Permalänk
Medlem

Kraftfull speldator ca 25k

Hejsan,
Min farbror vill ha en kraftfull speldator till min kusin och kom till mig för input.. Jag är tyvärr helt "off to date" vad man ska beställa.
Han hade redan själv redan gjort en inköpslista och det är butiken som bygger ihop datorn åt honom(det är ett krav..).

Ni kan se listan här:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4239217/2013-12-08

Är detta helt okej pris bästa, bra prestanda för pengarna? Tycker det ser onödigt ut med så stor SSD?

Skulle verkligen uppskatta hjälp och tips vad ni hade beställt om ni hade en budget på ca 25k och butiken bygger ihop datorn till ett färdigt paket.

Datorn måste tyvärr beställas senast imorgon för garanterad leverans innan Julafton.

Mvh / Nicklas

Permalänk

Med en budget på 25k så kan man nog ha med en SSD på 512GB tycker jag. Corsairs RM serie har fått en del dålig kritik så skulle byta till ett annat nätaggregat. Annars ser det bra ut.

http://www.inet.se/produkt/6909901/be-quiet-power-zone-850w-bronze-modular

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4246419/2013-12-10 mer prestanda för pengarna, dock ska du byta ut nätagget mot det som fantomsmurfen länkar till.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Plockade ihop detta på jobbet lite snabbt och tror det kan vara ett mycket bra alternativ för dig. Dock så går det lite över det som du egentligen ville lägga.

Har inte gjort så mycket builds de senaste åren och saker har fallit ur glömska, så var vänliga och kommentera på builden gott folk!
I slutändan så ska vi ju försöka hitta något som passar bäst för OPn hursomhelst

Motivering till en del av ändringarna:
*2x240 GB ssder istället för en 512GB:
Bashastigheten är inte bara högre på de ssderna som jag valde, utan tillsammans blir de en dödlig kombination i RAID 0 med bevisad read & write på upp till 1.1 Gigabyte i sekunden (kör det själv).
*PSUt har platinum certifiering och har läst många bra reviews på det. Har själv kört Corsair i många år på diverse builds och har alltid funkat felfritt. Inte bergsäker på denna del dock.
*2TB WD 7200RPM HDD valde jag mest för att den har SATA 3. Dock så är jag inte helt säker på om disken verkligen kan använda fulla hastigheten, men är iaf en liten boost från en vanlig Sata 2.

OBS: Vill du spara in lite pengar och hamna runt 25000 så kan du beställa 2x128 GB Corsair Force GS istället för 240GB så får du fortfarande samma prestanda pretty much; bara lite mindre lagring på raid 0. Men du har ju hursomhelst 2 TB disken då

Here's the build

Annars ändrade jag inte på något afaik.

Visa signatur

Silverstone Raven RV03B-W Black | ASUS Sabertooth Z77 | NZXT HALE 90 1000W | Core i5 2500k @ 4.5 GHZ | 16GB Corsair VENGEANCE | 2xCorsair Force GS RAID 0 | 2TB Seagate Barracuda Green 5900rpm| EVGA GTX 980Ti SC+ ACX2.0 | Acer 27" Predator XB270HU G-Sync IPS 2K | Corsair K70 Cherry MX Red | Razer Deathadder Chroma | Philips Fidelio X2 + V-Moda Boompro

Permalänk
Medlem

Jag ändrade lite saker, som du kanske kan komma att tycka om.
Datorn har nu high-end vattenkylning, En ruta och ett svartrött färgschema, samt ett bättre, snyggare och tystare chassi.
Grafikkortet har 5 års garanti, PSU är starkare och stödjer lätt 2st i SLi, utan att bli varm eller högljudd.
Jag tog bort APEX tangentbordet, köp hellre ett mekaniskt, det är högst personligt men apex är så värdelöst i jämförelse.
Kanske vill läggas till några fläktar och ev. fläktkontroller, men AF140 fanns inte så jag ditchade det, man kan ändå göra det senare o skruva dit dem.
Jag la till en DVD-läsare som du behöver när du installerar OS.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4291051/2013-12-10

Sammanfattning:
Kallare, snyggare, stabilare agg för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myrrdin:

Plockade ihop detta på jobbet lite snabbt och tror det kan vara ett mycket bra alternativ för dig. Dock så går det lite över det som du egentligen ville lägga.

Har inte gjort så mycket builds de senaste åren och saker har fallit ur glömska, så var vänliga och kommentera på builden gott folk!
I slutändan så ska vi ju försöka hitta något som passar bäst för OPn hursomhelst

Motivering till en del av ändringarna:
*2x240 GB ssder istället för en 512GB:
Bashastigheten är inte bara högre på de ssderna som jag valde, utan tillsammans blir de en dödlig kombination i RAID 0 med bevisad read & write på upp till 1.1 Gigabyte i sekunden (kör det själv).
*PSUt har platinum certifiering och har läst många bra reviews på det. Har själv kört Corsair i många år på diverse builds och har alltid funkat felfritt. Inte bergsäker på denna del dock.
*2TB WD 7200RPM HDD valde jag mest för att den har SATA 3. Dock så är jag inte helt säker på om disken verkligen kan använda fulla hastigheten, men är iaf en liten boost från en vanlig Sata 2.

OBS: Vill du spara in lite pengar och hamna runt 25000 så kan du beställa 2x128 GB Corsair Force GS istället för 240GB så får du fortfarande samma prestanda pretty much; bara lite mindre lagring på raid 0. Men du har ju hursomhelst 2 TB disken då

Here's the build

Annars ändrade jag inte på något afaik.

Jag skulle heller inte gå på exakt denna build även om den ger mer prestanda än de vi har plockat ihop.
Anledningar:
RAID 0 är inte alltid stabilt med SSDs, de blir snabbare ostabila.
SLi/crossfire har högre chans att gå fel än en single GPU, det finns också fler små problem som kan uppstå, så som microstuttering, dock så har du en 120hz skärm.
860 AXi agg klarar av 2xSLi lätt, men det är på relativt hög effektgrad, det blir varmare, låter mer om fläkten och blir lite mindre effektivt än det egentligen skulle vara.

Single GPU = stabilt, lätt, snabbt
Single SSD = stabilt, lätt, snabbt

Dual GPU = rätt stabilt, kan vara svårt om du inte vet vad du pysslar med, och är väldigt snabbt, (CA 1.7-1.9x),har fler problem med själva SLi lösningen.
RAID 0 = mindre stabilt, kan vara svårt om du inte vet vad du pysslar med, och är extremt snabbt (CA 2x), och kan bli ostabilt, SSD livstiden kan också minska.

sammanfattning: Hans build är riktad mot enthusiaster som någorlunda vet vad de håller på med, och folk som har råd med att sabba något, eller att misstag sker.
Är fallet sådant är det ett bra val, dock skulle jag byta chassi, PSU och TGB.