Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Exempellänkning ovan till:

$1.69, kostnadsfri leverans världen över vad jag vet. 1 MΩ motstånd, elektriskt ledande, och mycket mer behövs inte.

De har även mer påkostade varianter på flera dollar om man vill "lyxa till det".

Man kanske slå till på lyxmodellen för $4 då.. Tackar! Måste dock fundera ut hur postsytemet fungerar i mitt lägenhetshus först bara haha

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Man kanske slå till på lyxmodellen för $4 då.. Tackar! Måste dock fundera ut hur postsytemet fungerar i mitt lägenhetshus först bara haha

Vart bor du i Ryssland ? och försöker du förklara på engelska eller ryska hehe ?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är mycket dålig på Ryska men hittade ändå rätt snabbt ett esd skydd i en Rysk onlinebutik.
http://www.pc-1.ru/i_shop/case/akscase/A040100
100 Rubel så verkar du bli lycklig ägare till det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Vart bor du i Ryssland ? och försöker du förklara på engelska eller ryska hehe ?

Södra Ryssland, och på Ryska.

Skrivet av mrqaffe:

Jag är mycket dålig på Ryska men hittade ändå rätt snabbt ett esd skydd i en Rysk onlinebutik.
http://www.pc-1.ru/i_shop/case/akscase/A040100
100 Rubel så verkar du bli lycklig ägare till det.

Ja, man kan förvänta sig det. Men så som posten fungerar i Ryssland är det ca 50/50 att det kommer fram. Men man tackar!

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Gör ett egen ESD armband, matta, arbetsbord. principen är den samma. Lite sladdar och ett motstånd. Det meckar man samman på ca 4min

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spikey13:

Som jag nämde är det bara storföretag som råkar ut för en påtiotusen changser tack vare volymen.
För hemmabruk är det enbart komiskt med folk som tror på esd risker.
Vågar ni inte flyga då heller måntro?

Vad är det för skitsnack?

Vi kanske skulle kolla igenom din burks delar med röntgenmikroskop, kan slå vad om att vi skulle hitta delar med latenta ESD-skador om du monterat utan skydd...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jory89:

Även om det du säger är tämligen sant, så håller jag inte med dig. En jordfelsbrytare löser detta, har man inte en sådan så har man större problem i livet än en ESD-skadad dator. Det är bra att ha en norm för potentialen. Jag brukar använda jorden i vägguttaget för detta. Först ansluter man PSUn och stömkabeln. Man lämnar huvudbrytaren bak på PSUn i avstängt läge. Detta byter matningen men behåller skyddsjorden.

Som många tidigare sagt så behöver varken du eller datorn vara jordad. Det är helt onödigt. Med detta i åtanke så är det endast en risk att koppla in sig i vägguttaget. För oavsett om du har jordfelsbrytare osv så _kan_ det finnas fel på elsystemet i ditt hus och då kan du få dig en rejäl smäll genom att göra så här. Många tror att jordfelsbrytare är något slags magisk säkring som skyddar mot alla elfel som kan hända i ditt hus. Så är det inte. Den kan gå sönder, någon kan ha fifflat med den. Det finns fel som den inte tar osv.

Kopplar du inte in strömkabeln till vägguttaget så slipper du den risken. Kort och gott skippa de moment som inte tillför någon nytta om det finns minsta risk att de kan medföra en risk.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Börjar bli ganska trött på folk som skriver i alla dess ESD trådar om hur ofarligt det är blir alltid samma diskussioner och folk som sprider felaktig information om hur vanligt det är, synd att moderatorerna inte tar bort sådana inlägg dock.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pinkn00b:

Börjar bli ganska trött på folk som skriver i alla dess ESD trådar om hur ofarligt det är blir alltid samma diskussioner och folk som sprider felaktig information om hur vanligt det är, synd att moderatorerna inte tar bort sådana inlägg dock.

Som regel vill moderatorer inte ge sig in och försöka peka på sakmässiga "rätt" och "fel" i trådar i egenskap av just moderatorer (inte minst då det många gånger kan handla om åsiktsfrågor), utan hellre se att felaktigheter reds ut av sig själva genom att användare svarar och rättar. I exempelvis ESD-trådar så dyker det dock som du säger ibland upp information som kan gå över gränsen till att utgöra ren personfara. Min bedömning är att det kan vara läge att låsa då, speciellt som diskussionerna redan upprepats många gånger på forumet.

Nu bedömer jag (och flera användare som uppmärksammat mig på detta) att vissa senkomna inlägg i tråden började hamna i den kategorin, så jag raderar nu dessa och låser tråden för denna gång. Det är som sagt inte representativt för "normala" trådlåsningar, och det brukar generera både positiva och negativa reaktioner, men min bedömning är att det passar här.

*Tråd låst*

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.