Permalänk

Laga headset!

Hej!
Mitt corsair 1300 gick sönder då min hund bet på kontroll dosan så tänkte att man kunde löda ihop kablarna för sig så klippte bort dom men det var fan omöjligt att få ihop dom!
Tips?

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Haha, uhm jag antar att det är möjligt att ersätta HELA kabeln..

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk

vad menar du att det inte gick?

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Skrivet av capkekken:

vad menar du att det inte gick?

Fick inte kablarna att fastna :/

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Underlättar om du visar nån bild på hur det ser ut just nu. Har lite svårt att bilda någon uppfattning om vad problemet omfattar ifrån din beskrivning.

Permalänk
Medlem

Hur löder du dem? Kan eventuellt vara till hjälp där, då jag jobbar med svetsning.
Annars kan du alltid prova med MMA eller enkelsidigmotståndssvets på 5kA (ironi)

Permalänk
Medlem

Det är nån typ av lack/emalj på de kablarna. Pröva att skrapa bort så mycket som möjligt med hjälp av en vass kniv eller skalpell.
Använd fluss och låt det sitta en liten stund innan du sätter i gång.

Sista utvägen är att försöka bränna bort emaljen men då finns det risk att du bränner sänder själva kablen.

Permalänk
Medlem

Okej, jag är inte exakt säker på hur problemet ser ut, men jag tror definitivt att ljudkvaliteten kommer bli rejält mycket sämre när signalen går igenom det "löddade" materialet, men om du prövar att skala av gummit eller vad det nu är som skyddar kabeln och prövar igen. Kolla också den lilla "kontrolldosan" så att signalen går igenom och inte blir mutad där igenom

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Det är "isolerande lack" tror jag, du måste få bort den för att det ska få någon vidare kontakt, det kan vara ganska svårt. Lättast är om du har finkornigt sandpapper och slipar bort lacken.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niblie:

Okej, jag är inte exakt säker på hur problemet ser ut, men jag tror definitivt att ljudkvaliteten kommer bli rejält mycket sämre när signalen går igenom det "löddade" materialet, men om du prövar att skala av gummit eller vad det nu är som skyddar kabeln och prövar igen. Kolla också den lilla "kontrolldosan" så att signalen går igenom och inte blir mutad där igenom

Så länge kablarna förblir intakta kommer inte lodet i sig påverka ljudet det minsta.

Permalänk

till att börja med kan du ju se om du faktiskt får signal genom att "möta" dem två ändarna! ett litet tipps bara

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

om det inte går att fixa med silvertejp och ståltråd så är det trasigt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du vill laga ditt headset? du gjorde en tråd där du sa att du köpte ett nytt

Permalänk
Medlem

Vet inte hur de senare modellerna av corsairs headset är men mitt HS1 har varit under all kritik när det kommer till kabeln som går från usb till headsetet. Glappat och gått av flera ggr, fått det utbytt en gång men nu har det gått 2 år och det nya har pajat igen men orkar inte skicka det till tyskland då frakten blir för dyr vilket man själv får stå för.

Har nu istället bytt kabeln till en bättre flerledare ifrån ELFA, och vilken skillnad på kvalitet. Som sagt inge mer corsair headset för min del + drivrutinerna är fortfarande skräp.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Skrivet av Raymond:

Vet inte hur de senare modellerna av corsairs headset är men mitt HS1 har varit under all kritik när det kommer till kabeln som går från usb till headsetet. Glappat och gått av flera ggr, fått det utbytt en gång men nu har det gått 2 år och det nya har pajat igen men orkar inte skicka det till tyskland då frakten blir för dyr vilket man själv får stå för.

Har nu istället bytt kabeln till en bättre flerledare ifrån ELFA, och vilken skillnad på kvalitet. Som sagt inge mer corsair headset för min del + drivrutinerna är fortfarande skräp.

Vilken flerledare exakt är det du har tagit?