Fiber till flerbostadshus - Hur mycket betalade ni?

Permalänk
Medlem

Fiber till flerbostadshus - Hur mycket betalade ni?

Försöker bilda mig en uppfattning om hur det ser ut på det här området. Har sökt lite i forumet, men inte riktigt hittat nåt bra. Enligt säljaren på Telia har vi redan fiberkabel dragen på vår gata, så det verkar inte behövas något omfattande grävande.

Det är förstås flera faktorer som spelar in så jag gjorde ett litet formulär. Tycker ni att det saknas nåt så säg gärna till.

Anlitat företag:
Datum:
Plats:
Typ av avtal: (Individuell, Öppen Fiber, Kollektivt)
Antal inst. portar: [st]
Längd/djup vid ev. grävning: [m] / [m]
Installationskostnad för förening: [kr]
Drift/underhållskostnad för förening: [kr/år]
Övrigt:

Permalänk
Medlem

Jag tittar på samma sak för vår bostadsrättsförening. Vi har fått STOKAB fiber till huset och skall dra ut det till medlemmarna. Vad kostar detta. Det är två trappuppgångar ca 18 lägenheter. Vilka leverantörer är bra och vad kostar detta ca?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harmless:

Jag tittar på samma sak för vår bostadsrättsförening. Vi har fått STOKAB fiber till huset och skall dra ut det till medlemmarna. Vad kostar detta. Det är två trappuppgångar ca 18 lägenheter. Vilka leverantörer är bra och vad kostar detta ca?

Om det finns stokab punkt i huset, så skulle jag gissa på runt 2500-3000kr per lägenhet för TP (cat6) till varje lägenhet och sedan kostar det nog 200 kr i månaden för 100/100.

Fiber kostar det nog 5000kr per lägenhet, samma pris i månaden, men möjlighet till högre hastigheter i framtiden.

Om ni vill så kan ni PMa mig så kan jag skicka iväg en offertförfrågan till mitt förra företag jag jobbade på. De har bra kontakter med Boxer och vet att med fiber så kan man bundla det med internet till grymt förmånliga priser. Pma med adress, antal lägenheter samt trapphus samt jobbar i storstockholm

(Om moderator tycker att det bryter reglerna, så får ni gärna ta bort mina två sista rader)

Anlitat företag: Ownit
Datum: 2012 q1
Plats: Stockholm
Typ av avtal: (Individuell, Öppen Fiber, Kollektivt) kollektiv
Antal inst. portar: [st] 260
Längd/djup vid ev. grävning: [m] / [m] 3km/0.8m
Installationskostnad för förening: [kr] 3.5milj.
Drift/underhållskostnad för förening: [kr/år] 229kr per hushåll och månad 100/10 inkl boxer 40 kanaler
Övrigt:

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."