lösa det mkt smidigare än att ta tillbaka den om det är så att den är knuten till "ABM" eller liknande.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz